Iphones marknadsandel faller i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Finns dyra och billiga telefoner i båda lagen, det som förvånar mig är faktiskt hur restriktiv en Iphone är om man jämför med Android.
När det gäller vad du kan göra med den, antingen så bryr sig folk helt enkelt inte eller så vet majoriteten inte att det är möjligt för de har bara använt Iphone.

Ser mig själv som hyfsat tech savvy men det viktigate med en mobil är att den gör mail, kalender och sms/whatsapp riktigt bra. Resterande möjligheter är i princip irrelevanta. De saker jag vill göra på mobil kan jag göra på en iphone.

Min högst personliga bild (ingen som helst belägg för detta ) är att folk som vill ha en öppen plattform vill det för att då kan de mecka på den för meckandes skull (inget ont i det, nördigt och trevligt) men för en brutalt stor del av befolkningen är det inget som lockar. Det är bara en mobiltelefon och så länge den har de apparna som gemene man använder så man köper en sådan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Ser mig själv som hyfsat tech savvy men det viktigate med en mobil är att den gör mail, kalender och sms/whatsapp riktigt bra. Resterande möjligheter är i princip irrelevanta. De saker jag vill göra på mobil kan jag göra på en iphone.

Min högst personliga bild (ingen som helst belägg för detta ) är att folk som vill ha en öppen plattform vill det för att då kan de mecka på den för meckandes skull (inget ont i det, nördigt och trevligt) men för en brutalt stor del av befolkningen är det inget som lockar. Det är bara en mobiltelefon och så länge den har de apparna som gemene man använder så man köper en sådan.

Jag tror precis så jag med. Däremot en sak jag har upptäckt är att en del som har iPhone inte vet om vad som går att göra med Android telefoner i samma prisklass. Jag har visat min syster flera saker jag kunnat göra med mina Android mobiler genom åren. De har alltid vara i samma prisklass som hennes (eller lite billigare) men alltid haft ett gäng saker som hon ändå skulle dra nytta av. Som snabbladdning, kamerainställningar, slowmotion och diverse annat. Jag kommer inte på allt nu. Jag vet inte vem som varit först med vissa tekniker och var man ska dra gränsen för snabbladdning exempelvis, men då hon ofta köpt mobil för ca 6-9k och jag ofta köpt för ca 4-7k så har vi inte haft det allra senaste någon av oss och i den prisklassen har mycket saknats från de iPhones hon haft jämfört med de Android lurar jag haft. Hon bytte nästan till Android sist, men jag förstår också att är man van ett system är det svårt att byta. Jag tycker om teknik och har testat allt möjligt, även en telefon med Windows när det var i ropet tidigare

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Hög kvalitet i kombination med bra prestanda minskar behovet av att byta ofta. Jag har kvar min iPhone X som jag köpte ny år 2017. Den får fortfarande uppdateringar regelbundet även om den kör iOS 16 och inte det senaste iOS 17.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

De borde gjort en liknande undersökning i Sverige som verkligen känns som ett iPhone land. Känns som att 90% av kvinnorna och 65% av männen har en sådan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

De borde gjort en liknande undersökning i Sverige som verkligen känns som ett iPhone land. Känns som att 90% av kvinnorna och 65% av männen har en sådan.

Ja, det skulle vara intressant. Gamla undersökningar visar på skillnader i inkomst och var man bor (Stockholm var mer iPhone-tätt än landsbygden), jag tycker mig se att färre av mina arbetskamrater har iPhone, men kanske att Samsungs S-serie tappat ännu mer (fler har numera Samsung A och andra androider) då många bara vill ha en telefon som är good enough.
(industriarbetare)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Känns som att 90% av kvinnorna och 65% av männen har en sådan.

För ungdomar kan jag hålla med om det du skriver för kvinnor. Jag jobbar delvis i kollektivtrafiken och jag ser mer o mer Android telefoner tycker jag. Särskilt Google Pixel telefoner sedan de officiellt börjat sälja telefonerna i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

De borde gjort en liknande undersökning i Sverige som verkligen känns som ett iPhone land. Känns som att 90% av kvinnorna och 65% av männen har en sådan.

100% av Mig har en iPhone och 87% av all statistik hittas på!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna hoppas att detta leder till lite vettigare prisnivåer även från Apple och kanske blir det så om man råkar bo i rätt land. Däremot så verkar många företag tycka att vi i Sverige minsann har råd att betala lite mer än alla andra för samma produkter.

Permalänk
Medlem

Ja, vi får se hur utvecklingen blir. Som andra varit inne på, folk flest vill bara kunna facebooka och betala räkningar, lyssna på Spotify kanske, ta lite bilder, det krävs inte längre värstingmobiler. Kan inte säga att barnens Pixel 6A är direkt sämre än vår Galaxy S22 (inte Ultra), visst, lite sämre prestanda osv i vissa lägen, men, känns som att medel-Svensson helt klart skulle klara sig superbra med en Pixel 6A. Självklart är de senaste iPhone snabbare och har bättre kamera...men...priset är mycket högre.

Dock, när det gäller Apple så har de visserligen minskat, men jag tror, som sagt tidigare, att Android-telefoner har ännu svårare att motivera höga priser - eftersom det helt enkelt finns många riktigt kapabla telefoner kring 3000-4000 som alla som inte är telefon-nördar absolut klarar sig med i dagsläget och flera år framöver.

Samsungs Galaxy S-serie har såvitt jag begriper tappat en hel del och Samsungs mest säljande modeller är de billigare varianterna i A-serien. (hittar inga siffror just nu). Dvs, S-serien har tappat dels till Samsungs billigare modeller, dels till konkurrenter (Pixel, Motorola, etc). Det är väl det Apple är lite rädda för, att om de släpper en billigare iPhone (vilket de såklart skulle kunna) så skulle de kannibalisera på sig själva, de dyrare modellerna skulle få det svårare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Är man en rätt okomplicerad användare så skulle jag säga att man märker väldigt lite skillnad idag mellan Android och Iphone. Jag har en Iphone 12 Pro som tjänstemobil (valde de själv) och en Pixel 7 Pro privat. För att uträtta vardagliga saker så är mobilerna ur ett enkelt perspektiv väldigt lika.

Jag har aldrig fattat fasinationen kring det ena är bättre än det andra faktiskt. Sedan om den ena mobilen har 10x ggr bättre CPU än den andra skiter jag faktiskt i. Det gör inte att jag kan läsa mina mail/chattar snabbare ändå. Jag spelar inte på mina mobiler då spel på mobil är bedrövligt.

Jag valde en Iphone som jobbmobil för jag ville lära mig bägge systemen utan och innan.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Som både Android och IOS-användare blir jag nyfiken på vad som menas här. Kan du ge några praktiska exempel som är helt avgörande för dig vilket läger du väljer?

Det finns vissa saker som man kan göra med Android som inte går med Iphone
du får en video med visa saker.
https://www.youtube.com/watch?v=oqjWnA7J0f0

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det finns vissa saker som man kan göra med Android som inte går med Iphone
du får en video med visa saker.
https://www.youtube.com/watch?v=oqjWnA7J0f0

Kan du inte lista några av sakerna också? Att bara hänvisa till en video på youtube känns väldigt slappt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kan du inte lista några av sakerna också? Att bara hänvisa till en video på youtube känns väldigt slappt.

Kan installera appar från andra ställen än deras butik så vill jag ha Winamp och spela musik med så kan jag installera det utan att gör någon konstig ful installation, För kunde jag även säga widgets men det har dom med börjat med.

Finns säkert flera saker men inget som jag använder och kan räkna upp men kan säkert någon annan göra.
Men att det inte finns någon backa knapp på Iphone är det som stör mig mest av allt vilket jag tycker han går igenom väldigt bra i den videon att det finns i en del program men den är på olika ställen i alla program och funkar på olika sätt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kan installera appar från andra ställen än deras butik så vill jag ha Winamp och spela musik med så kan jag installera det utan att gör någon konstig ful installation, För kunde jag även säga widgets men det har dom med börjat med.

Finns säkert flera saker men inget som jag använder och kan räkna upp men kan säkert någon annan göra.
Men att det inte finns någon backa knapp på Iphone är det som stör mig mest av allt vilket jag tycker han går igenom väldigt bra i den videon att det finns i en del program men den är på olika ställen i alla program och funkar på olika sätt.

Tack för svaret. För min del känns just dessa punkterna som avgörande vid val av telefon men jag har full förståelse att för andra är det väldigt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ser mig själv som hyfsat tech savvy men det viktigate med en mobil är att den gör mail, kalender och sms/whatsapp riktigt bra. Resterande möjligheter är i princip irrelevanta. De saker jag vill göra på mobil kan jag göra på en iphone.

Min högst personliga bild (ingen som helst belägg för detta ) är att folk som vill ha en öppen plattform vill det för att då kan de mecka på den för meckandes skull (inget ont i det, nördigt och trevligt) men för en brutalt stor del av befolkningen är det inget som lockar. Det är bara en mobiltelefon och så länge den har de apparna som gemene man använder så man köper en sådan.

Helt rätt, ifall man som dig bara vill att det ska fungera och bara kunna göra det vanliga så är Iphone ett bra alternativ.
Även ifall jag "klagar" på Iphone så brukade jag rekommendera den till den äldre skaran i släkten.

Men som du säger så gillar jag Android för att jag kan göra lite mer på min telefon, brukar ta första dagarna att optimera den för att passa mig till max

Skrivet av Joppis:

Som både Android och IOS-användare blir jag nyfiken på vad som menas här. Kan du ge några praktiska exempel som är helt avgörande för dig vilket läger du väljer?

Skrivet av joakim99:

Detta förs allt som oftast fram som ett starkt skäl till att välja en android-telefon. Vad är det som alla iphone-användare missar?

Mycket av sakerna som varit en stor faktor har nu blivit obligatoriskt som t.ex USB-C, jag vill kunna gå var som helst och ta en sladd för att ladda.

Här är mina fördelar med Android som inte Iphone kan eller gör.

Uttöka lagring med SD-kort (Inte alla Androids längre)
Anpassa telefonen för mig ( Widgets, launcher, ikoner )
Större utbud av telefoner.
Flytta ikoner dit jag vill ha dom.
Arbetsprofil är nog den viktigaste delen för mig idag.

Detta är lite snabbt vad jag kommer på, men mycket har börjat komma till Iphone nu men det var lite små saker som var stor faktor vid mitt beslut att använda Android, förr kunde man t.ex inte göra mappar för att lägga sina appar i?
Många features som Android har men Iphone inte har ännu, utan det kommer 2 generationer fram.

Men som jag sa i början, jag rekommenderar fortfarande Iphone till en viss typ av person i min släkt och det är dem som bara vill att det ska fungera direkt från lådan.
Jag är inte en sån person, jag gillar att pilla med min telefon för att optimera den till att vara ett redskap i min vardag som gör allt jag vill och det ska skötas på automatik.

EDIT:

Skrivet av vinylens:

Det finns vissa saker som man kan göra med Android som inte går med Iphone
du får en video med visa saker.
https://www.youtube.com/watch?v=oqjWnA7J0f0

Efter att ha tittat på den videon, så kommer det självklart upp fler saker som jag faktiskt trodde att man kunde göra på Iphone men tydligen inte.
Men det är lite som personen i videon säger, dessa små sakerna som med datum, inställningar, schemalägga ett meddelande det är de små sakerna som i slutändan får mig att fortsätta använda Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Förstår inte fanatismen hos en del när det gäller Iphone, bara måste ha Iphone, det är ju inget särskilt med mobilen.

Jag har kört Android så länge det funnits smarta telefoner, fram till för två år sen. Då bytte jag till en iPhone (13 Pro). Jag är inte fanboy åt något håll. Det finns mycket saker som är bättre på Android och det finns saker som är bättre på Apples lurar. Förr tyckte jag om att pilla, tweaka, ställa in telefonen men det har jag sen länge ingen tid till. En iPhone ger inte samma utrymme till tweakande, vissa gillar det, vissa inte.
Skulle jag välja telefon idag igen, skulle jag välja en iPhone just för att dom är smidiga, snabba och har en hög byggkvalitet tillsammans med ett bra operativsystem som är välintegrerat med andra Apple-prylar. Min fru har också en iPhone och delningar, köp, kalendrar, anteckningar m.m. bara funkar med delningar o.s.v. Med det sagt så är inte allt guld och gröna skogar. Nedlåsningen som finns är ibland störig, då man inte kan göra lika mycket inställningar som på Android, något som kan vara bra att kunna ibland.
Har ett exempel, köpte appen Photosync till min telefon för att kunna synca alla mina filer till en av mina backup-servrar. Funkade ju bra, förutom auto-triggers. Här finns det bara att välja på två stycken, när telefonen anländer till en viss adress (finns restriktioner hur det funkar med) samt när telefonen sätts på laddning och klockan är en viss tid. Det här är ju en solklar nedlåsning, det finns inte så mycket att trigga på som erbjuds från api:t troligen. I Android-versionen finns det antagligen betydligt fler alternativ. Störigt värre. Men i merparten av fallen funkar iPhones utmärkt med sin mindre mängd inställningar, det funkar utmärkt för det mesta. Man får också ta i beaktande att merparten av människor inte bryr sig om att ställa in sina telefoner i någon högre utsträckning, det är nog mest folket här inne som gör det. Där är ju iPhones utmärkta med, de bara funkar och besluten är tagna åt användaren.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar bortsett från att den, fram till väldigt nyligen, hade en CPU-kraft på en helt annan nivå än övriga. Ligger i topp, ofta först, sett till GPU-prestanda. Får typiskt OS-uppgraderingar längre än någon annan. Och för de flesta finns alla appar de vill ha garanterat till iOS. Sen har den bättre byggkvalité än de flesta andra modeller.

Bortsett från det: nä, är nog inte något direkt speciellt om man inte också kör andra Apple-enheter där det finns väldigt bra integration mellan sakerna.

Angående det i artikeln: just p.g.a att man får uppdateringar så länge, ihop med den höga prestandan hos Iphone har ser inte jag inte någon anledning att uppgradera från min nuvarande Iphone 12 Max. Räknar med att köra den 1-3 år till.

Behövs bara att föra över filer så är det klart i en android, det kan man glömma i en iphone, bara det är en stor fördel till android. Finns alla möjliga bra appar till android. Kraften i cpu och gpu är tillräcklig sedan längre tid, samt har nu android världens bästa kamera med Xiaomi 14 Ultra. Uppdateringar får Samsung telefoner extra lång tid. Så bespara mig iphone propagandan om hur särskilt ljuvligt underbar iphone är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Behövs bara att föra över filer så är det klart i en android, det kan man glömma i en iphone, bara det är en stor fördel till android.

Vad tror du att Files-appen i iOS är till för?

Idag går det fint att koppla in valfri USB-C SSD/HDD och Lightning har haft OTG-stöd sedan dag ett!

Tror du behöver uppdatera dig lite kring iOS. Det har blivit betydligt mer kraftfullt de senaste 4-5 åren.

Nog för att Android är mer öppet, men numera så är skillnaden i många fall obetydlig. Visst har exempelvis NFC Tools till Android stöd för fler tags än iOS-versionen, men själv använder jag bara NTAG215-taggar.

Hälsa förresten Xi Jinping i Kina!
https://arxiv.org/abs/2302.01890

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad tror du att Files-appen i iOS är till för?

Det är det nog ingen som vet, hade inte noterat att den fanns förrän du sade det och skulle tro att det gäller för 98% av användarna. Tydligen kan den scanna dokument till PDF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Det är det nog ingen som vet

Jag tror det är många som vet vad den används till. Det är ett bra verktyg tycker jag för att komma åt sina filer. Jag använder den dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad tror du att Files-appen i iOS är till för?

Idag går det fint att koppla in valfri USB-C SSD/HDD och Lightning har haft OTG-stöd sedan dag ett!

Tror du behöver uppdatera dig lite kring iOS. Det har blivit betydligt mer kraftfullt de senaste 4-5 åren.

Nog för att Android är mer öppet, men numera så är skillnaden i många fall obetydlig. Visst har exempelvis NFC Tools till Android stöd för fler tags än iOS-versionen, men själv använder jag bara NTAG215-taggar.

Hälsa förresten Xi Jinping i Kina!
https://arxiv.org/abs/2302.01890

Hälsa NSA i USA :). Typiskt att komma dragandes med Kina när väst har lika mycket skit. Iphone är låst i mycket jämfört med en android mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Hälsa NSA i USA :). Typiskt att komma dragandes med Kina när väst har lika mycket skit.

Men USA och övriga i FVEY är den goda sidan!

Jag försöker blockera "GAFAM" (Google, Amazon, Facebook, Apple and Microsoft) från spårning så långt som möjligt med.

Men ärligt... efter att själv haft en rootad Xiaomi med Stock-ROM tidigare, så vet jag hur pratiga deras lurar kan vara. Detta även efter att ha försökt blockera den från att ringa hem mha den lokala hosts-filen samt AdAway.

Finns en anledning till att jag kör Firefox med Noscript och uBlock Origin på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Men USA och övriga i FVEY är den goda sidan!

Jag försöker blockera "GAFAM" (Google, Amazon, Facebook, Apple and Microsoft) från spårning så långt som möjligt med.

Men ärligt... efter att själv haft en rootad Xiaomi med Stock-ROM tidigare, så vet jag hur pratiga deras lurar kan vara. Detta även efter att ha försökt blockera den från att ringa hem mha den lokala hosts-filen samt AdAway.

Finns en anledning till att jag kör Firefox med Noscript och uBlock Origin på Android.

USA och FVEY goda sidan, vilket skämt. Firefox med noscript kör jag med och ublock origin. Youtube har krånglat tills nyligen, nu fungerar det bra.