Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
japp men du vet vad du behöver för att popstation ska fungera hoppas jag?

annars är det inga problem

nope,har ingen aning och jag märkte nu att det var nått som saknades...care to explain:p?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Står annars i readme-filen som följer med oe-b. Du behöver alltså ett fullt fungerande ps1-spel (i psp format) för att kunna använda popstation.

Citat:

popstation is a program that will convert your psx games into an eboot.pbp playable in 3.02 OE-B
firmware.

Before starting to read, a note:

European games (pal) give various graphics problems: graphics glitches, and displacement of screen.

It's better to use only ntsc games (american and japanese), whenever possible.

Instructions:

- Get the Hot shots 2 game of the playstation store, and its keys.bin, and put it in the same
directory than popstation, renaming it from EBOOT.PBP to BASE.PBP.

Even if using other ps3store game could work, it is not recommended because the program was
done specifically using this one. USE HOT SHOTS 2 USA.

(Note: this is needed in order to get the data.psp and a few data).

- Backup your psx CD to a cd image, using some tool for that.

- Put the iso in the same directory than popstation.

- Execute popstation.exe from the command line. You have to pass one parameter, which is the filename
of the iso. e.g:

> popstation castlevania.iso

The program will generate the EBOOT.PBP, it may take some time, depending of the size of the iso.

By default, the program will use the ICON0.PNG, PIC0.PNG and PIC1.PNG from the BASE.PBP. (hot shots)
If you want to use your own pics, place them in the same directory than popstation, and he will
take those.

Note: DO NOT use programs such as pbpunpacker to modify pbp's generated by popstation. They won't
work after that.

Note2: The program is compiled using cygwin. Therefore, cygwin dll's are required if you don't have them
Google cygwin1.dll to find it.

- Transfer the EBOOT.PBP WITH the KEYS.BIN to the folder you like inside /PSP/GAME and launching it
from 3.02 OE-B XMB.

FAQ:

Q: My game generated is a lot higher in size than the same one from ps3store...
A: They use compression. Because the algorithm of compression is not still reversed, compressed
isos are not supported yet.

Q: I have my game in bin/cue...
A: use the bin as the iso.

Q: I have my game in img/ccd...
A: Use the img as the iso.

Q: The savegames have the icon of Hot Shots 2!!!
A: It's normal. Don't worry.

Permalänk

men är det inte popstation som konverterar om ps1 spelen till just psp spel?om jag nu inte kan konvertera så kan jag ju omöjligt få ett fungerande ps1 spel i psp format:p..eller tänker jag fel nu:)?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Du får på något sätt skaffa dig ett spel som t.ex. Hot Shot Golf 2. Om du har PS3, kan du köpa det från Playstation Store. Annars finns andra sätt...

Permalänk

grejjen är det att jag har rippat mitt eget ff7 och det är dom som jag nu vill konvertera,men det går då inte eller?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
grejjen är det att jag har rippat mitt eget ff7 och det är dom som jag nu vill konvertera,men det går då inte eller?

Jo det går men du behöver lite filer från ett spel som är köpt från ps3 store "fixa" det

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har inte följt PSP sen jag sålde min 1.5, men nu verkar det blitt intressant igen.
Men hur funkar det nu med FW?
Kan jag köra homebrews och PS1 spel med en nyköpt PSP? eller måste man fortfarande köra med en 2.0 som man sen flashar till 1.5?
Är mest intresserad av PS1 spelen och bryr mig inte mkt alls om homebrews.
Förklara gärna för en okunnig om nån orkar^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Har inte följt PSP sen jag sålde min 1.5, men nu verkar det blitt intressant igen.
Men hur funkar det nu med FW?
Kan jag köra homebrews och PS1 spel med en nyköpt PSP? eller måste man fortfarande köra med en 2.0 som man sen flashar till 1.5?
Är mest intresserad av PS1 spelen och bryr mig inte mkt alls om homebrews.
Förklara gärna för en okunnig om nån orkar^^

Nu kör man med 3.02 OE-B egen firmware som klarar allt och har allt
PS1 spel bara att konvertera och lägga över allt är underbart

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu kör man med 3.02 OE-B egen firmware som klarar allt och har allt
PS1 spel bara att konvertera och lägga över allt är underbart

Så ovasett vilken version jag sitter på, typ FW 2.7 så kan jag uppgrade till den versionen och få PS1 spelen att funka?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Så ovasett vilken version jag sitter på, typ FW 2.7 så kan jag uppgrade till den versionen och få PS1 spelen att funka?

Det vet jag inte faktiskt jag updaterade från 1.5 tror det är enklast.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

ok,sitter nu med med allt redo och klart.
det enda jag nu tydligen ska göra är att konvertera och sen he över på PSPn.
men nått som jag inte riktigt förstår är detta:

"Execute popstation.exe from the command line. You have to pass one parameter, which is the filename
of the iso. e.g:

> popstation castlevania.iso"

vad göra?vart ska man skriva in denna command line?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Så ovasett vilken version jag sitter på, typ FW 2.7 så kan jag uppgrade till den versionen och få PS1 spelen att funka?

tror att det finns downgrader uppemot 2.8 till 1.5 mao om man har över 2.8 är det kört. själv sitter man med en 3.01 orginal fw så för mig är det rätt kört att lägga in mina egna psone spel. lite synd iom att jag aldrig kommit mig för att klara ff8 och ff9. skulle vara trevligt om dom släppte så att man kunde rippa till filerna och köra dom på sonys fw

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk

Alltså grejen är den att dom har hittat en kernel-exploit i alla FW:s upp till 3.03 så teoretiskt är det möjligt att det kommer komma någon downgrader till 3.0+ väldigt OM dom hittar en user-exploit också! Vänta och se vad som händer bara, jag ger det 2-3 månader innan det finns downgraders till alla FW:s!

Permalänk

men varför nedgradera?oe-b har ju allt,kan spela alla 1.5 emulatorer och psx spel.
eller är det kanske ett måste att först nedgradera till 1.5 för att sen kunna upgradera till 3.02 oe-a?

nån som har lust att hjälpa mej med min fråga däruppe btw:)?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Men eftersom 3.02 OE-B laddar en bootstrap från 1.5 så måste du först nedgradera och sen uppgradera. Men kort sagt, 3.02 OE-B är både stabilare och har mer funktioner än 1.5, så jag rekommenderar alla som kan att upggradera till 3.02 OE-B!
Åter till din fråga mangemani, ladda hem det här programmet bara:
http://pspupdates.qj.net/Some-PopStation-GUIs-to-make-your-li...

Permalänk

jo,popstation har jag redan,allt är redo och klart,men det är själva det här som jag ej fattar:
"Execute popstation.exe from the command line. You have to pass one parameter, which is the filename
of the iso. e.g:

> popstation castlevania.iso"

vad ska man göra?var skriver man in den där command line?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Ladda hem det där programmet! Det är popstation men med en fin och förståelig GUI! Men om du inte vill ladda hem det, så gör du så här...

Start / Kör / CMD och sen skriver du X:\popstation castlevania.iso

Permalänk

yes,glöm det jag skrev nyss,detta som du länkade till var ju nån helt annnan version utav popstation...nu konverteras det för fullt...tack:)

så där ja,nu sitter man och tittar på introt till ff7:p
ska bara fixa till inställningarna,sen är det spela som gäller:)
tack för hjälpen alla:)

fan nu är jag helt lyrsik här,det flyter ju på nästan bättre på PSpn än på PS1:D

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

fan sicken otur man har, sålde mitt psp för nån månad sen =/ man kanske skulle behållt den ^^

Jaja får la sluska runt på tradera tills man hittar ett billigt psp så att man kans spela FFVII på bussen

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

hmm,dock så funkade ej 1.5 emulatorerna märkte jag nu=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Har du ställt in 1.5 Kernel och satt alla emulatorer i GAME150 mappen på MemorySticket då? Dom fungerar allihoppa finfint hos mig!

Edit: Lite offtopic men läste precis att DA och Matieulh har lyckats hacka TA-82 moderkortet, downgrader för 2.80 och neråt till TA-82 kommer nog någon gång under veckan!

Permalänk

jahaja,dom ska alltså ligga i game150 mappen,det visste jag ej,jag la dom där dom låg förut,dvs i PSP/GAME.
men det andra känner jag ej till,hur ställer man in det?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Du stänger av PSP:et helt och hållet och startar den igen. Så fort den den oranga lampan börjar blinka håller du i "R" knappen för att få upp "Recovery Menu". Därefter går du in på Configuration och ändrar 3.02 Kernel till 1.50 Kernel bara!

Permalänk
Medlem

Vill bekräfta att alla spel jag testat fungerar

Resident Evil 3 Nemesic (NTSC) (Men ändra vibration till off i spelet)
Final Fantasy 7 (NTSC)
Chrono Cross (NTSC)
Final Fantasy 9 (NTSC)
The Legend Of Dragoon (NTSC)
Hot Shots 2 (NTSC)

Finns en större lista på samtliga psp sidor också

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

jisses,testade twisted metal 1/2 nu med...vilken känsla att kunna spela detta vart man än går:)

nått som jag funderade på när jag nu tog bort FF7 för att få plats med dessa spel,jag spelade ju ett tag och sparade spelet några ggr,bara för säkerhetens skull nu,togs då också dom sparade filerna bort?jag tog alltså bort den där EBOOT filen enbart och lät KEYS filen ligga kvar till dom andra spelen

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

"The only new feature in this release is the ability to play your own PlayStation titles, so I won't write up a changelog. Secondly, you can only get 3.02 OE-B on your PSP by upgrading from 3.02 OE-A, which means that if you're one of the few who haven't upgraded to 3.02 OE, it's time to do it now! Once you're on 3.02 OE-B, it's best to check out the readme."

nehöver man 3.02 OE-A för att kunna instalera 3.02 OE-B då?
jag blir inte klok är det svårt och var får jag tag på 3.02 OE-A?

Permalänk

du behöver oe-a för att kunna updatera till oe-b,ja.
hur du ska göra står i tråden(jag frågade nyss samma sak,så du behöver bara blädra tillbaks 1 sida så hittar du).

PS: det är inge svårt alls...hade fan en stor klump i halsen när jag skulle updatera osv,men det visade sej att det var hur lätt som helst..följ bara instruktionerna så ordnar det sej:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

en annan grej: jag har version 2.71 måste ja nergradera till 1.50 innan jag uppdaterar till 3.02 OE-A och sen 3.02 OE-B?

EDIT: såg i read me att men blev tvungen att ha både 1.50 uppdater och 3.02 uppdater av sony var får jag tag i dessa? det står att dom ska finnas i en mapp men det gör dom inte

EDIT2 såg fel... menn var får jag tag på en nergraderar från 2.71 till 1.50?

Permalänk

http://pspupdates.qj.net/

där hittar du allt du behöver.
dock så måste du leta själv(på google tex) efter en grej när du väl har kommit så långt så att du har oe-b.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

tror ja ska få hjärt klappning ska snart börja med att nergradera till 1.50 och sen upp till 3.02 OE-A gör jag rätt gjärna snabba svar