Permalänk

Ny telefon till farsan

Hej

Farsans telefon funkar inte med bankappen längre han har en samsung s7. Så nu behöver han ny mobil.

Han hade egentligen behövt allting i hemmet av samma system. Typ allting apple eller google. Så att det blir så lite krångel som möjligt och det ska vara så enkelt att möjligt att använda. Vilket system tror ni är bäst att köra på ? Både apple och google har väl grejor för alla ändamål men frågan är vad som fungerar bäst i det långa loppet ?

Ja frågan här är väl vad för mobil han skall köpa. Han behöver inget speciellt han använder mobilen ungefär som den vanliga 65 åringen gör. Han tittade lite på apple idag men någon flaggskeppsmodell finns inte på kartan. Han har en windows dator och en apple surfplatta så jag funderar på om det inte är lika bra ändå att gå över till apple ändå. Datorn är över 10 år gammal och surfplattan har 5 år på nacken.

Begagnat funkar också men måste vara i bra skick. Tror ärligt talat inte han vill betala mer än 5000kr för en telefon.

thank you for response !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Jag har i princip aldrig använd apple, förutom testat macbook och iphone någon gång, och är klart vinklad mot det. Men de som använder apple är oftast nöjda, och sakerna de har verkar fungera lite enklare med varandra.

Däremot så med android, förutom billigare, får man fler alternativ och fler saker- både nutid och troligen i framtiden då apple inte har allt utan många smarta prylar fungerar ihop med android system (och ibland lite struligare med iphones)

Gällande telefon, är han van vid samsung ser jag ingen anledning till att hoppa över till iphone. Ärligt talat tror jag inte du behöver komma i närheten av 5kkr, inte minst ifall han överlevt med en så gammal telefon tills nu. Finns många Samsung Galaxy (eg. a14, a15, a05s) för 800-1500kr andrahand, kanske är slut nu men de senaste månaderna fanns det jättemånga a14 helt oöppnade då Telia givit de gratis till sina abonnenter. Någon telefon kan alltid hittas i nyskick på tradera eller blocket. Finns inget vardagligt de här telefonerna inte kan göra till skillnad från dyrare. Nytt finns de för 2000kr. Man kan också få högre specs ifall man inte drar sig för att köpa kinesiskt med bloatware för samma summa nytt.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen hem en Pixel 6a till min far (65+) från outlet på Elgiganten för 2700:-.

Han gick med från en gammal Samsung s10, och blev väldigt nöjd iaf då han gillade att det inte var så mycket extra appar som han inte använde samt en bra kamera (med hans mått mätt).

Permalänk
Medlem

Moto G84 funkar annars fint och räcker väl
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11945423
Enda jag skulle säga generellt är att satsa med någon som har Qualcomm SoC och inte är lastgammalt

Permalänk

Det mesta från Doro ska fungera utmärkt 👍

Permalänk
Medlem

Samsung A15 eller vad nu senaste versionen där är känns som en bra kompromiss. Då är det fortfarande Samsung som han känner igen men också ny utan att spräcka nån budget.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte en (begagnad) Iphone åt morsan för några år sen blev det en refurbished Ipad Pro.
Fördelarna är ju att de uppdateras i vad som känns som en evighet.
"And it just works"

(tror jag har fått bort alla doubletaps, mitt tangentbord har fått en vana att dubblera vissa bokkstäver när jag skriver)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Det mesta från Doro ska fungera utmärkt 👍

<Uppladdad bildlänk>

Tror inte de flesta Doro stödjer Bank-ID?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Moderator

Morsan (71) var i ungefär samma sits nyligen och vi köpte en G73 till henne för att ersätta hennes Samsung S8+.
https://www.proshop.se/Mobile/Motorola-Moto-G73-5G-256GB8GB-M...

Hon är inte teknisk av sig, men har inte haft några problem med övergången från Samsung.
Hjälpte henne lite med installationen för att skynda på det lite, samt att stänga av touch-vibrationerna, men det är typ det.

Köpte en likadan själv för att ersätta min tredje Samsung A-telefon jag kört via jobbet, nöjd även jag och även om jag inte t.ex. spelar på telefonen så har jag lite högre krav.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Skulle hålla lite koll på Google Pixel 7a som kommer som deals lite då och då.
Köp ingen billig Xiaomi som min pappa gjorde.. så mycket bloat i skiten så man får åka dit stup i kvarten och förklara att det bara är reklam i deras appar och inget virus 😂

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Tror inte de flesta Doro stödjer Bank-ID?

Nä det kan nog stämma. Jag läste inte hela inlägget så blev inge bra

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Galaxy A54 den är jag nöjd med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Tack för svaren alla !! Nu lutar det mot att det blir en iphone se gen 3 (2022) från swappie för cirka 4000kr. Han vill helst ha en telefon med mindre skärm så inte är så klumpig och iphone se är ju mindre i storleken. Jag hör av mig hur det gick sen

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |