Permalänk
Medlem

Problem med RAID och AHCI

Hejsan alla Sweclockers. Jag har precis installerat Windows 11 på en gammal laptop (fujitsu) som jag har fått. Allt gick bra tills jag gick in i BIOS och ändrade från AHCI till RAID, nu lyckas jag inte starta upp datorn och kommer inte in i BIOS heller. Behöver på något sätt få AHCI läget i BIOS igen. Har inget av värde på hårddisken om jag nu behöver formatera eller nått. Har provat att tagit bort batteriet från moderkortet men det hjälpte inte. Nu vänder jag mig till er om hjälp.

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator, modell och serienummer? Skuller rekommendera dig att leta upp manuellen och se om du kan hitta Clear CMOS.

Permalänk
Medlem

Det är fujitsu lifebook n532, Ska se om jag kan hitta något om Clear CMOS

Permalänk
Medlem

Der räcker nog inte att bara ta ur knappcellsbatteriet (antar att det vad det du tog bort) utan du måste också koppla ur det vanliga batteriet för att det ska nollställas.

Men väldigt förvänande att du inte kan komma in i bios bara för att du slog på RAID, låter konstigt.

Och till nästa gång; slå på RAID först, och därefter sätt upp RAID-volymen och sedan installera OS. Omvänd ordning funkar inte. Man kan inte heller ta bort RAID hursomhelst. Jag rekommenderar emot att använda RAID om du nu inte måste ha det.

Permalänk
Medlem

BIOS måste supporta AHCI emulering för RAID för att windows skall kunna boota - windows är i det avseendet väldigt dum i huvudet under boot-processen och är fortfarande på ATA-disk nivån även om det några inladdade drivrutiner senare mycket väl kan hantera SCSI-volymer och virtuella volymer som RAID-delen i BIOS skapar.

Det fins en nackdel till med RAID-mode i windows och du använder SSD/NVMe för RAID:en är att ingen TRIM/discard skickas till lagringen såvida du inte hittar en drivrutin som emulerar din RAID-volym som en SCSI-disk till namnet för windows.

Skickas ingen TRIM/discard till din flash-baserade lagring så kommer den bli väldigt trött när du skriver stora filer (20-50 GB storlek) - men detta märks inte i början men när du skrivit hela diskens volym och lite till i total skriven mängd till lagringen så kommer det att börja märkas på skrivprestandan när stora filer skrivs.

som redan skrivet - använd inte RAID om du inte måste av driftmiljöskäl och upptid - se till att det gör regelbundna backupper och diskimage istället för snabb återställning den dagen SSD/NVMe slutar att fungera.