Jahapp, då var datorpaketet beställt.

Permalänk
Medlem

Tjena!

proCep: Du har pm.

Japp, jag har beställt datorn via uppsala universitet där jag jobbar. Den kom igår kväll vid 20. Har endast plockat upp alla tillbehören än så länge så idag blir det att plocka koppla ihop prylarna och göra lite plats för den nya besten. Jag återkommer om ev driftstörningar.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

BonBonzon!

Jag ska få en 4495.se x2 4400+ , 7900GTX .
Den ska lev. i Maj nångång , hoppas verkligen inte att det blir strul med den som dom andra har haft .

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peddan
BonBonzon!

Jag ska få en 4495.se x2 4400+ , 7900GTX .
Den ska lev. i Maj nångång , hoppas verkligen inte att det blir strul med den som dom andra har haft .

Mvh Peddan

Jasså! Jo vi får hoppas att det inte blir strul.

På mitt papper här står det att datorerna skall börja skeppas i mitten av maj så det är inte så långt kvar nu. Den som väntar på något (förhoppningsvis gott) väntar aldrig för länge.

MVH Bon

Visa signatur

Den som spar han har

Permalänk

oooj vad jag längtar efter min hem-pc nu som alla andra :>

Visa signatur

Processor: AMD 64 x2 4600+ | Internminne 2048 MB DDR | 1.4 TB HDD | DVD-läsare | DVD+-RW/+-R/R9 Lightscribe-Teknik och dual layer | Ljudkort Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsvarar Xtreme music) | TV-kort (analogt och digitalt) | nVIDIA GeForce 7800GTX, PCI-Express | HP LP2464, 24" TFT Widescreen 8ms | Upplösning 1920 x 1200

Permalänk

mm samma här, men för oss står det "leverans i maj" kan ju hoppas att de börjar skicka ut de direkt i början på maj då (wm-data om ni undrar vilket företag)

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har testat denna d4396:a lite grann nu. Tyvärr inte med något spel än men ändå... Funkar fint med att pausa live tv, spela in och så med intervideo home theater. Fick med en fjärr för det också.

Är det nån som vet hur man aktiverar s-video utgången på baksidan? Hittar inte det nånstans.. På min Fuj-Sie Scaleo så ska man gå in på avancerat under Inställningsfliken på bildskärmen och välja TV-out men det finns inget sånt nu...

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Hej, jag lånar denna tråden då jag förmodligen får bäst svar här, om jag får något alls..

Kort fråga bara: Ni som beställt hem-pc via Atea, fick ni med original Norton Internet Security då? Och isf, så är det väl antagligen en prenumeration för ett år med? Funderar nämligen på om jag inte fått med någon "kartong" till det eller om jag har tappat bort den..

Permalänk
Medlem

Japp, fick med Norton Internet security 2005 antispyware edition på separat skiva..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vad är det för konstig s-video-utgång som sitter brevid de två DVI-utgångarna på grafikkortet 7800GTX??? Min s-video-sladd passar ju inte?!? Finns det olika standarder eller vad?

Sorry för OT men det är ju på min HemPC...

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Du ska ha fått med en liten kabel med en kontakt som passar i grafikkortet & i andra ändan sitter det en s-video samt en kompositkontakt.. den måste du använda dig av.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

skruvis..
läste det allra första inlägget.. det stod att du hade problem med ett spel?!
men asså vad va det för problem.. har allvarliga problem med Battlefield2..
ska testa att patcha det till den nyaste versionen, men skärmen ja har nu klarar det inte.. nya skärmen kommer på tisdag o då ska ja testa.. men till problemet..
jag kan spela bf2 i max 15 minuter, sen stänger det bara av sig eller så kommer ett felmeddelande upp där det står ---> BF2 memory error: Memory.dll: blabla thread 1323 memory error..
typ nått sånt..
filen memory.dll finns där battlefield ligger installerat..
var det nått liknande problem du hade?
för isf tänker ja byta moderkortet om det löser problemet.. läst att hp har STORA problem med små fel som detta... men dock klarar ja mig utan hängningar utanför spelet...
btw har ja en HP Pavilion d4396..
spank you for the help..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av proCep
skruvis..
läste det allra första inlägget.. det stod att du hade problem med ett spel?!
men asså vad va det för problem.. har allvarliga problem med Battlefield2..
ska testa att patcha det till den nyaste versionen, men skärmen ja har nu klarar det inte.. nya skärmen kommer på tisdag o då ska ja testa.. men till problemet..
jag kan spela bf2 i max 15 minuter, sen stänger det bara av sig eller så kommer ett felmeddelande upp där det står ---> BF2 memory error: Memory.dll: blabla thread 1323 memory error..
typ nått sånt..
filen memory.dll finns där battlefield ligger installerat..
var det nått liknande problem du hade?
för isf tänker ja byta moderkortet om det löser problemet.. läst att hp har STORA problem med små fel som detta... men dock klarar ja mig utan hängningar utanför spelet...
btw har ja en HP Pavilion d4396..
spank you for the help..

Problemet yttrade sig som att spelet gick fort-långsamt-fort-långsamt osv.. samt att när jag gick online så tvärhängde spelet sig & det var UT99 med UT2k4 var det inga problem alls med..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Problemet yttrade sig som att spelet gick fort-långsamt-fort-långsamt osv.. samt att när jag gick online så tvärhängde spelet sig & det var UT99 med UT2k4 var det inga problem alls med..

okej..
ja läste alla inlägg från denna tråd typ 2 veckor sedan.. men tror du att ett nytt moderkort löser problemet?
blev det ngn skillnad på din dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av proCep
okej..
ja läste alla inlägg från denna tråd typ 2 veckor sedan.. men tror du att ett nytt moderkort löser problemet?
blev det ngn skillnad på din dator?

Huruvida ett moderkortsbyte hjälper dig är jag osäker på, för mig löste det problemet med UT99 iaf. numera kan jag köra det på bägge kärnorna samt med CnQ installerat jag behöver bara stänga av CnQ när jag lirar det innan kunde jag inte ens ha CnQ installerat samt var tvungen att stänga av ena kärnan för att kunna spela det & då gick det ändå bara hjälpligt..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ähum... Tack för tipset om adaptern till s-video-sladden.
Jag hittade den idag efter lite funderingar och letande... Tack för hjälpen! Ganska smart egentligen att ha den här adaptern med det fattar man inte när man försöker plugga in sin s-video-kabel.

En annan fråga: Hur sjutton slår man på s-video-utgången på grafikkortet? När jag lkuggade in kabeln i TV:n så visade den ingenting. Måste man starta om datorn eller?

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Inställningar finns i egenskaper för bildskärm/inställningar/avancerat/GeForce 7800GTX/verktyg..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hej hopp!

Tackar för infon, jag lokaliserade det också under kvällen. Såg att man kan välja att klona skärmen eller välja dubbelvisning. Det problem jag har nu är att skrivbordet på TV:n är alldeles för stort vilket innebär att när man drar musen upp-ner och höger-vänster så rör sig bilden på TV:n. Förstår ni vad jag menar alltså att man inte kan se hela skrivbordet (som man ser på datorn) på TV:n.

Det blir ju svårt att köra InterVideo Home Theater när man bara ser en bråkdel av vad man borde se... Fick göra inställningen "helskärmsvideo" på sekundära bildenheten (TV:n) för att åtminstone få helbild på filmer... Men jag är inte helt nöjd... Det blir inte bättre av att ändra upplösning på s-videon heller... Har ni några tips?

Annars funkar datorn kalasbra, har inte testat nåt riktigt tungt spel än men det gick lite segt när jag streamade film via firewire från en Sony DV-kamera samtidigt som jag kollade på TV på Home Theater. Så hackade filmerna, men endast på föhandsgranskningen, inte på den fångade filmen.

En annan fråga. Jag har fått för mig att denna d4396 ska ha s/pdif utång men vart sitter den? Det sitter två svarta plastkåpor på baksidan av datorn som det står "do not remove" på, kan det vara där? För annars finns det vara små hörlurspluggar kvar att använda på ljudkortet och ingen RCA (eller phono eller koax) utgång att använda. Har datorn ens digitala ljudut/ingångar?

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Hej! Kanske inte riktigt rätt ställe, men tror ändå att jag har stor chans till svar här. Jag har 21" TFT-skärmen som man kunde välja till alla paket från HP (HP f2105) och från första början har jag märkt att viss grafik visas med VÄLDIGT suddiga kanter. Detta är typ "thumbnails" och vissa typer av andra bilder. Tycker att det här är skitkonstigt med tanke på allt det övriga visas med en skarphet som jag aldrig sett. Nån som har HP f2105 och som kan bekräfta att detta fenomen även finns på deras skärm?

Permalänk

Jahopp, då var man Intel-ägare då. Tog precis farväl av X2:an, snyft.

Har bara startat igång den än så länge men det jag kan säga är att den är knappt märkbart tystare (idle). Grafikkortet (7900GTX) har en mycket fetare kylare än förra och CPU:n kyls av en stor kylfläns. Nätagget är på 460W och ser ut precis som det gamla Lite-On men det står "Delta Electronics" på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Jahopp, då var man Intel-ägare då. Tog precis farväl av X2:an, snyft.

Har bara startat igång den än så länge men det jag kan säga är att den är knappt märkbart tystare (idle). Grafikkortet (7900GTX) har en mycket fetare kylare än förra och CPU:n kyls av en stor kylfläns. Nätagget är på 460W och ser ut precis som det gamla Lite-On men det står "Delta Electronics" på det.

0_o Hur känns "han" i jämförelse med X2:an?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
0_o Hur känns "han" i jämförelse med X2:an?

Ja du , lite svårt att säga än. Kör fortfarande på HP:s installation och har i princip bara lyssnat på musik och surfat. Den krashar inte i alla fall

Har provvecka nu så i slutet av nästa så ska jag testa lite spel. I 3DMark05 så får jag bara 600p mer än med mitt 7800GTX i orginal, jag borde väl få mer tycker jag. Kan det vara cpu:n som inte hänger med?

http://service.futuremark.com/orb/projectdetails.jsp?projectT...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden

http://service.futuremark.com/orb/projectdetails.jsp?projectT...

The project id is not valid - please check the URL.

Ja det är CPU´n som är något svagare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
The project id is not valid - please check the URL.

Ja det är CPU´n som är något svagare.

Testa denna: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=2016928

Fick faktiskt mer poäng på CPU delen med Inteln. 800p mer var det visst på hela testet.

d940 och 7900GTX
3DMark Score 8671 3DMarks
CPU Score 5902 CPUMarks

X2 4400+ och 7800GTX
3DMark Score 7862 3DMarks
CPU Score 5538 CPUMarks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Testa denna: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=2016928

Fick faktiskt mer poäng på CPU delen med Inteln. 800p mer var det visst på hela testet.

d940 och 7900GTX
3DMark Score 8671 3DMarks
CPU Score 5902 CPUMarks

X2 4400+ och 7800GTX
3DMark Score 7862 3DMarks
CPU Score 5538 CPUMarks

Ok.. så summasumarum så är du nöjd?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

intel jag med

Jag har också sagt farväl till min 4400+ och sagt hej till min intel burk p4 3,2ghz D 940.. Jag är också väldigt nöjd förutom att jag tycker att cpun är för varm.. Ligger enligt everest runt 60grader utan att jag spelar eller gör något direkt krävande. Funderat på en ny cpu fläkt men ser att den nuvarande fläkten sitter i ett alluminum "block" Så har inte en aning om hur man byter
Sen har jag en en fundering om i framtiden att byta moderkort som jag hört många andra har gjort, för att kunna klocka eller helt enkelt leka lite Vilket moderkort passar "rakt av" och vad ska man satsa på?
Sen har jag en fundering om "Raid 0" Jag konverterade till Raid 0 för ett par dagar sen och sedan använde jag hantera för att få tillbaka det förlorade disk utrymmet som försvann efter konverteringen var klar. Så nu efter ett par dagar märker jag ingen som helst skillnad i prestanda ökningar. Var det själva meningen att man inte skulle ta tillbaka det förlorade diskutrymmet efter konverteringen var klar? För att få ökad prestanda. Eller har jag gjort rätt?
I övrigt är jag mycket nöjd med intel burken. Ljudkortet XFI är ju riktigt grymt samt att jag gillade designen och alla inställningarna man kunde göra i medföljande programmet.

TAck tack
ursäkta ev dålig svenska

Permalänk
Medlem

"Ljudkortet XFI är ju riktigt grymt samt att jag gillade designen och alla inställningarna man kunde göra i medföljande programmet."

Måste hålla med där bara : )

Visa signatur

blobs@norge

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASUS A8N32-SLI DELUXE till min d4196.se och mina problem är nu ett minne blott. Men ett problem jag har är att fläkten på processorn aldrig tar det lugnt, det är i full gång hela tiden, konstant. Så var det inte med det andra moderkortet, den satte igång ibland men för det mesta var den knäpptyst.

Varför är det såhär? Ska det vara så?

Permalänk

Testa att ladda hem programmet Speedfan och kolla hur snabbt fläktarna kör. Som det är nu med original moderkortet så verkar dom vara inställda till att gå på 40% och då är allt tyst och mysigt. Men om man drar upp dom till 100% blir det ett jäkla liv. Kanske så att ditt nya kort kör med fläktarna på 100%.

Iallfall så kan du med speedfan lätt dra ner på hastigheten några procent och det blir en stor skillnad i ljudnivån.

mvh Christian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDi
Köpte ett ASUS A8N32-SLI DELUXE till min d4196.se och mina problem är nu ett minne blott. Men ett problem jag har är att fläkten på processorn aldrig tar det lugnt, det är i full gång hela tiden, konstant. Så var det inte med det andra moderkortet, den satte igång ibland men för det mesta var den knäpptyst.

Varför är det såhär? Ska det vara så?

För att ASUS A8N32-SLI DELUXE har bara 2 lägen i Q-fan & det går från lågt varvtal till fullt när tempen går över 45 grader.. om Q-fan är aktiverad dvs samt att jag måste ha cool'n'quiet aktiverad för att komma under 45 grader i idle ... vem påstod att AMD var svala?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gammelsmurfen
Testa att ladda hem programmet Speedfan och kolla hur snabbt fläktarna kör. Som det är nu med original moderkortet så verkar dom vara inställda till att gå på 40% och då är allt tyst och mysigt. Men om man drar upp dom till 100% blir det ett jäkla liv. Kanske så att ditt nya kort kör med fläktarna på 100%.

Iallfall så kan du med speedfan lätt dra ner på hastigheten några procent och det blir en stor skillnad i ljudnivån.

EDIT - Ja inte hjälpte Speedfan något, försökte sänka farten men inget hände.
mvh Christian

Ska testa det, tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
För att ASUS A8N32-SLI DELUXE har bara 2 lägen i Q-fan & det går från lågt varvtal till fullt när tempen går över 45 grader.. om Q-fan är aktiverad dvs samt att jag måste ha cool'n'quiet aktiverad för att komma under 45 grader i idle ... vem påstod att AMD var svala?

Mitt moderkort ligger på 44 grader celsius enligt ett program vid namn PC Probe II, och vad gör själva programmet Cool & Quiet för skillnad? Visar knappt någon info och gör ingen skillnad känns det som.

Ja, inte var det jag inte. Men den var tyst innnan, och vill gärna få tyst på den igen. Speciellt när jag har den på om nätterna.

EDIT 2 - Processorn håller sig runt 50 grader. Det är för mycket va? Känns som att den ligger på gränsen.. Ska jag köpa ny fläkt till processorn?