Deklarationsavgift

Permalänk
Medlem

Deklarationsavgift

Hej!

Då jag inte har jättebra koll så tänkte kolla om det finns någon här som har

Jag har köpt godis från japan som skickas en gång i månaden från https://tokyotreat.com/

Jag visste att jag skulle betala någon form av avgift i tullen men inte trodde jag det skulle vara 175kr per paket så jag chattade med postnord kundservice och fick dessa svar:

Virtual assistant said :
Är deklarationsavgiften 175kr så beror det på att försändelsen innehåller någon slags restriktionsvara.
/Martin

I said :
Jag har en lista från försäljaren vilka varor som paket innehåller, kan jag skicka den till er?

I said :
För att paket innehåller godis, en läsk samt ett paket nudlar

I said :
Från denna sida: https://tokyotreat.com/

Virtual assistant said :
Om något i försändelsen bedöms som restriktionsvara, så blir det en högre deklarationsavgift på 175kr.
/Martin

I said :
Vilken vara bedöms som restriktionsvara då?

Virtual assistant said :
Exempelvis, tobak, fröer, levande växter, kosttillskott, alkohol med mera.
/Martin

I said :
Absolut, och inget av det har jag köpt

I said :
Har som sagt lista på vad paketet innehåller

I said :
Ni får gärna öppna och kolla med om ni så vill.

Virtual assistant said :
Det är inget som vi på kundtjänst kan göra eller hantera, det har bedömts under tullhantering av denna försändelse.
/Martin

I said :
Så jag ska kontakta dem istället?

Virtual assistant said :
Rättelse, standard deklarationsavgift är 175kr efter en prishöjning.
/Martin

I said :
På er hemsida står det: För försändelser med ett deklarerat värde på 1 800 kronor eller högre är avgiften 175 kronor inklusive moms

I said :
Mitt paket har ett värde under 1800

Virtual assistant said :
Då har den informationen inte uppdaterats, nya priset är 175kr inkl moms för standarddeklaration.
/Martin

Som sagt jag har dålig koll så allt detta kanske stämmer men det känns lite skumt att personen ändrar sitt svar samt att infon på deras hemsida inte har uppdaterats eller är det jag som är helt ute och cyklar?

Köpte 12 paket där 1 paket skickas i månaden för 5880kr, alltså ca 490kr per paket.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daliim:

Hej!

Då jag inte har jättebra koll så tänkte kolla om det finns någon här som har

Jag har köpt godis från japan som skickas en gång i månaden från https://tokyotreat.com/

Jag visste att jag skulle betala någon form av avgift i tullen men inte trodde jag det skulle vara 175kr per paket så jag chattade med postnord kundservice och fick dessa svar:

Virtual assistant said :
Är deklarationsavgiften 175kr så beror det på att försändelsen innehåller någon slags restriktionsvara.
/Martin

I said :
Jag har en lista från försäljaren vilka varor som paket innehåller, kan jag skicka den till er?

I said :
För att paket innehåller godis, en läsk samt ett paket nudlar

I said :
Från denna sida: https://tokyotreat.com/

Virtual assistant said :
Om något i försändelsen bedöms som restriktionsvara, så blir det en högre deklarationsavgift på 175kr.
/Martin

I said :
Vilken vara bedöms som restriktionsvara då?

Virtual assistant said :
Exempelvis, tobak, fröer, levande växter, kosttillskott, alkohol med mera.
/Martin

I said :
Absolut, och inget av det har jag köpt

I said :
Har som sagt lista på vad paketet innehåller

I said :
Ni får gärna öppna och kolla med om ni så vill.

Virtual assistant said :
Det är inget som vi på kundtjänst kan göra eller hantera, det har bedömts under tullhantering av denna försändelse.
/Martin

I said :
Så jag ska kontakta dem istället?

Virtual assistant said :
Rättelse, standard deklarationsavgift är 175kr efter en prishöjning.
/Martin

I said :
På er hemsida står det: För försändelser med ett deklarerat värde på 1 800 kronor eller högre är avgiften 175 kronor inklusive moms

I said :
Mitt paket har ett värde under 1800

Virtual assistant said :
Då har den informationen inte uppdaterats, nya priset är 175kr inkl moms för standarddeklaration.
/Martin

Som sagt jag har dålig koll så allt detta kanske stämmer men det känns lite skumt att personen ändrar sitt svar samt att infon på deras hemsida inte har uppdaterats eller är det jag som är helt ute och cyklar?

Köpte 12 paket där 1 paket skickas i månaden för 5880kr, alltså ca 490kr per paket.

Tack!

Jag är inte förvånad över att en kundtjänstmedarbetare på Postnord inte kan svara på tullrelaterade frågor om försändelser. Kontakta Tullverket.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så suger det att importera saker som "prenumerationer" som du gör om det är från ett land utanför EU för det kommer sådana här avgifter hela tiden och de höjs hela tiden trots att det man betalar för egentligen är att fylla i ett relativt enkelt dokument som jag antar görs till stor del automatiskt av deras system. Det tråkigaste är att det är smått omöjligt att lista ut hur man ska göra det själv och slippa avgiften. Inte bara är det svårt att hitta och fylla i rätt blankett för en lekman, man måste även lista ut hur man ska få fraktbolaget att erkänna och acceptera att man själv kan tulldeklarera.

Jag har gett upp och beställer bara från affärer som förbetalar in moms och eventuell tull (så man står för det direkt när man köper varan) som Amazon US eller beställer saker som är så pass dyra att avgiften blir en försumbar del av totalsumman.

Om någon har någon bra guide på hur man kan slippa uppgiften genom att göra det själv så skulle det vara fantastiskt användbar information.

Permalänk
Medlem

Det verkar som du säger väldigt konstigt att de skulle ha höjt avgiften utan att uppdatera sin hemsida, och jag kan inte hitta att de informerat om det på något annat sätt heller.

Vad de skriver är att avgiften kan bli 175 kr även på försändelser med ett värde under 1800 kr om varorna har särskilda tullavgifter. Men enligt sidan på tullverket som de länkar till så har livsmedel inga såna avgifter. Kanske har de felbedömt innehållet som kosttillskott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag är inte förvånad över att en kundtjänstmedarbetare på Postnord inte kan svara på tullrelaterade frågor om försändelser. Kontakta Tullverket.

Yes, testar det! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag är inte förvånad över att en kundtjänstmedarbetare på Postnord inte kan svara på tullrelaterade frågor om försändelser. Kontakta Tullverket.

Postnord, DHL, Fedex osv. hanterar ju även förtullning vilket kickar in för varor med varuvärde inkl frakt överstiger 1800kr och då med den högre avgiften för detta så rent krasst borde de ha en del kunskaper internt för att det ska flyta på

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men varje paket som skickas in får du väl valet att använda Postnord som tullhanterare, men du kan välja att göra det själv också, eller hur?
Jag har aldrig testat det, så vet inte hur det fungerar i praktiken, men du bör kunna tulldeklarera det själv

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Rätta mig om jag har fel, men varje paket som skickas in får du väl valet att använda Postnord som tullhanterare, men du kan välja att göra det själv också, eller hur?
Jag har aldrig testat det, så vet inte hur det fungerar i praktiken, men du bör kunna tulldeklarera det själv

Ja det verkar gå.

https://www.tullverket.se/privat/panatet/avgifternarduhandlar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag är inte förvånad över att en kundtjänstmedarbetare på Postnord inte kan svara på tullrelaterade frågor om försändelser. Kontakta Tullverket.

Däremot så tänker jag att om det är Postnord som sköter tulldeklarationen så borde de ju även kunna tullrelaterade frågor. Åtminstone det de tar betalt för. Men det kanske bara är jag som tycker att man borde kunna det man jobbar med.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fick precis svar från tullverket och enligt tullverket så är det postnord som tar denna avgift och jag skulle kontakta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daliim:

Fick precis svar från tullverket och enligt tullverket så är det postnord som tar denna avgift och jag skulle kontakta dem.

Ja, Postnord är nu helt hopplösa. Har samma problem själv. Tullverket säger att paketet inte innehåller restriktionsvara baserat på innehållsförteckningen men posten skickar en lång lista på dessa varor, där varan inte finns med. Det går inte att resonera med kundtjänst och de har håller paketet gisslan så man tvingas betala innan det skickas tillbaka.

Gissningsvis behöver de hitta inkomster eftersom folk inte skickar brev längre och hittar då på fejkavgifter som det är så jobbigt att komma undan att man tvingas betala. Jag tror jag har ca 80% av paketen utanför EU som felaktigt beläggs med avgift från Postnord. Tidigare var det tull och moms trots att det helt uppenbart är gåva och inte uppnår gränserna för moms/tull - råkade man betala innan man löste problemet så var det superenkelt att få tillbaka pengar från Tullverket men nästintill omöjligt från Postnord. Nu har de börjat med dessa "restriktionsvaror" som kan vara vad som helst.

Cred till Tullverket - all kontakt jag haft med deras kundtjänst har varit exemplarisk.

Tillägg: för övrigt var det godis inklusive choklad i mitt senaste paket. Tullverket säger att det inte är något som hamnar under restriktionsvaror och de har inget med det att göra, men Postnord säger att det visst är restriktionsvaror så de behöver göra en alldeles speciell tulldeklaration som kostar 175 kr. Yeah right.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU