Quest 2 får prissänkning för andra gången i år

Permalänk
Melding Plague

Quest 2 får prissänkning för andra gången i år

I USA sänks priset med 20 procent och landar på 200 USD för 128GB-varianten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2 600 kr är otroligt billigt för den skulle jag säga (som ägare av en).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Gött kanske man kan köpa en "extra" för att kunna spela Walkabout Mini Golf med vänner

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hulle:

2 600 kr är otroligt billigt för den skulle jag säga (som ägare av en).

/hulle.

Japp håller med, man får väldigt mycket för pengarna. Vet inte om jag känner mig lika övertygad om att ändringen når hit, det har inte alltid varit så och särskilt i samband med kampanjer.

Quest 3 kunde ju gärna fått följa med trenden, på tok för dyr imo tyvärr.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Den har redan prissänkts här, från ca 3800kr till 3190kr. Detta gjordes samtidigt som 200-dollar-sänkningen.

200 dollar med 25% moms blir idag cirka 2750kr men sen är det säkert andra påslag och kryddande.

Tillbehören är också kraftigt prissänkta (Elite Strap etc.). Verkar som de tömmer lagren inför ”Quest 3 Lite”.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Har länge sagt till mig själv, och nämnt här på forumet, att det kanske är dags att införskaffa trådlöst då jag kan tycka VR är roligt ibland men orkar inte släpa fram Vive'en med alla sladdar och lighthouses varje gång jag blir sugen på Beatsaber. Prissänkningen gör mig väldigt sugen på att slå till.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den har redan prissänkts här, från ca 3800kr till 3190kr. Detta gjordes samtidigt som 200-dollar-sänkningen.

200 dollar med 25% moms blir idag cirka 2750kr men sen är det säkert andra påslag och kryddande.

Tillbehören är också kraftigt prissänkta (Elite Strap etc.). Verkar som de tömmer lagren inför ”Quest 3 Lite”.

Tråkigt att inte oculus själva håller 2750kr. När jag köpte Rift så gjorde dom valutaväxling + moms rakt av med gratis frakt (och det blev billigare än i alla svenska butiker).

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa för att enbart kolla film? (lokal plexserver, kan plugga in quest till mac eller windows)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Är det värt att köpa för att enbart kolla film? (lokal plexserver, kan plugga in quest till mac eller windows)

I min mening nej, mest för att det är en halvkilos tegelsten som trycker mot ansiktet. Jag tittar hellre på en mindre bild men utan obehaget.

Permalänk
Medlem

Känner mig lite oinsatt här men visst är det så att man måste använda ett facebook-konto med Questen?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Känner mig lite oinsatt här men visst är det så att man måste använda ett facebook-konto med Questen?

Meta-konto, Facebook-konto är valfritt.

Permalänk
Medlem

Rykten har sagt tidigare att Meta satsar på att släppa Quest 3 Lite senare iår.
Quest 3 Lite verkar ser ut typ att vara en "Quest 2" men med samma SoC som i Quest 3.
Ryktena säger också målet var också $200 för den men det vet man ju inte om det blir så lågt i slutändan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Känner mig lite oinsatt här men visst är det så att man måste använda ett facebook-konto med Questen?

Meta-konto är det som gäller. Inte samma sak som facebook.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte provat VR. För det priset börjar det bli intressant. Men samtidigt vill man inte skaffa något som redan är på väg att bli föråldrat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Fortfarande inte provat VR. För det priset börjar det bli intressant. Men samtidigt vill man inte skaffa något som redan är på väg att bli föråldrat.

Ja linserna är 2ans största svaghet, men inte redo att punga ut så mycket för en 3a.. sen är det folk som hävdar att kontrollerna dessutom är sämre? 🤷‍♂️

Edit: för att utveckla gällande linserna så är det i 2an bäst skärpa när en tittar rakt fram. Rör en ögonen och tittar i periferin så är det inte lika skarpt som en skulle önska..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

VR flugan är över? Känner noll personer som köpt och kanske blir intresserad själv för under 1000kr men tveksamt ändå.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

VR flugan är över? Känner noll personer som köpt och kanske blir intresserad själv för under 1000kr men tveksamt ändå.

Finns ingen, eller för få, "killer apps" för hardcore-folket. Inte särskilt lockande att spela spel i PS2-grafik för att uppnå bra FPS. Det är väl endast Half-Life: Alyx som ser någorlunda bra ut.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Jag tog faktiskt och slog till på ett headset nu. Jag har aldrig testat VR och inser att Index är för dyrt och för gammalt så passade på att köpa 128gb varianten med elite strap på elgiganten.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Finns ingen, eller för få, "killer apps" för hardcore-folket. Inte särskilt lockande att spela spel i PS2-grafik för att uppnå bra FPS. Det är väl endast Half-Life: Alyx som ser någorlunda bra ut.

Nja, många PC-spel har fin grafik. Men som fristående är den nog lite klen för att driva snygga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

VR flugan är över? Känner noll personer som köpt och kanske blir intresserad själv för under 1000kr men tveksamt ändå.

Flugan över? för att man ska "tömma lagren" för en ny version? Det finns Quest 3 och "Quest 3 Lite" ska ersätta Quest 2

Skrivet av RekiN:

Finns ingen, eller för få, "killer apps" för hardcore-folket. Inte särskilt lockande att spela spel i PS2-grafik för att uppnå bra FPS. Det är väl endast Half-Life: Alyx som ser någorlunda bra ut.

Killer apps finns det för "hardcore gamers". tipsar om tex Ghosts of Tabor, kommande Contractors Showdown om du vill ha spel som är "hardcore competetive".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Flugan över? för att man ska "tömma lagren" för en ny version? Det finns Quest 3 och "Quest 3 Lite" ska ersätta Quest 2

Killer apps finns det för "hardcore gamers". tipsar om tex Ghosts of Tabor, kommande Contractors Showdown om du vill ha spel som är "hardcore competetive".

Ghosts of Tabor ger mig lite mobilspel vibes av vad jag har sett av det, grafikmässigt mellan PS2/PS3 men grafik är inget jag bryr mig om, framraten i spelet verkar vara lite tråkig dock men det kanske är youtube videorna som är ryckiga?

Kan återigen säga att grafik spelar verkligen 0% roll, det är ren spelupplevelse för min del, spelar jag inte WoW så blir det mest retro lirande mycket Gamecube just nu

Är bara sugen att testa half life alyx av alla VR titlar som lanserats.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha en prissänkning på Quest 3, väntar på att den ska gå ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ghosts of Tabor ger mig lite mobilspel vibes av vad jag har sett av det, grafikmässigt mellan PS2/PS3 men grafik är inget jag bryr mig om, framraten i spelet verkar vara lite tråkig dock men det kanske är youtube videorna som är ryckiga?

Kan återigen säga att grafik spelar verkligen 0% roll, det är ren spelupplevelse för min del, spelar jag inte WoW så blir det mest retro lirande mycket Gamecube just nu

Är bara sugen att testa half life alyx av alla VR titlar som lanserats.

Jag spelar på PC så grafiken är OK där, det är Quest som har något urvattnad grafik.
Men det är crossplay mellan plattformarna så det kan ju inte skilja allt för mycket mellan spelen för då får Quest spelarna övertag.
Det är youtube, som gör framraten, det går inte spela vr i den framerate som visas på youtube.

Spelet är fortfrande under utveckling, det är ett imponerande spel med tanke på att för ca 3år sen var spelet bara en ide.
Spelet görs av utvecklare som har ett brinnande intresse för vr spel och att bla göra en escape from tarkov liknande spel för Virtual Reality och hitils går allt rätt väg. Det visar sig också genom att det seglat upp och blivigt ett av dom populäraste spelen.

Alyx ör bra och framförallt ett polerat spel.
Moddar håller spelet vid liv menbdet finns imo spel idag som uppslukar mer tid och ger mer nöje än Alyx.
Även fast man kan säga att Alyx ör det mest polerade spelet vid släpp fortfarande. Många andra spel bygger på att poleras eftersom. Det är indie ovh "AA" marknaden som är dominerande i VR scenen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Rykten har sagt tidigare att Meta satsar på att släppa Quest 3 Lite senare iår.
Quest 3 Lite verkar ser ut typ att vara en "Quest 2" men med samma SoC som i Quest 3.
Ryktena säger också målet var också $200 för den men det vet man ju inte om det blir så lågt i slutändan

SoC?

OnT: Läste Quest 3 och blev lite glad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

SoC?

OnT: Läste Quest 3 och blev lite glad..

System On a Chip, Quest 3 kör Snapdragon XR2 Gen2 som har mer än dubbla grafikprestandan än Quest 2 (XR2). Den går dock mycket varmare också och batteriet tar slut märkbart fortare, men en del av det kan vara att pannkakslinserna kräver att panelen kör på högre ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

System On a Chip, Quest 3 kör Snapdragon XR2 Gen2 som har mer än dubbla grafikprestandan än Quest 2 (XR2). Den går dock mycket varmare också och batteriet tar slut märkbart fortare, men en del av det kan vara att pannkakslinserna kräver att panelen kör på högre ljusstyrka.

Upplever att batteritid, värme osv blivigt bättre.
Förut dränerades både interna och powerbanken samtidigt som man kände att headsetet blev varmt och kylningen lät.
Idag upplever jag ingen skillnad mot hur det var med Quest 2.
Har iof en ny powerbank vet inte om det har med saken att göra men det gick verkligen på högvarv tidigare (och gjorde förmodligen att gamla powerbanken blev dålig) kör utan problem 6 timmar och har fortfarnde kräm kvar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc