Permalänk
Medlem

AIO Låter konstigt

Tjenare, min arctic liquid freezer III 360 låter märkligt. Låter som att det kommer från pumpen, någon mer med samma problem? Finns det någon lösning?

Permalänk
Medlem

RMA eller skaffa en luftkylare, eller vänj dig vid brummandet, rasslandet.. tandläkarborr-ljudet

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Hur är den monterad? Sitter den högre upp än radiatorn?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

RMA eller skaffa en luftkylare, eller vänj dig vid brummandet, rasslandet.. tandläkarborr-ljudet

Med lite finlir av pump och fläktkurvan så är min AIO tystare än min noctua d15 vid samma last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Med lite finlir av pump och fläktkurvan så är min AIO tystare än min noctua d15 vid samma last.

Noctua behöver inget finlir för att fungera tyst

Kanske fake news.. under 7V på pumpar = pumpkrasch efter 12månader i drift.

Nackdelen är, över 7V låter och brummar pumpar som en gammal HDD från 2004.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Prova vicka datorn fram och tillbaka, luftbubblor har förmodligen bara fastnat i pumpen.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Noctua behöver inget finlir för att fungera tyst

Kanske fake news.. under 7V på pumpar = pumpkrasch efter 12månader i drift.

Nackdelen är, över 7V låter och brummar pumpar som en gammal HDD från 2004.

Har kört min pump på 0-5V i över 2 år utan problem(låg last/idle) . Varför skulle 7V crasha pumpen? Om de inte klarar av att rpm styras så har den inte pwm signal

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har kört min pump på 0-5V i över 2 år utan problem(låg last/idle) . Varför skulle 7V crasha pumpen? Om de inte klarar av att rpm styras så har den inte pwm signal

Säg det?

Jag personligen står inte ut med pumpljudet, jag har datorn ca 50cm från mitt högra öra så jag snappar upp alla missljud från den, klickande fläktar, bort.. brummande pumpar, bort.

Allt ska höras lågt fsssssss.. inte fssstickfsssstickfssstick eller hummmmmmmmmmmmmmvrrrrrrrrrrrrrr, brrrrrrrrrrrrrr.

och tyvärr, ingen billig/överprisad AIO kan erbjuda total tystnad från pumpen, oavsett hur tyst just DIN pump är, så kan jag ju inte precis få din pump? Den är nog ett av sitt slag.

Förlåt för OT.

Jag flyger iväg i tysthet.. Swoooosh. *Löv hörs rasslande i min tysta fly-off*

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Säg det?

Jag personligen står inte ut med pumpljudet, jag har datorn ca 50cm från mitt högra öra så jag snappar upp alla missljud från den, klickande fläktar, bort.. brummande pumpar, bort.

Allt ska höras lågt fsssssss.. inte fssstickfsssstickfssstick eller hummmmmmmmmmmmmmvrrrrrrrrrrrrrr, brrrrrrrrrrrrrr.

och tyvärr, ingen billig/överprisad AIO kan erbjuda total tystnad från pumpen, oavsett hur tyst just DIN pump är, så kan jag ju inte precis få din pump? Den är nog ett av sitt slag.

Förlåt för OT.

Jag flyger iväg i tysthet.. Swoooosh. *Löv hörs rasslande i min tysta fly-off*

Jag har freezer II och nej pumpar dör inte av låg volt. En motor där av låg volt enbart om den inte orkar starta och går brummande. Pwm styrs via signal och inte med lägre volt
Jag har min på 0 rpm upptill 55C. Sitter inom 50cm

Edit
Om något har 4pin så klarar den av att varvtalsstyras

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har freezer II och nej pumpar dör inte av låg volt. En motor där av låg volt enbart om den inte orkar starta och går brummande. Pwm styrs via signal och inte med lägre volt
Jag har min på 0 rpm upptill 55C. Sitter inom 50cm

Edit
Om något har 4pin så klarar den av att varvtalsstyras

Om något har 2 kablar kan det varvstyras bara fråga om tillvägagångssätt att varvtalsstyra dem på behövs varken rpm eller pwm pinne för att varvtalsstyra dock är pwm att föredra då lägre spänning också resulterar i betydligt mindre umpf i magnetfältet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vilken modell gäller det?

Det kan ju hända att det är något känt fel.

________

Off-topic:

Skrivet av Pågenbröd:

Jag personligen står inte ut med pumpljudet, jag har datorn ca 50cm från mitt högra öra så jag snappar upp alla missljud från den, klickande fläktar, bort.. brummande pumpar, bort.

Hur är det då med hårddiskar?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur är den monterad? Sitter den högre upp än radiatorn?

Radiator i toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dado1337:

Radiator i toppen

Okej. Om det är luftbubblor i pumpen kan den låta illa, därför jag undrade.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2