Permalänk
Hedersmedlem

Opera 9 släppt!

Det handlar som ni säkert vet om världens bästa browser som nu kommit i ny version.

Officiell release blir senare idag. Jag tror att det är b8501 som släpps som final. Det finns flera kända problem, men inga grövre buggar. Jag väntar dock redan på v. 9.01.

Sammanfattning av features -> www.opera.com/products/desktop/

Tanka -> ftp://ftp.sunet.se/pub/www/clients/Opera/win/900/int/Opera%20...

Permalänk
Medlem

Men när släpps den svenska versionen förutom den plugin som man kan hämta för översättning till svenska?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom

Men när släpps den svenska versionen förutom den plugin som man kan hämta för översättning till svenska?

Den internationella versionen borde innehålla svensk språkfil. Jag är på jobbet och kan inte testa själv...

Permalänk
Medlem

Trevligt. Har kört beta 2 ett längre tag nu, så jag hoppas att de har fixat cookie kraschen (kör manuell cookie hantering.) Den brukade krascha när jag fick flera cookie requests samtidigt.

Fasst annars har betan fungerat bra och än så länge har jag inte stött på några problem med 9.00.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den verkar vara släppt nu! Trevligt, en sak bara, dom borde suttit x så man kan stänga tabbar direkt utan att högerklicka.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Den verkar vara släppt nu! Trevligt, en sak bara, dom borde suttit x så man kan stänga tabbar direkt utan att högerklicka.

Det finns många val i inställningarna för tabbhanteringen, bl a detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Det finns många val i inställningarna för tabbhanteringen, bl a detta.

Aha ok! Vad bra! Dom borde ha det på som default.

Permalänk

Härligt! Nu har man iof kört varenda liten weekly, men trevligt ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Den verkar vara släppt nu! Trevligt, en sak bara, dom borde suttit x så man kan stänga tabbar direkt utan att högerklicka.

Testa mousegestures som att håla höger mus knapp inne och rita ett litet L. Helt otänkbart att andvända x eller högerklicks stängning efter man vant sig.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Testa mousegestures som att håla höger mus knapp inne och rita ett litet L. Helt otänkbart att andvända x eller högerklicks stängning efter man vant sig.

Okej, det var ju smidigt, jo mousegestures är användarbara.

Permalänk
Medlem

Så trevligt!
Bytte från FF till Opera för någon månad sedan och skulle inte drömma om att byta tillbaka igen.

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk

Hmm dom värkar ha ändra snabbkommandot för att öppna en ny flik från CTRL + N till CTRL + T. Någon som vet om man kan ändra tillbaks det på något sätt?

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Hmm dom värkar ha ändra snabbkommandot för att öppna en ny flik från CTRL + N till CTRL + T. Någon som vet om man kan ändra tillbaks det på något sätt?

Traditionellt betyder CTRL + N nytt fönster. Jag vet inte om det hjälper, men man kunde ju tänka sig att det finns någon inställning som säger "öppna nya fönster i ny tabb istället" och så fungerar det som väntat.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

Som det är nu när man trycker CTRL + N så öppnar den ju ett helt nytt fönster.
Men det är säkert en inställnings fråga får klicka runt lite.

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Hmm dom värkar ha ändra snabbkommandot för att öppna en ny flik från CTRL + N till CTRL + T. Någon som vet om man kan ändra tillbaks det på något sätt?

Alt-P | fliken Avancerat | Shortcuts | gå in och redigera tangentinställningarna (sök efter "n ctrl" resp "t ctrl")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Hmm dom värkar ha ändra snabbkommandot för att öppna en ny flik från CTRL + N till CTRL + T. Någon som vet om man kan ändra tillbaks det på något sätt?

Annars är ju ett hett tips att hålla inne höger musknapp och bra musen neråt några millimeter så öppnas en ny tabb snabbast. Sen kan man ju dubbelklicka på den tomma rutan så kommer man till startsidan.
Hålla på att krångla med tangentkombinationer för en sån enkel sak som nya tabbar är lite obegripligt för mig.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Kanel: Tack så jätta mycke!

tjarven: Jo så brukar jag göra också, men ibland får man ju för sig att trycka lite på knapparna

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven

Hålla på att krångla med tangentkombinationer för en sån enkel sak som nya tabbar är lite obegripligt för mig.

Att måsta flytta handen till musen för en sådan enkel sak som nya tabbar är lite obegripligt för mig ;).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Första intryck: Betydligt trevligare än Opera 8.5x

Vi får se om det 'fastnar' den här gången, jag har prövat varje major-version av Opera sedan v 5 och det har aldrig riktigt 'gjort det' för mig.

Men som sagt, det är trevligt

Permalänk

Jag tycker att det allra bästa är att den översätter "widgets" till manicker. Wunderbar! Fingerspitzgefühl!

Fast, pinsamt nog, lyckas jag inte aktivera mouse gestures i nya... Hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan man använda skins från 8.5x?
Och vart ligger skinsen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Jag tycker att det allra bästa är att den översätter "widgets" till manicker. Wunderbar! Fingerspitzgefühl!

Översättningar inom datorvärlden är ett kapitel för sig :). Fast det hade varit värre med "Widgetar" eller liknande.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en bra översättning. Den bästa översättningen av "widgets" till svenska är manicker, och jag ser hellre en ren och skär översättning än en försvenskning.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Thumbnails i tabsen är fint, dessutom massa nya inställningar man kan lira med. Ska bli kul detta

Tycker synd om alla som fortfarande sitter i IE.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Äh, installerade över den gammla installationen, och det funkade bra allt som vanligt.

Är om möjligt ännu skönare nu! Och nu är det så till fan att jag började använda tabbar också, grymt!

Fast stör mig faktiskt på torrentskiten, kan man stänga av den helt? Vill slippa behöva högerklicka och "Spara som" på torrentfiler för att kunna ladda ner dem och köra dem med uTorrent.

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte:
- Fylla i personuppgifter i inställningarna för autocomplete av dessa (nås då även via högerklick i formulär, likadant för notes)

- Content-blocking nås genom att högerklicka på sidan | Block content...

- Sidspecifika inställningar nås genom högerklick | Edit site preferences...

- Lägg till sökmotorer genom att högerklicka i en sökruta | Create search...

- Skriv "opera:config" i adressfältet för snabb åtkomst till inställningar

@ jimjavel
Skriv i adressfältet: "opera:config#BitTorrent|Enable", bocka ur, klicka spara

Permalänk
Medlem

Börjar starkt fundera på att gå över till Opera.
Har kört Fx hela tiden.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Att måsta flytta handen till musen för en sådan enkel sak som nya tabbar är lite obegripligt för mig ;).

Vad i hel.. man sitter ju och surfar till 95% med musen i handen och övriga 5% när man skriver så vad är det för dumsnack?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag gått över till Opera. :):)

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Hålla på att krångla med tangentkombinationer för en sån enkel sak som nya tabbar är lite obegripligt för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Vad i hel.. man sitter ju och surfar till 95% med musen i handen och övriga 5% när man skriver så vad är det för dumsnack

När musarmen kommer är tangentbordskommandon väldigt värdefulla! Ctrl+F4 för att stänga tabbar i Opera använder jag flera gånger om dagen och är tacksam för varje gång jag slipper använda datormusen.

/Roger