Simulator - hjälp/tips på bildförskjutning sökes

Permalänk
Medlem

Simulator - hjälp/tips på bildförskjutning sökes

Hej alla Racers!

Är relativt ny på forumet, tänkte höra med folk om ni har några förslag på lösningar till mitt problem.

Saken är den att jag har byggt en race simulator som består av en störtbåge med en glasfiber kaross runt och som skärm har jag en 3,5m i diameter stor 270 graders projektor skärm. Detta sväljer en väldigt stor yta i mitt hem. Jag har alltid haft en tanke att jag skulle vilja ha tv-skärmar istället - en som är till framrutan och två som är för sidodörrarna men problemet är detta: I min simulator/bil så sitter jag "off center" vilket man ju gör i en bil. Detta medför att ratten i simulatorn inte linjerar med ratten i spelen vilken är i mitten av skärmen. Det är ju möjligt att flytta ratten i spelen till varje sida, men själva perspektivet (line of sight) blir fortfarande i centrum. Det jag skulle behöva är att flytta hela bilden åt vänster. Kan kanske kännas som en lätt sak att göra, men jag vet inte hur och har sökt runt hela internet utan att finna svar. Med den setup jag har i nuvarande form så har jag bilen flyttad lite åt höger så ratten hamnar i mitten av duken.

Hoppas jag har förklarat så ni förstår vad jag menar.
Skulle verkligen uppskatta om någon snäll själ skulle kunna förbarma sig över mig och kanske komma med något bra tips!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mest som ett mjukvaruproblem så du bör nog skriva ut vilka mjukvaror du använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Håller med ovan.

Har gjort exakt det du beskriver i vissa spel där det gått i spelet.

Så utan att äns vet vilket bilspel så är frågan mer eller mindre omöjlig att svara på.

Finns inte funktionen i spelet så kommer det högst troligt inte gå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är svårt att förstå vad jag menar hehe, jag får be om ursäkt för det!
fattar att det är svårt att hjälpa mig när jag inte riktigt är så tydlig som jag borde.
tanken var att vara oberoende om spelet klarar av det eller inte, utan jag tänkte att det skulle kunna gå att likt att öppna spelet i ett fönster och drag fönstret till vänster för att kompensera att jag sitter på vänster sida i bilen, att det fanns ett program som kunde göra detta automatiskt,
hittat en video på tuben som kanske förklarar det jag menar bättre
https://www.youtube.com/watch?v=MH25azSZJxs

Permalänk
Skrivet av eHell:

Jag förstår att det är svårt att förstå vad jag menar hehe, jag får be om ursäkt för det!
fattar att det är svårt att hjälpa mig när jag inte riktigt är så tydlig som jag borde.
tanken var att vara oberoende om spelet klarar av det eller inte, utan jag tänkte att det skulle kunna gå att likt att öppna spelet i ett fönster och drag fönstret till vänster för att kompensera att jag sitter på vänster sida i bilen, att det fanns ett program som kunde göra detta automatiskt,
hittat en video på tuben som kanske förklarar det jag menar bättre
https://www.youtube.com/watch?v=MH25azSZJxs

I ets/ats går det ställa in.

Googla multimon_config.sii och kolla vilken setting det är som justerar kameran.

Mins inte vilken det är.

Har för mig att du behöver köra ett konsollkomando dock i spelet för att aktivera att använda multimon.

Har gjort exakt det du vill åstadkomma i ets men du får vänta till ikväll innan jag kommer hem och kolla vilken det nu var som justera kameran eller använda ovanstående filnamn som sökfras.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

I ets/ats går det ställa in.

Googla multimon_config.sii och kolla vilken setting det är som justerar kameran.

Mins inte vilken det är.

Har för mig att du behöver köra ett konsollkomando dock i spelet för att aktivera att använda multimon.

Har gjort exakt det du vill åstadkomma i ets men du får vänta till ikväll innan jag kommer hem och kolla vilken det nu var som justera kameran eller använda ovanstående filnamn som sökfras.

Uppskattar verkligen hjälpen ska du veta!

Tror du detta går att göra i ACC, Iracing, Rf2 osv?

Permalänk
Skrivet av eHell:

Uppskattar verkligen hjälpen ska du veta!

Tror du detta går att göra i ACC, Iracing, Rf2 osv?

ingen aning tror inte jag äger dem iaf inget jag spelat.

men iaf här har du dokumentationen för multi monitor suporten för ETS (troligen exakt samma för ATS iom att de använder samma motor)
https://eurotrucksimulator2.com/multimon_config.php

tror det är frustum_subrect värdena i filen multimon_config.sii som flyttar kameran.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av eHell:

Uppskattar verkligen hjälpen ska du veta!

Tror du detta går att göra i ACC, Iracing, Rf2 osv?

Assetto Corsa Competizione: hitta inget konkret hur man gör men att folk gjort det men finns säkert någon här inne eller på reddit som kanske vet hur man gör.
mycket skit på reddit men även mycket användbar kunskap om man sållar lite bland trollen.

Iracing: hittade detta https://support.iracing.com/support/solutions/articles/310001...
vet inte om det hjälper dock men verkar ju finnas div justeringar man kan göra.

RFactor2: typ samma resultat som för corsa när jag googlade lite snabbt

@wingman92 har ju en ganska seriös rig så kanske han har några tips och tricks han kan dela med sig av även i dessa titlar om inte annat kanske kan ge bättre guidande för ATS/ETS med multimonitor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu kör jag bara iRacing men visst har dom flesta sims en camera/seating position ?

Edit
Med off center, menar du att du sitter fysiskt lite åt sidan jämfört skärmens centrum ?
Sätt dig i mitten så bör alla problem är borta

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ingen aning tror inte jag äger dem iaf inget jag spelat.

men iaf här har du dokumentationen för multi monitor suporten för ETS (troligen exakt samma för ATS iom att de använder samma motor)
https://eurotrucksimulator2.com/multimon_config.php

tror det är frustum_subrect värdena i filen multimon_config.sii som flyttar kameran.

Jag får tacka för hjälpen!
jag sökte runt lite efter ditt tips och fann eventuellt ett program som skulle kunna hjälpa mig, det verkar användas i samverkan med multi monitor configen.
Resize Raccoon heter det, ska ladda hem det och kolla om det gör vad jag tror den gör, verkar kunna förskjuta bilden i både x och y led, jag får återkomma med svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Nu kör jag bara iRacing men visst har dom flesta sims en camera/seating position ?

Edit
Med off center, menar du att du sitter fysiskt lite åt sidan jämfört skärmens centrum ?
Sätt dig i mitten så bör alla problem är borta

Joo precis
Det jag har märkt är att man flyttar egentligen bara själva inredningen typ ratt och instrumentbräda, medans själva synfältet vinkel, kamerans fasta punkt är i mitten av skärmen (skärmarna), man kan pitcha kameravinkel upp eller ner, fram eller tillbaka men aldrig åt sidorna.

joo precis jag sitter på vänster sida om mitten av skärmens centrum. hehe jooo jag hade önskat att det var så lätt!!
känns som om man har gjort allt så mycket krångligare i och med att man byggt en "riktig bil" och inte bara valt att använda en normal aluminium rigg som vettigt folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Assetto Corsa Competizione: hitta inget konkret hur man gör men att folk gjort det men finns säkert någon här inne eller på reddit som kanske vet hur man gör.
mycket skit på reddit men även mycket användbar kunskap om man sållar lite bland trollen.

Iracing: hittade detta https://support.iracing.com/support/solutions/articles/310001...
vet inte om det hjälper dock men verkar ju finnas div justeringar man kan göra.

RFactor2: typ samma resultat som för corsa när jag googlade lite snabbt

@wingman92 har ju en ganska seriös rig så kanske han har några tips och tricks han kan dela med sig av även i dessa titlar om inte annat kanske kan ge bättre guidande för ATS/ETS med multimonitor.

Joo verkligen! man bläddrar sida efter sida på reddit :).
Det jag tycker är svårt är just att sålla genom allt. blir nästan för mycket information.

Man blir som alltid glad när man ser människor ta det lite längre än normalt, wingman92 har verkligen gjort en häftig rigg!!

Permalänk
Skrivet av eHell:

Jag får tacka för hjälpen!
jag sökte runt lite efter ditt tips och fann eventuellt ett program som skulle kunna hjälpa mig, det verkar användas i samverkan med multi monitor configen.
Resize Raccoon heter det, ska ladda hem det och kolla om det gör vad jag tror den gör, verkar kunna förskjuta bilden i både x och y led, jag får återkomma med svaret!

du kan även testa Borderless gaming vilket funkat bra för mig för att dra ut ETS över 2 skärmar när jag sitter framför min vanliga dator med en handkontroll för jag orkar inte släpa fram simriggen mitt i veckan.

https://github.com/Codeusa/Borderless-Gaming

finns även en version på steam om man vill supporta projektet men enligt mig känns det som att de försöker göra en cash grab med att sälja det på steam och paied DLC för dark mode? Wtf...

hela källkoden är öppen på github...
och ingen aning om vad som är nytt mellan v9 från 2019 och v10 tbh mer än versionnumret...

ska kolla in resize raccoon kanske blir att man byter ser ut att göra ungefär samma sak men med ett något mer lättanvänt ui.

såhär har jag på min huvuddator när jag bara kör spelet med en handkontroll

spelet utdraget på 2 skärmar för bredare synfällt tycker det känns för klaustrofobiskt med så smalt synfällt som 16:9 ger med typ fov 90-100.

allt bortom Route assist är på skärm 2

och fish eye effekten är inte alls lika påtaglig i verkligheten när man spelar som när man kollar på bilden iom att man typ inte ser typ halva skärmen på högersidan utan att vrida lite på huvudet typ när man ska kolla sidospegeln och att bägge skärmarna är curved hjälper troligen till en del att reducera effekten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av eHell:

Jag får tacka för hjälpen!
jag sökte runt lite efter ditt tips och fann eventuellt ett program som skulle kunna hjälpa mig, det verkar användas i samverkan med multi monitor configen.
Resize Raccoon heter det, ska ladda hem det och kolla om det gör vad jag tror den gör, verkar kunna förskjuta bilden i både x och y led, jag får återkomma med svaret!

Kan du lista upp vilka spel du kör.

iRacing - när du har pausat simen och är i cockpit view - tryck F12
Då kommer camera tool upp och du kan justera bilden på alla håll o kanter.
Fov kommer inte ändras och flyttar du för längt i sidled eller längs då kan du hamna i dörren eller ryggstödet.
Spara.

F12 fungerar på alla camera views där är.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan även testa Borderless gaming vilket funkat bra för mig för att dra ut ETS över 2 skärmar när jag sitter framför min vanliga dator med en handkontroll för jag orkar inte släpa fram simriggen mitt i veckan.

https://github.com/Codeusa/Borderless-Gaming

finns även en version på steam om man vill supporta projektet men enligt mig känns det som att de försöker göra en cash grab med att sälja det på steam och paied DLC för dark mode? Wtf...

hela källkoden är öppen på github...
och ingen aning om vad som är nytt mellan v9 från 2019 och v10 tbh mer än versionnumret...

ska kolla in resize raccoon kanske blir att man byter ser ut att göra ungefär samma sak men med ett något mer lättanvänt ui.

såhär har jag på min huvuddator när jag bara kör spelet med en handkontroll
https://i.imgur.com/xq0Gj7n.jpeg

spelet utdraget på 2 skärmar för bredare synfällt tycker det känns för klaustrofobiskt med så smalt synfällt som 16:9 ger med typ fov 90-100.

allt bortom Route assist är på skärm 2

och fish eye effekten är inte alls lika påtaglig i verkligheten när man spelar som när man kollar på bilden iom att man typ inte ser typ halva skärmen på högersidan utan att vrida lite på huvudet typ när man ska kolla sidospegeln och att bägge skärmarna är curved hjälper troligen till en del att reducera effekten.

Jag har kollat lite på borderless gaming också men inte hunnit testa, verkar göra lite samma som resize raccoon, kanske funkar bättre, ska testa ikväll om jag kan få till nåt.

jag testade resize raccoon igår och det funkar typ.... jag kan flytta bilden till vänster över skärmarna men bilden försvinner på högra skärmen ju mer jag flyttar bilden till vänster, lite väntat kanske men jag tänkte att jag kunde ställa upplösningen bredare än skärmarna är så jag inte tappar bild på högra skärmen men det funkade inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Kan du lista upp vilka spel du kör.

iRacing - när du har pausat simen och är i cockpit view - tryck F12
Då kommer camera tool upp och du kan justera bilden på alla håll o kanter.
Fov kommer inte ändras och flyttar du för längt i sidled eller längs då kan du hamna i dörren eller ryggstödet.
Spara.

F12 fungerar på alla camera views där är.

Det spel jag spelar är assetto corsa och assetto corsa competizione, jag vill börja spela Iracing, Le Mans Ultimate och Rf2 hehe tror jag fick med alla där :D.

Jag får ta och köpa iRacing och försöka ta en titt om det funkar,

jag har försökt hitta nån på tuben som gjort det jag tänker med skärmar framför en bil, men hittar bara projektor-duk som jag har nu, jag kanske får se mig besegrad, det verkar bara vara truckerspel som har fattat poängen med att sitta i en riktig cockpit.

hittade två bilden som förklara det jag menar rätt bra, mockup 4 är som det är standard i spel,
mockup3 är som jag vill ha det

https://i.postimg.cc/kg5k62PY/Mockup4.jpg
https://i.postimg.cc/LsGKM27C/Mockup3.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av eHell:

Det spel jag spelar är assetto corsa och assetto corsa competizione, jag vill börja spela Iracing, Le Mans Ultimate och Rf2 hehe tror jag fick med alla där :D.

Jag får ta och köpa iRacing och försöka ta en titt om det funkar,

jag har försökt hitta nån på tuben som gjort det jag tänker med skärmar framför en bil, men hittar bara projektor-duk som jag har nu, jag kanske får se mig besegrad, det verkar bara vara truckerspel som har fattat poängen med att sitta i en riktig cockpit.

hittade två bilden som förklara det jag menar rätt bra, mockup 4 är som det är standard i spel,
mockup3 är som jag vill ha det

https://i.postimg.cc/kg5k62PY/Mockup4.jpg
https://i.postimg.cc/LsGKM27C/Mockup3.jpg

Nu kan jag inte dom andra simsen men du bör ha en del justeringsmöjligheter.
Men med risk att hamna i dörren dvs.

Eller så gör du som oss andra o sitter i mitten

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

sitta i mitten är typ bara om du kör ojämnt antal paneler (undantag ev om du typ har en super ultra bred i mitten kanske och inte vill sitta mitt i framrutan)

men tror tråden behöver mer info för att kunna göra något vettigt av det hela.

tror typ lite info om dina paneler och exakt hur du ställt dem i förhållande till din sittplats hade underlättat mycket.

MSPaint och foton är din vän.

även exakt upplösning på varje skärm underlättar mycket vinklar osv på skärmarna i förhållande till panelen du vill ha ratten på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Att bara flytta bilden mer till höger kommer ju bara att göra att perspektivet blir fel när du kör.

Både ACC och Iracing har mycket bra multimonitor stöd som kan göra bra anpassningar, men det är baserat på att ratten är lokaliserat mitt på centerskärmen. Sen kan du ju av någon anledning förskjuta bilden, men det skulle ju störa geometrin i ditt perspektiv är du kör.

ACC har väl också vyer som är utan cockpit (bumper etc) men grafikmotorn är baserad på att du är i "mitten". Vill man göra det du vill göra så får man nog ha en grafik motor som hanterar det korrekt.

Alternativet som kommer fungera för att ge dig det perspektiv du vill ha är VR.

Permalänk

Jag har också försökt lösa detta dilemma, eftersom jag har 2 säten i min rigg så vill jag sitta lite åt sidan, men tyvärr har jag inte lyckats fått fram nått, och har provat edita text filer med cameran i AC men inte fått till det.
De jag gör är att jag sitter lite över 1 dm åt sidan så är det inte märkbart att bilen inte går rakt fram när du sitter bakom ratten i AC men när man närmar sig 2 dm åt sidan på mina 55"are så börjar man känna av det när man kör.
ATS/ETS störjer 4 skärmar men är samma där, spelet centrerar din view mitt i skärmen och när du sitter på 55" så kan man sitta åt sidan men då känns det som att fordonena crabb walkar.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sitta i mitten är typ bara om du kör ojämnt antal paneler (undantag ev om du typ har en super ultra bred i mitten kanske och inte vill sitta mitt i framrutan)

men tror tråden behöver mer info för att kunna göra något vettigt av det hela.

tror typ lite info om dina paneler och exakt hur du ställt dem i förhållande till din sittplats hade underlättat mycket.

MSPaint och foton är din vän.

även exakt upplösning på varje skärm underlättar mycket vinklar osv på skärmarna i förhållande till panelen du vill ha ratten på.

Det som är problemet är att jag har inte vågat köpa skärmarna innan jag vet att jag fixar mitt problem, jag kan bara berätta
det skärmar som är tilltänkta,
en TCL 75C849 som täcker hela framrutan och två TCL 55C849, en för förardörren och en till passagerardörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Jag har också försökt lösa detta dilemma, eftersom jag har 2 säten i min rigg så vill jag sitta lite åt sidan, men tyvärr har jag inte lyckats fått fram nått, och har provat edita text filer med cameran i AC men inte fått till det.
De jag gör är att jag sitter lite över 1 dm åt sidan så är det inte märkbart att bilen inte går rakt fram när du sitter bakom ratten i AC men när man närmar sig 2 dm åt sidan på mina 55"are så börjar man känna av det när man kör.
ATS/ETS störjer 4 skärmar men är samma där, spelet centrerar din view mitt i skärmen och när du sitter på 55" så kan man sitta åt sidan men då känns det som att fordonena crabb walkar.

Det kanske bara är så att jag får se mig besegrad!
Jag har försökt lösa problemet själv med hjälp av Google i 1,5år utan resultat, kände tillslut att jag måste ta hjälp av folk som är smartare än jag själv för jag reder inte ut detta själv. Det kanske bara är så att problemet inte går att lösa, det är ju en tröst i det också. Kanske inte det svar jag vill ha, men då har jag i alla fall ett svar jag kan förhålla mig till.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skickat en förfrågan till KUNOS Simulazioni som gjort ACC och AC, vi får väl se vad de svarar

Permalänk
Skrivet av eHell:

Det kanske bara är så att jag får se mig besegrad!
Jag har försökt lösa problemet själv med hjälp av Google i 1,5år utan resultat, kände tillslut att jag måste ta hjälp av folk som är smartare än jag själv för jag reder inte ut detta själv. Det kanske bara är så att problemet inte går att lösa, det är ju en tröst i det också. Kanske inte det svar jag vill ha, men då har jag i alla fall ett svar jag kan förhålla mig till.

I mitt nästa bygge som startar här snart så kommer jag bygga av en skrotad audi 80 från 1990, Framruta och a Stolparna kommer att kapas ur, och skärmarna kommer att ställas där i center mot din stol på rälls så när man ska köra RHD så skjuter man över skärmarna i ett paket över till höger sidan och pedalerna och ratten kommer sitta i ett paket i brandväggen och flyttas också över.

Spelet får generera A stoplarna så att det kommer stämma bättre, men taket och resten som dörrar och sånt blir audin, så blir det hemma gjorda instrument.

Kan bli att jag använder rattstång, pedaler och till och med originala växellådan med spak för att få den bästa IRL känslan av att köra en bil vi får se, de kommer defenitift testas !

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

I mitt nästa bygge som startar här snart så kommer jag bygga av en skrotad audi 80 från 1990, Framruta och a Stolparna kommer att kapas ur, och skärmarna kommer att ställas där i center mot din stol på rälls så när man ska köra RHD så skjuter man över skärmarna i ett paket över till höger sidan och pedalerna och ratten kommer sitta i ett paket i brandväggen och flyttas också över.

Spelet får generera A stoplarna så att det kommer stämma bättre, men taket och resten som dörrar och sånt blir audin, så blir det hemma gjorda instrument.

<Uppladdad bildlänk>

Kan bli att jag använder rattstång, pedaler och till och med originala växellådan med spak för att få den bästa IRL känslan av att köra en bil vi får se, de kommer defenitift testas !

Sorry för sent svar!

Det kommer bli riktigt coolt!
Gillar hur du tar allt sju resor värre än det behöver vara! Det är kul när man är inne i processen och får fundera och klura ut hur allt ska hänga ihop, hur man ska göra för att få hjärnan att bli så övertygad att det är svårt att skilja simuleringen från verklighet.
Det krävs inte så mycket, ofta väldigt subtila grejer för att hjärnan och sinnena ska vara med på tåget och acceptera den verklighet man presenterar för den!
Ska bli kul och följa ditt bygge! jag hoppas du lägger upp en bygg tråd så man kan få följa med!