Permalänk
Medlem

Dissa mitt vatten!

Ja, ännu ett "skall jag köpa dessa vattenprylar!"

Prio:

1. Tyst, stabilt
2. Litet. skall passa i min trånga burk.
3. temps
4. Pris

Hade tänkt mig dessa, efter att ha läst div vatteninlägg här på forumet:

CPU: Apogee http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=57507920
GPU: Maze4 http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=36634643
Pump: Laing DDC http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2245&session=b5964b...
Rad: Mainstream 120 http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2349&session=b5964b...

+slang koppl, fillport.

Kan 1x120 kyla cpu,gpu till normalklock, även med tyst fläkt?

Har hört att vissa är rädda för DD fillport för att den är gjord i aluminium. Varför?

Ni som HAR någon av dessa prylar, Feedback tack!!! (men även alla andra givetvis..)

Något annat jag bör tänka på?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

man ska helst inte blanda olika metaller i vattenkylnings delarna. dom galvaniska strömmarnas lag lyder:mindre ädel metall korrerar och galvaniserar en mer ädel metall. det finns dock en ganske simpel lösning: att ha en ännumer oädel metall än aluminium i systemet (recomenderar tanken) nämligen zink. då kommer zink blecket att korrera istället för aluminiumet.

för övrigt ser blocken ut att va rätt bra och dom har ett gott rykte kan jag säga. tänk på att du ska ha ½" slangar till dom blocken om du inte vill byta ut nipplarna, så eftersom du endå behäver köpa nipplar till radiatorn och tanken så tänk lite på det.

Permalänk
Medlem

DD filporten är väll inte i alu? utan i rostfri metall?.

Vad har du för cpu och grafikkort? Ju mindre värme de utvecklar desto tystare blir det då man inte behöver ha fläkten på fullvarv.

Skulle tat annan radiator annars. Den där verkar inte klara av mycket iaf. Resten ser bra ut!

Lycka till med bygget

Permalänk
Medlem

Re: Dissa mitt vatten!

benadam apogee har väl absolut inte bra ryte? Det måste ju vara det mest dissade blocket någonsin! Själv tycker jag inte att det förtjänar den dåliga kritiken.

ArtMan Danger Dens fillport är tillverkad av anodiserad aluminium. När du säger "annan radiator" så antar jag att du menar en större? För coolteks radiatorer är de bästa som går att köpa här i Europa förutom ThermoChill.

CPU-block
Visst finns det många bättre block än Apogee t.ex Storm, MP-05 eller NexXxos XP men Apogee presterar inte speciellt mycket sämre, är inte speciellt restriktivt och kostar inte så mycket.

GPU-block
Maze 4 är ett bra block. Om du inte redan har minneskylflänsar så är MC14 de bästa jag vet, finns hos overclockers.se.

Pump
DDC/DDC-Pro(10W) är en bra pump, men DDC+/DDC-Ultra(18W) är bättre. En DDC från GTEK utan frakt kostar ungefär lika mycket som en DDC+ inklusive frakt från vcore.dk eller alphacool.com så jag ser ingen anledning att köpa en DDC från gtek. Du behöver även G1/4 nipplar till DDCn och GTEK har inga som är speciellt bra. De bästa G1/4 1/2" nipplarna jag vet finns att köpa hos ekwaterblocks.com, de säljer även cooltekradiatorer så då kan du skippa GTEK helt.

Radiator
Jag kyler en shuttle med en 3000+ och ett 6800XT båda överklockade med en singel BIP + en svag fläkt, det är stabilt men ger inga märkvärdiga temps. Kör du dualcore, stekhet intel eller något annat som utvecklar mycket värme så borde du överväga en PA160/dual/trippel.

Slang
7/16" ID är den optimala storleken för 1/2" nipplar då slangens innerdiameter är nästan exakt lika stor som nippelns inneridameter och därför blir övergången mellan de två nästan "sömlös" och restriktionen minimeras. Jag föredrar tygon framför silikonslang, PVC och clearflex, den enda återförsäljaren av 7/16" ID tygon i Europa vad jag vet är alphacool men det går säkerligen att få tag på hos någon mer. Skillnaden mellan 1/2" och 7/16" är väldigt liten så om du inte beställer något annat från alphacool så kör med 1/2" ID istället. Om du köper något från vcore.dk så fråga vad om dom kan ordna 7/16" ID tygon från alphacool, de brukar alltid vara väldigt hjälpsamma!

Fillport
Att lägga en bit zink i tanken fungerar säkert men det är enklare att bara skippa aluminiumblock, dessutom kör väl ingen med tank nu för tiden? Det finns delrin-fillports på ebay och hos petrastechshop.com. Med frakt från staterna så kostar de dock drygt 200:-. Då fillporten bara nuddar vattnet i någon hundradel när man fyller systemet (förutsatt att man inte fyller för mycket) så gör det inte så mycket om fillporten är av alu, visst kondenseras vattnet och nuddar fillporten men det tar lång tid innan det bildas någon korrosion, jag använder själv Danger Dens fillports och har aldrig haft några problem.

T-koppling
Många t-kopplingar har för liten innerdiameter och är därför ganska restriktiva, bland andra vcore.dk säljer t-kopplingar med större innerdiameter. Har man en DDC med plexitopp så kan man koppla en av de två insugen (förslagsvis det på framsidan då det på ovansidan bör användas som insug) direkt till fillporten och därmed slippa t-koppling helt. Det ser bra ut och sparar plats, det är inte helt enkelt att luft dock.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dissa mitt vatten!

Hade nästan hoppats att du skulle hitta min tråd mx!

Som synes har jag valt prylar ur svenska butiker. Har dragit mig litet för en massa olika frakter, avgifter mm. Kan KANSKE ångra mig om jag kan vinna
MYCKET prestanda på det...

För tillfället är det en athon M 2400+ samt ett 9800pro, men vill ha ett någolunda framtidssäkrat system. Finns ev utrymme för en 80 rad till i framtiden, alternativt köra luft på graffet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
benadam apogee har väl absolut inte bra ryte? Det måste ju vara det mest dissade blocket någonsin! Själv tycker jag inte att det förtjänar den dåliga kritiken.

Hade hellre valt ett Storm från samma butik, men det verkar vara svårt att få tag på, och jag vill inte vänta hur länge som helst, även om det inte är monsterpanik!

Citat:

ArtMan Danger Dens fillport är tillverkad av anodiserad aluminium. När du säger "annan radiator" så antar jag att du menar en större? För coolteks radiatorer är de bästa som går att köpa här i Europa förutom ThermoChill.

Såg att du rekommenderat den nån annanstans, så jag valde en sån istället för BIP,BIX, BIX-X. Är det STOR skillnad på BIP, cooltek och TC?

Citat:

[B]
CPU-block
Visst finns det många bättre block än Apogee t.ex Storm, MP-05 eller NexXxos XP men Apogee presterar inte speciellt mycket sämre, är inte speciellt restriktivt och kostar inte så mycket.

[/B]
Hade köpt någon av de andra du nämner om de funnits i sväärrjeeEEe!

Citat:

GPU-block
Maze 4 är ett bra block. Om du inte redan har minneskylflänsar så är MC14 de bästa jag vet, finns hos overclockers.se.

Pump
DDC/DDC-Pro(10W) är en bra pump, men DDC+/DDC-Ultra(18W) är bättre. En DDC från GTEK utan frakt kostar ungefär lika mycket som en DDC+ inklusive frakt från vcore.dk eller alphacool.com så jag ser ingen anledning att köpa en DDC från gtek. Du behöver även G1/4 nipplar till DDCn och GTEK har inga som är speciellt bra. De bästa G1/4 1/2" nipplarna jag vet finns att köpa hos ekwaterblocks.com, de säljer även cooltekradiatorer så då kan du skippa GTEK helt.

Tackar!!! Mycket bra tips! Vill helst inte ha så många fraktsummor, men köper gärna bättre prylar till samma pris! skall kolla upp detta.

Citat:

Radiator
Jag kyler en shuttle med en 3000+ och ett 6800XT båda överklockade med en singel BIP + en svag fläkt, det är stabilt men ger inga märkvärdiga temps. Kör du dualcore, stekhet intel eller något annat som utvecklar mycket värme så borde du överväga en PA160/dual/trippel.

Slang
7/16" ID är den optimala storleken för 1/2" nipplar då slangens innerdiameter är nästan exakt lika stor som nippelns inneridameter och därför blir övergången mellan de två nästan "sömlös" och restriktionen minimeras. Jag föredrar tygon framför silikonslang, PVC och clearflex, den enda återförsäljaren av 7/16" ID tygon i Europa vad jag vet är alphacool men det går säkerligen att få tag på hos någon mer. Skillnaden mellan 1/2" och 7/16" är väldigt liten så om du inte beställer något annat från alphacool så kör med 1/2" ID istället. Om du köper något från vcore.dk så fråga vad om dom kan ordna 7/16" ID tygon från alphacool, de brukar alltid vara väldigt hjälpsamma!

Fillport
Att lägga en bit zink i tanken fungerar säkert men det är enklare att bara skippa aluminiumblock, dessutom kör väl ingen med tank nu för tiden? Det finns delrin-fillports på ebay och hos petrastechshop.com. Med frakt från staterna så kostar de dock drygt 200:-. Då fillporten bara nuddar vattnet i någon hundradel när man fyller systemet (förutsatt att man inte fyller för mycket) så gör det inte så mycket om fillporten är av alu, visst kondenseras vattnet och nuddar fillporten men det tar lång tid innan det bildas någon korrosion, jag använder själv Danger Dens fillports och har aldrig haft några problem.

T-koppling
Många t-kopplingar har för liten innerdiameter och är därför ganska restriktiva, bland andra vcore.dk säljer t-kopplingar med större innerdiameter. Har man en DDC med plexitopp så kan man koppla en av de två insugen (förslagsvis det på framsidan då det på ovansidan bör användas som insug) direkt till fillporten och därmed slippa t-koppling helt. Det ser bra ut och sparar plats, det är inte helt enkelt att luft dock.

Tur jag kollade med er swecare innan jag tryckte på köpknappen! skall kolla upp vad som kan/bör köpas utomlands först. Damnit mx, du borde ta värvning som vatteninköpskonsult! Har ju nästan en färdig inköpslista här!

Edit: 10WDDC skall vara extremt tyst. vet någon om detsamma gällr ultran?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Dissa mitt vatten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Hade nästan hoppats att du skulle hitta min tråd mx!

Som synes har jag valt prylar ur svenska butiker. Har dragit mig litet för en massa olika frakter, avgifter mm. Kan KANSKE ångra mig om jag kan vinna
MYCKET prestanda på det...

För tillfället är det en athon M 2400+ samt ett 9800pro, men vill ha ett någolunda framtidssäkrat system. Finns ev utrymme för en 80 rad till i framtiden, alternativt köra luft på graffet...

Hade hellre valt ett Storm från samma butik, men det verkar vara svårt att få tag på, och jag vill inte vänta hur länge som helst, även om det inte är monsterpanik!

Såg att du rekommenderat den nån annanstans, så jag valde en sån istället för BIP,BIX, BIX-X. Är det STOR skillnad på BIP, cooltek och TC?

Hade köpt någon av de andra du nämner om de funnits i sväärrjeeEEe!

Tackar!!! Mycket bra tips! Vill helst inte ha så många fraktsummor, men köper gärna bättre prylar till samma pris! skall kolla upp detta.

Tur jag kollade med er swecare innan jag tryckte på köpknappen! skall kolla upp vad som kan/bör köpas utomlands först. Damnit mx, du borde ta värvning som vatteninköpskonsult! Har ju nästan en färdig inköpslista här!

Edit: 10WDDC skall vara extremt tyst. vet någon om detsamma gällr ultran? [/B]

Nexxxos xp rev2 finns hos komplett, gtek har också nexxxos xp, men jag har ingen aning om vilken revision, bör väl nästan vara 2:an.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Dissa mitt vatten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Hade hellre valt ett Storm från samma butik, men det verkar vara svårt att få tag på, och jag vill inte vänta hur länge som helst, även om det inte är monsterpanik!

Jo vad jag vet har dom inte haft storm i lager på över ett halvår, men dom är trevliga så maila och fråga, vem vet dom kanske får hem det snart? Det ska inte vara någon större brist på dem numera tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Såg att du rekommenderat den nån annanstans, så jag valde en sån istället för BIP,BIX, BIX-X. Är det STOR skillnad på BIP, cooltek och TC?

Det beror på ganska många saker. Rent utseendemässigt så har TC väldigt glesa flänsar vilket gör att de inte är lika restriktiva för luften som de andra. TC har även urusel lack som lossnar om man tittar på den. För att märka någon skillnad mellan trippelradiatorer måste man ha ett system som utvecklar ganska mycket värme, om systemet kyls nära omgivningstemp redan med en singelradiator så hjälper det inte med större radiator. Om ett system kyls bra av en trippel BIP så kan man kyla det minst lika bra med en TC men med betydligt lägre ljudnivå. osv, osv...
Då Cooltek går att köpa så billigt från GTEK och EKwaterblocks (här ingår även superbra nipplar!) så är det svårt att motivera köpet av en TC eftersom prisskillnaden är många gånger större än prestandaskillnaden. Men om prestanda och ljudnivå prioriteras mycket högre än pris så är TC the one and only.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Hade köpt någon av de andra du nämner om de funnits i sväärrjeeEEe!

Alphacools NexXxos XP finns hos komplett. Det är ett underskattat block om du frågar mig. Det beror troligtvis på att det ser så tråkigt ut jämfört med många av sina konkurrenter men även på grund av att det inte finns (eller i alla fall är ovanligt) i staterna och därför inte är med i alla tester eller får bra kritik från massor av kunder som t.ex storm gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Edit: 10WDDC skall vara extremt tyst. vet någon om detsamma gällr ultran?

Jag har båda, det är svårt att definiera hur tyst något är men jag ska göra mitt bästa...
18W DDCn är högljuddare än 10W DDCn vilket inte är så konstigt då 10W DDCn knappt går att höra. Den är även avsevärt mycket tystare än Hydor L30, men vad är inte det? Den låter ungefär lika mycket som mina Yate Loon fläktar på 8V. Ljudet är enligt mig inte störande, det är ett konstant dovt hummande. Eftersom det inte är "svängande" så är det väldigt lätt att ignorera. I mitt ljuddämpade P180 kan jag inte ens höra mina två 18W DDCs.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2 Som synes har jag valt prylar ur svenska butiker. Har dragit mig litet för en massa olika frakter, avgifter mm. Kan KANSKE ångra mig om jag kan vinna MYCKET prestanda på det...

Så länge du håller dig inom EU så kan du inte råka ut för tullavgift eller några andra konstiga avgifter, och frakten går oftast på under 200kr, inte många kronor mer än vad Svenska posten tar för inrikespaket.
Klart att du KAN vinna mycket prestanda på att beställa från utlandet, men då kostar det bra mycket mer också. Den största fördelen är att du kan få ett något bättre presterande system till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benadam
man ska helst inte blanda olika metaller i vattenkylnings delarna. dom galvaniska strömmarnas lag lyder:mindre ädel metall korrerar och galvaniserar en mer ädel metall. det finns dock en ganske simpel lösning: att ha en ännumer oädel metall än aluminium i systemet (recomenderar tanken) nämligen zink. då kommer zink blecket att korrera istället för aluminiumet.

för övrigt ser blocken ut att va rätt bra och dom har ett gott rykte kan jag säga. tänk på att du ska ha ½" slangar till dom blocken om du inte vill byta ut nipplarna, så eftersom du endå behäver köpa nipplar till radiatorn och tanken så tänk lite på det.

Tack för upplysningen om korrosion. Kan det verkligen bli så frän korrosion att fillporten skadas, eller släpper föroreningar i vattnet?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

OT: Skulle Storm vara bättre än Apogee? Då jag letade tester fick jag uppfattningen att Apogee skulle vara bättre och om jag tolkar diagrammen för Apogee på swiftechs egen sida rätt så är det definitivt ingen tvekan. Men jag kanske tolkade dem fel? *flundra*

Hur som helst, jag kör 2st Apogee och är helnöjd. Kör på dem är min uppfattning.

Permalänk
Medlem

Tackar blossa. Åsikter från de som äger prylarna väger tungt!

mx:

Velar mellan TC och cooltek. lutar nog åt cooltek och se om det räcker!

Bra tips med nexxxos. bryr mig inte (så mycket) om hur det ser ut. vill ha ett bra fungerande sys till rimligt pris, om möjligt.
Borde finnas även till CPU block som inte är bäst, men ändå bra och prisvärda?!?!

Ok. Låter som den inte är så högljudd då... får väl köra den på 7v om den låter för mycket!

Skulle vara GRYMT om du ville name-droppa litet vattenkylnings-butiks-adresser, samt ange kontinent! Vet inte riktigt vart jag skall leta...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
OT: Skulle Storm vara bättre än Apogee? Då jag letade tester fick jag uppfattningen att Apogee skulle vara bättre och om jag tolkar diagrammen för Apogee på swiftechs egen sida rätt så är det definitivt ingen tvekan. Men jag kanske tolkade dem fel? *flundra*

Hur som helst, jag kör 2st Apogee och är helnöjd. Kör på dem är min uppfattning.

För att storm ska visa sitt rätta jag behöver den en naken CPU och en stark pump, då börjar skillnaden mellan de två bli större. Det finns väldigt många och långa trådar om just den här frågan borta på XtremeSystems. Ett vanligt argument är att inga tester har varit tillräckligt bra utförda, enligt mig spelar det ingen roll eftersom de presterar nästan lika bra i verkligheten.

Jag har både storm och apogee, båda har sina fördelar och nackdelar.

Swiftech Storm är egentligen Cathars Storm G4. Storm G5 och G7 presterar bra mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
För att storm ska visa sitt rätta jag behöver den en naken CPU och en stark pump, då börjar skillnaden mellan de två bli större. Det finns väldigt många och långa trådar om just den här frågan borta på XtremeSystems. Ett vanligt argument är att inga tester har varit tillräckligt bra utförda, enligt mig spelar det ingen roll eftersom de presterar nästan lika bra i verkligheten.

Jag har både storm och apogee, båda har sina fördelar och nackdelar.

Swiftech Storm är egentligen Cathars Storm G4. Storm G5 och G7 presterar bra mycket bättre.

Heh, det där med att storm har ett krav på en stark pump är visst en sak som cathar ogillar att höra då blocket faktiskt fungerar bra med de sämre pumparna också, speciellt om man kör en cpu only loop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Heh, det där med att storm har ett krav på en stark pump är visst en sak som cathar ogillar att höra då blocket faktiskt fungerar bra med de sämre pumparna också, speciellt om man kör en cpu only loop.

Japp, det presterar väldigt bra även med svaga pumpar!

Det jag menade var att skillnaden mellan apogee och storm är större med en starkare pump.

Permalänk
Medlem

...blir ändå sugen på en TC när man läser det här: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=77260

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
...blir ändå sugen på en TC när man läser det här: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=77260

Jo, vore det inte för den kassa lacken skulle jag köpt en för länge sen!

Men någon som är mindre rubbad än jag skulle nog valt en Cooltek istället.
ThermoChill PA120.3

  • Vcore.dk 1220 SEK inkl. nipplar och frakt.

  • ThermoChill.com 1370 SEK inkl. nipplar och frakt.

Cooltek Maxistream III

  • EKwaterblocks.com 680 SEK inkl. nipplar(de bästa jag vet!) och frakt.

  • GTEK.se 705 SEK inkl. nipplar(mindre bra) och frakt.

Då man knappt märker någon skillnad mellan cooltek och TC så kan det dubbelt så höga priset verka saftigt för en frisk person. Beställer man endast från t.ex vcore som inte har cooltek utan bara dyra BIP eller relativt billiga ThermoChill så är det så klart bara smart att välja TC! BIP och BIX kostar ungefär lika mycket eller mer än en Cooltek men presterar sämre därför listade jag inte dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Jo, vore det inte för den kassa lacken skulle jag köpt en för länge sen!

Tja, kan nog leva med lite patina på grejjorna!

..fast har inte plats för mer än 1x120 fläkt. Hade jag varit
säker på att TCn gick att få in i lådan hade jag slagit till direkt!

Har letat runt litet och kan tänka mig en vcore/Petras beställning.

Blocken på petras, samt främst pump på vcore. Är mest fundersam över radiator nu. Kanske lutar åt en cooltek ändå... Slipper blanda in fler butiker då.

(ps imponerad av ditt enorma engagemang! Priser med frakt o butiker i en drös med trådar! Man tackar. )

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|