Konsumentverket granskar tio nätbutiker som lurat kunder

Permalänk
Melding Plague

Konsumentverket granskar tio nätbutiker som lurat kunder

Tio webbsidor har använt sig av dropshipping och sålt produkter som inte matchar marknadsföringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Myndigheten har meddelat de tio nätbutikerna om bristerna och hoppas på att de frivilligt rättar till dem – men fler konsekvenser kan tillkomma."

Tröttsamt. Någon form av bestraffning är på sin plats med en gång och säljförbud till dom faktiskt säljer varor som är vad som utlovas.

Jäkla daltande.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

"Myndigheten har meddelat de tio nätbutikerna om bristerna och hoppas på att de frivilligt rättar till dem – men fler konsekvenser kan tillkomma."

Dumheter. Låt straff utgå direkt istället. Så trött på Sverige, ger oändliga möjligheter för företag att skada individer men håller aldrig företagare ansvariga.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Myndigheten har meddelat de tio nätbutikerna om bristerna och hoppas på att de frivilligt rättar till dem – men fler konsekvenser kan tillkomma."

Tröttsamt. Någon form av bestraffning är på sin plats med en gång och säljförbud till dom faktiskt säljer varor som är vad som utlovas.

Jäkla daltande.

Ja detta är tröttsamt. När(om?) myndigheterna efter ett antal månader märker att inget hänt har dom kriminella lagt ner butikerna och startat nya.
Dom borde ta betalningsaktörerna i örat istället så dom inte accepterar att oseriösa aktörer kan använda deras tjänster.

Permalänk

Angående lager utomlands som direkt skickar till en, så lycka till att hålla på med teknik utan att handla från butiker som gör detta. Dock så brukar såklart all support, garantiärende etc skötas emot den svenska. Det man som konsument ser är att paketet kommer utomlands när man spårar och väntar på det. För att ta en seriös butik som skickar från lager utomlands så Elfa.

*edit*
Borde det inte ingå en 15hp kurs i skolan i hur man gör en googlesökning på "butiksnamn + betyg"? Jag gjorde det snabbt på några butiker som länkades till och har svårt att förstå vem som välja att handla från dem, troligen saknar googlekursen jag pratade om.

Permalänk
Medlem

Lustigt, kunde inte hitta Cdon.se och Fyndiq.se i listan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

moonwalkbaby.com är också ett sånt företag. Fick en trasig produkt och måste själv betala returen till Hong Kong, uselt!

Permalänk
Medlem

Ser ju bara ut att gälla "svenska" butiker, massa andra butiker kör också med dropshipping som inte är svenska så kommer inte hända mycket överlag, morsan köper mycket på nätet och allt är dropshipping.

Permalänk
Medlem

Träffande att Merley dök upp här. Jag såg något plagg från dem, en jacka eller så, som lockade ögat när jag var på jakt efter just det på en google-sökning.

Priset såg fantastiskt bra ut, så blev redan där lite fundersam.

Surfar in på deras sida och kikar runt. Jaha, rättstavad text vad jag kan se, men väldigt billiga priser för vad som ser ut att vara premiumkläder. Vilket företag är bakom detta i grunden? In på deras "Om oss" och kolla.

Organisationsnumret som de lagt upp leder vid sökning i Allabolag till ett helt annat företag, som sysslar med helt annan affärsverksamhet. Inte heller bolagsnamnet de skyltar med på hemsidan ger någon träff. Ingenting stämmer, och man får acceptera att det är skumraskaffärer. Synd.

Så ja, jag är ärligt talat glad att detta bluffbolag är del av granskningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Borde det inte ingå en 15hp kurs i skolan i hur man gör en googlesökning på "butiksnamn + betyg"? Jag gjorde det snabbt på några butiker som länkades till och har svårt att förstå vem som välja att handla från dem, troligen saknar googlekursen jag pratade om.

Jag tycker det borde räcka med sunt förnuft

Permalänk
Medlem

Gemensamt för de flesta är att de använder Klarna för att ge sken av att vara seriösa, och Klarna jävlas hellre med kunden än att säkra att deras "partners" inte är buffbolag.

https://www.di.se/digital/klarna-betalalternativ-hos-6-av-10-...

Permalänk
Medlem

De förbereder säkert väldigt arga lappar att skicka ut som konsekvens när butikerna gör noll förändringar.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

"– Vi har alltid möjligheten till att gå hela vägen till domstol om ett företag inte rättar bristerna som vi ser, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsumentverket."

åfan

"– Vi har alltid möjligheten till att gå hela vägen till domstol om en piratkopierare inte rättar bristerna som vi ser, säger Håkan Roswall, kammaråklagare på Åklagarmyndigheten."

Eftersom alla är lika inför lagen i Sverige, så jag måste erkänna att jag fullständigt glömt bort alla dessa citat från piratkopieringshysterin. Man börjar verkligen bli gammal...

Permalänk
Medlem

Med tanke på kommentarerna hittills i tråden tycks det behöva påpekas att myndigheter i allmänhet inte är domstolar och att civilrätt inte är straffrätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Gemensamt för de flesta är att de använder Klarna för att ge sken av att vara seriösa, och Klarna jävlas hellre med kunden än att säkra att deras "partners" inte är buffbolag.

https://www.di.se/digital/klarna-betalalternativ-hos-6-av-10-...

Håll utkik efter Klarna-symbolen när du handlar, en kvalitetsmärkning för organiserat bedrägeri.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sätter en femma på att ägarna till dessa butiker också sitter på tiktok och visar upp hyrda sportbilar och säljer kurser i dropshipping (men kallar det något annat såklart).

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det räcker ju att kolla på sidorna så ser man att det inte kan vara ett seriöst företag oavsett varifrån de skickar sina prylar, ser ut som såna där patraskföretag som bara annonserar i social medier.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Jag tycker det borde räcka med sunt förnuft

det finns inte kvar hos medelbefolkningen, tyvärr
(eller rättare sagt: man kan tro att det är så numera)

Permalänk
Medlem

Finns några tusen till av dessa butiker att granska, de här tio är en fjärt i rymden.