FAQ: Är din enhet långsam (~3MB/s) eller belastas processorn mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Jag har allt i dma, men ändå går det inte över 5mb/s =/

det har fungerat helt ypperligt hela tiden men igår så kukade det ur totalt och det går skit segt. Vad kan det vara då?

Jag hade samma problem med min nya 400GB samsung disk.
Att packa upp en img på 4.5 gigg tog mig över 30 min, lika så att bränna den.
Mitt problem var att en liten pigg i ide kontakten på hårddisken hade gått av. Troligen hade jag brytit av den när jag försökte koppla kontakten felvänd. Klantigt värre...

Nåväl, jag löste det med en tunn koppartråd som jag stoppade in i kontakten i idekabeln på det stället där piggen var av, och tänka sig då blev det fart på disken!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pilsner
Jag hade samma problem med min nya 400GB samsung disk.
Att packa upp en img på 4.5 gigg tog mig över 30 min, lika så att bränna den.
Mitt problem var att en liten pigg i ide kontakten på hårddisken hade gått av. Troligen hade jag brytit av den när jag försökte koppla kontakten felvänd. Klantigt värre...

Nåväl, jag löste det med en tunn koppartråd som jag stoppade in i kontakten i idekabeln på det stället där piggen var av, och tänka sig då blev det fart på disken!

Modigt gjort. Alltid kul när hemmalösningar fungerar!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk

Jag tänker fråga en grej om hårddiskar här om det är okej, Tyckte inte det var nödvändigt att göra en helt ny tråd.

Jag har alltid haft en "Säker borttagning av maskinvara" ikon i aktivitetsfältet när jag kör XP. Där kan man koppla bort hårddisken. Varför finns den överhuvutaget där? Ska den finnas där, eller har jag gjort något galet när jag satt ihop datorn?

Det är en SATA2 hdd.

Permalänk
Medlem

SATA 2 stödjer (vanliga SATA också till viss del) hot-swap vilket gör att du kan koppla ur disken ur drift (om du har speciella kabinetter för det) - precis som det vore ett usb-minne.

Därför har du den där ikonen, är precis som det ska. Sen kan man fråga sig varför man skulle villja (för man kan inte det) koppla bort OS-disken men men...

Permalänk

Ja, jag har inte full koll på hur det där fungerar för jag har haft den vissa gånger jag installerat xp men inte andra. Fast jag har haft samma diskar. Det är ju inte direkt nödvändigt att ha om man inte använder diskarna som hotswap-diskar. Vet inte om deras plats i aktivitetsfältet kanske försvan iom något service-pack då alltför många hade frågor om vad det var för något?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk

har en wdc disk ide på 120gig, körs i udma5 när jag startat datorn, går snabbt att dra filer från den till sata2 disken, kör jag in något på ide disken ställs den om till pio och blir jätte seg.

någon som vet varför?

Permalänk

Re: FAQ: Är din enhet långsam (~3MB/s) eller belastas processorn mycket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Är din hårddisk, CD/DVD-läsare eller CD/DVD-brännare långsam? Kan du bara bränna en DVD i ~2,4X fast det borde gå snabbare? Belastas processorn väldigt hårt när du kopierar filer?

Se till att enheten körs i DMA-läge och inte i PIO-läge. En artikel om detta från www.overclockers.com
- http://www.overclockers.com/articles1161

Hur gör man med vista ?

Visa signatur

E6600. 2048 ram, XFX 8800GT

Permalänk
Medlem

Hej har en 500 gb wd my book med esata kontakt. Den står på pio läge men när jag gjort oc proceduren så byts det till ultra dma mode 6. Men efter ett par minuter så byts det tillbaka till pio läga och disken blir seg som f*n. Hjälp mig snälla. mvh

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att disken inte mår så bra. Jag skulle testa den med western digitals mjukvara för fel.

Permalänk
Medlem

slipper man dessa problem om man
1. formaterar partitionen och installerar om XP
eller
2. Formaterar partitionen och installerar in ubuntu

dvs beror detta på windows mjukvara och inte nåt hårdvarufel?

har ovanstående problem + en massa bluescreens (främst med nåt om ftdisk.sys ) på en helt ny laptophårddisk. gissar på att felet är pga att jag klonade min gamla hårddisk som hade en trasig sektor (som gjorde den extremt långsam och fick en massa bluescreens, gick heller inte att läsa den när jag klonade disken). kan jag fixa detta genom att formatera om partitionen som jag klonade gamla disken till?
alternativt tror jag också att jag får PIO pga skitkvalitets dvds från fujifilm

Permalänk
Hedersmedlem

heheh kul när folk svarar på inlägg som postats 1 år tidigare...

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
heheh kul när folk svarar på inlägg som postats 1 år tidigare...

Nödvändigt att dra upp tråden från 3 månader sen för att skriva det där då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tengilz
Hej har en 500 gb wd my book med esata kontakt. Den står på pio läge men när jag gjort oc proceduren så byts det till ultra dma mode 6. Men efter ett par minuter så byts det tillbaka till pio läga och disken blir seg som f*n. Hjälp mig snälla. mvh

Jag har samma problem med en Samsung F1 750 GB

Jag får I/O error ibland också.

Någon?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Nödvändigt att dra upp tråden från 3 månader sen för att skriva det där då.

Ja, det var rätt onödigt egentligen...

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Ja, det var rätt onödigt egentligen...

Därför du gjorde det igen, ett år senare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Därför du gjorde det igen, ett år senare?

*Igen*?