FAQ: Är din enhet långsam (~3MB/s) eller belastas processorn mycket?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jojo, det är en intergrerad controller så det är matchande eftersom den följer med bios romen.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Man kan patcha den del av BIOS som hanterar hpt370-chippet om behov uppstår.

Släng in en disk och prova - hpt370 skall klara ATA66.

Permalänk
Medlem

jo den ska klara UDMA 5, dvs ata100, men den vägrar koppla på mer än udma2, dvs ata33, och ja, jag använder 80pol.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte få någon hjälp utav den där guiden, hur går jag till väga för att se om det är PIO grejs som gör att min Seagate Barracuda 7200.8 SATA blir seg? En av mina gamla diskar kör på PIO en IBM men den är snabb och fin.

Visa signatur

hmm öö aja.....oj titta www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Jag får inte bort den där pio instllningen på min wdc wd2500jd sata2
snälla hjälp mig , inget kul o ha en 250 gigare som inte funkar som den ska ...

Permalänk

Hej alla i nödens stund
Tack för en mycket bra tråd

undrar nu bara om det här även påverkar CD/DWD läsare?
Jag har precis köpt min dator i delar och satt ihop den. Installerat Windows och vill nu köra igång CD-skivan med Chipset och annat som medföljde moderkortet. MEN min CD/DVD-läsare tycks få hela datorn att gå extremt långsamt! :S
Jag kör ATA-hårddisk... Vad kan detta bero på?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Har följt det som står på overclockers-sidan men det hjälper inte mig något.. är min 200-gigare som inte vill gå över till dma-läget... hoppas att nån har nåt annat tips..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Jag har installerat om min Sekundära IDE-kanal 3 ggr nu. Den står fortfarande i PIO-mode. Vad ska jag göra? :S

Visa signatur

| 3200+ 2000mhz@2650mhz - 2gb pc3200@CL2.5 - x1800xt 512mb - 200 gb SATA-2 - 320 gb SATA-2 - 200 gb IDE |

Permalänk
Medlem

Möjligen måste du in i serviceprogrammet till disken och ställa in den på UDMA 5 eller lägre för att matcha kontrollern och dess drivrutin.

Permalänk
Medlem

Jag har inte "avancerad fliken när jag kollar på egenskaper för disken, bara
allmänt, Principer, volymer och drivrutin. Hur ska jag göra då?

Visa signatur

AMD Opteron 146@3200 MHZ,
G. SKILL 2GB PC4000 , DFI lanparty, ATI Radeon X800GTO2 , 2 Maxtor 160 GB (8 MB cash) , Seagate barracuda SATA 300 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
... serviceprogrammet till disken ...

Laddas ner från tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustav99
Jag har inte "avancerad fliken när jag kollar på egenskaper för disken, bara
allmänt, Principer, volymer och drivrutin. Hur ska jag göra då?

Samma här, ingen som vet varför?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vill också veta. är så less på att ha disken i PIO.

http://www.seagate.com/support/disc/utils.html

är program jag hittar till min seagate. men vad ska jag använda?

Permalänk
Medlem

Det är inte disken ni ska titta på, kolla på flikarna på de olika kanalerna under "IDE ATA/ATAPI-styrenheter" istället

Permalänk
Medlem

för mig hittar den inte ens nya hårddisken i BIOS, Kan det ha inverkan på att den kör i PIO?

Permalänk
Medlem

Ett tillägg till denna tråd för er som kör SATA:

-Installera tillverkarens drivers! Jag kör med två samsung P120 på ett asrock 939dualsata2, och fick en enorm prestandaboost vid install av drivers...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Jag får f-n inte till det heller! Håller på att bli galen!
Det fungerade finfint i förrgår, men så dog burkhelvetet:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

och när jag fått igång burken igen så vägrar hårddisken och dvd-spelarn att lämna PIO-Mode
Det verkar se rätt ut i BIOS:

Anledningen till att det är "Third IDE" tror jag är för att det är PATA-Disk och PATA DVD

UltraDMA-5!

UltraDMA-4!

Jag har följt guiden i denna FAQ, och följt råden i tråden ovan, det senaste jag gjorde nu var att ta bort windowspartitionen, skapa den igen och installera om Windows, installera alla drivrutiner för moderkort och annan hårdvara, fortfarande PIO-Mode och disken (och resten utav datorn) är långsam som in i helvete! Vad ska jag göra? Vad kan vara fel?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Usch, jag har förj-vliga problem med min WDC160GB nu.. Har försökt med allt i tråden nu utan någon lycka.. Det GÅR bara inte att få bort den där PIO-skiten

EDIT: Fortfarande ingen lycka.. Upptäckte båda två av de där IDE/ATA/ATAPI heter Primär IDE-kanal, kan det ha något med saken och göra?

Permalänk
Medlem

hej, jag har samma problem. Min processor överbelastas hela tiden, får 100 cpu om jag flyttar msn fönster och dylikt ect.
Men när jag försökte göra detta så stod det såhär i min enhetshanterare.

http://img294.imageshack.us/img294/5737/felgs5.png

Den vill inte identifiera hårddiskarna som IDE kanaler :S
Tycker detta är skumt, hur fixar jag detta? För jag vill verkligen kunna lösa det här...

Visa signatur

innan veckans slut kommer jag att ha:
2x 6800GT SLI | 2x Western Digital 250GB SATA II Caviar SE16 (7200RPM / 16MB Cache / SATA II) | Kingston DDR2 1024MB 750MHz CL4 (4-4-4-12) | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" 2.4GHz / 1066MHz / 4MB (Boxed) | Asus - Socket 775 - ATX Nforce4 (P5ND2-SLI DELUXE) - SLI / PCI-Express / DDR2 / Sata / Gblan (BULK) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Empan
hej, jag har samma problem. Min processor överbelastas hela tiden, får 100 cpu om jag flyttar msn fönster och dylikt ect.
Men när jag försökte göra detta så stod det såhär i min enhetshanterare.

http://img294.imageshack.us/img294/5737/felgs5.png

Den vill inte identifiera hårddiskarna som IDE kanaler :S
Tycker detta är skumt, hur fixar jag detta? För jag vill verkligen kunna lösa det här...

Det låter snarare som om du inte har rätt grafikkortsdrivrutiner installerade.

PIO gör inte att processorn överbelastas när du flyttar fönster (men det gör fel grafikkortsdrivrutiner).

I ditt fall ska det inte vara IDE kanaler (det är bara ett namn), utan det är helt rätt som det är på bilden.

Ladda ner senaste drivrutinerna till grafikkortet på antingen nvidia.com om du har ett nvidia-kort eller ati.com om du har ett ati-kort (eller om du har något annat så får du gå dit).

Permalänk
Medlem

tjena jag satt o instalerade på min server den skulle få ny hd o fanskapet gick i PIO-MODE ahhh inget hjälpte som stod på nämd länk!!

men så provade jag installera eller uppdatera VIA bus master IDE controler (Ja det e ett asrock) uppdaterade med moderkorts skivan. men efter det så gick min disk i DMA mode nått!!!

hoppas detta hjälper någon

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har precis haft detta problemet. Det hjälpte att avinstallera de båda primära IDE kanalerna och boota om. Sedan var de i Ultra DMA läge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Polaren har problem med sin brännare, vi har testat två olika.
När han bränner cdr i tex 40x så tar det 12 minuter och slutföra bränningen
och när den buffrar så laggar hela datorn... Allting går segt som sirap och
muspekaren hackar.. Vi har kollat cpuanvändningen o den ligger på ca 30-40%
och minne finns det gott om kvar (1.5 gb ledigt).
Jag har kollat lite i enhetshanteraren, och där står ide-kanalerna på "dma om tillgängligt"
Vore hemskt tacksam om nån hade svaret på det här...

EDIT: Löste felet själv.
Det var PIO felet, men jag hade följt guiden men den hjälpte inte alls.
men efter att ha upgraderat bios, så funkade det klockrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sting_09
Det funkade inte för mig. läste igenom guiden på overclockers.com utan resultat.. Min Seagate 200gb står fortfarande i "PIO" läge.. Det gör också min Nec DVD brännare.. undrar om det finns någon som har något annat tips som fungerar bättre??? eller om man får ut sådana här problem på garantin?

Har också nec-brännare. Har testat hur mkt som helst med olika varianter av guider, och även ändrat i registret... Inget vill funka. Vad ska man göra egentligen? Palla att bränna i typ 1x hastighet.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag får det inte att fungera. Har en NEC AD-5170 som körs PIO. Jag följer intruktionerna till punkt och pricka men när man kollar efter ominstallation så ligger den fortfarande på PIO-mode och går inte att ändra.

Min Sata-disk ligger i UDMA 5.

Någon som har förslag?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Platinum
Corsair DDR2 2048 MB 6400

Permalänk
Medlem

Kolla efter Bios uppdatering, MSI's nuvarande moderkort har haft en del problem med att tilldela UDMA till just CD/DVD enheter.

Läs runt lite på http://forum.msi.com.tw/ så kanske du hittar hjälp.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på den här guiden, gick in på den här Loggboken å fick se en sjuhe***tes massa Röda ikoner med felmeddelande från CD-enheten.

Sen gick jag in å kollade om den stod i PIO läge men det gjorde den ej, finns det fler saker man kan testa? tacksam för svar

(har en sådan här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325546 )

Permalänk
Medlem

fattar inte hur man ser om dom är i pio mode jag är i loggboken men jag hittar inget med hd .
hur ska det stå när det är en hd som jag ska kolla om det är i pio mode ? atapi då eller ? och jag har en massa såna med fel meddelande men kan inte se om någon sån är i pio mode hur gör man ?

Permalänk

Jag har allt i dma, men ändå går det inte över 5mb/s =/

det har fungerat helt ypperligt hela tiden men igår så kukade det ur totalt och det går skit segt. Vad kan det vara då?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!