Permalänk

Liten spelburk för 4K30.

Som mitt användarnamn vittnar om så vill jag inte lägga ut mer pengar än vad som är absolut nödvändigt, så nu när det har blivit dags att köpa ny spelburk så försöker jag plocka ihop så billiga komponenter som möjligt (utan att förlora prestanda och kvalitet) för att kunna spela i 4K30, både i dag och några år framöver. Uppgraderar aldrig utan säljer av hela datorn efter 3-4 år och köper nytt så jag har aldrig uppgradering i åtanke när jag väljer komponenter.

Vill som sagt spela i 4K30 (30 bilder per sekund räcker mer än väl för mina behov), och strålspårning, uppskalning och liknande bryr jag mig inte om för fem öre, utan är bara ute efter ren rasteriseringsprestanda, och där är 7800 XT bättre än 4070 som är det grafikkort som är jämförbart i både prestanda och pris, så därför har jag landat på kombinationen 7600 och 7800 XT.

Processor blir 7600. AMD har ingen sida för den så jag länkar till "storebror" 7600X. Kostar 2526 kr.

Det billigaste 7800 XT som passar i chassit jag tänker köpa är Sapphire 7800 XT Pulse, och kostar 6696 kr.

När det gäller moderkort så tittar jag på Gigabyte B650I AX som är det billigaste mITX jag hittar med ett pris på 2195 kr, och eftersom jag inte kommer att överklocka och att en M2-plats räcker, så anser jag inte att jag behöver lägga ut mer pengar.

RAM ser ut att bli 32 GB G.Skill Flare X5 (6000 MHz, CL30) för 1544 kr.

Som SSD tittar jag på Kingston Fury Renegade 2 TB som kostar 1799 kr. Finns billigare men dessa har sämre läs- och skrivhastigheter men också betydligt mycket kortare förväntad livslängd, ofta ner mot 1000-1200 jämfört med 2000 som Kingston erbjuder.

Thermalright AXP-90 X47 Full Copper anses vara den bästa CPU-kylaren under 48 mm. Kostar 731 kr.

600W räcker mer än väl och här verkar Be Quiet Power SFX-L vara ett bra och tyst alternativ för 1579 kr. Finns billigare men det är för mig okända märken som är högljudda medans Be Quiet anses hålla bra kvalitet, trots att just denna modellen bara har tre års garanti.

Som fläktar ser det ut att bli Arctic P12 Max som verkar ha bästa pris/prestanda. Kostar 172 kr för två stycken.

Hela kalaset landar på 17242 kr (exkl frakt) om jag köper från både svenska och danska butiker. För att spara ytterliggare lite pengar så kommer jag köpa allt ifrån Tyskland som gör att jag kommer spara över 2000 kr (inkl frakt).

Fråga: Går det att hitta billigare komponenter utan att förlora prestanda och kvalitet? Är endast ute efter att köpa nytt.

Edit: Är endast ute efter AM5, mITX, SFX/SFX-L, 2 TB SSD samt grafikkort som är max 280x130x53 mm.

Permalänk
Medlem

För endast 30 FPS i 4K lär du komma väldigt långt med det här bygget. Vet inte vilket chassi du valt men du får anpassa efter det vid behov.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att 7800xt pulse finns som fyndvara på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/outlet/fyndvaror-datorkomponenter...

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

För endast 30 FPS i 4K lär du komma väldigt långt med det här bygget. Vet inte vilket chassi du valt men du får anpassa efter det vid behov.

https://komponentkoll.se/bild/ouuen.png

Tack för ditt förslag.

Var inte klar med det i mitt inlägg men jag tittar endast på mITX, och har ett bestämt chassi i åtanke som passar i min TV-bänk, så grafikkortet får max vara 280x130x53 mm.

Även fast AM4 är billigare så är också prestandan lägre, och eftersom spelen blir mer och mer krävande och att jag kommer köpa nytt först om 3-4 år så känns det dumsnålt att köpa AM4 i dag.

Har redan tittat på 6800 och 6800 XT men samtliga modeller som finns kvar att köpa både här hemma men också inom EU är alldeles för långa för chassit jag ska köpa som också är det enda chassi som får plats i min TV-bänk utan att kosta mer än det dubbla. Att köpa ett billigare chassi och ställa det på eller bredvid TV-bänken är inget alternativ.

Eftersom jag är ute efter SFX/SFX-L (vilket jag inte var klar med) så går nätaggregatet du valt bort. Det är också ökänt för sina problem med fläkten som ger ifrån sig missljud.

SSD:n du ger förslag på har ett riktigt bra pris och bra förväntad livslängd men är bara på 1TB när jag behöver 2TB, något jag heller inte var klar med i mitt inlägg.

Har nu lagt til en liten edit i mitt inlägg för att klargöra allt detta.

Skrivet av elfving:

Kan tipsa om att 7800xt pulse finns som fyndvara på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/outlet/fyndvaror-datorkomponenter...

Tack, men som jag skrev så är jag endast ute efter att köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El Cheapo:

Även fast AM4 är billigare så är också prestandan lägre, och eftersom spelen blir mer och mer krävande och att jag kommer köpa nytt först om 3-4 år så känns det dumsnålt att köpa AM4 i dag.

Snitt-FPS för 5600 var 147,3 med 4090. Snitt-FPS för 7600X var 160,5. Det är en skillnad på enbart 9 % och skillnaden kommer vara en hel del mindre än så med en svagare GPU. Har väldigt svårt att se att 5600 skulle droppa ner till i närheten av 30 FPS under enbart tre eller fyra års tid. Jag hade inte lagt ut extra för AM5 med dina krav då du inte har några planer på att uppgradera datorn.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Snitt-FPS för 5600 var 147,3 med 4090. Snitt-FPS för 7600X var 160,5. Det är en skillnad på enbart 9 % och skillnaden kommer vara en hel del mindre än så med en svagare GPU. Har väldigt svårt att se att 5600 skulle droppa ner till i närheten av 30 FPS under enbart tre eller fyra års tid. Jag hade inte lagt ut extra för AM5 med dina krav då du inte har några planer på att uppgradera datorn.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

Väljer inte AM5 för att kunna uppgradera utan för att prestandan är bättre än AM4, till en inte allt för stor merkostnad.

Även fast 5600 håller jämna steg med 7600 i flera titlar när man kör med en billigare grafikkort så finns det en hel del undantag, och det är dessa som jag tittar på när jag jämför processorer och grafikkort. Och framöver tror jag att skillnaden kommer att märkas i fler titlar, till AM5:s fördel.

Ta Assetto Corsa Competizione som exempel, där 7600 med ett 6650 XT levererar 35% högre bilduppdatering.

Ja, jag kommer endast att spela i 4K30, men denna buffert som 7600 har i många titlar kommer att ha ännu större betydelse i framtiden, så därför väljer jag AM5 framför AM4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El Cheapo:

Väljer inte AM5 för att kunna uppgradera utan för att prestandan är bättre än AM4, till en inte allt för stor merkostnad.

Även fast 5600 håller jämna steg med 7600 i flera titlar när man kör med en billigare grafikkort så finns det en hel del undantag, och det är dessa som jag tittar på när jag jämför processorer och grafikkort. Och framöver tror jag att skillnaden kommer att märkas i fler titlar, till AM5:s fördel.

Ta Assetto Corsa Competizione som exempel, där 7600 med ett 6650 XT levererar 35% högre bilduppdatering.

https://i.imgur.com/SRY6pCK.jpeg

Ja, jag kommer endast att spela i 4K30, men denna buffert som 7600 har i många titlar kommer att ha ännu större betydelse i framtiden, så därför väljer jag AM5 framför AM4.

Hej, ursäkta om jag är lite sen på bollen, men vad exakt är det för chassi som du tänkt använda?
mITX gissar jag så då vill du nog ha strömeffektiva komponenter som är lättare att kyla och då är Nvidia bättre än AMD, så vilket är viktigast storleken eller priset, jag gissar storleken.
Men vill du spara så köp inte en eftermarknadskylare till en processor som redan kommer med en kylare.
7500F och 7600X kommer utan kylare, men jag tror kylaren som kommer med 7600 duger och då sparar du en slant.

Vill du vara redo för PCIE 5.0 kan du byta till dessa:

Edit: Du kan inte baxa in 3.9mm? https://komponentkoll.se/produkt/1391560-asus-radeon-rx-7800-...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El Cheapo:

Väljer inte AM5 för att kunna uppgradera utan för att prestandan är bättre än AM4, till en inte allt för stor merkostnad.

Även fast 5600 håller jämna steg med 7600 i flera titlar när man kör med en billigare grafikkort så finns det en hel del undantag, och det är dessa som jag tittar på när jag jämför processorer och grafikkort. Och framöver tror jag att skillnaden kommer att märkas i fler titlar, till AM5:s fördel.

Ta Assetto Corsa Competizione som exempel, där 7600 med ett 6650 XT levererar 35% högre bilduppdatering.

https://i.imgur.com/SRY6pCK.jpeg

Ja, jag kommer endast att spela i 4K30, men denna buffert som 7600 har i många titlar kommer att ha ännu större betydelse i framtiden, så därför väljer jag AM5 framför AM4.

Om du inte ska uppgradera skulle jag långt hellre satsa på 5800X3D nu än lägsta AM5 som den sockeln stödjer

Den har bättre prestanda i de flesta spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du inte ska uppgradera skulle jag långt hellre satsa på 5800X3D nu än lägsta AM5 som den sockeln stödjer

Den har bättre prestanda i de flesta spelen

Det sparar väl inte pengar?:

Edit: Bytte till A520 moderkort som tappar AX Wi-Fi

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El Cheapo:

Som mitt användarnamn vittnar om så vill jag inte lägga ut mer pengar än vad som är absolut nödvändigt, så nu när det har blivit dags att köpa ny spelburk så försöker jag plocka ihop så billiga komponenter som möjligt (utan att förlora prestanda och kvalitet) för att kunna spela i 4K30, både i dag och några år framöver. Uppgraderar aldrig utan säljer av hela datorn efter 3-4 år och köper nytt så jag har aldrig uppgradering i åtanke när jag väljer komponenter.

Vill som sagt spela i 4K30 (30 bilder per sekund räcker mer än väl för mina behov), och strålspårning, uppskalning och liknande bryr jag mig inte om för fem öre, utan är bara ute efter ren rasteriseringsprestanda, och där är 7800 XT bättre än 4070 som är det grafikkort som är jämförbart i både prestanda och pris, så därför har jag landat på kombinationen 7600 och 7800 XT.

Processor blir 7600. AMD har ingen sida för den så jag länkar till "storebror" 7600X. Kostar 2526 kr.

Det billigaste 7800 XT som passar i chassit jag tänker köpa är Sapphire 7800 XT Pulse, och kostar 6696 kr.

När det gäller moderkort så tittar jag på Gigabyte B650I AX som är det billigaste mITX jag hittar med ett pris på 2195 kr, och eftersom jag inte kommer att överklocka och att en M2-plats räcker, så anser jag inte att jag behöver lägga ut mer pengar.

RAM ser ut att bli 32 GB G.Skill Flare X5 (6000 MHz, CL30) för 1544 kr.

Som SSD tittar jag på Kingston Fury Renegade 2 TB som kostar 1799 kr. Finns billigare men dessa har sämre läs- och skrivhastigheter men också betydligt mycket kortare förväntad livslängd, ofta ner mot 1000-1200 jämfört med 2000 som Kingston erbjuder.

Thermalright AXP-90 X47 Full Copper anses vara den bästa CPU-kylaren under 48 mm. Kostar 731 kr.

600W räcker mer än väl och här verkar Be Quiet Power SFX-L vara ett bra och tyst alternativ för 1579 kr. Finns billigare men det är för mig okända märken som är högljudda medans Be Quiet anses hålla bra kvalitet, trots att just denna modellen bara har tre års garanti.

Som fläktar ser det ut att bli Arctic P12 Max som verkar ha bästa pris/prestanda. Kostar 172 kr för två stycken.

Hela kalaset landar på 17242 kr (exkl frakt) om jag köper från både svenska och danska butiker. För att spara ytterliggare lite pengar så kommer jag köpa allt ifrån Tyskland som gör att jag kommer spara över 2000 kr (inkl frakt).

Fråga: Går det att hitta billigare komponenter utan att förlora prestanda och kvalitet? Är endast ute efter att köpa nytt.

Edit: Är endast ute efter AM5, mITX, SFX/SFX-L, 2 TB SSD samt grafikkort som är max 280x130x53 mm.

Du skriver att du ska ha så prisvärda komponenter som möjligt, men kan inte tänka dig de mer prisvärda komponenterna när de föreslås. Varför ber du om hjälp?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det sparar väl inte pengar?:
https://komponentkoll.se/bild/geOlq.png
https://komponentkoll.se/bild/vXEtQ.png
Edit: Bytte till A520 moderkort som tappar AX Wi-Fi

Inte sparar pengar men bättre spelprestanda väl?

Permalänk
Medlem

Var försiktig med moderkort val till AM5 om du någonsin har några planer på att använda CPU's som är över minimum ström budget. Det finns en hel del som har riktigt rutten power delivery. Se den här videon för lite exempel: https://www.youtube.com/watch?v=naX-DnKekCM

Om du aldrig tänkt använda mer än typ 90w CPU's så är det lugnt men även 105W cpu'er som 7600X kan potentiellt bli begränsade på vissa moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

5700x3D och en 1500 kronors mITX bräda känns som långt bättre val. DDR4 innebär också en del sparade pengar utan att prestandan blir påverkad märkbart.

Mer prestanda för mindre pengar

https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...

Enda argumentet som håller för AM5 är om du vill uppgradera i framtiden, men den dörren har du tvärstängt.

Sen GPU, det är ju himla synd att du har så snäva ramar för ett 6950XT skulle ju passa ditt användningsområde på pricken. Och 7900 GRE är ju bättre FPS per krona men tror inte dom går in :/

I övrigt är det små detaljer som inte gör någon relevant skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte sparar pengar men bättre spelprestanda väl?

7600 & 5800X3D presterar likvärdigt i spel och ett bygge runt 7600 är billigare samt har fler uppgraderingsvägar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

7600 & 5800X3D presterar likvärdigt i spel och ett bygge runt 7600 är billigare samt har fler uppgraderingsvägar.

Likvärdigt för ändamålet här, 4k, absolut. Men 5700x3D blir ganska mycket billigare än 7600 (pga moderkort och RAM) och är också likvärdig. Om han verkligen är mån om prestanda mot pris anser jag att det är det självklara valet. 7600 och AM5 är dock som du säger klart bättre om man vill kunna uppgradera men det var han ju otroligt tydlig med att det inte är aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Likvärdigt för ändamålet här, 4k, absolut. Men 5700x3D blir ganska mycket billigare än 7600 (pga moderkort och RAM) och är också likvärdig. Om han verkligen är mån om prestanda mot pris anser jag att det är det självklara valet. 7600 och AM5 är dock som du säger klart bättre om man vill kunna uppgradera men det var han ju otroligt tydlig med att det inte är aktuellt.

Frågan är om 5700X3D är lika bra om 3-4 år, AM5 moderkort och DDR5-minnen kommer nog vara mer värt även då.

Nyare arkitektur kommer också hålla längre, se var 5600 vs 3700X står idag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Frågan är om 5700X3D är lika bra om 3-4 år, AM5 moderkort och DDR5-minnen kommer nog vara mer värt även då.

Nyare arkitektur kommer också hålla längre, se var 5600 vs 3700X står idag.

X3D delen tror jag gör och borgar för att den kommer stå sig bra. Den är också nyare än 7600 om vi ska vara riktigt petimeter. Eftersom han köper lower end moderkort och midrange RAM så tror jag inte dom kommer hålla värde nämnvärt bättre, några hundralappar at best.

DDR5 kommer utvecklas mycket på fyra år och givet hur svårt vissa AM5 moderkort har att driva dagens CPUer tror jag inte de kommer palla 2 generationer bort särskilt bra. Sen, återigen, CPU kommer inte vara flaskhalsen för att nå 30 FPS. 5700x3D är fortfarande långt kraftigare än vad som sitter i PS5 och XSX.