Ersätta ickestandard nätaggregat

Permalänk
Medlem

Ersätta ickestandard nätaggregat

Jag tittar på att byta nätaggregat i en Dell Precision 690, det följer någon egen standard med både 20 pin och 24 pin ATX kontakt med egen pin-placering. Det börjar kännas som en dålig idé men det är från 2006, det väsnas lite och det kanske blir för klent när jag byter CPU:er och går från 225W till 413W maxbelastning. Utöver det finns en GPU på 300W. Aggregatet är på 750W, det fanns även ett 1kW-aggregat som var ett krav vid mer än 32 GB RAM. Jag har inte sett något om att det skulle haft beroenden mot CPU-val. Nu går jag från 2x 2.0GHz Dual Core till 2x 3.0 GHz Quad Core.

1kW-aggregaten finns på Ebay men de är i grunden lika gamla som det 750W jag har nu. Data enligt bilder.

(Trodde ett tag jag höll på att bli galen men stora kontaktens vitgula kablar är vitgula i LED-belysning men helgula under skrivbordshalogenlampan.)

+5 V Sense var med i bilden jag utgick ifrån men fanns inte i kontakten där heller. Pin 1 är uppe till vänster i alla tre fall.

Hur skulle jag bäst lösa utmaningen med ett modernt modulärt nätaggregat? Är det något som sticker ut?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk

Smidigast är byt moderkort, chassi och nätagg och vad nu behöver bytas för kompabilitet med den nya modermodemet.

Alternativt surfa in på nån kinesiumsida och kolla om adaptrar säljs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Smidigast är byt moderkort, chassi och nätagg och vad nu behöver bytas för kompabilitet med den nya modermodemet.

Alternativt surfa in på nån kinesiumsida och kolla om adaptrar säljs.

Byta ut hjärtat i hårddisken?!

Det är dessbättre inte ett alternativ.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan klippa loss originalkontakterna och koppla in dem på valfri nätdel så länge man gör det korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av patjo:

Byta ut hjärtat i hårddisken?!

Det är dessbättre inte ett alternativ.

Ja då är nog som ovan nämner dina alternativ att klippa och klistra på agget eller försöka hitta en kinesiumadapter.

Dock ser jag inte riktigt poängen med att änd försöka sminka ett gammalt lik från typ 2006...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan klippa loss originalkontakterna och koppla in dem på valfri nätdel så länge man gör det korrekt.

Det är just det där med vad som är korrekt. Vad jag kan läsa mig till så är det i huvudsak bara 12V som används idag, men hur långt i den processen har en 18 år gammal dator kommit? Ett nätaggregat har väl inte 30A 3,3V-kapacitet bara för att det är roligt? En källa till trygghet torde dock vara att 1kW versionen bara ger 20A mer 12V, inget annat, så 3,3V bör inte vara kritiskt. Men just att 12V listas som 3x18A+16A. Kan moderkortet misstänkas protestera om det får 1x70A? Jag tycker det låter orimligt. Men? Och är det verkligen 1x70A det nya aggregatet ger?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja då är nog som ovan nämner dina alternativ att klippa och klistra på agget eller försöka hitta en kinesiumadapter.

Dock ser jag inte riktigt poängen med att änd försöka sminka ett gammalt lik från typ 2006...

Närmsta jag kommer är moddiy.com, de har exakt alla sladdar utom just dessa. Men 1kW-aggregaten verkar finnas i Kina...

Visa signatur

Vill bli datornörd igen