Kasst resultat i 3dmark med 7800gtx

Permalänk
Medlem

Kasst resultat i 3dmark med 7800gtx

Hej, jag har fixat ny dator och får av någon anledning lite väl lågt resultat i 3dmark.
Ligger på runt 3500 i -05 och undrar om nån har en aning om vad problemet kan vara?
Grafikkortet ligger runt 50 grader och klockningen funkar så inget verkar konstigt egentligen...

Spec:
Intel Pentium D 2.8Ghz
2048 mb ddr2
450W nätagg
MSI NX7800 GTX

Har testat lite olika grafikdrivers men får runt samma resultat, är det nån särskild driver som rekommenderas?

Permalänk
Medlem

3500p ??? Det ska nog klassa som en katastrof ... Kan vara din CPU som drar ner resultat.. men så dåligt borde du inte få....

Du ser datorn i min sign. Den får jag lite över 6000p med.. så något galet har du gjort....

Pröva installera nya drivisar till chipset och graffen.. senaste till Nvidia är 81.95 (med reservation för fel)....

Edit: Antar att du har kollat efter spyware m.m ???

Permalänk

Får ca 7600p i -05 med systemet i sign.. Du borde nog hamna nånstanns i närheten. prova o installera om alla drivrutiner, kör själv med 81.94 som funkar kanon (kanske finns nyare..)

//Micke

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747

Permalänk

Kolla så du inte har AA, AF och annat kul påslaget i drivaren.

/J - 8785 i 05 - AMD Opteron/7800GTX

Permalänk
Medlem

Re: Kasst resultat i 3dmark med 7800gtx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorgonzola
Hej, jag har fixat ny dator och får av någon anledning lite väl lågt resultat i 3dmark.
Ligger på runt 3500 i -05 och undrar om nån har en aning om vad problemet kan vara?
Grafikkortet ligger runt 50 grader och klockningen funkar så inget verkar konstigt egentligen...

Spec:
Intel Pentium D 2.8Ghz
2048 mb ddr2
450W nätagg
MSI NX7800 GTX

Har testat lite olika grafikdrivers men får runt samma resultat, är det nån särskild driver som rekommenderas?

Iåförsig ganska dålig processor men vad har du för moderkort?

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Avstängd

Re: Kasst resultat i 3dmark med 7800gtx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorgonzola
Hej, jag har fixat ny dator och får av någon anledning lite väl lågt resultat i 3dmark.
Ligger på runt 3500 i -05 och undrar om nån har en aning om vad problemet kan vara?
Grafikkortet ligger runt 50 grader och klockningen funkar så inget verkar konstigt egentligen...

Spec:
Intel Pentium D 2.8Ghz
2048 mb ddr2
450W nätagg
MSI NX7800 GTX

Har testat lite olika grafikdrivers men får runt samma resultat, är det nån särskild driver som rekommenderas?

det är din cpu som gör att du får sämst poäng köp dej en amd så får du se på poäng =)...

Permalänk
Medlem

Cpun gör inte sån extrem skillnad i 3D Mark 2005. Inte så att poängen hamnar på 3500 istället för ca 8000.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade tänkta att skapa en ny tråd för samma problem men eftersom denhär redan var uppe kan jag ju fortsätta på den..

Även jag har fixat ny dator, dock till "studentbudget", och får riktigt kassa resultat. Jag får runt 1500 i 3dmark05, men tycker att jag borde ligga på åtminstone det tredubbla med mitt system. Känns kasst att nätt och jämt kunna köra Doom 3 i 640x480...
Formaterade om hårddisken i förrgår och kör med helt rent windows och de nyaste drivrutinerna från nvidia (8195).

Spec:
AMD Athlon64 3200+
1024 Mb PC3200
ASRock 939/Dual SATA2 moderkort
MSI NX 6600 LE 256 Mb

Permalänk
Medlem

6600LE är ett sopkort så bättre kan du nog inte förvänta dig, tyvärr. De extra 256mb på det kortet gör ingen större nytta. Du skulle ha lagt de pengarna på ett snabbare kort men mindre minne. Trist att behöva säga det i efterhand men så är det.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
6600LE är ett sopkort så bättre kan du nog inte förvänta dig, tyvärr. De extra 256mb på det kortet gör ingen större nytta. Du skulle ha lagt de pengarna på ett snabbare kort men mindre minne. Trist att behöva säga det i efterhand men så är det.

Jepp, men 6600 brukar gå att klocka rätt så bra, så har du hyfsat luftflöde i burken, så prova att klocka grafikkortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik Fors
Jag hade tänkta att skapa en ny tråd för samma problem men eftersom denhär redan var uppe kan jag ju fortsätta på den..

Även jag har fixat ny dator, dock till "studentbudget", och får riktigt kassa resultat. Jag får runt 1500 i 3dmark05, men tycker att jag borde ligga på åtminstone det tredubbla med mitt system. Känns kasst att nätt och jämt kunna köra Doom 3 i 640x480...
Formaterade om hårddisken i förrgår och kör med helt rent windows och de nyaste drivrutinerna från nvidia (8195).

Spec:
AMD Athlon64 3200+
1024 Mb PC3200
ASRock 939/Dual SATA2 moderkort
MSI NX 6600 LE 256 Mb

6600le är ej ett bra kort bara 4 pipes... ett 6600gt har 8 pipes du skulle ha köpt dej ett sånt istället..

Permalänk
Avstängd

låga resultat kan bero på ej avslagna extra saker dvs AA, AF etc...

Kolla dessa.

ett gtx bör göra mer även om cpu ej skalar bra då 3dmark05 är mer gpu bundet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raggare240
Får ca 7600p i -05 med systemet i sign.. Du borde nog hamna nånstanns i närheten. prova o installera om alla drivrutiner, kör själv med 81.94 som funkar kanon (kanske finns nyare..)

//Micke

Men skumt, i princip samma system ju. Ska testa de driversarna. Jag har ett Asus p5nd2-sli deluxe btw...

Permalänk
Medlem

Har du/ni instalerat grafik drivrutirna för moderkortet? Det ger riktigt kassa poäng om ni inte gör det. Jag fick 1k mer poäng nästan när jag gjorde det.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Du saknar nog chipset-drivrutinerna. Finns att hämta här => http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5ND2-SLI_Delux...

Citat Gnuffs
"det är din cpu som gör att du får sämst poäng köp dej en amd så får du se på poäng =)..."

Strunta i att skriva om du inte vet något!

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Du saknar nog chipset-drivrutinerna. Finns att hämta här => http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5ND2-SLI_Delux...

Citat Gnuffs
"det är din cpu som gör att du får sämst poäng köp dej en amd så får du se på poäng =)..."

Strunta i att skriva om du inte vet något!

säger han med sämst cpu...

Permalänk
Medlem

Hahahah Go Gnuffs!

Intel är inget för 3dmärk! PUNKT!

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem

Intel sucks så är det bara..SOrry

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kasst resultat i 3dmark med 7800gtx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnuffs
det är din cpu som gör att du får sämst poäng köp dej en amd så får du se på poäng =)...

för de första e inte en Pentium D kasst.. för de andraså spelar det inte så stor roll.

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Medlem

Men herre jesus, väx upp flickor!
Det vore verkligen skönt om folk som Gnuffs försvann från det här forumet så man skulle få lite mogen fason på trådarna...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnuffs
säger han med sämst cpu...

Pentium M tar din processor rätt enkelt kan jag säga! Pentium M är bland dom bästa CPUerna på marknaden! Ta och väx upp nu!

OT:

Har du kollat v-sync?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
låga resultat kan bero på ej avslagna extra saker dvs AA, AF etc...

Ha inte tidigare stött på dessa förkortningar..... finns det någon vänlig själ här som kan förklara dessa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Har du/ni instalerat grafik drivrutirna för moderkortet? Det ger riktigt kassa poäng om ni inte gör det. Jag fick 1k mer poäng nästan när jag gjorde det.

exakt detta är jäkligt lätt att missa. Jag råkade rensa moderkortsdrivisarna med driver cleaner pro av misstag en gång. Tog typ 1 månad innan jag fattade varför jag fick så kassa poäng i 3D Mark. Föresten ska man uppdatera moderkortsdrivrutinerna någon gång? Görs det nya ibland?

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badkruka
Ha inte tidigare stött på dessa förkortningar..... finns det någon vänlig själ här som kan förklara dessa

AA anti alising
AF antrisofisk filtrering

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Hahahah Go Gnuffs!

Intel är inget för 3dmärk! PUNKT!

Jag bidrog bara med ren fakta =)...

Jag har då inte sett nån med p4 slå WR i 3d mark ....

På sista tiden ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnuffs
Jag bidrog bara med ren fakta =)...

Jag har då inte sett nån med p4 slå WR i 3d mark ....

På sista tiden ..

Intel är visst bra för 3Dmark. Kanske itne om du satsar på WR med Torris. Men duger gott och väl! Ja tyvärr har Intel haft problem med denna generationen. Men dom kommer nog igång snart. Det är problemen med kondensatorer medmer som skapat dessa problem. Sen är Intel inte skit som du värkar tro! Dom duger gott och väl!

Permalänk
Medlem

lawl 3500 med 7800gtx får 3900 med mitt 6600gt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Intel är visst bra för 3Dmark. Kanske itne om du satsar på WR med Torris. Men duger gott och väl! Ja tyvärr har Intel haft problem med denna generationen. Men dom kommer nog igång snart. Det är problemen med kondensatorer medmer som skapat dessa problem. Sen är Intel inte skit som du värkar tro! Dom duger gott och väl!

Jag hoppas dom fixar sina cpu's snart och försöker utmana amd men der ser bistert ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Du saknar nog chipset-drivrutinerna. Finns att hämta här => http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5ND2-SLI_Delux...

Citat Gnuffs
"det är din cpu som gör att du får sämst poäng köp dej en amd så får du se på poäng =)..."

Strunta i att skriva om du inte vet något!

Hmm, jag har installerat någon nforce4 exec...men är detta något annat? Länken funkar inte för mig men jag gick in och kollade under motherboards/drivers typ...finns ju en del. Ska testa den senaste av dem och se om det är något annorlunda mot vad jag hade innan :S

------------------------------------------------------------------

V-sync har jag inte koll på ^_^ vad är det?

Sen har jag testat med AA med mera avslaget men ingen skillnad. Jag uppdaterade bios, ingen skillnad...

Permalänk

Annars så kan du ju prova o dra ner Speedfan och ThrottleWatch finns under fliken "Filer" högst upp.. Kan ju kanske va så att processorn klockar ner sig (Throttlar) pga felmonterad kylare eller nått.. Kan va värt o testa iallafall.

//Micke

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747