Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
8501.

Får väl hoppas att man löser det till nästa uppdatering. Om fler än jag har problem bör de väl jobba på en lösning.

Annars har du snabba feeds på senaste buildsen på länken här
http://my.opera.com/desktopteam/xml/rss/blog/
8518 nu

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Annars har du snabba feeds på senaste buildsen på länken här
http://my.opera.com/desktopteam/xml/rss/blog/
8518 nu

Tyvärr rapporteras redirectionproblem även i b8518, men den kanske löser problemen för TANDEMCYKELN ändå.
Jag skulle såklart ändå tipsat om denna build...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Ah, visste inte att man var tvungen att klicka på wand-knappen, how silly Stort tack för hjälpen!

edit: min wandknap är dock inte färgad som din, är det någon inställning man gör?

edit 2: Sen verkar inte wand-funktionen funka på t.ex. Lunarstorm, där försöker den bara logga in, sen försvinner passwordet, så hamnar på man startsidan igen.

på vissa sidor kan du vara tvungen att logga in flera gånger när du använder wand för att du skall komma in. tex lunarstorm kan kräva upp till 3-4 ggr för att du verkligen ska bli inloggad. Vet inte varför men störande är det.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
på vissa sidor kan du vara tvungen att logga in flera gånger när du använder wand för att du skall komma in. tex lunarstorm kan kräva upp till 3-4 ggr för att du verkligen ska bli inloggad. Vet inte varför men störande är det.

Ofta räcker det också att ladda om sidan (F5) om man inte blir inloggad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Ofta räcker det också att ladda om sidan (F5) om man inte blir inloggad.

Ok, det visste jag inte. man lärs sig nått nytt varje dag

btw är det någon som använder widgets? Jag inbillar mig att tanken är god men det känns som om jag int kan hitta någon effektiv användning för dem. (testade dem i en av beta-ver... kan vara därför)

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
btw är det någon som använder widgets? Jag inbillar mig att tanken är god men det känns som om jag int kan hitta någon effektiv användning för dem. (testade dem i en av beta-ver... kan vara därför)

Inte mer än lite för rent testsyfte.
Jag tror säkert att widgets hör framtiden till och kommer få ett mycket större genomslag än vad många tror, men det ligger flera år bort.

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt ha bokmärkesfältet till vänster utan att ha panelen. Annars tycker jag att det verkr kanon...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theclaar
Kan man på något sätt ha bokmärkesfältet till vänster utan att ha panelen. Annars tycker jag att det verkr kanon...

Svar nej.
Vad är det för fel med panelen? Du vet att du kan förändra den genom högerklick | Customize (Anpassa) - exempelvis förändra knappar, deras utseende och placering?

Permalänk
Medlem

javisst men det tar onödigt mycket plats när det bara är bokmärkerna jag vill ha. Tack för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theclaar
javisst men det tar onödigt mycket plats när det bara är bokmärkerna jag vill ha. Tack för svar.

Om du tar bort alla knapparna i panelen blir det bara bokmärkena kvar.
Fältet som ligger längst ut som standard kan du stänga av helt, liksom det smala togglefältet allra längst till vänster.

Permalänk
Medlem

tusen tack, nu fungerar det klockrent

Permalänk
Hedersmedlem

Opera v. 9.01 (b8552) -> ftp://ftp.sunet.se/pub/www/browsers/opera-windows/901/int/Ope...

Gör gärna rena installs, följ instruktioner om förfarande inkl backup där -> http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=625

Permalänk
Medlem

Vad tjänar man på en ren install? Jag har aldrig lyckats göra det. Man kan inte bara kopiera filer, man måste även ändra paths i alla textfiler. Nu försökte jag igen, och installerade i en ny katalog, och försökte importera mail genom att gå till file->import->import mail->import from opera 5/6 och sedan bläddra till gamla-opera-katalogen\mail. Då kraschade programmet och om jag försöker gå till samma dialog igen så kraschar det igen (och nu får jag inte ens välja nån katalog).

Visa signatur

:€

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Vad tjänar man på en ren install? Jag har aldrig lyckats göra det. Man kan inte bara kopiera filer, man måste även ändra paths i alla textfiler. Nu försökte jag igen, och installerade i en ny katalog, och försökte importera mail genom att gå till file->import->import mail->import from opera 5/6 och sedan bläddra till gamla-opera-katalogen\mail. Då kraschade programmet och om jag försöker gå till samma dialog igen så kraschar det igen (och nu får jag inte ens välja nån katalog).

För att minimera migrationsproblem är alltid en ren installation att föredra. Har tyvärr ingen hjälp att komma med i ditt fall.

Förresten, här kommer change log:

Citat:

Changes Since Opera 9.0

User interface
Solved problems with error console popping up unrequested. Console Filter setting in opera.ini has been renamed to Error Console Filter.
Newsfeeds can be renamed again.
Right-click to save images no longer puts the file in the list of transfers.
Fixed problems with setting external source viewer path. Preference field no longer requires quotation marks if containing spaces.
Solved issue where Opera would get focus, but elements would not be activated when clicked while Opera was in background.
Search field now shows dropdown when using the down arrow key.
Using search from right-click menu remembers the last search engine used.
"Find" and "Find next" options no longer grayed out in source viewer "Edit" menu.
Typed-in history now disabled and cleared with visited history in preferences.

Mail, messaging, and newsfeeds
Multiple IMAP backend improvements and bug fixes.
Improved speed in handling filters with large number of messages.
Fixed problem with recognition of uuencoded attachments.
Changed quoting colors in mail for improved readability/accessibility.

Display and scripting
Solved letter-spacing issue in form fields when using zoom.
Fixed problem with some Chinese sites where clicking any link would trigger language-switching script.
Fixes to contenteditable support.
Fixed scripting issue causing embedded content not to appear.
META refresh works with javascript: URIs again.
Allow forms to be submitted if the default value of their inputs exceeds their own maxlength.
Solved problems logging on to the Internet banking services of Volksbank Raiffeisenbank.
XSLT: Added support for exls:node-set function.

Plug-ins and Java
Allow Flash from other domain to access script in page; fixes problems with sites where Flash pop-ups cannot be closed.
Fixed problems with direct embedding of URLs using the MMS and RTSP protocols causing some Web radios and media players to fail.
Fixed bug where Java Applet did not load when width and height set to 0.
Fixed problem where some Flash pages would not prompt users missing Flash to install.

Miscellaneous
Multiple stability improvements. Fixes include issue described in this Opera advisory.
Solved refresh problem causing some frames pages to turn blank.
HTTP accept language now stated correctly, works with Hotmail and other localized Web services again.
Fixed automatic saving of cookies.
Solved upload problems with Imageshack and similar services.
Improved compatibility with Adobe Type Manager and better handling of large quantities of installed fonts.

Windows-specific changes
Solved multiple upgrade installation issues.
Voice logging now properly defaults to off, fixes problem where Opera would use 100% CPU on startup.
Multiple improvements and bug fixes in NTLM support. NTLM now works through HTTP proxy.
Added Greek language to international package.

Permalänk

Fick installera om windows nyligen, och därmed också Opera, men nu vägrar Opera helt plötsligt visa bilder för mig? Kan jag ha råkat fippla av någon inställning?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Fick installera om windows nyligen, och därmed också Opera, men nu vägrar Opera helt plötsligt visa bilder för mig? Kan jag ha råkat fippla av någon inställning?

Shift+I kanske?
Du togglar då mellan att visa inga bilder/visa cachade bilder/visa alla bilder.

Permalänk

Hehe, du är kung Kanel Det var helt rätt.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som upplever problem med nerladdning av filer? Mina nerladdningar, från många olika sidor, stannar ofta, och jag får stoppa och sedan resuma nerladdningen, eller om det inte fungerar, starta om det helt.

Riktigt frustrerande. Har testat några av de nerladdningar i IE, där det fungerade fint, men det säger iof inte mycket, eftersom ju inte alla lägger av.

Kör version 9.01. Någon som har märkt av detta?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Är det någon annan som upplever problem med nerladdning av filer? Mina nerladdningar, från många olika sidor, stannar ofta, och jag får stoppa och sedan resuma nerladdningen, eller om det inte fungerar, starta om det helt.

Riktigt frustrerande. Har testat några av de nerladdningar i IE, där det fungerade fint, men det säger iof inte mycket, eftersom ju inte alla lägger av.

Kör version 9.01. Någon som har märkt av detta?

Nej, jag har inte råkat ut för detta. Förstår att det är irriterande, men något mer än att hänvisa till Operas forum kan jag tyvärr inte göra. Jag tror jag läst något om detta problemet där, men jag är inte säker.

Permalänk

Ja, hur får man real alternative att fungera i Opera?

Jag är ärligt talat trött på Firefox, pluginhanteringen är konstig, titt som tätt strul med att spela upp media på webbplatser, senast den här platsen:
http://media.putfile.com/Ekot

Jag börjar bli förbannat trött på det ärligt talat. Opera är inte helt felfri heller, varför kan inte bara real alternative fungera så som utlovas?

I Internet Explorer så fungerar alla sidor jag besöker felfritt. Jag funderar starkt på att gå tillbaka till IE.

*sur*

Permalänk
Medlem

Det skall väl endast vara att installera Real Alternative? Den skall om jag inte minns fel identifiera Opera av sig själv.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

I en perfekt värld ja ... Så är dock inte fallet. I Internet Explorer fungerar Real Media lysande.

Sen undrar jag också varför man i Firefox och Opera ska ställa in vilket program som skall öppna filtyper? Det framfår ju av pluginen! Av någon anledning står det nu att "soundrec" ska öppna wav-ljud och jag vet inte hur man ställer tillbaka till "Windows Media Player Plug-in Dynamic Link Library" - det verkar inte gå.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att flytta upp adressfältet, så att den ligger ovanför flikfältet och personliga fältet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zinth
Är det möjligt att flytta upp adressfältet, så att den ligger ovanför flikfältet och personliga fältet?

http://nontroppo.org/-/media/mainbar.htm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingo_ATI
För alla Opera-användare så är 9.02 släppt:

http://ftp.sunet.se/pub/www/clients/Opera/win/902/int/Opera_9...

Synd bara att de fortfarande inte bryr sig om att fixa (alla) gamla buggar utan bara några av de nyaste sådana.

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att fixa så att jag kan stänga en tab med t.ex. alt+x ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Hur gör jag för att fixa så att jag kan stänga en tab med t.ex. alt+x ?

Gå till inställningarna (Ctrl+F12) -> Advanced -> Shortcuts -> Edit vid Keyboard setup. Under Application ligger nog x alt redan som ett kommando (sök), så ändra det till Close page, 1. Annars lägg bara till x alt med den action jag nämde.

Permalänk

Jag bytte ifrån firefox till opera nu.. och jag måste säga att firefox var bättre :S.. det är bara en sak jag stör mig enormt på och det är att varje gån jag tycker på en länk, asså "forum" till exempel. så blir det vitt medans det jobbar.. på firefox kom sidan upp direkt utan att skifta till vitt..

det upplever jag jobbigt, något man kan återgärda ?

(testa att gå in på www.sweclockers.com , sen välj forum, sen klicka runt lite bland olika trådar, så märker ni vad jag menar.. att det blir vitt när opera laddar den nya sidan..)

Mycket irriterande, söker gärna klokt svar på frågan. eller påståendet

/MIXER

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

MixeR_staveN: opera:config#UserPrefs|FirstUpdateDelay
Ställer in hur lång tid Opera väntar innan den ritar ut det motorn renderat på skärmen.