Jahapp, då var datorpaketet beställt.

Permalänk
Medlem

tjo!
beställt hempc via vgregion
Pavilion d4496.se:
AMD Athlon 64 X2 4600+ (med dubbla processorkärnor)
2048 MB DDR SDRAM (400 MHz)
nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express

Men man kunde bara välja bland tft skärmar till så jag tog HP L1955 (19tum) massa står om den här : http://www.tbh.se/index.asp?id=6&kat_id=1346&prod_id=11317

Denna skärmen har ju nu bara 16 i ms,tror ni jag kmr få s.k "ghosting" ?(aldrig haft tft innan)
Tänkte lira lite nya feta fps spel som f.e.a.r osv
Vore ju lite synd att ha värsta yberdatorn fast en dålig skärm till den som gör att spelen får feta eftersläppningar.

Aja,jag märker la snart(kmr om 1 vecka lr nåt) men jag är så nyfiken hehe

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majoj
tjo!
beställt hempc via vgregion
Pavilion d4496.se:
AMD Athlon 64 X2 4600+ (med dubbla processorkärnor)
2048 MB DDR SDRAM (400 MHz)
nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express

Men man kunde bara välja bland tft skärmar till så jag tog HP L1955 (19tum) massa står om den här : http://www.tbh.se/index.asp?id=6&kat_id=1346&prod_id=11317

Denna skärmen har ju nu bara 16 i ms,tror ni jag kmr få s.k "ghosting" ?(aldrig haft tft innan)
Tänkte lira lite nya feta fps spel som f.e.a.r osv
Vore ju lite synd att ha värsta yberdatorn fast en dålig skärm till den som gör att spelen får feta eftersläppningar.

Aja,jag märker la snart(kmr om 1 vecka lr nåt) men jag är så nyfiken hehe

tack på förhand

Jag har föregående modellen HP 1940 o jag är riiiktigt nöjd med den.. betrakningsytan är riktigt bra samt som skärpan. så jag tror inte du behöver oroa dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majoj
tjo!
beställt hempc via vgregion
Pavilion d4496.se:
AMD Athlon 64 X2 4600+ (med dubbla processorkärnor)
2048 MB DDR SDRAM (400 MHz)
nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express

Men man kunde bara välja bland tft skärmar till så jag tog HP L1955 (19tum) massa står om den här : http://www.tbh.se/index.asp?id=6&kat_id=1346&prod_id=11317

Denna skärmen har ju nu bara 16 i ms,tror ni jag kmr få s.k "ghosting" ?(aldrig haft tft innan)
Tänkte lira lite nya feta fps spel som f.e.a.r osv
Vore ju lite synd att ha värsta yberdatorn fast en dålig skärm till den som gör att spelen får feta eftersläppningar.

Aja,jag märker la snart(kmr om 1 vecka lr nåt) men jag är så nyfiken hehe

tack på förhand

Den modellen har jag, fungerar väldigt bra, inga som helst problem. Fear, farcry, cod, bf2 mm flyter fint.

Visa signatur

Den som spar han har

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDi

Ska jag köpa ny fläkt till processorn?

Ja det tycker jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Efter chassibytet hade jag stora bekymmer med att få igång ljudet, det var totalt dött vad jag än testade. Testade även med ett annat ljudkort utan resulstat.

Det visade sig att man måste ha frontpanelen som sitter strax ovan startknappen på orginalchassit inkopplat i ljudkortet för att ljudet över huvud taget ska fungera.

Nån som vet hur man löser detta? Ska ringa till Atea-supporten och höra. Kör med två chassin brevid varandra nu och kan då inte stänga ena sidan till mitt ljuddämpade Sonata vilket är lite segt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Efter chassibytet hade jag stora bekymmer med att få igång ljudet, det var totalt dött vad jag än testade. Testade även med ett annat ljudkort utan resulstat.

Det visade sig att man måste ha frontpanelen som sitter strax ovan startknappen på orginalchassit inkopplat i ljudkortet för att ljudet över huvud taget ska fungera.

Nån som vet hur man löser detta? Ska ringa till Atea-supporten och höra. Kör med två chassin brevid varandra nu och kan då inte stänga ena sidan till mitt ljuddämpade Sonata vilket är lite segt.

Är det inte så att du skall sluta några pinnar med en bygel där du ansluter frontpanelen om du inte vill använda den?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Är det inte så att du skall sluta några pinnar med en bygel där du ansluter frontpanelen om du inte vill använda den?

Kan nog stämma bra. Ska kolla om jag hittar på några. De bör väl sitta på moderkortet då inget annad ljudkort heller fungerar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Kan nog stämma bra. Ska kolla om jag hittar på några. De bör väl sitta på moderkortet då inget annad ljudkort heller fungerar?

Brukar det inte vara på samma ställe som där du kopplar in frontpanelen?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Efter chassibytet hade jag stora bekymmer med att få igång ljudet, det var totalt dött vad jag än testade. Testade även med ett annat ljudkort utan resulstat.

Det visade sig att man måste ha frontpanelen som sitter strax ovan startknappen på orginalchassit inkopplat i ljudkortet för att ljudet över huvud taget ska fungera.

Nån som vet hur man löser detta? Ska ringa till Atea-supporten och höra. Kör med två chassin brevid varandra nu och kan då inte stänga ena sidan till mitt ljuddämpade Sonata vilket är lite segt.

Klicka på Creatives volume panel som finns i trayen (du måste installera creatives programvara om du inte redan har den installerad?) klicka på main display, klicka sen på "speakers and headphones" & bocka ur "automatically enable headphones settings" samt "automatically mute speakers" så fungerar ljudet..

Edit: Det var X-Fi kortet du menade?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Klicka på Creatives volume panel som finns i trayen (du måste installera creatives programvara om du inte redan har den installerad?) klicka på main display, klicka sen på "speakers and headphones" & bocka ur "automatically enable headphones settings" samt "automatically mute speakers" så fungerar ljudet..

Edit: Det var X-Fi kortet du menade?

Underbart! Fungerar fint nu.

Ett annat problem jag har är att när ingen fläkt kopplad till moderkortet så står det error i BIOS och man måste trycka F2 för att boota, det går inte heller att komma in i BIOS då. Någon enkel lösning på detta? Har hört att det finns fläktdummies men det vore skönt att slippa köpa något.

Var likadant på d4196:an (den nya heter d4492.se) men problemet försvann vid en biosuppdatering.

Permalänk
Medlem

Har du ingen cpu fläkt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har du ingen cpu fläkt?

Jo, men när jag drar ur chassifläkten vill den inte. Har en 120mm istället som får ström via en 4-pinskontakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Jo, men när jag drar ur chassifläkten vill den inte. Har en 120mm istället som får ström via en 4-pinskontakt.

Ok.. du kör på orginalmoderkortet? Kortet styr även chassifläkten & om den inte får en rpm signal tillbaka så får den error... jag hade skaffat en 120mm med 3-pins till moderkortet istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Umeå Kommun har till synes samma paketerbjudande.

En sak man ska tänka på är att man inte vet hur billigt/dyrt det blir eftersom när 36 månader har passerat måste man köpa lös datorn om man vill behålla den. Som oftast brukar det bara röra sig om ett par tusen men jag har hört skräckexempel.

Äh då hoppar man väl bara på nästa hempc-erbjudande efter tre år är det dags för uppgradering ändå

Edit: Undra var dom hempc som folk lämnar tillbaka hamnar *fundera*

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk

Kortläsaren

Eftersom den här tråden fortfarande finns i livet tänkte jag höra med Er som också har 4x96.se

Jag kan inte få upp hastigheten på kortläsaren. Spelar ingen roll om jag kör CF MS eller SD alla går lika segt. Men på min äldre burk susar det på som bara den när jag kör korten där.

Vet inte hur jag ska lösa problemet eftersom det är standard drivrutiner för kortläsaren och inget man laddar ner. Ingen annan som märkt att det tar en väldans tid?

Permalänk

Någon som vet hur man aktiverar den coaxiala ljudutgången? eller vad det ska vara för drivrutiner till den, skulle ju vara trevligt att få surroundljud till förstärkaren.

Permalänk

Om du har ett X-Fi tror jag att du aktiverar den i THX (Console?), där kan man ställa om coaxiala utgången ska var en sådan eller typ mic-in. Du kan även i Audio console välja om du ska använda den interna dekodern eller om du har en extern.

Visa signatur

HP m9180 | AMD Phenom X4 9500 | 3GB RAM | 128GB SSD, 1.32TB HD | GeForce 8800 GT 512MB RAM

Permalänk
Medlem

Fick min 4495.se i måndags.
Var inte nöjd med prestandan, kändes som min gamla P4 1,8@2,4 var snabbare ibland.
Tog och installerade om igårkväll med en ren XP pro känns mycket snabbare och responsivare .
Ökade 3dmark05 från 8885 till 10223 så det gjorde enorm skillnad : )
Men finns det inga drivrutiner till nordbryggan? Både dom på HP´s hemsida och dom på MSI´s är ju bara southbridge när man installerar dom?

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk

Fick min 4495 i tisdags. Har inte haft så mycket tid att testa än. Bara kopplat in det nödvändigaste och sett att den fungerar. Tänkte installera hl2 ep1 i helgen och köra 1900x1200 max på allt.

Tänkte köra med hp:s installation ett tag så man ser hur allt borde fungera (tv-kort och sånt). Sen letar jag nog åt några nedladdningsbara versioner av programmen som behövs och kör in en ren win xp. Den där lilla recoverypartionen får väl leva kvar. Kanske är bra att ha.

Permalänk
Medlem

Skapa recoveryskivan/skivorna för på dom kan man leta fram den mesta mjukvaran som installationsfiler nämligen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Blåste dom Windows för er som haft den inne...eller är det lugnt att ha kvar allt på hårddiskarna ?

Permalänk

Kan ju vara olika men på min hade dom inte "blåst" windows. Jag gömde en fil på c: för att kolla om den var kvar efter dom hade åtgärdat den. Den var kvar när jag fick tillbaka den.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Re: Kortläsaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Eftersom den här tråden fortfarande finns i livet tänkte jag höra med Er som också har 4x96.se

Jag kan inte få upp hastigheten på kortläsaren. Spelar ingen roll om jag kör CF MS eller SD alla går lika segt. Men på min äldre burk susar det på som bara den när jag kör korten där.

Vet inte hur jag ska lösa problemet eftersom det är standard drivrutiner för kortläsaren och inget man laddar ner. Ingen annan som märkt att det tar en väldans tid?

Min kortläsare är också seg som bara den. Min teori är att den är kopplad via usb men att den bara stöder 1.x.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag har d4396 och har just uppdaterat BIOS till 3.47 från 3.43 (var i från början) eftersom detta ska lösa problemen med osynkat ljud och bild i Intervideo Home Theater.

Nåväl, det verkar funka bra med ljudet och bilden nu MEN en sak som slog mig nu med BIOS 3.47 är att fläkten (vet inte vilket) börjar TOKVARVA när GPU tempen blir sisådär 62-63 grader... Och det kan den bli vid inte alltför hög belastning... Då tvingar den ner tempen till 59-60 grader och kan hålla på ett tag till för att sedan slå av sig och inte låta riktigt lika mycket.

När jag hade gamla biosen, 3.43, så tokvarvade fläkten endast när jag körde nån film och typ nåt mer program samtidigt. Förut fick tempen gå upp till 63-64 grader utan att den började bråka. Detta är grymt irriterande då man inte vill sitta och lyssna på en dammsugare när man surfar + gör lite annat.

Finns det något man kan göra för att "höja" temperaturtröskeln för fläkten eller finns det något program man kan installera för att tvinga ner fläkten i varv?

Jag försökte att uppdatera BIOS till 3.48 via helpdesksidan:
http://www.helpdeskdata.se/hp/support/20060619_bios_amethyst....
men Winflash funkar inte när jag ska göra det...
Är det nån som har testat detta? Jag vet inte om denna nya bios (3.48) är lösningen på fläktproblemen men det borde ju vara bra med en nyare version i alla fall.

EDIT: Kom på en sak till; det står en sak på punkt 6 under 3.47 biosen: "Use Tcontrol to do fan control". Vad innebär detta? Om jag får tolka fritt så ska man använda temperaturkontroll för att kontrollera fläktkontrollen (=fläkthastigheten) eller hur ska man tolka?

När jag kör winflash och väljer Bios update så får man ju välja bios-fil, då väljer jag den aktuella filen nämligen 348.rom. Sedan händer inget mer. Det ska komma upp en ruta som säger "Update BIOS" eller nåt men det gör det inte... Ringde supporten (0200-251010) men han tyckte det var konstigt att det inte gick. Finns 3.48 att få tag på på annat håll?

Extremt tacksam för all hjälp jag kan få... Man ska väl inte vara tvungen att köpa en ny fläkt bara för att slippa dammsugar-ljudnivån eller?

Hade´
Toby1

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Om jag uppfattat det rätt så ska man trycka F11 under bootning för att komma in i fläktkontrollen så att säga.. provat det?

En annan sak, hur fungerar era dvd brännare? När jag bränner film så uppstår det att filmen hackar till lite då & då? Fenomenet visar sig inte på alla stationära dvd spelare.. min gamla Sony DVP-NS400 t.ex. kör dom utan problem men med andra så kommer "hacket" emellanåt. det märkliga är att om jag först bränner filmen i 8x hastigheten för att senare bränna ut samma film i 16x hastigheten så återkommer hacket i bägge filmerna på exakt samma ställe på mina 2 andra dvd spelare men inte på sonyn .. märkligt, eller hur?.. & det gjorde ingen skillnad att jag flashade om brännaren till en LG GSA-4166B vilket min är i grund & botten (en av OEM tillverkarna för HP dvd840 är LG, LiteOn är en annan) fenomenet återstår.. dock inte på dom skivorna som jag bränt med min gamla pioneer brännare..

Detta problem har jag hört av andra med.. en på jobbet har redan tröttnat & köpt en ny.. för ATEA supportar inte när man bränner filmer.. tycker ni att ATEA gör fel så maila dom på evil@atea.hell ..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

vilket program bränner du med då?

testa med dvd decrypter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
vilket program bränner du med då?

testa med dvd decrypter...

Spelar ingen roll om jag bränner med dvd decrypter eller imageburn eller packar upp imagen med isobuster & sedan bränner den i nero eller rippar filmen med dvdshrink & bränner ut den med dvd shrink eller bränner ut den med nero..

Problemet kvarstår..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Testat med olika typer av dvd-r? Eller du kanske har löst problemet nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Testat med olika typer av dvd-r? Eller du kanske har löst problemet nu

Japp, problemet löst .. köpte en NEC 3550..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
När jag hade gamla biosen, 3.43, så tokvarvade fläkten endast när jag körde nån film och typ nåt mer program samtidigt. Förut fick tempen gå upp till 63-64 grader utan att den började bråka. Detta är grymt irriterande då man inte vill sitta och lyssna på en dammsugare när man surfar + gör lite annat.

Finns det något man kan göra för att "höja" temperaturtröskeln för fläkten eller finns det något program man kan installera för att tvinga ner fläkten i varv?
[/B]

Märkte detta direkt när jag hade uppgraderat mitt bios oxå. Grymt störande och något dom verkligen borde åtgärda då jag näst intill får huvudvärk av detta jetmotor dån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karstmannen
Min kortläsare är också seg som bara den. Min teori är att den är kopplad via usb men att den bara stöder 1.x.[/B]

Det är ju för sorgligt. Skall man behöva köpa en separat kortläsare för att kunna överföra sina bilder till datorn?!? Eller någon möjlighet till att koppla in den på en annan plats kanske?

Dessa 2 punkter tycker jag är väldigt störande och borde inte existera på en maskin i dagens mått mätta.

EDIT: Köpte ny kortläsare men den var precis lika långsam. Så förmodar att jag saknar ordentliga drivrutiner till USB-portarna. Men vart skall man hitta dessa?