Stor skillnad mellan Macbook Air och Macbook Pro med M3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Du är kanske inte så brett erfaren av Windows-laptops i kontorsmiljö som några av oss andra?
...
Vi fasar ut Lenovo hos oss (på företaget) till förmån för Apples lösnignar.

Mitt inlägg var dock riktat direkt till @lillaankan_i_dammen som brukar vara rätt extrem kring sina datorkrav.

Själv har jag plågats av fläktljud från felkonfigurerade Windows-laptops i kontorsmiljö sedan 2007.

Tycker ni gör helt ut som byter ut Lenovo till Apples lösningar. Tror de flesta företag skulle tjänat massor på ett sånt byta.

Vågar inte tänka på vad strulande Windows-laptops kostat mina arbetsplatser genom åren i förlorade arbetstimmar.

Privat kan jag leva med utmaningarna med Windows och även gjort en hobby av det. Men professionellt kommer Apple alltid vara förstahandsvalet.

Vägrar att köra en Windows-laptop privat utan NoteBook FanControl eller ThrottleStop. Intel Dynamic Platform and Thermal Framework (DPTF) har varit trasig sedan dag ett!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ford Prefect:

Jag begriper inte riktigt detta, som ofta tas upp. Jag har testat en Mac i 15 månader nu och min uppfattning är att den känns slöare i mycket p.g.a. hur operativet är uppbyggt. Appar tar galet lång tid att öppna och animationerna gör att mycket känns segt. Jag kör fortfarande min Intelbaserade laptop från 2018 på jobbet med Linux Mint, som stationär, batteriet är givetvis slut. Den är rappare i alla avseenden så länge jag inte tittar på benchmarks eller kör simuleringar etc. Jag upplever även att Windows är rappare, även om det oftare blir sega perioder om man inte startat om burken på ett tag.

Du kanske jämför Intel-Mac med Apple Silicon-Mac, båda på MacOS? I så fall kan jag förstå.

Testade Mac ett gäng gånger, första på 90-talet. Tyckte alltid då "varför skulle skulle jag vilja använda detta"?
Kändes liter bättre när första MacMini kom och jag fick känna på OSX första gången, men var fortfarande "det känns bakvänt".

Tänkte då tillbaka till hur jag kom att gilla Linux. Var från början en ren Windows-användare, de första försöken att köra Linux blev "varför gillar folk detta, det är ett sämre Windows". Fanns lite speciella omständigheter kring varför Linux i stort sett var ett krav, så blev tvungen att lära mig systemet och tillslut trillade poletten ner. Idag fördrar jag *NIX efter att fattat filosofin.

Tänkte samma sak när jag på allvar körde Mac första gången: försök inte se det som Windows/Linux, utan förstå hur det är tänkt!

TL;DR Ser inte de problemen du ser, för mig är MacOS en väldigt bra UNIX med ett lysande GUI (terminalen är min näst mest använda applikation, efter webbläsaren).

Och undrar lite vilka program du jämför, för kör jag samma program och samma projekt, i detta fall ett .NET med Rider, så laddar Rider klart snabbare på MacOS (mer än dubbelt så snabbt från start till man kan skriva kod) och är också en klar fördel att bygga på MacOS det med Microsoft sett till byggtider egna verktyg (dotnet CLI tools).

Windows filsystem har kvalitéer, hög prestanda i att hantera många små filer är inte ett av dessa. MacOS, och än mer Linux, demolerar Windows i detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Testade Mac ett gäng gånger, första på 90-talet. Tyckte alltid då "varför skulle skulle jag vilja använda detta"?
Kändes liter bättre när första MacMini kom och jag fick känna på OSX första gången, men var fortfarande "det känns bakvänt".

Tänkte då tillbaka till hur jag kom att gilla Linux. Var från början en ren Windows-användare, de första försöken att köra Linux blev "varför gillar folk detta, det är ett sämre Windows". Fanns lite speciella omständigheter kring varför Linux i stort sett var ett krav, så blev tvungen att lära mig systemet och tillslut trillade poletten ner. Idag fördrar jag *NIX efter att fattat filosofin.

Tänkte samma sak när jag på allvar körde Mac första gången: försök inte se det som Windows/Linux, utan förstå hur det är tänkt!

TL;DR Ser inte de problemen du ser, för mig är MacOS en väldigt bra UNIX med ett lysande GUI (terminalen är min näst mest använda applikation, efter webbläsaren).

Och undrar lite vilka program du jämför, för kör jag samma program och samma projekt, i detta fall ett .NET med Rider, så laddar Rider klart snabbare på MacOS (mer än dubbelt så snabbt från start till man kan skriva kod) och är också en klar fördel att bygga på MacOS det med Microsoft sett till byggtider egna verktyg (dotnet CLI tools).

Windows filsystem har kvalitéer, hög prestanda i att hantera många små filer är inte ett av dessa. MacOS, och än mer Linux, demolerar Windows i detta.

Jag använder MacOS och har efter 15 månader lärt mig se bortom de olikheter som jag först irriterade mig otroligt mycket på. Jag anser fortfarande att Gnome är bättre på det mesta inom skrivbordsmiljö jämfört med MacOS. Globala menyerna stora undantaget. Men det är inte en dealbreaker på något sätt. Stänger man av animationer i Gnome, Cinnamon, KDE etc. så blir den upplevda rappheten i skrivbordsmiljön betydligt högre. Jag upplever även att Windows har rappare animationer, men jag kör inte Windows tillräckligt ofta för att egentligen ha en åsikt om detta.

När det gäller hur slött appar öppnar så har jag inte benchmarkat det utan det är helt subjektivt. Vissa är native och andra körs genom Rosetta 2. För mig är det skit samma om det inte är en "rättvis" bedömning när Rosetta används eftersom jag är intresserad av verklig prestanda och om en nödvändig app inte finns native så.. Med det sagt så bryr jag mig inte så mycket längre eftersom jag sällan öppnar appar - med MacOS så kan jag låta dem vara öppna (möjligtvis "close" men inte "quit") och jag startar nästan aldrig om datorn.

Sedan har jag också laster som verkligen testar hårdvaran (OpenFOAM), och här är Mac Studio med M1 Max fortfarande fantastisk sett som workstation. Knäpptyst.

Nästan alla nya laptops som köps vid mitt företag används endast att surfa samt köra office-relaterat arbete på. XX% ökning i prestanda är helt omärkbart i dessa fall. Det är viktigare att batteritiden är ok samt att kopplingen till Wi-fi och projektorer inte strular.

TL;DR Jag gillar MacOS och ett gäng olika Linux Desktops. Allt funkar så länge man är inställd på att det inte finns någon miljö som är bäst på allt. Windows är också bra, men jag hatar deras affärsmodell

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

SSD-hastigheterna verkar vara bättre än i M2 varianten
https://www.macrumors.com/2024/03/13/m3-macbook-air-ifixit-te...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Det märkliga här är att pengarna motsvarar "trevlig stereo-Hifi" men upplevelsen är en klen monoanläggning.

??? Macbook Air M3, även om den är dyr, är en tämligen kraftfull maskin. Inte särskilt klen alls, definitivt inte jämförbar med någon skruttig mono-ljudanläggning...

Citat:

Exakt vilka detaljer bryr man sig om då? Och vad har man prioriterat då?

Kan bara svara för mig personligen, men design (ren, avskalad, snyggt rundade hörn, len ytkänsla, kompakt, lätt, osv), överlägsen byggkvalitet (1/1000 mm precision, gediget aluminiumchassi, sinnessjuk passform), kraftfull I/O (USB4, thunderbolt, HDMI 2.1, snorsnabb wifi6E osv), bra inbyggda högtalare (6 element), bra mikrofoner (strålformande, studiokvalitet), fantastisk knapplös touchpad med elektromagnetisk haptik, samt en av de viktigaste punkterna: överlägsen skärm mot i det närmaste alla andra laptåppar i sin klass. Macbook Pro speciellt har brutalt bra o mycket ljusstark skärm.

Samt blixtsnabb också då förstås, och relativt låg ljudnivå vid rimligt hög last, helt ljudlös vid mellanhög last eller lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Nästan alla nya laptops som köps vid mitt företag används endast att surfa samt köra office-relaterat arbete på. XX% ökning i prestanda är helt omärkbart i dessa fall. Det är viktigare att batteritiden är ok samt att kopplingen till Wi-fi och projektorer inte strular.

Kopplar man en Apple TV till projektorn / TV:n och konfar den i konferensrumsläge så är det bara att AirPlay:a bilden dit utan kablar.
Stöjder dock endast 1080P vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

??? Macbook Air M3, även om den är dyr, är en tämligen kraftfull maskin. Inte särskilt klen alls, definitivt inte jämförbar med någon skruttig mono-ljudanläggning...

Det är ingen som har sagt att Macböcker är dåliga laptops.

Du har helt missat kontexten så du får gå tillbaka och läsa konversationen från början.

Kontexten var "pryl för att primärt kolla film/video". En laptop är en skruttig monohögtalare i det sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Kopplar man en Apple TV till projektorn / TV:n och konfar den i konferensrumsläge så är det bara att AirPlay:a bilden dit utan kablar.
Stöjder dock endast 1080P vad jag vet.

Även om detta är lite off-topic: Vi har en mix av laptops med Windows, MacOS och Linux. En generisk lösning är ett krav så AirPlay är inte med. Dessutom är det osannolikt att samma funktionalitet finns då man är ute och reser. Det säkraste kortet idag verkar vara en fungerande hdmi. Hur som helst, anekdotisk bevisföring från min sida säger att Windows-användare har betydligt mer strul med wifi, fysiska presentationer, samt Zoom/Teams strul med mic/kamera etc. Detta har nog mindre med hårdvara att göra och mer med OS, samt kärna.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk

För mig är det största nackdelen med Apple bärbara är att de bara stöds i sex år sen kanske ett par år säkerhetsuppdateringar.

Köper man något för 25-35 tusen så är det ohållbart.

Permalänk
Medlem

Genom att montera thermal pads för att täcka luftspalten inuti chassit kan man få rejält mycket bättre prestanda. Nackdelen är att chassit kommer bli varmare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.