Kryptoskojare lurade hundratusentals på Play Store – Google stämmer

Permalänk
Melding Plague

Kryptoskojare lurade hundratusentals på Play Store – Google stämmer

Lyckades få upp 87 falska kryptoappar i appbutiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur var det, skulle inte nedlåsta appbutiker och walled gardens innebära att allt blir säkrare för alla? Eller handlar det bara om att ta ut en provision på allt som säljs?

Säga vad man vill om Apple (de flesta här vet att jag inte är en fan) men de kollar åtminstone apparna innan de publiceras. Att bara ta ut en procent och inte ens kolla något är bara att utnyttja sin ställning för att tjäna pengar.

Men Google är inte ens värst i klassen här, Canonicals "Snap Store" (en appbutik för Linux) verkar inte ha några kontroller alls på vem som får ladda upp något.

Permalänk
Medlem

Vem ska stämma Google för att de tillåter att sådana appar publiceras på deras stängda ekosystem?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Tycker Google bör betala användarna 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur var det, skulle inte nedlåsta appbutiker och walled gardens innebära att allt blir säkrare för alla? Eller handlar det bara om att ta ut en provision på allt som säljs?

Skrivet av Kyraal:

Vem ska stämma Google för att de tillåter att sådana appar publiceras på deras stängda ekosystem?

Skrivet av Disney:

Tycker Google bör betala användarna 👍

Man borde stämma sin bredbandsleveratör om man laddar ner program med malware! Hur kan de tillåta sådant på sitt internet. Haltande jämförelse, jag vet, inte exakt samma sak.

På nått sätt känner jag att det inte riktigt är Googles fel om app-makare lurar kunder på pengar.

Det är en sak ifall det finns malware i en app, en kryptobrytare, en annan sak om man skickar pengar till någon genom en app utan att kolla att den är legitim. Ska man stämma Telia för att bedragare ringer en och ber en att betala pengar eller använda sitt bankid?

Edit: För att förtydliga så la jag innan alla posterna som jag svarade på, dumt att missa

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man borde stämma sin bredbandsleveratör om man laddar ner program med malware! Hur kan de tillåta sådant på sitt internet. Haltande jämförelse, jag vet, inte exakt samma sak.

På nått sätt känner jag att det inte riktigt är Googles fel om app-makare lurar kunder på pengar.

Det är en sak ifall det finns malware i en app, en kryptobrytare, en annan sak om man skickar pengar till någon genom en app utan att kolla att den är legitim. Ska man stämma Telia för att bedragare ringer en och ber en att betala pengar eller använda sitt bankid?

Inte haltande, irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Tycker Google bör betala användarna 👍

De som skapar dessa scams ska väl betala användarna, google är ju nästan som posten i det här fallet

Permalänk
Medlem

Google borde vara väldigt oroade över ryktet på sin store, för detta bevisar precis det som många varit oroliga för; att man inte kan lite på Google Play Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man borde stämma sin bredbandsleveratör om man laddar ner program med malware! Hur kan de tillåta sådant på sitt internet. Haltande jämförelse, jag vet, inte exakt samma sak.

På nått sätt känner jag att det inte riktigt är Googles fel om app-makare lurar kunder på pengar.

Det är en sak ifall det finns malware i en app, en kryptobrytare, en annan sak om man skickar pengar till någon genom en app utan att kolla att den är legitim. Ska man stämma Telia för att bedragare ringer en och ber en att betala pengar eller använda sitt bankid?

Fast det är inte Google som stäms, det är Google som stämmer. Användare har med hjälp av förfalskningar och bedrägeri laddat upp saker på App Store och det i sin tur skadar Googles rykte. Därför stämmer de appmakarna.

(sen hur de ska gå vidare med en stämning mot en kinesisk medborgare? det kan jag inte svara på... känns menlöst)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Säga vad man vill om Apple (de flesta här vet att jag inte är en fan) men de kollar åtminstone apparna innan de publiceras.

Det gör dom inte alls, det finns gott om phishing-appar på Apples butik med. Däremot reagerar Apple snabbare än Google när något anmäls.

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla kontroverser kring krypto bör alla som vill kliva in i den marknaden vara extremt skeptiska.
Tråkigt att många blir lurade såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De som skapar dessa scams ska väl betala användarna, google är ju nästan som posten i det här fallet

känns som tradera, dom tar han om båda partnerna.
google tjänar pengar på denna scammer, bör dom inte då ta ansvar? 100,000$ a 10% är 10,000$ google har tjänat.
bör google behålla dessa 10,000$ ?(höftat tror det är högre avgifter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

känns som tradera, dom tar han om båda partnerna.
google tjänar pengar på denna scammer, bör dom inte då ta ansvar? 100,000$ a 10% är 10,000$ google har tjänat.
bör google behålla dessa 10,000$ ?(höftat tror det är högre avgifter)

Har google tjänat pengar på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har google tjänat pengar på detta?

Dom tar ut en avgift för alla som har appar i deras butik, lite som Coop tjänar på mjölken du handlar 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Dom tar ut en avgift för alla som har appar i deras butik, lite som Coop tjänar på mjölken du handlar 😉

Så det kostar lite drygt 100 dollar att publicera en app på Google Play?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det är inte Google som stäms, det är Google som stämmer. Användare har med hjälp av förfalskningar och bedrägeri laddat upp saker på App Store och det i sin tur skadar Googles rykte. Därför stämmer de appmakarna.

(sen hur de ska gå vidare med en stämning mot en kinesisk medborgare? det kan jag inte svara på... känns menlöst)

Det är sentimentet i de poster som gjordes innan min som jag syftar på. Editerade min originalpost. Sorry!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så det kostar lite drygt 100 dollar att publicera en app på Google Play?

Runt 30% avgifter om man tror på Google 🤔
Bra vinst för Google 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Runt 30% avgifter om man tror på Google 🤔
Bra vinst för Google 😁

Det beror väl på hur de tog betalt, men *om* de tog betalt genom Googles tjänst så lär det väl vara så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Runt 30% avgifter om man tror på Google 🤔
Bra vinst för Google 😁

Fast inte på allt. Google tar t ex inte 30% när du betalar dina räkningar via din bank-app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Dom tar ut en avgift för alla som har appar i deras butik, lite som Coop tjänar på mjölken du handlar 😉

$25 engångskostnad för att skapa konto och ladda upp. Varför gratisappar är vanligare för det är en sån liten summa jämfört med App Store som tar ut årsavgift på $99/$299.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid finnas folk som går på bedrägerier, "one born every minute"...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Vem ska stämma Google för att de tillåter att sådana appar publiceras på deras stängda ekosystem?

Så jävla sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Google borde vara väldigt oroade över ryktet på sin store, för detta bevisar precis det som många varit oroliga för; att man inte kan lite på Google Play Store.

Aldrig litat på Google Play store sen det fanns. Så mycket skit att det knappt går att anta annat.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk

Det är skit att om man ska köpa kryptovalutor att man inte längre kan lita på appar som är sprillans nya med väldigt få nerladdningar. Snart kan man säkert inte köpa Rolexklockor och annat i fyllan från folk man stöter på mitt i natten, då dessa klockor kan vara oäkta.

Sedan finns det en massa skit på Google Appstore från vad som ser seriöst ut, detta är ett problem. Och man ska ha isolerade enheter, det är svårt att praktisk få till något bra. Vi får se vad som händer i framtiden.

*edit*
FTX vill jag påstå var ett bedrägeri som lurade många som ändå var kritiska, det hjälpte självklart inte ett skit att ha en Appelenhet. De blir av med lika mycket pengar ändå. https://www.youtube.com/watch?v=w3EYKuFGJ5c

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur var det, skulle inte nedlåsta appbutiker och walled gardens innebära att allt blir säkrare för alla? Eller handlar det bara om att ta ut en provision på allt som säljs?

Säga vad man vill om Apple (de flesta här vet att jag inte är en fan) men de kollar åtminstone apparna innan de publiceras. Att bara ta ut en procent och inte ens kolla något är bara att utnyttja sin ställning för att tjäna pengar.

Men Google är inte ens värst i klassen här, Canonicals "Snap Store" (en appbutik för Linux) verkar inte ha några kontroller alls på vem som får ladda upp något.

https://youtu.be/1zl_Y8vSteo?si=GQOclM4SeonNNtWT

Så du tror Google Playstore är de endast som är drabbade och Apple Playstore är 100% säkert?

Apple’s App Store approved these crypto scam apps
https://www.tomsguide.com/news/apples-app-store-approved-thes...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hur var det, skulle inte nedlåsta appbutiker och walled gardens innebära att allt blir säkrare för alla? Eller handlar det bara om att ta ut en provision på allt som säljs?

Säga vad man vill om Apple (de flesta här vet att jag inte är en fan) men de kollar åtminstone apparna innan de publiceras. Att bara ta ut en procent och inte ens kolla något är bara att utnyttja sin ställning för att tjäna pengar.

Men Google är inte ens värst i klassen här, Canonicals "Snap Store" (en appbutik för Linux) verkar inte ha några kontroller alls på vem som får ladda upp något.

https://youtu.be/1zl_Y8vSteo?si=GQOclM4SeonNNtWT

Lämnar den här till dig för lite läsning och det är från i mars om du på något sätt lever med tron att apples Appstore drivs med magi 😊
https://www.cyber.nj.gov/Home/Components/News/News/1230/214

Faktum är att absolut INGEN kan vara helt säker, snarare att man är lite mer hälsosamt skeptisk över vad man laddar ner på playstore medan många glatt laddar ner vad som helst på Appstore.
Har till och med givit barnen kodfraser för att verifiera att dom är dom när det gäller pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Så du tror Google Playstore är de endast som är drabbade och Apple Playstore är 100% säkert?

Apple’s App Store approved these crypto scam apps
https://www.tomsguide.com/news/apples-app-store-approved-thes...

Nej, inte alls. Den som läst vad jag skrivit innan vet att jag är emot inlåsningar och monopoliserande appbutiker som enda sätt att installera applikationer. De som propagerar för appbutiker och walled gardens använder ofta säkerhet som ett argument. Men den kejsaren har inga kläder.

Permalänk

När ska folk lära sig? Om du inte har nycklarna till din kryptoplånbok, så är det inte din krypto! Tcker det tjatas om det helatiden av krypto youtubers

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det är inte Google som stäms, det är Google som stämmer.

Läs mitt inlägg?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Nej, inte alls. Den som läst vad jag skrivit innan vet att jag är emot inlåsningar och monopoliserande appbutiker som enda sätt att installera applikationer. De som propagerar för appbutiker och walled gardens använder ofta säkerhet som ett argument. Men den kejsaren har inga kläder.

Bara titta på apple med right to repair.
De går ut med att om du går till en icke-"auktoriserad" verkstad, så kommer de att installera virus, sno dina bilder och filmer osv.