Permalänk
Medlem

VAD FAN ÄR DETTA!? (Glocalnet)

Fick hem en lapp idag där det stod att jag hade överstigit 30GB data upp/ner och att enligt avtalet har dom rätt till att debitera mig 100kr extra ifall jag överstiger denna gräns...
Det står oxå att jag kan gå in på mitt glocalnet och titta på aktuell mängd data, men det finns inget sådant där... Det står heller ingenting om detta i användarvillkoret... Är det någon mer som har råkat ut för detta?

Max 1GB per dag, är detta ett skämt?

Permalänk
Medlem

Googlade snabbt och hittade;

Citat:

När du tecknar Glocalnet Bredband 8 via TeliaSonera gäller angivna priser vid nyttjande av max 30GB/kalendermånad. Vid nyttjande av mer än 30 GB/kalendermånad äger Glocalnet rätt att ta ut en extra avgift om 100 kr/mån. Outnyttjad trafikkvot kan ej överföras till nästkommande kalendermånad.

Från http://www.glocalnet.se/tjanster/bredband/product_8.jsp

Antar att detta gäller även abbonemang med andra farter än 8mbit...

Permalänk
Medlem

därför dom kan hålla så låga priser, alltid något lurt när det är billigt

Permalänk
Medlem

För saldo -> http://www.glocalnet.se/minsida/minsida.jsp?MittGlocalnet

Nu går det av någon anledning inte att öppna pdf-filen med deras villkor de har på sidan, men jag är väldigt övertygad om att de skulle "glömma" att informera om en sådan begränsning. har du ens läst avtalet?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Kanske ska läsa kontraktet innan du skriver på något?

Visa signatur

"Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants."

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så kan dom ändrat skiten nu i dagarna, precis som TDC gör med sina sketna avtal och erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Jo jag har kollat på pdf:en på deras skitsida och det står inget där i om max 30gb per månad.. Telefonförsäljaren som sålde skiten till mig sa inget om det heller... Det är bara det att jag har haft det sen i augusti förra året och jag har garanterat tankat mer än 30gb i månaden innan, det är bara nu som jag har fått en sån lapp... tycker det verkar lite konstigt iaf, ska ringa dom o se vad dom har att säga.

Permalänk
Medlem

Glocalnet, fyfan, dom strular alltid.
Skriv det här till alla, så alla får veta det, vore kul om typ Expressen eller Aftonbladet skrev om det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Glocalnet, fyfan, dom strular alltid.
Skriv det här till alla, så alla får veta det, vore kul om typ Expressen eller Aftonbladet skrev om det.

Näe dom skriver bara om Telia

Permalänk
Medlem

Dom har det endast när dom köper tjänsten av skanova och den extra avgiften pga att skanova tar ut en avgift...

Permalänk
Medlem

*Update*

Dom hade skickat ut en bilaga till räkningen för ca. 6 månader sedan där dom ändrade allmänna villkoren och man hade chans att säga upp avtalet då, så det var ju skit att man missade det...

Att jag inte ser min aktuella använding på sidan berodde på en drifts-störning så just nu har jag ingen aning om hur många GB jag är uppe i...

Nu har jag iaf sagt upp hela skiten, tyvärr så får jag ju vänta till september när bindningstiden går ut men men... Jag frågade om det kan bli mer än 100kr i avgift och det kan det inte, så nu jävlar får man tanka mycket för att tjäna in den hundralappen.. hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degeneration
Näe dom skriver bara om Telia

Haha jo det är sant, men dom kanske kunde göra ett undantag

Permalänk
Inaktiv

Samma HÄR, säger upp skitabonnemanget nästa höst, vad händer om man vill bryta redan nu? nån som vet ex utlandsflytt, skall man då TVINGAS att betala för rtt helt år?? BRevet ligger här och har lust att trycka det nåsnstans, men säger inte var, tacka f-n för detta att det är SÅÅÅÅÅ lågt, och vi "belastar" deras servar, skitsnack**ocker är det, folk som jag berättar detta för tror inte på mej helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Eftersom du frivilligt har ingått ett avtal som är tidsbundet så får du betala för den tiden oavsett om du utnytjar den eller ej

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

30GB max har _alltid_ funnits på Glocalnets 8Mbit tjänst från Skanova. Det är inget nytt alls med den.

Det som är nytt, är att Glocalnet nu börjar ta betalt, innan har dom struntat i det (Då skanova ger blanka fan i att)

Det står i dom Tjänstespecifika vilkoren för bredband, Inte i dom allmäna villkoren.

Dock ni alla som vill "säga upp skiten" Glocalnet tar _INTE_ ut någon straffavgift om du flyttar till ett ställe där dom ej kan leverera. Så leta upp det mest avlägsna hus du bara kan hitta med en telefon, beställ en flytt dit!

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damned
30GB max har _alltid_ funnits på Glocalnets 8Mbit tjänst från Skanova. Det är inget nytt alls med den.

Det som är nytt, är att Glocalnet nu börjar ta betalt, innan har dom struntat i det (Då skanova ger blanka fan i att)

Det står i dom Tjänstespecifika vilkoren för bredband, Inte i dom allmäna villkoren.

Dock ni alla som vill "säga upp skiten" Glocalnet tar _INTE_ ut någon straffavgift om du flyttar till ett ställe där dom ej kan leverera. Så leta upp det mest avlägsna hus du bara kan hitta med en telefon, beställ en flytt dit!

song/skanova, inte bara skanova.
Glocalnet erbjuder sina bredbandstjänster via andra leverantörers utrustning, song/skanova har valt att ha en 30gb gräns, övriga operatörer är bandbräddsfritt.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
song/skanova, inte bara skanova.
Glocalnet erbjuder sina bredbandstjänster via andra leverantörers utrustning, song/skanova har valt att ha en 30gb gräns, övriga operatörer är bandbräddsfritt.

Fel!, Det är bara den som ligger hos skanova som har en 30gb's gräns. SONG och Telenors anslutningar finns ingen gräns på, och innan ni klagar på Glocalnet så kan det vara värt att nämnas att även spray har detta på sin skanova 8.

faktiskt så har alla operatörer som levererar mer än 0.5 mb via skanova denna gräns då det är ett krav från skanova för att få sälja deras 8mb tjänst.

Allt står i dom tjänstespecifika vilkoren och även i avtalsändringen som glocalnet gjorde för 6 månader sen

Glocalnet har inte gjort något konstigt eller fel, däremot så kan man ju snarare snegla åt skanovas håll och undra om varför dom behöver denna gräns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pa$torn
Fel!, Det är bara den som ligger hos skanova som har en 30gb's gräns. SONG och Telenors anslutningar finns ingen gräns på, och innan ni klagar på Glocalnet så kan det vara värt att nämnas att även spray har detta på sin skanova 8.

faktiskt så har alla operatörer som levererar mer än 0.5 mb via skanova denna gräns då det är ett krav från skanova för att få sälja deras 8mb tjänst.

Allt står i dom tjänstespecifika vilkoren och även i avtalsändringen som glocalnet gjorde för 6 månader sen

Glocalnet har inte gjort något konstigt eller fel, däremot så kan man ju snarare snegla åt skanovas håll och undra om varför dom behöver denna gräns.

Varför ska man snegla åt Skanovas håll?
Det är Skanova som har satt ditt utrustningen, det är skanova som säljer den till glocalnet. Skanova kan sätta en 1Kb gräns om det skulle vara så.

Gränsen finns där från Skanova för att dom inte ska förlora på det.

Sen att Skanova _aldrig_ krävt en enda operatör på pengar för kunder som har överskridit 30GB, är en helt annan femma.
Då är frågan till dig pastorn, Skanova tar inte betalt av glocalnet, men glocalnet tar betalt av sina kunder, och glocalnet har fortfarande inte gjort något "fel"?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damned
Varför ska man snegla åt Skanovas håll?
Det är Skanova som har satt ditt utrustningen, det är skanova som säljer den till glocalnet. Skanova kan sätta en 1Kb gräns om det skulle vara så.

Gränsen finns där från Skanova för att dom inte ska förlora på det.

Sen att Skanova _aldrig_ krävt en enda operatör på pengar för kunder som har överskridit 30GB, är en helt annan femma.
Då är frågan till dig pastorn, Skanova tar inte betalt av glocalnet, men glocalnet tar betalt av sina kunder, och glocalnet har fortfarande inte gjort något "fel"?

Fel igen. Skanova tar betalt för utnyttjad bandbredd utöver en fast avgift.

Permalänk
Medlem

Bara att uppgradera till Glocalnet 24/1 som kostar lika mycket som 8/1 så finns inte den "avgiften" där, skumt men sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Fel igen. Skanova tar betalt för utnyttjad bandbredd utöver en fast avgift.

Inte fel för fem öre.

8Mbit tjänsten som Skanova säljer till bland annat Glocalnet, har en fast avgift, med en punkt i avtalet som säger att Skanova har rätten att ta ut en extra avgift vid användande utav mer än 30GB.
Skanova har änsålänge _aldrig_ utnyttjat detta.

Tjänsten som du troligen pratar om är en helt annan tjänst som säljes till mindre leverantörer, där det är en lägre fast avgift, men sedan rörlig kostnad för all trafik.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid
Bara att uppgradera till Glocalnet 24/1 som kostar lika mycket som 8/1 så finns inte den "avgiften" där, skumt men sant.

Problemet är att det stationer som kör skanovas 8mbit sällan har möjlighet till en sådan uppgradering.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Går min uppkoppling via Skanova?

traceroute to www.sunet.se (192.36.125.18), 64 hops max, 40 byte packets
1 192.168.0.1 (192.168.0.1) 37.503 ms 0.847 ms 5.103 ms
2 195.58.100.129 (195.58.100.129) 84.890 ms 10.019 ms 12.371 ms
3 195.58.100.157 (195.58.100.157) 29.731 ms 6.210 ms 6.657 ms
4 netnod-ix-ge-a-sth.sunet.se (194.68.123.19) 60.855 ms 6.816 ms 34.213 ms
5 stockholm1-pos6.sunet.se (130.242.82.25) 6.852 ms 20.481 ms 70.724 ms
6 kthnoc6-srp5.sunet.se (130.242.94.6) 6.260 ms 5.902 ms 6.150 ms

Efter en lookup med RIPE så får jag fram detta:
% Information related to '195.58.100.0 - 195.58.103.255'

inetnum: 195.58.100.0 - 195.58.103.255
netname: UTFORS-IP-NET
descr: Utfors Bredband AB
descr: All the countries
country: SE
admin-c: UN845-RIPE
tech-c: UN845-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: AS8434-MNT
source: RIPE # Filtered

role: UTFORS NOC
address: Telenor Drift Center DSF
address: Telenor Nordic
address: Snaroyveien 30
address: NO-1331 Fornebu
address: Norway
phone: +47 6789 0000
e-mail: noc@telenor.se
admin-c: CM1439-RIPE
admin-c: MW1511-RIPE
tech-c: CM1439-RIPE
tech-c: MW1511-RIPE
nic-hdl: UN845-RIPE

Så det betyder väl att jag inte har Skanova och kommer att få en straffavgift?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamsen87
Går min uppkoppling via Skanova?

traceroute to www.sunet.se (192.36.125.18), 64 hops max, 40 byte packets
1 192.168.0.1 (192.168.0.1) 37.503 ms 0.847 ms 5.103 ms
2 195.58.100.129 (195.58.100.129) 84.890 ms 10.019 ms 12.371 ms
3 195.58.100.157 (195.58.100.157) 29.731 ms 6.210 ms 6.657 ms
4 netnod-ix-ge-a-sth.sunet.se (194.68.123.19) 60.855 ms 6.816 ms 34.213 ms
5 stockholm1-pos6.sunet.se (130.242.82.25) 6.852 ms 20.481 ms 70.724 ms
6 kthnoc6-srp5.sunet.se (130.242.94.6) 6.260 ms 5.902 ms 6.150 ms

Och hur är detta relativt med 30gb-gränsen hos glocalnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Och hur är detta relativt med 30gb-gränsen hos glocalnet?

Jag undrar ifall jag personligen har en begränsing och kommer att få en straffavgift. Eftersom att dom använder väl Telenors och Skanovas nät beroende på vad som finns eller har jag förstått fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damned
Inte fel för fem öre.

8Mbit tjänsten som Skanova säljer till bland annat Glocalnet, har en fast avgift, med en punkt i avtalet som säger att Skanova har rätten att ta ut en extra avgift vid användande utav mer än 30GB.
Skanova har änsålänge _aldrig_ utnyttjat detta.

Tjänsten som du troligen pratar om är en helt annan tjänst som säljes till mindre leverantörer, där det är en lägre fast avgift, men sedan rörlig kostnad för all trafik.

Jodå, saken är nämligen att skanova har börjat kolla denna trafikmängd och börjat att debitera operatörerna.

då tvingas operatörerna att debitera kunderna så åter tillbaka till skanova.

och du som undrade över om du ligger i telenors eller skanovas nät så är det inte så enkelt, utan det är vems utrustning du sitter på i stationen. om det är skanovas grejer så har du den där gränsen, är det inte skanovas grejer utan någon annan leverantör så har du ingen gräns.

och NEJ du ligger inte på skanovas grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamsen87
Går min uppkoppling via Skanova?

traceroute to www.sunet.se (192.36.125.18), 64 hops max, 40 byte packets
1 192.168.0.1 (192.168.0.1) 37.503 ms 0.847 ms 5.103 ms
2 195.58.100.129 (195.58.100.129) 84.890 ms 10.019 ms 12.371 ms
3 195.58.100.157 (195.58.100.157) 29.731 ms 6.210 ms 6.657 ms
4 netnod-ix-ge-a-sth.sunet.se (194.68.123.19) 60.855 ms 6.816 ms 34.213 ms
5 stockholm1-pos6.sunet.se (130.242.82.25) 6.852 ms 20.481 ms 70.724 ms
6 kthnoc6-srp5.sunet.se (130.242.94.6) 6.260 ms 5.902 ms 6.150 ms

Efter en lookup med RIPE så får jag fram detta:
% Information related to '195.58.100.0 - 195.58.103.255'

inetnum: 195.58.100.0 - 195.58.103.255
netname: UTFORS-IP-NET
descr: Utfors Bredband AB
descr: All the countries
country: SE
admin-c: UN845-RIPE
tech-c: UN845-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: AS8434-MNT
source: RIPE # Filtered

role: UTFORS NOC
address: Telenor Drift Center DSF
address: Telenor Nordic
address: Snaroyveien 30
address: NO-1331 Fornebu
address: Norway
phone: +47 6789 0000
e-mail: noc@telenor.se
admin-c: CM1439-RIPE
admin-c: MW1511-RIPE
tech-c: CM1439-RIPE
tech-c: MW1511-RIPE
nic-hdl: UN845-RIPE

Så det betyder väl att jag inte har Skanova och kommer att få en straffavgift?

Borde du inte få eftersom det i ditt fall verkar som om de använder Utfors (telenor) som grosist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pa$torn
Jodå, saken är nämligen att skanova har börjat kolla denna trafikmängd och börjat att debitera operatörerna.

då tvingas operatörerna att debitera kunderna så åter tillbaka till skanova.

Fram tills nu denna sekund då jag skriver detta (kan ej sia om framtiden)
Så har Skanova _EJ_ tagit betalt utav operatörerna för trafikmängd.

Det har disskuterats internt om att börja ta betalt, men fortfarande inga extra avgifter har debiterats några operatörer, gällande trafikbegränsningen.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk

Väldigt vad det alltid ska tjatas om att det är Skanova som gör fel och att Skanova har en gräns. Och? Glocalnet kan välja att köpa olika tjänster. Man väljer att köpa en något billigare variant, där det finns ett tak på 30GB. Sen vill man få det att låta till sina kunder att Skanova har denna gräns. Ja det stämmer, men det är ju för att GLOCALNET VALT att köpa den tjänst som har en gräns. Det är deras problem, inte Skanovas.

Om Glocalnet istället väljer att köra på det dyrare alternativet så slipper man denna gräns, men då blir abonnemanget ganska dyrt för en så dålig produkt som Glocalnet erbjuder (support osv).

Inget är lika dyrt som Glocalnet.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Tänka sig. Det ligger verkligen något bakom "Du får vad du betalar för."