Permalänk
Medlem

Deshroud och vilka fläktar att föredra?

Hej,

Har tanke att deshrouda min GPU (RTX 3080 Strix) då det går ganska varmt i dagsläget och jag skulle få rum med 25mm fläktar mellan kylflänsen och ITX chassit om jag monterade bort stockfläktarna och shrouden.

Men om jag tittar på tex Asus Noctua variant RTX 4080 så har dom 2x120mm NF A12x25. Det finns ju även NF P12 redux som jag fattat det kanske skulle vara ännu bättre pga högre statiskt tryck?

Jag skulle även få plats med ett par 140mm fläktar men undrar om det är bättre? Större fläktar=bättre? Eller bara mer dödpunkt i mitten?

Jag har 2st Noctua NF A14 IPPC 3000rpm som kan liknas med jetmotorer i både luftförflyttning och ljud men om jag kan få motsvarande prestanda men betydligt lägre ljud kanske det är värt att investera i ett par andra 140mm fläktar eller 120mm för den delen.

Ledsen om det är fel forumdel men kände att det inte var specifikt relaterat till en grafikkortstillverkare utan mer kylning.

Jocke

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Prova först med dina två NF A14. Du behöver inte köra dom på så högt varvtal.
Montera dom och låt dom få gå till full rpm och stressa ditt grafikkort. Håll reda på vilka temps du får där.
Sen sänker du dom till ett varvtal där du är bekväm med ljudet och kollar vad du får för temp då.

Skulle dessa underprestera vid lägre varvtal så har du i alla fall provat och vet hur du ska fixa med allt när du beställt dom du ska ha.
Två st 120mm blir bra.

Ska du låta grafikkortet styra fläktarna eller ska du koppla dom till moderkortet/annat?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Prova först med dina två NF A14. Du behöver inte köra dom på så högt varvtal.
Montera dom och låt dom få gå till full rpm och stressa ditt grafikkort. Håll reda på vilka temps du får där.
Sen sänker du dom till ett varvtal där du är bekväm med ljudet och kollar vad du får för temp då.

Skulle dessa underprestera vid lägre varvtal så har du i alla fall provat och vet hur du ska fixa med allt när du beställt dom du ska ha.
Två st 120mm blir bra.

Ska du låta grafikkortet styra fläktarna eller ska du koppla dom till moderkortet/annat?

Jag tänkte låta GPUn styra med två såna här adaptrar: Phobya VGA fan adapter

Men jag kan såklart också låta moderkortet kontrollera, tror MSI har mjukvara för fan control beroende på GPU temp.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Så har jag med gjort.
Oavsett om du använder grafikkortet eller särskilt om du använder moderkortet så rekommenderar jag FanControl.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så har jag med gjort.
Oavsett om du använder grafikkortet eller särskilt om du använder moderkortet så rekommenderar jag FanControl.

Tack! Använder det redan riktigt bra verktyg också!

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående. Testa med dina fläktar, funkar inte det så är 2st nf-a12x25 ett bra val. Så här såg det ut i min tidigare dator med slimvarianten: Galleriet. Tyst och svalt.

Permalänk
Medlem

Jag går i samma tankar då mitt asus 2070 super dual har fläktar med helt slut lager, låter som flygplansmotorer så den är hårt underklockad med avstängda fläktar via msi afterburner för tillfället.
Rätt reservdelar är svåra att hitta förutom hos dåligt översatta & skumma kina webshoppar, vilket jag helst avstår från.
Skulle det kunna tänkas fungera att löda om kontakterna till vanliga 120mm chassifläktar och låta de drivas direkt från grafikkortets fläktkontakter eller kan det överbelasta fläktkontrollenheten i GPU med fel sorts fläktar?
Vore det säkrare att koppla de till mobo och styra via fan control?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qzetin:

Jag går i samma tankar då mitt asus 2070 super dual har fläktar med helt slut lager, låter som flygplansmotorer så den är hårt underklockad med avstängda fläktar via msi afterburner för tillfället.
Rätt reservdelar är svåra att hitta förutom hos dåligt översatta & skumma kina webshoppar, vilket jag helst avstår från.
Skulle det kunna tänkas fungera att löda om kontakterna till vanliga 120mm chassifläktar och låta de drivas direkt från grafikkortets fläktkontakter eller kan det överbelasta fläktkontrollenheten i GPU med fel sorts fläktar?
Vore det säkrare att koppla de till mobo och styra via fan control?

För enkelhetens skull så hade jag kopplat de till moderkortet. Fan control är så pass smidigt att ställa in. Jag körde med adapter för att koppla de direkt i grafikkortet men det var ett par år sedan och då hade jag inte koll på fan control.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic