Bästa backuplösningen till nyare Apple silicon?

Permalänk

Bästa backuplösningen till nyare Apple silicon?

Hej!

Vad tycker ni är den bästa och enklaste backuplösningen om Macbooken dör?

Tanken är att kunna vara igång igen på kort tid precis som det var innan, alla inställningar, tillägg, etc.

Det verkar t.ex som att Apple har börjat göra det mycket svårare att kunna använda en extern startbar disk om den interna dör.

Tidigare till min MBP mid 2014 använde jag:
Time Machine för backups och
CC5 för att ha en full startbar klon (1:1) om datorn blir stulen, interna disken slutar fungera eller liknande.

Tackar för tips!

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Vad tycker ni är den bästa och enklaste backuplösningen om Macbooken dör?

Tanken är att kunna vara igång igen på kort tid precis som det var innan, alla inställningar, tillägg, etc.

Det verkar t.ex som att Apple har börjat göra det mycket svårare att kunna använda en extern startbar disk om den interna dör.

Tidigare till min MBP mid 2014 använde jag:
Time Machine för backups och
CC5 för att ha en full startbar klon (1:1) om datorn blir stulen, interna disken slutar fungera eller liknande.

Tackar för tips!

Time Machine är fortfarande ett bra val, om än lite långsamt att komma tillbaka från. Den problemställning CC löser faller i min begreppsvärld under ”sånt man använder en VM och snapshots till nu för tiden”. Som privatperson behöver jag kunna få tillbaks min data, men om det tar över natt för en komplett återställning är det helt OK för min del.

Risken att en bra SSD ryker efter tiden för garanti och elektronik- eller allriskförsäkring och innan datorn nått EOL är rätt liten: jag oroar mig inte till vardags men budgeterar för att kunna byta dator om jag måste. En extern systemdisk är inte ett val jag frivilligt fattar; särskilt inte på en laptop.