Windows källkod läckt!

Permalänk
Avstängd

Jag hörde när dom pratade om detta på radion, men det är inte säkert att det går att göra nåt med koden (enligt radion)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

När ni säger att de kommer stämma folk i SCO-anda, etc, hur menar ni
Som jag har förstått det har SCO helt fel i sina stämningar, de tillät väl koden att få användas för att sedan ta tillbaka det typ? Den var väl inte stulen på det viset som windowskoden har blivit?
Inform me please!

Visa signatur

Jämställdheten vänder vid högakustenbron. - Framtidsteatern.

Permalänk
Medlem

Den src som nu finns ute ar langt ifran hela ja, aven om den ar det viktiga.

Permalänk
Medlem

För dem som inte läser Bugtraq:

Citat:

SECURITYFOCUS NEWS

Exploit based on leaked Windows code released

The first new security vulnerability to emerge from last week's Microsoft source code leak crossed a security mailing list over the weekend, reigniting debate over the seriousness of the leak.

The vulnerability affects Internet Explorer 5 and various versions of Outlook Express. It was unearthed in code the two programs use to process bitmap image files, and affects the software on several versions of Windows, including 98, 2000 and XP. While some systems appear to be immune to the glitch, a proof-of-concept exploit that was posted to the Full Disclosure mailing list crashes Outlook Express 6 on Windows XP systems. Service Pack 1 appears to correct the vulnerability.

Läs hela artikeln här:
http://www.securityfocus.com/news/8060

Permalänk

Nån kanske redan har postat detta, om inte, här är en länk till källkoden:
http://www.albinoblacksheep.com/text/source.php

/* printf("Welcome to Windows 3.1"); */ /* printf("Welcome to Windows 3.11"); */ /* printf("Welcome to Windows 95"); */ /* printf("Welcome to Windows NT 3.0"); */ /* printf("Welcome to Windows 98"); */ /* printf("Welcome to Windows NT 4.0"); */ printf("Welcome to Windows 2000");

#include "monopoly.h"

Haha!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iqf
Here it is!
http://homepage.mac.com/xidius/pictures/sourcecode.jpg

är inte det där small code?

Permalänk
Medlem

Till er som inte trodde att källkoden skulle bidra till mer virus/trojaner/säkerhetsläckor: http://www.securitynewsportal.com/cgi-bin/cgi-script/csNews/c...

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

ehms..jag har 'hört' att en del filer i en viss ntos/io folder innehåller filer som har en liten textbit i sig där det står "Last Changed: 14-Apr 1989" och typ "Microsoft Copyright 1989"

Fyfan alltså

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jaha? Det är väl bra att det är såpass väl skrivet att det inte behöver ändras på ens när de gör ett nytt OS, eller så används inte den biten alls men de inte tagit bort den för att den kan användas men inte gör någon skada när den finns .. onödigt att ändra något som funkar.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Filigran: jodå, visst fungerar det, men ska man behöva länka in 4-5st andra filer som är nyare för att få det att fungera korrekt.. inte bättre att bara skriva om det då..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur mycket kod det är, och om det går att göra bättre(vilket det ju oftast går iofs). Är det värt tiden och arbetet det tar att skriva om det så visst, men är det bara något litet så. Jag vet inte vad filen/filerna i fråga ska användas till så jag vet inte om det är något som är dåligt och borde göras bättre eller om det funkar som det är nu.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPENEN
Till er som inte trodde att källkoden skulle bidra till mer virus/trojaner/säkerhetsläckor: http://www.securitynewsportal.com/cgi-bin/cgi-script/csNews/c...

Ja, och? Man bör alltid hålla sitt system uppdaterat, och har man gjort det så är det ju än så länge ingen skillnad. Windows är ju oavsett kodläcka eller inte alltid extremt hårt ansatt av illasinnade "hackare". Finns det några konkreta bevis på att koden har utnyttjats i någon större utsträckning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag var liten bodde det en man på andra sidan skogen, han kunde inte förstå varför Gud som var så klok hade skapat människor som letar igenom 30000 filer med fulkod efter säkerhetshål för att skapa virus när man kan ligga på soffan och kolla på tv.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo
När jag var liten bodde det en man på andra sidan skogen, han kunde inte förstå varför Gud som var så klok hade skapat människor som letar igenom 30000 filer med fulkod efter säkerhetshål för att skapa virus när man kan ligga på soffan och kolla på tv.

HAHAHAHAHAHA
Dagens skämt (enligt mig)

Permalänk
Medlem

GaylordFokker: 2.4.25 och 2.6.3, de nyaste versionerna, är dock fixade, så det är bara att uppgradera om man oroar sig.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

DI6, det var inte nått påhopp mot de som använder windows. Det var en kontring till att "experterna" sa att det inte skulle komma några virus/trojaner pga att källkoden läcktes

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Filigran: jodå, visst fungerar det, men ska man behöva länka in 4-5st andra filer som är nyare för att få det att fungera korrekt.. inte bättre att bara skriva om det då..

Det är aldrig bättre att skriva om kod som fungerar, om de använder kod som är skrivet för över 10 år sen så måste det vara ganska bra kod. Om de anser att koden fortfarande fungerar och använder det så betyder det ju bara att koden verkligen är buggfri eftersom den har blivit testad i såpass lång tid och håller fortfarande. Om man skriver om skiten bara för att det är gammalt så kan det ju hända att man introducerar nya buggar. Man ska återanvända så mycket kod som det bara går...

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk

Microsoft säger att c:a 15% av källkoden är läckt.

Hela källan sägs vara ungefär 35 miljoner rader, och de som har denna läckta kod säger att den är ungefär 15 miljoner rader.

Kan tänka mig att gates har lite o göra nu

Visa signatur

idjutt lääään

Permalänk

gates gör nog inte så mycket, men det gör nog microsofts programerare, kanske, om nu koden innehåller nått viktigt som folk kan använda

Permalänk

Snart dags att byta från 2k till xp allafall... lättare för hackers som har källkoden. Synd, på ett så bra OS. =(

Permalänk
Inaktiv

Att källkoden är läckt var det bästa som kunde hände. Nu visar sig.. Open source Power VS Closed Source. Inte ser jag att Linux har STORA problem med säkerheten bara för att källkoden är öppen. Pyttemjuk får också lära sig att skriva kod som håller för säkerheten. Och säkerheten ska inte baseras på att källkoden är hemlig så ingen vet vad de gör..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Att källkoden är läckt var det bästa som kunde hände. Nu visar sig.. Open source Power VS Closed Source. Inte ser jag att Linux har STORA problem med säkerheten bara för att källkoden är öppen. Pyttemjuk får också lära sig att skriva kod som håller för säkerheten. Och säkerheten ska inte baseras på att källkoden är hemlig så ingen vet vad de gör..

skillnaden är bara att Linux började med open source från början och har haft så hela tiden. Vilket gör att buggar uppptäcks redan i betor innan full versionen kommer.
M$ har alltid kört close source och sen vipps så är det öppet vilket gör att nya buggar upptäcks i full versionerna som alla kör med på "allvar". Hade M$ gett ut sourcen när det gjorde ett helt nytt os (typ win 1.0 ) så hade det varit i samma sitts som Linux nu. M$ blir mer tagna i sängen med ballen i geten medans alla har vetat det om Linux innan

(bra metafor ?)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.