Hur får jag liv i mina gamla IDE-diskar.

Permalänk
Medlem

Hur får jag liv i mina gamla IDE-diskar.

Hej!

Sitter på en win10 dator.
Försöker få liv i mina gamla IDE-diskar men får det inte att funka.
Får bara upp en gul ruta där det står att disken inte kan nås.

Använder mig av en adapter som på bilden nedan.
EDIT:
Så extern ström till IDE-disken. Dvs inte ström genom USB.

Får dock bara upp nedan bild.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Strömmatning till diskarna då?

Är nog bara 2,5-tums-diskar som möjligtvis kan drivas med USB-ström. Iaf SATA-diskar, vet ej om nån IDE-disk kan strömmatas via USB.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Strömmatning till diskarna då?

Är nog bara 2,5-tums-diskar som möjligtvis kan drivas med USB-ström. Iaf SATA-diskar, vet ej om nån IDE-disk kan strömmatas via USB.

Sorry! Fel bild!
Så här ser min adapter ut (inte exakt samma produkt men kopplad på samma sätt. Extern ström och 4-pins ström till disken. Så ingen usb-ström till IDE-disken. Ändrar första bilden nu.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Hej!

Sitter på en win10 dator.
Försöker få liv i mina gamla IDE-diskar men får det inte att funka.
Får bara upp en gul ruta där det står att disken inte kan nås.

Använder mig av en adapter som på bilden nedan.
https://www.kjell.com/globalassets/productimages/892293_61369_01_i315n--_01.jpg?ref=D649EB83EB&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Får dock bara upp nedan bild.
https://i.imgur.com/FzexHGa.png

Tacksam för all hjälp!

Fick du inte med någon ström-adapter till adaptern att koppla till molex kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Fick du inte med någon ström-adapter till adaptern att koppla till molex kontakten?

Molex är kopplad till adaptern, adaptern har extern ström som går in i vägguttag.
Så disken får rätt kräm.
Se bild

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag hittat exakt hur min adapter ser ut.
Märket är bara Plexgear.

Permalänk
Medlem

Nu är väl inte det här exakt det svaret du är ute efter, men själv har jag en "dockningsstaion" för mina gamla diskar. Aldrig haft några problem.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

Finns även för en disk:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

Permalänk
Medlem

Har adaptern drivrutiner för windows 10?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Beställde en sådan här igår https://www.amazon.se/Inateck-h%C3%A5rddiskl%C3%A4sare-USB-ad... förhoppningsvis så får jag inte samma problem.

Efter vad jag förstod så är det "plug and play" som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu är väl inte det här exakt det svaret du är ute efter, men själv har jag en "dockningsstaion" för mina gamla diskar. Aldrig haft några problem.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

Finns även för en disk:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

Nu är det så att jag vill komma åt mina IDE-diskar, inte mina SATA-diskar.
Sådan där har jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har adaptern drivrutiner för windows 10?

Inte vad jag vet. Skall kika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Nu är det så att jag vill komma åt mina IDE-diskar, inte mina SATA-diskar.
Sådan där har jag med.

Aha, men du har ändrat bilderna i dina inlägg? Eller missuppfattade jag så mycket?

Permalänk
Medlem

Samma fel på flera olika diskar? Kan disken/diskarna vara kassa? Testa annan dator/annat OS?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Aha, men du har ändrat bilderna i dina inlägg? Eller missuppfattade jag så mycket?

Adaptern har uttag för både IDE och SATA. Skrev dock i första inlägget att det gällde IDE.

Skumt som fan nu, testade att koppla in samma adapter och två stycken IDE diskar som inte hittades på min dator i en annan win 10 dator, då dyker de upp inom några sekunder..
Antar att det är någonting knas med drivrutiner på min dator.
Någon som har några tips på vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Samma fel på flera olika diskar? Kan disken/diskarna vara kassa? Testa annan dator?

Se svar ovan.
Det funkar på en annan dator.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i diskhanteraren, (högerklicka på startmenyn och välj), att disken inte finns där?
Det kan vara så att du behöver tilldela den en enhetsbokstav.

Jag får ibland ett liknande meddelande när jag ansluter en extern disk, trots det dyker den upp...

Edit:
Ett tips.
Slå på strömmen till den disken och låt den starta upp innan du ansluter USB-kontakten till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Antar att det är någonting knas med drivrutiner på min dator.
Någon som har några tips på vad?

Är Plug and Play servicen igång på din dator?

Permalänk

Jag har en äldre snarlik USB-adapter och har inga större problem med att äldre IDE-HDD identifieras och fungerar under Windows 10. Ibland har det tagit LÅNG tid för Win10 att hitta en IDE-HDD.

Ett par saker du kan göra:
* Koppla in adaptern och din IDE-HDD. I Windows 10 klickar du sen Kontrollpanelen - Lagring/ Datorhantering - Diskhantering (eller högerklicka på skrivbordsikonen "Den här datorn" - Datorhantering - Diskhantering).
Kolla om din IDE-HDD nu dyker upp. Jag var tvungen att ibland använda denna metod för att få Windows 10 att aktivt börja söka efter nyansluten HDD.
* Om din IDE-HDD inte listas enligt ovan metod: Kontrollpanelen - Datorhantering - Tjänster och program/ Tjänster. Leta up raden "Virutal Disk", klicka på den och aktivera tjänsten (som måste vara igång för att "Diskhantering" ovan ska fungera. Du kan även titta på fliken "Beroenden" under "Virtual Disk" och se vilka andra tjänster som måste vara igång för att "Virtual Disk" ska fungera felfritt. Ev. behöver du alltså starta igång några andra tjänster också.

Annan felsökning:
* Har du testat att köra Windows i "felsäkert läge" och sett om din IDE-HDD dyker upp?
* Hur ser det ut under Kontrollpanelen - Enhetshanteraren? Din USB-adapter eller IDE-HDD bör dyka upp där. Finns varningssignal på ikonen/ raden för enheten? Klicka på den och titta under "egenskaper" för att se vad det är Windows klagar på.
* Har du någon annan HDD, t.ex. SATA-HDD som du kan testa med din USB-adapter? Fungerar adaptern med en sådan/ annan HDD? Testa även 3.5 tum resp. 2.5 tum (olika HDD) för att testa om adaptern verkligen är felfri. 2.5 tum kräver ingen extern ström utan kan ström från USB-porten. Det går även att koppla in t.ex. SATA-SSD för att testa av adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Adaptern har uttag för både IDE och SATA. Skrev dock i första inlägget att det gällde IDE.

Skumt som fan nu, testade att koppla in samma adapter och två stycken IDE diskar som inte hittades på min dator i en annan win 10 dator, då dyker de upp inom några sekunder..
Antar att det är någonting knas med drivrutiner på min dator.
Någon som har några tips på vad?

Kolla vilka drivrutiner som enheten använder på datorn där det fungerar, leta upp den och installera drivrutinen på den datorn du vill koppla in den till så bör det ju fungera.

Annars överför till en annan modernare extern disk på datorn det fungerar och sedan flytta datan via den till datorn du vill ha den på.

Permalänk

En sak till:
IDE-HDD har normalt byglingar (jumpers) på ena kortsidan.
Kolla om dina IDE-HDD är ställda till läge "Master". En "inställningsbild" för olika lägen finns oftast tryckt på HDD-ovansidan eller kortsidan. Om inställningen är något annat än "Master" behöver du nog flytta om jumpers så att läget är korrekt.

Alternativt:
Kan du testa din adapter + hårddiskarna med en annan dator?

Permalänk
Medlem

Hittar du inte disken i BIOS är det meningslöst att boota något OS och hitta den där.
Varning för molex-kontakter, glappar ofta. Lyssna om disken spinner upp redan i BIOS.

Permalänk
Medlem

Det går ju alltid att köpa en äldre skräpig desktop dator med t.ex. win7 som har IDE kontakter på moderkortet. Då kan man plugga in där och se om disken hittas i bios. Sedan är det bara boota upp och därefter kopiera allt innehåll till en 2.5 SATA disk som man lämpligtvis kör i ett USB kabinett. Jag har själv datorer med IDE som är pensionerade sedan länge men dessa är helt intakta och kan användas.

Hur många har inte kvar 3.5tums disketter med viktig information som bara ligger och skräpar, det är nog ganska många. Folk har ingen koll på backuper och att man måste sköta den digitala informationen man har så att det finns kvar och att man kan komma åt den. För inte tala om risken att man inte kan läsa gamla dokument etc om man inte har tagit tag i den biten i tid.

Permalänk
Medlem

Jag kör mest MacOS och Windows (10 i detta fall) egentligen, men för att hantera äldre IDE-diskar etc har jag brukat boota upp någon Linux, typ Linux Mint nånting, via USB eller liknande. Man kan även prova olika USB-portar, kan vara skillnad på USB2, USB3, och frontportar/bakre portar. På några äldre IDE-diskar, vi talar nu om 30 år gamla ungefär, har jag behövt en kortare förlängningskabel då adaptern (Jag har en Sabrent för ca 250kr på Amazon) inte nått ända fram - IDE-anslutningen på disken sitter inte långt ut nog.

Överlag tycker jag dessa adaptrar funkar ganska bra, men någon enstaka krånglig IDE-disk har funkat bättre inkopplad direkt på moderkortet i en äldre dator. Men då har det varit riktigt gamla diskar, kanske med endast PIO och inte DMA.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

DMA-stöd har alltid funnits på IDE-diskar formellt - men under många år så användes inte DMA för att PIO-mode gick fortare på 286-processorerna i en tid när man inte körde med någon multitasking alls över huvud taget, medans ironiskt nog så hanterades disketter fortfarande via DMA. Problemet blev att eftersom ingen körde i DMA-mode på IDE-hårddiskar så fick man efter en tid buggar i DMA-mode på en del diskmodeller utan att någon reagerade på detta eftersom MS vägrade att föra in DMA igen i sin DOS och senare windows när man väl började köra med PIO.

Det som förändrade hela kartan var att man började köra CD-media (och senare DVD) - framförallt bränna skivor och då var inte PIO-mode hållbart längre trots att i det längsta försökte trixa och fixa prestandamässigt då processorn var låst till att skyffla data i en busy wait-loop och kunde inte göra något annat under tiden, som att hämta ny data från annan lagring och det blev väldigt många misslyckade bränningar av skivor.

Sättet att lösa det vara att börja med DMA - först enbart för att skriva mot optobrännare men också snart mot IDE-diskarna i typiskt slutet av win95-perioden. Vid den tiden var i princip alla processorer single-core och kunde bara köra en sak i taget och ingen core som kunde ta över lasten när flera saker behövde göras exakt samtidigt som att läsa data från IDE-disken och skriva till brännaren exakt samtidigt utan minsta hack i dataflödet (RAM var fortfarande dyrt så det var små buffrar i brännarna) och kanske ovanpå detta köra modem med kanske 200 - 1000 interrupt i sekunden (en interrupt per mottagen byte innan man började med buffrande UART)

Man skall komma ihåg att vi den tiden hade dåvarande linux sedan länge kört med DMA mot lagringen med ett antal undantag för ett antal olika diskmodeller som man empiriskt konstaterade krånglade och gav korruption av data både vid läsning och skrivning om man försökte med DMA och det fans listor i kernelkoden att detektera dessa och köra PIO-mode på dem oavsett var tex. BIOS tidigare har sagt i samband med uppstart.