Köpråd - Dator med RTX 4080 SUPER

Permalänk

Köpråd - Dator med RTX 4080 SUPER

Hej!

Ska köpa ny dator nu när de nya SUPER-korten kommit ut och min burk börjar bli gammal och trött. Jag vill kunna spela nyare spel på högre inställningar, samt att datorn ska hålla ok kvalitet till GTA 6 release.

Då jag inte köpt eller tittat på delar på flera år är jag ganska lost och tar gärna emot både tips, råd och länkar. Är tacksam för all hjälp jag kan få!

- CPU har jag funderat på en i7 eller i9 processor. Tänker att det nog räcker med i7 eftersom jag främst kommer använda datorn till att spela.
- GPU har jag tänkt mig ett 4080 SUPER. Ska man tänka på något särskilt när man väljer mellan olika 4080 SUPER i olika prisklass?
Hur ska jag tänka kring övriga delar? Vill ha en balanserad dator med övriga komponenter.
Tar gärna tips på Chassi också, då jag endast vill ha en tyst men enkel design.

Budgetmässigt kan jag tänka mig lägga runt 35 000:-. Har redan skärm, tangentbord osv. och ska alltså bara köpa själva burken.

Tacksam för alla tips!

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Detta är fin build men är du ljudkänslig skulle jag tagit en bättre psu då många klagar på fläktens ljudbild

Felstavning
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detta är fin build men är du ljuskänslig skulle jag tagit en bättre psu då många klagar på fläktens ljudbild

Sant. Detta är den tystaste PSU:n jag känner till med en snittljudnivå på 14,5 dBA.

https://www.komplett.se/product/1224813/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racoonmaster:

Hej!

Ska köpa ny dator nu när de nya SUPER-korten kommit ut och min burk börjar bli gammal och trött. Jag vill kunna spela nyare spel på högre inställningar, samt att datorn ska hålla ok kvalitet till GTA 6 release.

Då jag inte köpt eller tittat på delar på flera år är jag ganska lost och tar gärna emot både tips, råd och länkar. Är tacksam för all hjälp jag kan få!

- CPU har jag funderat på en i7 eller i9 processor. Tänker att det nog räcker med i7 eftersom jag främst kommer använda datorn till att spela.
- GPU har jag tänkt mig ett 4080 SUPER. Ska man tänka på något särskilt när man väljer mellan olika 4080 SUPER i olika prisklass?
Hur ska jag tänka kring övriga delar? Vill ha en balanserad dator med övriga komponenter.
Tar gärna tips på Chassi också, då jag endast vill ha en tyst men enkel design.

Budgetmässigt kan jag tänka mig lägga runt 35 000:-. Har redan skärm, tangentbord osv. och ska alltså bara köpa själva burken.

Tacksam för alla tips!

Mvh

Tänker också att du kan få något för 25k snarare än 35k! Men går själv lite och funderar på ett rtx 4080 super 🤔 men om inte ray tracing är något superviktigt för dig så kanske ett rx 7900 xtx är ett alternativ? Du får nog mer fps med ett sådant kort + 24gb minne (kanske mer framtidssäkert?)

Är ingen expert, men det här har jag hört från andra källor

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1515453/datorbygge

Permalänk

Tusen tack allihop! Hmm .. Något särskilt man ska tänka på om man vill köra ray-tracing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racoonmaster:

Tusen tack allihop! Hmm .. Något särskilt man ska tänka på om man vill köra ray-tracing?

Då ska du köra på NVIDIA och inte AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racoonmaster:

Tusen tack allihop! Hmm .. Något särskilt man ska tänka på om man vill köra ray-tracing?

OBS, detta är min personliga åsikt:

Att ska du ha riktigt snyggt i spel som Cyberpunk 2077 och Alan Wake 2 så är det Path Tracing som gäller.
Det orkar inte ett 4080 Super med i 1440p eller högre, kan vara bra att tänka på.
OK, det kan klara 1440p med DLSS och Frame Generation på, problemet då är att alla vackra reflectioner etc från Path Tracing blir suddiga otydliga och allmänt fula. Så mitt tips är att titta på YT videos för att se vad du tycker är dugligt eller inte.
För ren Ray Tracing och ej Path Tracing så duger ett 4080 gott i 1440p just nu.

Själv valde jag bort 4080 just för att om jag ska lägga de pengarna vill jag ha ett kort som faktiskt klarar Path Tracing i 1440p utan Frame Generation, DLSS Quality tycker jag fungerar dock, det brukar vara snyggt nog.

Så för mig blir det att vänta på RTX 5080 eller vad det nu blir som klarar Path Tracing.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |