Fractal Design North XL – träosande chassi i större format

Permalänk
Medlem

Blev klar med transplantationen från north till north xl igår kväll. Knappt man ser skillnad mot förra versionen när den står ensam på skrivbordet men det är klart luftigare inuti, framför allt märks det på längden då gpuns ände inte längre täcks av plåten.
Och 3x140 i fronten är ett välkommet tillskott.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Eismannen:

Blev klar med transplantationen från north till north xl igår kväll. Knappt man ser skillnad mot förra versionen när den står ensam på skrivbordet men det är klart luftigare inuti, framför allt märks det på längden då gpuns ände inte längre täcks av plåten.
Och 3x140 i fronten är ett välkommet tillskott.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Stiligt!

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi. Passar faktiskt perfekt i mitt kontor med svart/mörkt trä. Har dock svårt att lämna mitt fantastiska Corsair Obsidian 750D som jag nu haft i exakt 10år.

Skrivet av jhN322:

Vi behöver en Fractal North Nano för ITX inte XL.

Det finns ju den grymt snygga Fractal Terra för ITX?

Jonas har testat den: https://www.sweclockers.com/test/36584-fractal-design-terra-v...

Permalänk
Medlem

Fronten är riktigt snygg. De vertikala ribborna påminner om mitt gamla Akasa Mirage - ett av de bästa chassin jag haft. Glädjande också att det utan glas, även om perforerad plåt inte heller är min preferens.

Skulle vara nice om de kom på att tillverka endast fronten till andra chassin de säljer.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Vi behöver en Fractal North Nano för ITX inte XL.

Har lite funderingar på att modda mitt gamla north till ett superlitet itx chassi man kan ta med på semestern osv. Men får se om det blir av

Skrivet av JonasT:

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Det finns ju den grymt snygga Fractal Terra för ITX?

Jonas har testat den: https://www.sweclockers.com/test/36584-fractal-design-terra-v...

Jag själv önskar de släpper Terra i mATX!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Om chassin hade en själ och en talan, skulle de vilja bo och bli pratade om av Jonas. Så är det.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Pump plats verkade saknas i detta chassie om man inte kör aio lösning borde vara med i en recension av chassie med plats för mer än 1 radiator mvh arne annars bra recension precis som vanligt jonas

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Frågar är ju om det får plats 30mm tjocka fläktar i fronten, utan att de ligger direkt mot fläktfilteret.

Annars så verkar det vara på rätt väg med chassiet.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Jag gillar utseendet och innehåll, men har fortfarande krav på extern 5,25"-plats och stöd för CPX formfaktor på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Frågar är ju om det får plats 30mm tjocka fläktar i fronten, utan att de ligger direkt mot fläktfilteret.

Annars så verkar det vara på rätt väg med chassiet.

Någon recension på YouTube satt fläktarna på andra sidan av fästet, då bör det ju gå med tjockare fläktar.
Det skapade dock mera oljud.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Frågar är ju om det får plats 30mm tjocka fläktar i fronten, utan att de ligger direkt mot fläktfilteret.

Annars så verkar det vara på rätt väg med chassiet.

Aspect fläktarnas yttre sida är i jämnhöjd med frontpanelen, tjockare skulle sticka ut. Dammfiltret är väl kanske 3 mm utanför detta så rent fysiskt kanske man kan få in 28 mm fläktar, men det skulle skapa mer oljud.

Permalänk
Medlem

Vackert chassi, svart och den rätta bruna färgen på trät.

Permalänk
Medlem

Blev ett bygge med detta chassi, smidigt att bygga med!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag har redan mitt drömchassi (Corsair 7000X) men detta hade kanske också varit en kandidat om jag byggt idag

Samma här. Ett 7000x med 420 AIO i toppen. Luftigt…

Permalänk
Medlem

Jag har ett av deras tidigare XL chassin och detta har 10 st hårddiskplatser, vilket är anledningen till att jag skaffade det. Känns ju inte så jätte Xl precis med bara 2st 3.5" platser. Det hade ju varit bra om det åtminstone fanns som alternativ att man kunde sätta i fler hårddiskkorgar som i de gamla. Det ser ju t.o.m ut som att det lätt hade gått in 2 eller till och med 3 st HDD ovanpå varandra i de befintliga vaggorna.

Men ingen använder väl hårddiskar i sina datorer idag? De kör med en NAS istället. Jag är bara gammalmodig av mig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.