Datorn vägrar starta specifikt i Windows 10.

Permalänk

Datorn vägrar starta specifikt i Windows 10.

Sedan i förrgår vill inte min dator i signaturen starta upp Windows 10, utan den fastnar på startskärmen med det blå fönstret och kan stå så hela natten.

Det började med att jag stoppade i en ny hårddisk i datorn som jag köpt begagnad, men innan detta hade jag också passat på att blåsa rent i datorn med tryckluft vilket kan ha påverkat.

Det konstiga är att jag inte kan starta Windows 10 installationsprogrammet via en USB-sticka skapad i en annan dator och inte heller genom en DVD som jag brände för 5 år sedan och som alltid fungerat tidigare. Detta trots att jag kopplat ur alla hårddiskar och alla annan lagringsmedia från datorn och gjort en "hard reset" mellan uppstartsförsöken.

Däremot går det att starta upp installationsprogrammet för andra versioner av Windows och jag har nu som en temporär lösning installerat Windows 8.0 på en gammal 160 GB SSD för att åtminstone kunna använda datorn samt komma åt de andra hårddiskarnas innehåll.

Jag har testat alla RAM-stickorna i Memtest86+ och dessutom provat att starta datorn utan varje minnessticka, men utan att det påverkar någonting.

Så vad är det nu som har gått sönder i datorn som gör att man inte ska starta specifikt Windows 10, som alltid fungerat tidigare och fram till i förrgår?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat bort disken?

Med tryckluft, menar du på burk? Dom kan hypotetisk kortsluta saker.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Har du kopplat bort disken?

Med tryckluft, menar du på burk? Dom kan hypotetisk kortsluta saker.

Nej, med min kompressor utomhus så jag blåste bort vartenda dammkorn. Det kan mycket väl ha skadat något, men frågan är bara vad. Dock fungerade datorn ungefär i ett dygn efter renblåsningen, innan jag stoppade i den nya hårddisken.

Jag har kopplat bort alla diskarna inklusive min huvuddisk, men ändå vägrar Windows 10 att starta från någon typ av media när jag testar dem var för sig. Jag kommer in på huvuddisken genom min Windows 8 installation, men kan inte boota från den.

Jag vet inte vad som fanns på den nya hårddisken när jag köpte den, för så fort jag hade möjlighet efter att datorn började krångla raderade jag alla partitionerna på den genom en av mina Windows installationsskivor.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Jag lyckades boota Windows 10 nu från min huvudhårddisk efter att jag återställt moderkortets BIOS till fabriksinställningarna. Jag vet inte varför det fungerade, för jag hade inte gjort några större ändringar i BIOS från början. Jag hoppas det har löst problemet.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.