Snabbtest: Asus ROG Swift PG32UCDM – kryss i nästan alla rutor

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Asus ROG Swift PG32UCDM – kryss i nästan alla rutor

Calle och Jonas fortsätter OLED-året 2024 med en titt på Asus nya värsting där 4K UHD, 32 tum och 240 Hz står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skall bli kul att se direkta jämförelser med WOLED 32" 4K.

Har 42" WOLED idag. Kanske värt att uppgradera till 32", beroende på text klarhet samt "ljuskänslighet".

Permalänk
Medlem

Häftig skärm, men med den prislappen så kan jag vänta 5-10 år och köp en begagnad...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag ser en röd pixel på era bilder, är det en defekt subpixel?

Permalänk

Kul att man får se lite skärmtester igen sedan vår ärade Thomas slutade!

Har lite frågor. Hur mycket drar en OLED-skärmen vid standardläget? Vad har den för färg Delta-E värden på färgerna och gråskala? Upplevde ni att skärmen ljusstyrka var jämn över hela skärmen? Gissar att OLED-skärmen inte har det problemet som vanliga LCD-skärmar har. Och hur lång garanti har skärmen?

Permalänk
Medlem

Kul med skärmar som är långt över vad som fanns på marknaden bara för 5 år sedan. Det fanns inte ens någon som var ens nära!

Tyvärr är priserna som de är, men det får tiden fixa

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Kul att man får se lite skärmtester igen sedan vår ärade Thomas slutade!

Har lite frågor. Hur mycket drar en OLED-skärmen vid standardläget? Vad har den för färg Delta-E värden på färgerna och gråskala? Upplevde ni att skärmen ljusstyrka var jämn över hela skärmen? Gissar att OLED-skärmen inte har det problemet som vanliga LCD-skärmar har. Och hur lång garanti har skärmen?

Enligt asus drar den mindre än 42 W vid bruk och 0,5 W i standby. Gällande Delta-E är det <2.

Skärmen är absolut jämn i ljusheten. Eftersom varje pixel är sin egen ljuskälla märker man inte av det på samma sätt som med en IPS. Uniform Brightness mode i SDR gör därtill att ABL stängs av och du slipper varierande ljusstyrka.

Skärmen har 3 års garanti som utöver tillverknings-defekter täcker panelinbränning.

Permalänk
Medlem

Uniform Brightness är helt klart en av de bästa funktionerna Asus har på sina Oled, skönt att slippa varierande ljusstyrka.
Hittar dock en nackdel till med skärmen, tycker det är snudd på skämmigt att släppa framförallt en 4K skärm med HDR idag utan Displayport 2.1.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att dom här skärmarna (förutom dell) ska vara så sjukt mycket dyrare i Europa. 900$ för msi skärmen i usa iirc..ja det är utan moms och mindre skatter osv men svårsmält när svenska priset landar på 17000..

Blev riktigt sugen på qd oled efter förra recensionen och beställde tillslut alienware skärmen (32”) i sanning ingen billig historia den heller men priset känns i alla fall rimligare. Lite orolig för curve`n men tror jag kan vänja mig.

Kul att det äntligen börjar hända lite på skärm marknaden, känns som det mest varit matta ips skärmar med något högre refresh rate mellan uppdateringar rätt länge nu.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Hur funkar uniform brightness vid kontorsarbete? Märker man någon skillnad eller är det som vilken LCD som helst? Kommer man behöva manuellt växlad mellan SDR och HDR hela tiden eller sker nåt automagiskt? Har inte använt HDR på en dator ordentligt förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hur funkar uniform brightness vid kontorsarbete? Märker man någon skillnad eller är det som vilken LCD som helst? Kommer man behöva manuellt växlad mellan SDR och HDR hela tiden eller sker nåt automagiskt? Har inte använt HDR på en dator ordentligt förut.

Uniform Brightness fungerar så att skärmen håller samma ljusstyrka hela tiden oberoende hur mycket vit yta du har på skärmen. Du förlorar en del i max ljusstyrka men själv har jag inte märkt att jag är begrännsad av ljusstyrkan som blir kvar. Min skärm är Asus ROG Swift PG42UQ och med Uniform Brightness kör jag med 50% ljusstyrka, fungerar utmärkt för hemmabruk, hur det blir på kontor med stark belysning och stora fönster kan jag inte svara på men med så stor marginal som jag har så tror jag inte det ska vara nått problem. Om du vill köra med HDR däremot så skulle jag rekommendera att stänga av Uniform Brightness och justera ljus efter HDR, för stor förlust av ljus om man vill köra med HDR tycker jag.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Enligt asus drar den mindre än 42 W vid bruk och 0,5 W i standby. Gällande Delta-E är det <2.

Skärmen är absolut jämn i ljusheten. Eftersom varje pixel är sin egen ljuskälla märker man inte av det på samma sätt som med en IPS. Uniform Brightness mode i SDR gör därtill att ABL stängs av och du slipper varierande ljusstyrka.

Skärmen har 3 års garanti som utöver tillverknings-defekter täcker panelinbränning.

Den drar rätt så mycket är det i HDR400? Bra deltavärden däremot och kul att det även är en jämn ljusstyrka och förväntar mig inte mindre av OLED-paneler. Hade önskat 5 års garanti på en sådan dyr skärm.

Var skärmen bra även vid lägre ljusstyrkor? Hur var skärmen vid 120 nits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Uniform Brightness fungerar så att skärmen håller samma ljusstyrka hela tiden oberoende hur mycket vit yta du har på skärmen. Du förlorar en del i max ljusstyrka men själv har jag inte märkt att jag är begrännsad av ljusstyrkan som blir kvar. Min skärm är Asus ROG Swift PG42UQ och med Uniform Brightness kör jag med 50% ljusstyrka, fungerar utmärkt för hemmabruk, hur det blir på kontor med stark belysning och stora fönster kan jag inte svara på men med så stor marginal som jag har så tror jag inte det ska vara nått problem. Om du vill köra med HDR däremot så skulle jag rekommendera att stänga av Uniform Brightness och justera ljus efter HDR, för stor förlust av ljus om man vill köra med HDR tycker jag.

Tack för svaret! Sitter i ett hyfsat mörkt rum och på mina nuvarande LCD-skärmar har jag dragit ner ljusstyrkan till typ 30-40%.

OLED-datorskärmar är ju fortfarande ganska nytt så troligen hoppar jag på tåget lite för tidigt (DisplayPort 1.4 är tex störigt), men de här skärmarna låter onekligen som att de gör väldigt lite fel. Så är mäkta intresserad.

Ni som äger ett eller ett par exemplar:

-Om jag drar ner ljusstyrkan istället för att aktivera uniform brightness; kommer ljusstyrkan ändå hoppa fram och tillbaka?

- Hur är det med ljud; finns det nån aktiv fläkt som surrar? Nån skillnad om man kör 144 vs 240hz?

- Nån skillnad i bildkvalitet om man kör 144 vs 240hz? DSC funkar ju väldigt bra men det blir ju nästan dubbla bandbredden tänker jag.

- Den eviga frågan: Bör man oroa sig över inbränningar eller? Behöver jag göra nånting aktivt för att förebygga det? Typ köra nåt pixeluppfräschningstjosan i bildskärmens GUI eller så?

Tack!

Permalänk
Medlem

Hur är kvaliteten om du kör 1440P i vissa spel med denna skärm?

Är intresserad av skärmen, men vissa spel kommer vara för tungdrivna i 4K, även med DLSS då jag vill köra RT.

Jag vet hur det ser ut på en native 32” 1440P men jag läser på flera ställen att det ser betydligt sämre ut att köra 1440P på 32” 4K skärm - stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Riktigt tråkigt att dom här skärmarna (förutom dell) ska vara så sjukt mycket dyrare i Europa. 900$ för msi skärmen i usa iirc..ja det är utan moms och mindre skatter osv men svårsmält när svenska priset landar på 17000..

Detta! När jag först hörde talas om MSI skärmen så kändes det som ett givet köp pga. att den prismässigt låg så mycket lägre än konkurrenterna för i princip samma produkt. Sen ser man priset i Sverige och tänker...vafan hände här? 12k borde den kosta, inte en krona mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Usch glossy.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Den drar rätt så mycket är det i HDR400? Bra deltavärden däremot och kul att det även är en jämn ljusstyrka och förväntar mig inte mindre av OLED-paneler. Hade önskat 5 års garanti på en sådan dyr skärm.

Var skärmen bra även vid lägre ljusstyrkor? Hur var skärmen vid 120 nits?

Jag har egentligen inte gjort några riktiga mätningar utan baserat detta på vad Asus har specat. Jag tror det är ett typiskt värde. Självklart drar den ju mer om du samtidigt kör power delivery. Den lär dra mer vid hög ljusstyrka i HDR än i en låst låg ljusstyrka.

Jag använde den mest vid ungefär 200 nits när SDR användes och då funkar den galant. Vid 120 nits är det lite för låg ljusstyrka för att funka bra på kontoret här.

Skrivet av danielwerner:

Tack för svaret! Sitter i ett hyfsat mörkt rum och på mina nuvarande LCD-skärmar har jag dragit ner ljusstyrkan till typ 30-40%.

OLED-datorskärmar är ju fortfarande ganska nytt så troligen hoppar jag på tåget lite för tidigt (DisplayPort 1.4 är tex störigt), men de här skärmarna låter onekligen som att de gör väldigt lite fel. Så är mäkta intresserad.

Ni som äger ett eller ett par exemplar:

-Om jag drar ner ljusstyrkan istället för att aktivera uniform brightness; kommer ljusstyrkan ändå hoppa fram och tillbaka?

- Hur är det med ljud; finns det nån aktiv fläkt som surrar? Nån skillnad om man kör 144 vs 240hz?

- Nån skillnad i bildkvalitet om man kör 144 vs 240hz? DSC funkar ju väldigt bra men det blir ju nästan dubbla bandbredden tänker jag.

- Den eviga frågan: Bör man oroa sig över inbränningar eller? Behöver jag göra nånting aktivt för att förebygga det? Typ köra nåt pixeluppfräschningstjosan i bildskärmens GUI eller så?

Tack!

Drar du ner ljusstyrkan utan att aktivera UB kommer fortfarande ABL funktionen att vara aktiv så teoretiskt kan den aktivera ibland. Inte testat detta faktiskt.

Skärmen är passivt kyld!

Ingen märkbar skillnad När jag kikar snabbt. Skulle nästan behöva två skärmar bredvid varandra för att undersöka saken.

Det finns inbyggda skydd mot inbränningar och de flesta är inställda att kicka igång med jämna mellanrum efter en stund användning. Mitt bästa tips för att slippa oroa sig för inbränningar är att sluta oroa sig för inbränningar och njuta av skärmen. Så klart att inaktivera alla skyddsfunktioner och blasta statiska element på hög ljusstyrka kontinuerligt kanske inte är den bästa idén. Men använder man den normalt och låter den gå i viloläge när du lämnar datorn ser jag inte att de flesta skulle behöva oroa sig.

Skrivet av SpaceAce:

Hur är kvaliteten om du kör 1440P i vissa spel med denna skärm?

Är intresserad av skärmen, men vissa spel kommer vara för tungdrivna i 4K, även med DLSS då jag vill köra RT.

Jag vet hur det ser ut på en native 32” 1440P men jag läser på flera ställen att det ser betydligt sämre ut att köra 1440P på 32” 4K skärm - stämmer det?

Panelen är native 4k UHD och därför är skalningen mot 1440P lite sisådär om du väljer 1440 som utmatnings-upplösning i Windows eller spelet.
Rekommenderar att ha 4k som output-res och sedan jobba med skalning i drivrutinen eller i spelet.

Permalänk
Medlem

Hur representativ är färgskiftningen av ljuset på fotot?
Ser det lika illa ut "på riktigt"?

Jag har en PG42UQ med förmågan att kontrollera ljuset i rummet mitt till en mycket stor grad.

Även i starkt ljus uppifrån plus fönster framför skärmen (bakom mig) så ser jag ingen nämnvärd förlust av svärta, ingen i samma universum som på fotot av QD-OLED skärmen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Nemor:

Jag ser en röd pixel på era bilder, är det en defekt subpixel?

Noterade inte det först, men nej. Det är en reflektion från en batteriladdare.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av BlackRed Guy:

Hur representativ är färgskiftningen av ljuset på fotot?
Ser det lika illa ut "på riktigt"?

Jag har en PG42UQ med förmågan att kontrollera ljuset i rummet mitt till en mycket stor grad.

Även i starkt ljus uppifrån plus fönster framför skärmen (bakom mig) så ser jag ingen nämnvärd förlust av svärta, ingen i samma universum som på fotot av QD-OLED skärmen.

Om du tänker på bilden med släckt skärm i motljus är den rätt representativ för verkligheten. Ska dock sägas att det är ett "värsta fall scenario" då vi har studioljus som siktar mot panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Om du tänker på bilden med släckt skärm i motljus är den rätt representativ för verkligheten. Ska dock sägas att det är ett "värsta fall scenario" då vi har studioljus som siktar mot panelen.

Tack så mycket!

Hoppas ni kan göra samma test för WOLED skärmen framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Drar du ner ljusstyrkan utan att aktivera UB kommer fortfarande ABL funktionen att vara aktiv så teoretiskt kan den aktivera ibland. Inte testat detta faktiskt.

Skärmen är passivt kyld!

Ingen märkbar skillnad När jag kikar snabbt. Skulle nästan behöva två skärmar bredvid varandra för att undersöka saken.

Det finns inbyggda skydd mot inbränningar och de flesta är inställda att kicka igång med jämna mellanrum efter en stund användning. Mitt bästa tips för att slippa oroa sig för inbränningar är att sluta oroa sig för inbränningar och njuta av skärmen. Så klart att inaktivera alla skyddsfunktioner och blasta statiska element på hög ljusstyrka kontinuerligt kanske inte är den bästa idén. Men använder man den normalt och låter den gå i viloläge när du lämnar datorn ser jag inte att de flesta skulle behöva oroa sig.

Toppen, tack för svar och att du tog dig tid att testa! Tycker skärmköp alltid känns som man behöver göra avkall på något, men den här skärmen verkar göra det mesta rätt. Det är väl bara det här med DP1.4 som känns lite irriterande när det kommer till framtidssäkerheten, men å andra sidan har jag kört 4k@144hz med DSC i flera år utan att ha reagerat på något.

Kollade förresten upp vad jag kör för brightness på mina nuvarande IPS-skärmar och det är 25/100 så det känns som att jag skulle klara mig fint att låsa skärmen väldigt lågt.

Gällande inbränningar är det nog precis som du säger, att man inte behöver tänka så mycket på det. Kanske bara använda skärmsläckare, vilket jag inte gjort på länge. Mina nuvarande LG-skärmar har dock nån konstig bugg där en eller båda skärmar - endast efter windows update-omstart - fastnar i nåt läge med en stor blå box på skärmen. Kör jag det innan jag lägger mig och vaknar upp med att den stått så hela natten känns det kanske inte jätteroligt med en OLED - eller det kanske är hyfsat lugnt om det handlar om ~8h?

En annan grej jag tänkte på: PG32UCDP; är det en upp- eller nedgradering jämfört med denna? Den har ju möjlighet att gå upp till 480hz i 1080p (en funktion jag aldrig skulle nyttja) men annars anses väl QD-OLED vara lite mer premium än W-OLED?

Permalänk
Medlem

När ska en 38 tums oled wide se dagens ljus? Just nu sitter jag med en 34:a och den är inte helt optimal för att jobba på. 38 tums blir två 27" och det är lagom.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

När ska en 38 tums oled wide se dagens ljus? Just nu sitter jag med en 34:a och den är inte helt optimal för att jobba på. 38 tums blir två 27" och det är lagom.

38” är väl ungefär en och en halv 27”, eller menar du 32:9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

38” är väl ungefär en och en halv 27”, eller menar du 32:9?

38 tum 21:9 är 38 cm x 89 cm, så ja det är som en och en halv 27 tummare. 34 wide är en aning låg.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Så jävla tacky design. Objektivt.
Nä, men den ser väl avskalat och fint ut framifrån från ovanför "hakan" och uppåt. Men under den och nedåt är det illa.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Så jävla tacky design. Objektivt.
Nä, men den ser väl avskalat och fint ut framifrån från ovanför "hakan" och uppåt. Men under den och nedåt är det illa.

Det är därför man kör den med VESA-fäste, tänker jag. Är inte heller nåt fan av gaming-design. Hade gärna sluppit hakan också, men om det är priset man får betala för att få en så välgjord skärm i övrigt, med passiv kylning osv, så får det vara värt det. Det finns ju flera andra skärmar med samma panel (rätta mig om jag har fel) på gång, med mer avskalad design - men då kanske de lämnar en del att önska på andra plan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Det är därför man kör den med VESA-fäste, tänker jag. Är inte heller nåt fan av gaming-design. Hade gärna sluppit hakan också, men om det är priset man får betala för att få en så välgjord skärm i övrigt, med passiv kylning osv, så får det vara värt det. Det finns ju flera andra skärmar med samma panel (rätta mig om jag har fel) på gång, med mer avskalad design - men då kanske de lämnar en del att önska på andra plan istället.

Ja, är väl så.
Vi får se vad det blir av HPs variant när den dyker upp.
HP Omen Trancend 32 (eller vad den nu kommer heta)

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Det er viktig og være oppmerkom på at ingen 2024 OLED pc skjermer har ekte RGB og HDR. Hva er vitsen med å kjøpe en skjerm hvor skrift ikke holder samme kvalitet som IPS? Hollywood filmer blir laget i HDR med senere konvertert til SDR så da er og poenget borte med HDR.Det er få tall spill som støtter ekte HDR. Blir litt som Hifi folket , det tar litt av. Ekte HDR er over 1000 nits.
Det utvikles og ny coting på skjermene som kommer på neste års skjermer 2025. OLED vil og komme med ekte RGB pixsel layout.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av danielwerner:

Toppen, tack för svar och att du tog dig tid att testa! Tycker skärmköp alltid känns som man behöver göra avkall på något, men den här skärmen verkar göra det mesta rätt. Det är väl bara det här med DP1.4 som känns lite irriterande när det kommer till framtidssäkerheten, men å andra sidan har jag kört 4k@144hz med DSC i flera år utan att ha reagerat på något.

Kollade förresten upp vad jag kör för brightness på mina nuvarande IPS-skärmar och det är 25/100 så det känns som att jag skulle klara mig fint att låsa skärmen väldigt lågt.

Gällande inbränningar är det nog precis som du säger, att man inte behöver tänka så mycket på det. Kanske bara använda skärmsläckare, vilket jag inte gjort på länge. Mina nuvarande LG-skärmar har dock nån konstig bugg där en eller båda skärmar - endast efter windows update-omstart - fastnar i nåt läge med en stor blå box på skärmen. Kör jag det innan jag lägger mig och vaknar upp med att den stått så hela natten känns det kanske inte jätteroligt med en OLED - eller det kanske är hyfsat lugnt om det handlar om ~8h?

En annan grej jag tänkte på: PG32UCDP; är det en upp- eller nedgradering jämfört med denna? Den har ju möjlighet att gå upp till 480hz i 1080p (en funktion jag aldrig skulle nyttja) men annars anses väl QD-OLED vara lite mer premium än W-OLED?

Jag är med på hur du menar med DP1.4 resonemanget. Gigabytes variant med samma panel verkar få en fullskalig DP2.1. I dagsläget finns inga grafikkort som har fullt stöd för en DP2.1 med full bandbredd så jag tror att resonemanget är att de sparar in ett par kronor och skippar en standard som ingen har idag, och kommer ta ett par år till innan den är ordentligt utbredd. Det är såklart tråkigt om man som spekulant ämnar använda skärmen i väldigt många år framöver och kanske lite dumsnålt.

I läget du beskriver skulle jag för att lugna den interna oron för inbränningar stänga av skärmen med off knappen om du lämnar datorn på över natten istället för att låta den gå ned i vila.

UCDM och UCDP är som jag förstår inte tänkta att vara inordnade i en hierarki ställt mot varandra. Panelerna har helt enkelt olika egenskaper. QD-OLED tenderar att ha färger som är mer "attraktiva" även vid hög ljusstyrka, detta då W-OLED har en vit subpixel som reglerar ljusstyrkan. Däremot har W-OLED högre upplevd kontrast i ljus miljöer i min mening då de blir absolut kolsvarta när pixlarna är avstängda. Däremot så är de nya W-OLED-skärmarna matta vilket kan göra svärtan sämre. Samtidigt kan detta hjälpa i rum med naturligt ljus för att minska reflektioner.
Samtidigt är W-OLED-skärmen angiven att bli något ljusare i högdagrar men saknar stöd för Dolby Vision.

Så det är sammanfattningsvis ett givande och tagande med olika aspekter som kommer att vara olika värdefulla för olika användare. För mig personligen lockar W-OLED lite mer då jag hemma har mitt skrivbord i vardagsrummet nära ett fönster, så dagtiden kans det vara svårt att få det mörkt så den matta skärmen kommer hjälpa att minska reflektioner.

Å ena sidan å andra sidan...

Skrivet av star-affinity:

Så jävla tacky design. Objektivt.
Nä, men den ser väl avskalat och fint ut framifrån från ovanför "hakan" och uppåt. Men under den och nedåt är det illa.

Den är otroligt tacky men jag älskar det. Har lite av en fäbless för design som vågar ta plats och inte skäms för sig. Lite "take it or leave it. det här är hur jag se ut"

Är det stilrent eller passar in i de flesta skandinaviska hem? Nej inte alls men det skiter dom i.