Permalänk

Setup för streaming

Tjena!

Tillbaka nästan exakt ett år efter jag skapade en tråd om att köpa ny skärm och grafikkort (som i slutändan blev ny processor) för att spela CSGO.

Numera är det ju CS2 som gäller och jag har märkt att min fps gått ner en del. Jag förstår det som att CS2 kräver lite mer av grafikkortet så mitt gamla 1060 håller inte måttet längre. Jag får typ mellan 120-280 fps. Det är inte särskilt stadigt och framförallt är det oftare än inte under 200.

Jag vill således uppgradera grafikkortet och siktar på att ha 240+ fps med en extra asterisk att jag vill börja streama och därför behöver nå dessa fps siffror även när streamen är igång såklart. Jag har ingen separat streaming dator.

Min setup idag är:
CPU: Ryzen 5 5600
RAM: 32GB 3600Mhz
C-disk: 1TB NVMe M2
D-disk: 500GB "standard" SSD.
Moderkort: Asus Rog Strix B450-F

Om ni tror detta i sig räcker för att streama CS utan att det laggar överlag så är det alltså ett nytt grafikkort jag vill ploppa in här. Om ni uppriktigt inte tror det räcker riktigt så säg självklart gärna det.

Pengar är inget särskilt problem nu för tiden men satan va grafikkort har gått upp i pris nu för tiden och jag spelar ju endast gamla goa counter-strike så känns jävligt overkill att gå för allt det coola.

Det jag har tittat på är något i stil med ett 4060Ti 16GB. Låter det rimligt?

Permalänk
Medlem

4070 Super är inte mycket dyrare men rejält mycket bättre.

https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-4070-SUP...

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

4070 Super är inte mycket dyrare men rejält mycket bättre.

https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-4070-SUP...

Jo det blir ju lite billigare om man är villig att köpa online och från dessa "random" ställen. Eller proshop är random för mig i alla fall.

Jag hade föredragit att kunna köpa direkt i butik för att undvika frakt och få kortet samma dag.

Då blir det lite dyrare tyvärr, men skulle du säga att ett 4060Ti inte räcker, eller var det bara att detta 4070 från proshop bara kosta lite mer?

EDIT: Okej, nej det finns till typ samma pris ser jag nu även på Inet exempelvis. Frågan är väl från min sida då vad det gör för skillnad på 12GB för de korten jämfört med 16GB i det 4060Ti kortet jag länka till.

Permalänk

Ytterligare en fråga är väl hur stor skillnad det är på kort med 8-12-16GB? För det utgör ju ofta en viss prisskillnad.

Permalänk

Den här videon verkar visa att det är relativt stor skillnad på ett vanligt 4070 12GB gentemot ett 4060Ti 16GB så det kanske faktiskt är värt den extra tusen lappen...

https://www.youtube.com/watch?v=n0JP-52gWho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Ytterligare en fråga är väl hur stor skillnad det är på kort med 8-12-16GB? För det utgör ju ofta en viss prisskillnad.

8GB är för lite, särskilt om du ska spela i 1440p eller högre. I vissa nyare spel är det för lite även i 1080p där antingen prestandan sjunker när vram är slut eller att spelet inte laddar in texturer så det ser sämre ut. Så det beror alldeles på vilken upplösning du ska spela i och vilka krav du har på detaljer. Om du enbart ska spela i 1080p och ändå drar ner kvalitén för att få högre FPS kanske 8GB räcker men då spelen kräver mer och mer så är det en återvändsgränd för de allra flesta. 12GB är minimum idag om man vill vara säker på sin sak, ska man spela i högre upplösningar bör man nog sikta på minst 16GB.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Ytterligare en fråga är väl hur stor skillnad det är på kort med 8-12-16GB? För det utgör ju ofta en viss prisskillnad.

Vissa spel drar mycket VRAM men CS2 drar inte särskilt mycket. 12 GB kommer funka alldeles utmärkt.

https://www.techpowerup.com/review/counter-strike-2-benchmark...

Permalänk

Okej tack för svaren! Tror ni det gör någon skillnad alls relaterat till att streama samtidigt?

Permalänk

Kan förtydliga att jag är ganska nischad mot just CS2. Spelar inte andra spel och kommer aldrig gå över 1080. Spelar låg resolution idag, men får se om det ändras när man vill streama och kanske föredrar bättre kvalitet från det perspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Kan förtydliga att jag är ganska nischad mot just CS2. Spelar inte andra spel och kommer aldrig gå över 1080. Spelar låg resolution idag, men får se om det ändras när man vill streama och kanske föredrar bättre kvalitet från det perspektivet.

4070 Super är ca 55 % snabbare än 4060 Ti 12 GB i CS2 i 1080p så det är en väldigt stor skillnad för bara en tusenlapp extra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bizzzzznes:

Okej tack för svaren! Tror ni det gör någon skillnad alls relaterat till att streama samtidigt?

Så länge du använder NVENC så lär det funka bra.
Moderkortet kan ju även ta en 5800X3D om det skulle kännas som att du någon dag vill ha lite mer kräm på CPU-sidan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Så länge du använder NVENC så lär det funka bra.
Moderkortet kan ju även ta en 5800X3D om det skulle kännas som att du någon dag vill ha lite mer kräm på CPU-sidan.

NVENC känner jag väldigt vagt igen och jag kan ha helt fel men är det någon streaming inställning i streamlabs eller vad är det?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bizzzzznes:

NVENC känner jag väldigt vagt igen och jag kan ha helt fel men är det någon streaming inställning i streamlabs eller vad är det?

Jag har inte använt Streamlabs själv men ja om det är som i OBS, så bör du kunna byta mellan antingen Software encoding som lägger allt på CPU:n eller på NVENC som använder grafikkortets chip.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Blev ett 4070 super. Funkar bra vad gäller fps in-game. Inte gjort några särskilda tester, men 300+ stadiga fps så absolut nöjd. Inte testat streama ännu.