BSOD/omstart vid stresstest av CPU och Helldivers 2

Permalänk

BSOD/omstart vid stresstest av CPU och Helldivers 2

Köpte precis en beggad dator med specs enligt nedan. Kan bara spela Helldivers 2 om jag forcerar DirectX11 via steam. Fungerade först bra, men nu får jag BSOD eller bara omstart utan BSOD efter någon - ett par timmars spelande. Stresstestat GPU med OCTT utan problem. Vid benchmark samma program får jag BSOD direkt. Stresstest CPU: BSOD eller bara omstart efter ca 4 min, hinner få 4 WHEA-fel innan dess. När jag testar power blir det omstart.

Tycker detta är rätt skumt. Datorn är köpt på Webhallen och är inte ens ett år gammal. Enligt säljaren har han lyckats stresstesta utan problem. När jag fick den var den formatterad så den har en fräsch windows-installation. Det är såklart möjligt att jag har blivit lurad. Har skrivit med säljaren även efter köpet och han verkar hederlig. Undrar om det är någonting annat jag kan prova för att få skiten att fungera.

Har kollat en power supply-calculator som kommer fram till att jag behöver en PSU på minst 600W, vilket jag ju har.

Ser i aktivitetshanteraren att processorn går i 5 GHz konstant. I BIOS är en massa grejer ändrade från fabriksinställningar men jag har inte återställt av rädsla för att sabba kompatibilitet med hårdvaran. Har inte så bra koll på sådant här som ni kanske märker. Tacksam för alla tips.

Specs:
Intel I/-10700k @ 3,8GHz
Asus ROG Strix Z490-F Gaming
Nvidia RTX 3080
Corsair Vengeance 32 Gb DDR4
Corsair 750W PSU

Permalänk
Medlem

Har säljaren pillat något med överklockning eller liknande?

Skrivet av Kanskeklocka:

I BIOS är en massa grejer ändrade från fabriksinställningar men jag har inte återställt av rädsla för att sabba kompatibilitet med hårdvaran.

Spara en profil om du vill behålla inställningarna (som bör vara möjligt?) och prova att återställa sen. Generellt är det bara XMP som behöver ställas in. Vilken hastighet är minnena specificerade för? Stresstesta utan XMP för att avgöra om det är relaterat till det eller något annat.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Tack för svar. Enligt honom själv har han inte ändrat någonting, så det kanske är fabriksinställningar, varför jag nojjar över att ändra till default. Om jag hittar ett sätt att spara inställningarna kanske jag kan prova ändå. En annan idé är att uppdatera BIOS. Nuvarande versionen är från 2022 och senaste uppdateringen är dec - 23. Om inget av detta fungerar vet jag inte vad jag ska ta mig till annat än att punga ut för en ny PSU och hoppas, även fast det inte borde vara det. När du säger utan XMP, menar du att jag byter till auto i BIOS?

Edit: Minnena är 3,6 GHz im jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Med tanke på så många som har problem med Helldivers 2 mig själv inkluderat så kan man säga att det behöver inte vara datorn.
Jag har exakt samma upplevelse som dig och det inte ens med likadan hårdvara.
Sällan crash to desktop. Omstart/BSOD mer vanligt efter en tids spelande.

I ditt fall med tanke på CPU-testet skulle jag ta bilder eller skriva ned inställningarna i BIOS och sedan återställa.
Som vanlig användare är där inte mycket man behöver ändra ändå.
XMP är i stort det enda precis som @Decster säger.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Löst. Har uppdaterat BIOS, vilket också har återställt till default. Klarar alla test i OCCT samt Helldivers 2 utan BSOD eller omstart. Hade heller inte installerat MEI efter att säljaren installerat nytt windows, vilket man tydligen måste göra om man har ASUS-mobo.

Fick blackscreen och "white VGA of death" efter BIOS-uppdatering, fixade genom att flytta på grafikkortet till endast PCIe 4.0-slotten. Hade ingen aning om att det var en grej heller.

Tack för all hjälp och lycka till med ert klockande!