Permalänk
Discokungen

DFI SLI-DR startar inte, kasst?

Mitt SLI-DR startar inte med ett annat nätaggregat (Antec Phantom) och jag bytte därför att det gamla (Silverstone Zeus 520) lät för mycket.

Nu till saken: när jag satte i mitt Silverstone idag (hade det ute för byte av fläktar) så startar jag datorn. Det blinkar till, inget mer händer. Jag startar igen, gång på gång. Då börjar det ryka. Jag drar ut sladden och inspekterar var det kommer ifrån. Det kom från "diskettenhets-kontakten" på moderkortet och en pin (av 4) är nu lite gul runt omkring. Jag drar ut både den och molexkontakten från moderkortet och datorn startar igen! Pust!

Jag plockar ur mitt Silverstone (det lät för mycket) och sätter in ett annat jag har hemma: en Antec Phantom. Kopplar in allt men nu startar datorn inte alls. Eller jo den startar men den får bara ström i ½sek sen dör den igen.

Vad tror ni? Är moderkortet bränt? Har ett på lager här hemma och ska prova i helgen, ska dock bort imorronbitti så får lägga mig tidigt

Kan prollen vara död? Minnena kanske? Har provat med allt utom moderkortet inkopplat till nätagget och är säker på att det är moderkortets fel.

Tips?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

har du ett i lager? rik eller? btw, ska molexkontakten och floppykontekten vara isatta? för jag kör utan på mitt ultra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Discokungen

Nej, felbeställning Men det är alltid bra att kunna byta Visst kan man köra utan men det är rekommenderat av DFI att köra med. Höjer stabiliteten vid klockning mm.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

hm.. vadå byta ämne?? ;P

Permalänk
Discokungen

Vadå byta ämne? Det var ju en av de kontakterna på moderkortet som blev svett Kladda nu inte ner min tråd, bitte.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Vadå byta ämne? Det var ju en av de kontakterna på moderkortet som blev svett Kladda nu inte ner min tråd, bitte.

men hade du dom i då? Får väl sätta i dom imon då, ska klocka min 3700+ då.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
men hade du dom i då? Får väl sätta i dom imon då, ska klocka min 3700+ då.

Det var då en kontakt på moderkortet blev bränd som sagt. Dessutom är den floppykabeln hyfsat oanvändbar nu

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Re: DFI SLI-DR startar inte, kasst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Mitt SLI-DR startar inte med ett annat nätaggregat (Antec Phantom) och jag bytte därför att det gamla (Silverstone Zeus 520) lät för mycket.

Nu till saken: när jag satte i mitt Silverstone idag (hade det ute för byte av fläktar) så startar jag datorn. Det blinkar till, inget mer händer. Jag startar igen, gång på gång. Då börjar det ryka. Jag drar ut sladden och inspekterar var det kommer ifrån. Det kom från "diskettenhets-kontakten" på moderkortet och en pin (av 4) är nu lite gul runt omkring. Jag drar ut både den och molexkontakten från moderkortet och datorn startar igen! Pust!

Jag plockar ur mitt Silverstone (det lät för mycket) och sätter in ett annat jag har hemma: en Antec Phantom. Kopplar in allt men nu startar datorn inte alls. Eller jo den startar men den får bara ström i ½sek sen dör den igen.

Vad tror ni? Är moderkortet bränt? Har ett på lager här hemma och ska prova i helgen, ska dock bort imorronbitti så får lägga mig tidigt

Kan prollen vara död? Minnena kanske? Har provat med allt utom moderkortet inkopplat till nätagget och är säker på att det är moderkortets fel.

Tips?

Låter trist. Kan vara kortslutning på moderkortet. Det kanske var defekt när du köpte det. Prollen kan inte vara död. inte heller minnena, dock borde du testa dom.

Citat:

Det kom från "diskettenhets-kontakten" på moderkortet och en pin (av 4)

Disketenheten har en 16 pinnars kontakt på moderkortet, och det brukar inte kunna ryka därifrån, då det bara är små strömmar som går.
Det kan vara fläkten på nordbryggan som inte snurrat, och där kan det bli vaaarmt.. Det kan vara att du använder en icke koppar inlindad molexkabel. När du kopplar in den nästa gång, anslut inget mer på den andra grenen. När man kopplar in en sådan molex vill man gärna ha stabiliserad spänning på 12V, det ska inte ligga saker på samma kabel och störa eller belasta.

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk
Discokungen

Jag menar alltså floppy-kontakten från nätagget till mobot som ska vara inkopplat Defekt när jag köpte var det inte heller då jag har haft dessa moderkort sen januari-februari när de släpptes Hoppas nästan prollen är död.. Vill byta Chipset är vattenkylt om du undrar ^^

Det konstigaste är att det fungerade en gång efter det hade brännt

In any case, återkommer i helgen när jag bytt moderkort

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld