Krönika: Välkommen till en värld av valfrihet, Iphone-användare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad jag försöker få fram är att verkligheten är mer nyanserad än vad du verkade vilja ha sagt med ditt inlägg. Alla val kommer med för- och nackdelar: folket som klagar på att annat än App Store tillåts har en poäng, även om det är en worst case-poäng som med nuvarande regelverk verkar vara ganska väl kompenserad för. Men för att ha den oron krävs inte att man ”gått på Apples propaganda”, utan att man har en reell oro för ett potentiellt utfall man inte gillar. De som utan eftertanke köper Appleprodukter har inte heller någon uppfattning om vad de nya EU-lagarna innebär för för- respektive nackdelar för dem.

Eftersom Apple inte kommer sluta köra App Store på samma sätt som de redan gör så kommer det nuvarande alternativet finnas kvar, så då har man inte mycket att vara orolig för utöver att kanske någon app väljer att inte finnas där pga Apple's regler. Att skaffa den vid sidan av, eller avstå den, är ett mycket litet pris att betala för att ha en legitimt skött plattform.

Problemet är att folk böjer sig baklänges för att hitta saker att klaga på. Vi ser argument som att valmöjlighet ger beslutsångest, att Apple tydligen inte kan hantera side loading trots att det finns på OS X, att Apple måste få dessa 30% för att klara sig trots att Google och Microsoft visat hur det går när man alltid tillåtit side loading, etc. En massa argument vars enda bakomliggande logik tycks vara att just försvara det enorma företaget och deras vinstmarginaler, snarare än att komma med legitima invändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag är ärligt talat kluven:
Med min bakgrund i 80-talens hemdatorer där det var möjligt att förstå hela datorn och fullt görbart att bryta ner ett program i sina individuella instruktioner, och med 90-talets framväxt av fri och öppen programvara, hade jag älskat om våra telefoner kunde vara general purpose computers; gärna med möjlighet att köra samma operativsystem vi använder till vardags.

Men det är inte vad som hände. Scammers, reklamfolk och kryptoterrorister förstörde möjligheten att lita på programvara och till och med på webbsidor man besöker, i kombination med att telefonerna idag vet allt om oss, har alla våra privata bildbibliotek och är verktyget vi använder för våra viktigaste ekonomiska transaktioner och myndighetskorrespondens. I den situationen behövs en granskare av något slag, tyvärr. Inte av vår kommunikation, men av koden som kör på enheterna vi använder för att kommunicera.

Min telefon får gärna vara toklåst, jag har för mycket av värde på den för att motivera en nedmontering av säkerheten för bekvämligheten att kunna köra emulatorer, porrspel eller piratkopior (vilket brukar vara dom vanligaste argumenten för vad folk vill göra). Som du säger, så länge kommunikationen är min, får gärna det andra vara Apples (i mitt fall). Så länge end-to-end faktiskt är det räcker det. Sen finns det alltid svåra saker att kontrollera, som vilka root-cert osv som finns installerade, men å andra sidan, vem idag vet faktiskt allt vad som händer i en dator/os? Någon stans måste man lägga sin trust.

Jag är också glad att Apple och Microsoft gjort inskränkningar (så även många linuxdistar) i hur operativsystem fungerar, för att skydda från saker jag omöjligen själv kan skydda mot. Men det är ju en avvägning, jag vill kunna köra homebrew på Mac och program som inte finns i App Store, men har inget emot att jag inte kan modifiera systemfiler eller att minnet inte är öppet för vem som helst att läsa och modifiera, sandboxing är en bra sak, även om det är en inskränkning.

Som med allt annat är allt en avvägning, men jag tror ärligt talat inte att någon vill ha full kontroll över en dator eller mobil när man tittar på vad det faktiskt innebär och vilka säkerhetsmodeller som isf måste tas bort.

Permalänk
Skrivet av ratbongo:

Eftersom Apple inte kommer sluta köra App Store på samma sätt som de redan gör så kommer det nuvarande alternativet finnas kvar, så då har man inte mycket att vara orolig för utöver att kanske någon app väljer att inte finnas där pga Apple's regler. Att skaffa den vid sidan av, eller avstå den, är ett mycket litet pris att betala för att ha en legitimt skött plattform.

Problemet är att folk böjer sig baklänges för att hitta saker att klaga på. Vi ser argument som att valmöjlighet ger beslutsångest, att Apple tydligen inte kan hantera side loading trots att det finns på OS X, att Apple måste få dessa 30% för att klara sig trots att Google och Microsoft visat hur det går när man alltid tillåtit side loading, etc. En massa argument vars enda bakomliggande logik tycks vara att just försvara det enorma företaget och deras vinstmarginaler, snarare än att komma med legitima invändningar.

Ok, då är jag med.
I stort håller jag med dig, ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det är lustigt att se hur ett slutet ekosystem lätt bygger en ekokammare. När till och med valfrihet kan anses vara negativt bland användare, vilket företaget såklart tycker då de inte vill ha någonsomhelst hot mot deras enorma vinstmarginaler, så får man säga att Apple gjort ett enormt bra jobb att kontrollera sina kunder. Det är lätt att se hur den potentiella framtiden där företagen blivit mäktigare än staterna kan bli sann.

Mja, det finns inte i din sinnesvärld att en människa kan göra egna val av vad hon vill ha? Det kan inte vara så att man vill vara sk "inlåst" för att man tänker sig att det är bekvämt med ett system där allt fungerar sömlöst tillsammans utan att man behöver anstränga sig?
Vill man ha den upplevda valfriheten så har man ju valet att köra nån av alla androidvarianter, vilket jag glatt gjorde igen efter att ha provat på iphone 3 när den kom och jag "hatade" den sk "inlåsningen"

Varför är det sånt måste att använda sig av Apple's produkter bland de som vill ha den upplevda valfriheten? Är det för att man känner sig utanför på nåt sätt, eller vad handlar det om? Vad är det som stör och varför duger inte Android? Vad är det man tycker att man inte får med Android så att man "måste" ha en iphone som är som en androidtelefon? Är det varumärket Apple man vill visa upp?

Apple är ett ultrakapitalistiskt företag likt Alphabet, Spotify, Epic games osv och deras primära uppgift är att tjäna pengar åt aktieägarna (de existerar bara därför), inte kunderna ska man komma ihåg.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Mja, det finns inte i din sinnesvärld att en människa kan göra egna val av vad hon vill ha? Det kan inte vara så att man vill vara sk "inlåst" för att man tänker sig att det är bekvämt med ett system där allt fungerar sömlöst tillsammans utan att man behöver anstränga sig?
Vill man ha den upplevda valfriheten så har man ju valet att köra nån av alla androidvarianter, vilket jag glatt gjorde igen efter att ha provat på iphone 3 när den kom och jag "hatade" den sk "inlåsningen"

Varför är det sånt måste att använda sig av Apple's produkter bland de som vill ha den upplevda valfriheten? Är det för att man känner sig utanför på nåt sätt, eller vad handlar det om? Vad är det som stör och varför duger inte Android? Vad är det man tycker att man inte får med Android så att man "måste" ha en iphone som är som en androidtelefon? Är det varumärket Apple man vill visa upp?

Apple är ett ultrakapitalistiskt företag likt Alphabet, Spotify, Epic games osv och deras primära uppgift är att tjäna pengar åt aktieägarna (de existerar bara därför), inte kunderna ska man komma ihåg.

Irrelevant fråga eftersom att introducera vad som redan finns på t ex OS X inte tvingar någon att använda något annat än App Store.

Det handlar ju om att hålla bra marknadsklimat vilket regleras av lag eftersom när företag får bestämma fritt så blir det negativt för konsumenter, just av de kapitalistiska krafter du nämner. Detta är ju dessutom väldigt milda saker jämfört med företag som behövt sluta existera i befintlig form pga antitrustlagar.