Microsoft blockerar uppdateringar för användare med Startallback

Permalänk
Melding Plague

Microsoft blockerar uppdateringar för användare med Startallback

Startallback är ett program som ger Windows 11 flera saknade funktioner från Windows 10. Det verkar Microsoft inte gilla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Our way or the highway. Barnsligt

Permalänk
Medlem

Ms vill lansera dessa extra funktioner i framtida uppdateringar som "nya funktioner".

Självklart vill de inte att någon tjuvstartar med dessa.

/Sarkasm...

Permalänk
Medlem

I den andra Win 11-tråden var argumentet allt som oftast att det ju var så lätt att kringgå alla dumheter som MS har hittat på i Win 11. Jo just det ja…

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inte märkt av några problem, ännu..
Men Kör inte förhandsversion, skulle nog inte använda Windows 11 om inte Startallback fanns, eller liknande program.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Blir så arg över att MS är ett stort virus som inte går att bekämpa som är ett syfta är att förstöra för alla användare.
Allt nytt är inte alltid bättre än det gamla, se på hjulet som bliv uppfunnet finns inget som kan slå det.

Permalänk
Medlem

Undrar om Start11 kommer påverkas också snart det är vad jag använder..

Permalänk
Medlem

Tidigare har Microsoft avinstallerat Open-shell för mig vid feature updates, så jag välkomnar att de i detta fallet faktiskt låter mina program vara kvar!

Permalänk
Medlem

Meh. Jag kör startallback..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Nu har StartAllBack eller någon annan liknande ersättnings-shell vid någon tidigare uppdatering orsakat problem som gjorde att ingen startmeny alls laddades, så möjligen finns det någon liknande problem med de aktuella versionerna.

Om inte så är det dock löjligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Blir så arg över att MS är ett stort virus som inte går att bekämpa som är ett syfta är att förstöra för alla användare.
Allt nytt är inte alltid bättre än det gamla, se på hjulet som bliv uppfunnet finns inget som kan slå det.

Hjulet har dock blivit enormt förbättrat sen det uppfanns, så den jämförelsen lirar liksom inte. Dessutom har det tillkommit saker runt omkring som förbättrat och hjälper hjulet att rulla bättre som fjädring etc. Ska du använda hjulet som jämförelse behöver du isf använda det första moderna OS där mus och tangentbord användes. Det var inte Windows fyi ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Hjulet har dock blivit enormt förbättrat sen det uppfanns, så den jämförelsen lirar liksom inte. Ska du använda hjulet som jämförelse behöver du isf använda det första moderna OS där mus och tangentbord användes. Det var inte Windows fyi ...

Tänkte mera på att hjulet är runt och inte någon fyrkant.

Permalänk
Medlem

Att Microsoft ska bestämma vad man får göra med startmenyn på sitt egna system är ju löjligt. Till och med Apple låter dig installera en uppdatering med en modifierad Docker....

Permalänk
Medlem

MS "Her?"
Sist.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

Att Microsoft ska bestämma vad man får göra med startmenyn på sitt egna system är ju löjligt. Till och med Apple låter dig installera en uppdatering med en modifierad Docker....

Det framstår ju som helt obekräftat att det faktiskt är bakgrunden.

Kan ju lika gärna vara t.ex. att ingen på Microsoft ens reflekterat över startallbacks varande men att det finns något faktiskt kompatibilitetsproblem och att Microsoft blockerat installation av nya "insider" builds om man har det programmet igång rakt av baserat på telemetridata från krascher eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fr.o.m vilken uppdatering då, jag hade SAB installerat innan jag nyligen installerade den senaste uppdateringen från Windows och det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchb1:

Fr.o.m vilken uppdatering då, jag hade SAB installerat innan jag nyligen installerade den senaste uppdateringen från Windows och det utan problem.

Artikeln handlar om "insider" builds, vad jag förstår då alltså byggen på väg mot 24h2... I diskussionen pratar de om 26090.1 och 26100.1.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför använder man förhandsversioner med nya funktioner om man samtidigt vill blockera nya funktioner? Har viss förståelse till att MS blockerar sådant.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Kör med det också, för att få taskbaren till vänster. Samt nätverksmenyn i den gamla stilen. Ett klick mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Varför använder man förhandsversioner med nya funktioner om man samtidigt vill blockera nya funktioner? Har viss förståelse till att MS blockerar sådant.

Nu vet vi ju som sagt inte om det är på sådan grund som Microsoft blockerat något...

Men sett till din vinkling av det hela:

Ur Microsofts perspektiv är ju hela poängen med insider-programmet att få feedback på vad som fungerar ute i verkligheten och förhoppningsvis släppa något som fungerar bättre när det väl är dags.

Ur användarens perspektiv är ju hela poängen med insider-programmet att få en försmak på vad som snart kommer tryckas ut till folk "på riktigt" och i bästa fall kunna uppmärksamma eventuella problem man faktiskt bryr sig om redan på förhand.

Om man nu föredrog en äldre variant av något gränssnitt och det finns en lösning som anpassar gränssnittet till något som mer liknar detta, varför inte använda denna?
Det kommer ju dessutom nästan garanterat vara lika relevant i nästa Windowsversion som i nuvarande, så varför skulle det inte vara till nytta att testa detta på förhand?

Det finns ju dessutom i nuläget bara två Windowsversioner (för skrivbordet) som stöds för vanliga dödliga, 10 och 11. De är överlag *extremt* lika förutom lite ytliga skillnader. 10 lever ju dock bara ett och ett halvt år till, så de flesta lär stå inför att köra 11 inom en snar framtid oavsett om det är något de ser fram emot eller ej.

TL;DR "Bättre att vara förberedd än att bara hoppas på det bästa" kan man väl summera det hela.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kör inte W11 än men känns som ett idiotsäkert sätt att undvika få icke-testade uppdateringar och annat de skjuter ut hej vilt till massorna.

Windows 8/8.1 var nog det bästa exemplet på hur MS vill ha det och hur absolut ingen håller med och sedan gick man tillbaka till hur det såg ut i Win7 mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Fast man fattar poängen lite ändå, en förhandsversion är specifikt för att testa ny skit från microsoft. De får inte korrekt data (ännu mer telemetri i förhandsversionerna?) om testarna kör tredjepartsmjukvaror som modifierar windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Fast man fattar poängen lite ändå, en förhandsversion är specifikt för att testa ny skit från microsoft. De får inte korrekt data (ännu mer telemetri i förhandsversionerna?) om testarna kör tredjepartsmjukvaror som modifierar windows.

Fast om det är vad denna grupp användare kommer köra i slutänden så är det ju "korrekt data"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Låter som ett ickeproblem.

Det står väl också någon stans att de får blockera program om man kör förhandsversionen?
Ganska säker på att jag såg det när jag körda W11 på surfplattan innan release.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast om det är vad denna grupp användare kommer köra i slutänden så är det ju "korrekt data"?

Varför skulle microsoft bry sig om tredjepartskod i sitt egna test med sin egna kod? Varför ens gå med i testgruppen för förhandsversioner?

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu vet vi ju som sagt inte om det är på sådan grund som Microsoft blockerat något...

Men sett till din vinkling av det hela:

Ur Microsofts perspektiv är ju hela poängen med insider-programmet att få feedback på vad som fungerar ute i verkligheten och förhoppningsvis släppa något som fungerar bättre när det väl är dags.

Ur användarens perspektiv är ju hela poängen med insider-programmet att få en försmak på vad som snart kommer tryckas ut till folk "på riktigt" och i bästa fall kunna uppmärksamma eventuella problem man faktiskt bryr sig om redan på förhand.

Om man nu föredrog en äldre variant av något gränssnitt och det finns en lösning som anpassar gränssnittet till något som mer liknar detta, varför inte använda denna?
Det kommer ju dessutom nästan garanterat vara lika relevant i nästa Windowsversion som i nuvarande, så varför skulle det inte vara till nytta att testa detta på förhand?

Det finns ju dessutom i nuläget bara två Windowsversioner (för skrivbordet) som stöds för vanliga dödliga, 10 och 11. De är överlag *extremt* lika förutom lite ytliga skillnader. 10 lever ju dock bara ett och ett halvt år till, så de flesta lär stå inför att köra 11 inom en snar framtid oavsett om det är något de ser fram emot eller ej.

TL;DR "Bättre att vara förberedd än att bara hoppas på det bästa" kan man väl summera det hela.

Visst, du har en poäng där. Men MS får då inte feedback på de nya funktionerna om de blockeras.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det är väl lite lätt obehagligt att de börjar blanda sig i vilken programvara man kör på sin dator. Vad är nästa steg? Att börja ta betalt av utvecklare för att deras program ska fungera?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Var lite så med windows 10 I början, där den tog bort program bara för den trodde dessa inte var kompatibla.

Får se om detta är en storm i ett vattenglas. Kommer ändå inte kunna köra Windows 11 från jag uppdaterar datorn och kommer troligen ändå köra Windows 10 oavsett om den får support eller inte. Gillar inte att bland annat gui och att vissa funktioner är borttagna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag är fine med att Microsoft varnar om de hittar säkerhetsproblem i applikationen men att börja avgöra vad vi får och inte får ha för mjukvara på VÅRA datorer är rätt sinnesjukt om jag ska vara helt ärlig.