Permalänk
Medlem

Konstigt felmeddelande, Windows XP

Jag har vid upprepande tillfällen fått ett underligt felmeddelande när jag sitter och arbetar vid datorn. Kör inga tunga applikationer utan det kan hända när jag sitter och skriver i Word.

Felmeddelandet kan ses här:
http://hem.bredband.net/fraxion/bilder/DSC01223.JPG

Vart hittar man dessa inställningar för "cahing" och "shadowing"? Vad innebär det?

Mycket tacksam för hjälp och tips.

Permalänk
Medlem

Denna sida är väldigt bra

I ditt fall hade jag nog börja felsöka minnet med te.x memtest86

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag ändrade i BIOS från 'Win' till 'Linux' (typ Plug'N'Play-inställningar) och sen dess har det funkat smärtfritt. Testa att ändra Plug'N'Play-inställningarna i BIOS är mitt tips. Se även till att ha senaste Nforce-drivisarna om du har sådana chips.

Permalänk
Medlem

Ja hade så, bytte plats på stickorna sen funka de prima!

Visa signatur

| AMD Athlon 64 3800+ , MSI K9N PLATINUM nForce570 (AM2) , 250+300GB SATAII , Geforce 6600GT 128MB Silent Pipe (PCI-Express) , 1024GB DDR2 PC-5300 667MHz , Hyndai 17" 12ms |
LG W1-D2RLV , Intel® Core™2 Duo T5600 (1.83GHz) ,1GB DDR II, Radeon® X1600, 120GB SATA |

Permalänk
Medlem

Jag får samma felmedelande med på min dator, först så kom det upp bara då och då, men nu kommer felmedelandet upp så fort jag startar datorn och windows loggan kommer upp...
Jag funderade också på RAMminnet, men ack! Så va det inte. Jag slängde i min gamma 256:a och felmedelandet är kvar....
Vad kan det vara? Nån av hårddiskarna?

Tacksam för svar!

Ha de!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B_Zealot
Jag får samma felmedelande med på min dator, först så kom det upp bara då och då, men nu kommer felmedelandet upp så fort jag startar datorn och windows loggan kommer upp...
Jag funderade också på RAMminnet, men ack! Så va det inte. Jag slängde i min gamma 256:a och felmedelandet är kvar....
Vad kan det vara? Nån av hårddiskarna?

Tacksam för svar!

Ha de!

formatera och testa om det är kvar alt. kör www.memtest86.com , det kan ju vara fel på bada minnena eller minneskontrollen på moderkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
formatera och testa om det är kvar alt. kör www.memtest86.com , det kan ju vara fel på bada minnena eller minneskontrollen på moderkortet

Jag har redan formaterat ettpar ggr nu, men nu verkar det funka bättre med min gammla 256:a
Kan jag använda en annan konsoll? Jag menar, jag använder bara single moduler. Bara 1024, eller bara 256... Bara till att byta?

Bra att veta: Med 256:an så fick jag lite annorlunda bluescreen. Jag fick inte upp samma teknisk info....

Ha de!