Formatera fungerande SD-kort?

Permalänk
Medlem

Formatera fungerande SD-kort?

Hej
Kommer en uppmaning i Samsungs Galaxy A32 att formatera SD-kortet. Telefonen fungerar som den ska, alla uppdateringar är aktuella och inga driftsstörningar alls, så varför helt plötsligt formatera kortet. Gott om utrymme fortfarande på SD-kortet och har backup på ett annat minneskort där också bilder mm sparas. Finns ingen avsändare så vad kan ha hänt och var kommer formateringsuppmaningen ifrån?/ Maggan

Permalänk
Medlem

Vad händer om du sätter i kortet i en dator? Vill den formatera kortet då också?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Det har inte blandats ihop med defragmentering? Ett begrepp som sällan används idag då ny modern lagringsteknik inte använder denna typ av städning.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Inte defragmentering

Nej det är formatering som står i meddelandet.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du har ett filsystemformat på SD-kortet som Windows inte känner igen, men som stöds av Android/Samsung, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ingen uppmaning om formatering när kortet sätts i datorn. Borde det inte stå varifrån (Samsung, Google m.fl)uppmaningen kommer?
Det är bara svart text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megswed:

Ingen uppmaning om formatering när kortet sätts i datorn. Borde det inte stå varifrån (Samsung, Google m.fl)uppmaningen kommer?
Det är bara svart text.

Ta en backup på allting på datorn då. Sen formaterar du om kortet på Samsungen och ser om den slutar tjata. Fortsätter den bråka om formatering så kan det vara fel på kortet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Meddelandet försvann igen

Tack alla för hjälpen! Meddelandet försvann lika mystiskt som det kom! Varifrån lär jag nog aldrig få veta /Maggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megswed:

Tack alla för hjälpen! Meddelandet försvann lika mystiskt som det kom! Varifrån lär jag nog aldrig få veta /Maggan

Det kan som sagt ev vara så att SD-kortet håller på att dö, så har du något du inte vill/kan bli av med sparat på kortet bör du ta backup på det kontinuerligt.

Jag vill minnas att jag fick något liknande meddelande på en av mina förra Samsung mobiler och efter några veckor eller nån månad så dog SD-kortet helt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

SD-kort-krångel

Hej, jag satt kortet i datorn, sparade ner innehållet och formaterade om det. Kortet köptes för 1 år sedan men byter ut det alla fall. Använder det till datorn istället. Tack för alla hjälp;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megswed:

Hej, jag satt kortet i datorn, sparade ner innehållet och formaterade om det. Kortet köptes för 1 år sedan men byter ut det alla fall. Använder det till datorn istället. Tack för alla hjälp;D

Tänk på att om den börjat klaga på att formatera sig nu så kommer det riskera att det kan bli korrupt även i en dator. Jag skulle lämna in den på garanti och få den utbytt istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tack! Ja naturligtvis garantin! När något krånglar fungerar inte tankarna/logiken. Jag ska kontakta företaget och be att få kortet utbytt. Hjärtligt tack för hjälpen/Maggan