svt.se går inte att nå med OVPN Wireguard i Unifi gateway ultra

Permalänk
Medlem

svt.se går inte att nå med OVPN Wireguard i Unifi gateway ultra

Jag har installerat OVPN Wireguard i Unifi Gateway Ultra och det fungerar som förväntat, förutom att när deras VPN är inkopplat så är svt.se blockerat. Sidan får timeout efter ett tag och samma sak när man pingar svt eller dess IP-nummer. När jag kopplar ur OVPN så fungerar det. Om jag provar med surfshark eller mullvad fungerar det också, bara inte med OVPN inkopplat. Väldigt märkligt.

Till saken hör att för att OVPN och Mullvads konfigurationsfiler för Wireguard ska fungera i Unifi gateway ultra så måste man radera IPv6-adressen i konfigurationsfilerna. Men det känns inte som att det är problemet med svt då Mullvads VPN i Unifin fungerar med svt.

Om jag kör OVPNs Wireguard i datorns nätverksinställningar i Linux så fungerar svt.se. Så det känns rent spontant att det kan vara Unifi Gatewayen som bråkar med just och bara OVPN på nåt magiskt sätt. Men jäkligt intressant att det bara är svt.se som drabbas (mig veterligen, har inte än stött på någon annan sajt som blockas i alla fall)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det har något med IPv6 att göra med tanke på att svtplay.se inte kör ipv6. Låter mer som att det är konfigurationen på routern som blir fel av någon anledning. Är du säker på att OVPN används när du sätter upp det lokalt på datorn, så det inte är en falsk positiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror inte att det har något med IPv6 att göra med tanke på att svtplay.se inte kör ipv6. Låter mer som att det är konfigurationen på routern som blir fel av någon anledning. Är du säker på att OVPN används när du sätter upp det lokalt på datorn, så det inte är en falsk positiv?

Jag får i alla fall OVPNs IP-nummer när jag kollar via whatsmyip eller ipleak.net, så jag antar att det är ok. Men som du säger så är det nog nåt jox på routern som ställer till det just med OVPN på nåt märkligt sätt. Det går ju som inte att göra så mycket fel när man importerar konfigurationsfilerna.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att allting faktiskt fungerar precis som det ska hos dig.

Det har blivit vanligare att blockera IP-adresser från VPN-tjänster.

Det blir en katt-och-råtta-lek, för VPN-adresserna byts och sen blockerar SVT med flera dom nya adresserna. Så håller det sen på i all oändlighet...