Har Microsoft blockad nätverket?

Permalänk
Medlem

Har Microsoft blockad nätverket?

Har under en tid fått meddelandet att min Windows 10 licens snart går ut. Har ignorerat detta, och kunnat köra vidare, tills nu.
Plötsligt, så fungerar inga nätverkstjänster förutom Edge.
Jag kan inte gå ut på nätet via Firefox längre. Jag har provat att installera Brave, men installationsprogrammet kommer inte ut på nätet. Jag kan inte ens komma åt min Router. Dock verkar accessen till min NAS fungera.

Enda sättet för att komma ut, är att köra Edge. Någon mer som har liknande problem? Har Microsoft blockerad min Windows, för att tvinga mig att uppgradera?

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Låter som DNS problem och att Edge använder egen "secure" DNS-server.

Starta CMD och kör följande test för att testa din DNS-server som nätverkskortet har inställt. Testa sedan även med Googles publika DNS-server (8.8.8.8):

nslookup www.sweclockers.se

nslookup www.sweclockers.se 8.8.8.8

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har du någon skärmdump på meddelandet du får? Tänker så att det är äkta och inte något virus
Fungerar andra datorer i ditt nätverk?

Permalänk
Medlem

prova disabla dnns cache servicen så att det inte cachas utan uppdateras från source vid varje request

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

prova disabla dnns cache servicen så att det inte cachas utan uppdateras från source vid varje request

Och hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och hur gör man det?

https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/47441/how...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och hur gör man det?

"HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\services\dnscache"

ställ in värdet på start till 4 och starta om datorn

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Har under en tid fått meddelandet att min Windows 10 licens snart går ut. Har ignorerat detta, och kunnat köra vidare, tills nu.
Plötsligt, så fungerar inga nätverkstjänster förutom Edge.
Jag kan inte gå ut på nätet via Firefox längre. Jag har provat att installera Brave, men installationsprogrammet kommer inte ut på nätet. Jag kan inte ens komma åt min Router. Dock verkar accessen till min NAS fungera.

Enda sättet för att komma ut, är att köra Edge. Någon mer som har liknande problem? Har Microsoft blockerad min Windows, för att tvinga mig att uppgradera?

Finns inget sådant i Windows 10, det är någon form av virus/scam/phishing du fått genom din webbläsare.

Permalänk
Medlem

Har försökt ta skärmdump av meddelandet, men det fungerar inte. Går inte att göra något annat än att klicka på de två val som visas. Gå till inställningar eller Stäng. Min Win11 dator fungerade finfint i nätverket, så jag använde den för att uppdatera routern, och efter omstart av tian, så fungerade även nätet på den.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Har du en äkta licens kan den inte gå ut.
Ta en bild med mobiltelefonen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du en äkta licens kan den inte gå ut.
Ta en bild med mobiltelefonen istället.

Licensen ska vara äkta.
Men konstigt nog, när jag skulle ta en mild med mobilen, så slutade meddelandet dyka upp. Har varit OK i en vecka nu, tills nu i kväll. Nu finns följande meddelande nere i högra hörnet.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Och vad händer om du går till inställningar och försöker aktivera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du en äkta licens kan den inte gå ut.
Ta en bild med mobiltelefonen istället.

Den kan ha blivit blacklisted om den är köpt hos en butik som säljer licenser som inte är "äkta"

Visa signatur

En trött jäkel.