Permalänk
Hedersmedlem

Få xmms att buffra mer?

Jag bor hemma hos föräldrarna över sommaren. Istället för att ta med skivsamlingen har jag den som flac på servern, som står kvar på mitt studentrum.
Denna samling mountar jag sedan upp på min bärbara med via shfs, viola, 140gig disk istället för 6.

Problemet är att xmms hanterar det fjärmountade filsystemet som ett lokalt, och buffrar väldigt lite. Resultatet blir att musiken hackar ibland, och under vissa förusättningar mycket.

Winamp, har ju ett option som heter något i stil med "buffer entire file if smaler than [ ]", men detta saknar xmms, vad jag vet. Man kan ställa buffringen när det gäller streamad media, men det påverkar inte till synes lokala filer.

Till mplayer kan man ju ställa bufferten, men det är ju lite drygt med cli i stället för gui med playlist i det här fallet.

Frågan är alltså, kan man få xmms att buffra mer? Plugin? Hack? Känns lite onödigt att ge sig på koden om någon redan gjort det. En stor buffer ger ju ev lite lagg när man hoppar i spellistan, men det kan man leva med om låtarna inte hackar mitt i.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

du skulle kunna testa gnump3d, väldigt praktiskt faktiskt

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit enklare att starta en shoutcastserver eller liknande och stream musiken?

Permalänk
Medlem

Kanske här (ALSA > Config > Advanced Settings)

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Copy
Kanske här (ALSA > Config > Advanced Settings)

Det där är väl för rådatan till ljudkortet, och i så fall måste man någ ställa upp det ganska mycket om man vill få önskad effekt vilket lär ta några megabyte minne.
Någon buffring av indata när det gäller filer verkar inte finnas i XMMS, har själv letat och inte hittat något, saknar den funktionen inte bara i XMMS utan även i video-spelare som Xine och MPlayer =(

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Det där är väl för rådatan till ljudkortet, och i så fall måste man någ ställa upp det ganska mycket om man vill få önskad effekt vilket lär ta några megabyte minne.
Någon buffring av indata när det gäller filer verkar inte finnas i XMMS, har själv letat och inte hittat något, saknar den funktionen inte bara i XMMS utan även i video-spelare som Xine och MPlayer =(

MPlayer ska väl kunna buffra indata? Ta en titt på --cache parametern.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
MPlayer ska väl kunna buffra indata? Ta en titt på --cache parametern.

Det har du rätt, tänkte inte så långt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards