Bränt GPUn? Konstigt ljud från fläktarna.

Permalänk

Bränt GPUn? Konstigt ljud från fläktarna.

Flyttade över mitt NVIDIA GeForce RTX 4060 till en ny dator, men nu låter den jättekonstigt. När datorn startar drar den igång ordentligt (början av filmen), och sen kommer ljudet på och av om vartannat (slutet av filmen). Låter som om något sitter i vägen för fläktarna eller något, men det tror jag inte.

Filmklipp

Kan det bli så om jag kopplade in CPU-kabeln istället för PCIe-kabeln mellan GPUn och PSUn? Jag minns inte vilken kabel jag använde när jag testade att sätta på datorn härom dagen. PCUn har delade CPU/PCIe inputs. Det kan ha varit (50% chans) en CPU-kabel då den också passar utan problem... har jag bränt GPUn isf?

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt videon.

Men om grafikkortet fortfarande fungerar så har du ju inte brännt det.
Om du inte brukar våld för att få i kontakten så är inte den heller fel. De är väldigt lika, men har detaljer som gör att de inte passar i varandra utan att man trycker väldigt hårt.

Kan inte vara så enkelt att någon kabel ligger mot fläkten? Bästa är att öppna och titta efter.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Kommer inte åt videon.

Men om grafikkortet fortfarande fungerar så har du ju inte brännt det.
Om du inte brukar våld för att få i kontakten så är inte den heller fel. De är väldigt lika, men har detaljer som gör att de inte passar i varandra utan att man trycker väldigt hårt.

Kan inte vara så enkelt att någon kabel ligger mot fläkten? Bästa är att öppna och titta efter.

Råkade ha för begränsad tillgång till filmen, nu ska alla som klickar på länken kunna se den.

Permalänk
Medlem

@andersnilsson Låter som att en kabel ligger emot fläktarna, sen hade jag flyttat GPU till den högsta PCI-e platsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Moderator
Forumledare

@andersnilsson: Låter som en av kablarna till fläktarna har lossnat från sitt fäste och en av kabelns ”lappar” ligger emot fläkten. Har haft det problemet på 2 kort förr.
Bara att trycka rätt kabeln i sin lilla hållare igen

Sen håller jag med föregående talare att flytta upp kortet till översta slot:en men det är högst personligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Åh, det låter betryggande, ske kika på det efter jobbet! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Angående att använda PCIe-platsen högst upp så är orsaken till att man vill göra det för att det troligtvis är den enda PCIe-platsen på moderkortet med full x16 bandbredd, så du kan tappa en del prestanda om du inte använder den. Men det har inget med just det här problemet att göra.

Permalänk
Skrivet av perost:

Angående att använda PCIe-platsen högst upp så är orsaken till att man vill göra det för att det troligtvis är den enda PCIe-platsen på moderkortet med full x16 bandbredd, så du kan tappa en del prestanda om du inte använder den. Men det har inget med just det här problemet att göra.

Bra att veta, tack!

Permalänk

Ni hade rätt, det var en lös kabel som låg emot fläktarna

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av andersnilsson:

Ni hade rätt, det var en lös kabel som låg emot fläktarna

Skönt att det var så lätt! Ens egen PTSD från liknande fel är användbart ibland 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord