Gammal WD My Book = bra ljudnivå, medan ny WD My Book = högljudd?

Permalänk
Medlem

Gammal WD My Book = bra ljudnivå, medan ny WD My Book = högljudd?

Hej,

År 2021 köpte jag den här externa, stationära hårddisken:
https://www.inet.se/produkt/4300338/wd-my-book-4tb

Jag har varit väldigt nöjd med denna, då jag anser att ljudnivån är mycket tyst och hårddisken i övrigt fyller mina önskemål.

Jag har sedan dess samlat på mig fr.a. många videofiler som jag vill spara, men som den gamla WD My Book på 4TB nu inte får plats med. Jag köpte därför i måndags versionen på 8TB:
https://www.inet.se/produkt/4300341/wd-my-book-8tb

Väl hemma så började jag föra över filer, och medan jag var väldigt nöjd med överföringshastigheten och mängden data jag kan lagra, så märkte jag någonting tråkigt: den nya WD My Book gav ifrån sig betydligt mer oljud än den gamla. Klart högre surr, och en hel del bonkar/konkar och klickar gav den ifrån sig.

Eftersom den gamla är så bra i det här avseendet så tog jag med mig 8TB-versionen till Inet och bad dem lyssna för att se om de ansåg att ljudnivån kunde anses vara acceptabelt och någonting man får finna sig i, eller om det fanns skäl att få lov att byta den. Inet är ju ypperliga återförsäljare med fantastisk kundtjänst, så jag litar på deras omdöme. De höll med mig om att den nya 8TB-hårddisken lät väl mycket, och reklamerade den för mig. Nu är en ny 8TB-version på väg, och jag får lov att bestämma mig om jag vill chansa ännu en gång, eller låta bli att köpa WD My Book och satsa på någonting annat istället.

Jag ska ju inte "arbeta" ifrån den externa hårddisken, utan den ska som sagt vara till för fr.a. lagring, men det är klart att jag hemskt gärna vill att den ska vara någorlunda tyst när den står bredvid på skrivbordet och puttrar i kanske en två-tre timmar åt gången.

Jag har läst lite på nätet, och även frågat Inet, och när det kommer till hårddiskar så är det lite lotteri vad gäller en rad olika funktioner, verkar det som. Vad jag fr.a. reagerar på är att jag har läst att olika data-storlekar inom samma produktlinje kan ha olika egenskaper. T.ex. har jag läst att WD My Book på 12TB ska vara tystare än 8TB- och 4TB-versionen p.g.a. någon slags teknik med helium. Stämmer detta?

Hursomhelst vill jag fråga om vad ni sweclockare anser vore ett bra köp för mina ändamål, när även ljudnivå räknas in i kalkylen? Inet är ju generösa med att man får testa produkter, så jag tänkte att jag kanske ska chansa ännu en gång på WD My Book 8TB, och om även denna är högljudd så får jag väl se mig om för någon annan produkt, men vad tycker ni?

Mvh

Permalänk
Medlem

Över 10TB så är dom Helium sealed ja, dvs lägre motstånd för skivorna.
O andra sidan, större diskar har fler skivor vilket bidrar till att dom kan väsnas lite mer.
WDs mindre diskar, ex.vis 4TB som du hade innan var i nas och mybooks ofta 5.4krpm diskar medans dom större nu är 7.2k diskar som låter mer.
Finns 3 tillverkare, WD, Seagate och Toshiba, vad du köper är lite hugget som stucket, kolla såfall reviews och se om dom listar ljudnivå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Över 10TB så är dom Helium sealed ja, dvs lägre motstånd för skivorna.
O andra sidan, större diskar har fler skivor vilket bidrar till att dom kan väsnas lite mer.
WDs mindre diskar, ex.vis 4TB som du hade innan var i nas och mybooks ofta 5.4krpm diskar medans dom större nu är 7.2k diskar som låter mer.
Finns 3 tillverkare, WD, Seagate och Toshiba, vad du köper är lite hugget som stucket, kolla såfall reviews och se om dom listar ljudnivå.

Tack för svaret.

Jag tror jag håller fast vid Western Digital, då jag hört att de fortfarande har gott anseende. Jag önskar att jag kunde få en WD My Book med 5.4krpm just för ljudnivån. Just det att man inte vet exakt vilken hårddisk man får i de olika produkterna är extremt irriterande. Det verkar som att vissa satsar på att "shucka" sin externa HDD, och i processen antingen har tur eller otur gällande vilken typ av hårddisk som de finner gömmer sig inne i skalet.