Permalänk

Kan ni bestämma er, tar Skanova betallt av andra ispar för överstignade 30GB eller inte? Några källor?

Permalänk
Medlem

Skanova har nog några olika grossistpriser/val för andra ISP's att köpa

Ett kan vara lite dyrare och då försvinner 30GB/månad

Eller så väljer man det billigare alternativet och då finns det en 30GB/månad gräns där

Permalänk
Medlem

Jag har kontakter inne på GN och enligt dem har skanova börjat debitera dem för 8 mbits abbet och dom tar nu mer ut avgiften. Dom har inte gjort det hittils, men nyligen börjat med det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Jag har kontakter inne på GN och enligt dem har skanova börjat debitera dem för 8 mbits abbet och dom tar nu mer ut avgiften. Dom har inte gjort det hittils, men nyligen börjat med det

Skanova tar inte betalt.
Dom har aldrig tagit betalt för mer utnyttjande, och dom har inte börjat göra det nu heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Skanova tar inte betalt.
Dom har aldrig tagit betalt för mer utnyttjande, och dom har inte börjat göra det nu heller.

Källa?
HAr flera inom Gn som hävdar att dom just gör detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Källa?
HAr flera inom Gn som hävdar att dom just gör detta.

Mig själv, jobbade på Telia i 4 år, jobbar nu på skanova.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damned
Fram tills nu denna sekund då jag skriver detta (kan ej sia om framtiden)
Så har Skanova _EJ_ tagit betalt utav operatörerna för trafikmängd.

Det har disskuterats internt om att börja ta betalt, men fortfarande inga extra avgifter har debiterats några operatörer, gällande trafikbegränsningen.

Så jag kan alltså "tokladda" utan att få betala 100 kr extra:)? bra då skall här laddas, sen att folk laddar upp från mej är inte mina problem tycker jag, eller är denna extra hundralapp kopplad till vita huset och bush o hans lakejer? ja skarabert kanske vill få ta del även han av denna kakan:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjj
Så jag kan alltså "tokladda" utan att få betala 100 kr extra:)? bra då skall här laddas, sen att folk laddar upp från mej är inte mina problem tycker jag, eller är denna extra hundralapp kopplad till vita huset och bush o hans lakejer? ja skarabert kanske vill få ta del även han av denna kakan:)

Läs vad jag skriver

Glocalnet tar betalt utav sina kunder.
Skanova tar inte betalt utav Glocalnet

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

frågan är varför de tar betalt? Det inne bär ju ingen ökad kostnad för GN om deras kunder leechar på som bara fan...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv

Jo men dt dåliga svar jag fick var just att "vi som laddar" belastar deras servrar, ett mycket dåligt argument då jag/vi betalar för en dyr tjänst redan och pungar ut med kanske 4-6000 per år för detta, trodde fan att internet var till för att användas, men som jag sade tidigare så är det väl herr bodström som fixat detta, den extra hundralappen går då till usa och film/musikbranshen, eller håller glocalnet/skanova på för löpande band att "reparera" deras servrar med de xtra straffavgifter vi tvingas att betala?

har i alla fall JAG svårt att tro, konstigt också att andra leverantörer har no limit, känner folk som laddat flera TB/månad, så sitter vi då med sketna 30GB/månad, inte utana anledning att man blir förbannad:) och visst det finns finstilt text bla bla, men den orkar de flesta inte läsa när man gör en beställning, och dessa påstridiga försäljare som ringer/står på varenda köpcentrum och spelar musik o kränger abonnemang upplyser naturligtvis INTE om detta, och de förväntar sej säkert inte heller att herr svensson frågar om detta, så alla e nöjda och glada ända tills räkningen kommer,

just nu har jag spenderat 34 gb, så jag kan bara sitta här i princip och rulla tummarna och vänta tills nästa månad, skall man gå efter deras regler så när man ligger på 29.99999gb kan man lika gärna stänga av datorn för om mina program skall uppdatera sej så kommer jag till slut att straffas för detta när jag kommer över 30gb, inte konstigt att folk blir förbannade? Ingen som håller med alls om det jag skriver?

Permalänk
Medlem

jasså så glocalnet tillhanda håller filservrar som användarna får tanka av? ja men dåså ... den hårdvaran kostar ju iofs ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Gillar ni inte villkoren? Byt bolag! De informerade ju uppenbarligen vid förändringen om inte annat så har ni lärt er att läsa avtalen/fråga innan ni skriver på. Jobbigt, ja men det är det att sitta fast med ett skitabbonemang 6 månader också, kanske är värt den där halvtimmen (som det tar att läsa igenom hela avtalet). Ni kan ju föstås klaga och om tillräckligt många gör det kanske de slutar ta betalt vig 30GB men bäst är ju att använda konsumentmakten genom att säga upp avtalen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjj
har i alla fall JAG svårt att tro, konstigt också att andra leverantörer har no limit, känner folk som laddat flera TB/månad, så sitter vi då med sketna 30GB/månad, inte utana anledning att man blir förbannad:) och visst det finns finstilt text bla bla, men den orkar de flesta inte läsa när man gör en beställning, och dessa påstridiga försäljare som ringer/står på varenda köpcentrum och spelar musik o kränger abonnemang upplyser naturligtvis INTE om detta, och de förväntar sej säkert inte heller att herr svensson frågar om detta, så alla e nöjda och glada ända tills räkningen kommer

Vi säljer på mitt jobb glocalnets telefoni och bredbandsabonemang, något vi är riktigt noggranna med är att informera om skanova-gränsen, så jo det informeras om detta. Frågan är bara om man lyssnar på det som kund innan räkningen kommer.

Och om någon undrar hur vi säkerställer detta? Jag kontrollerar manuellt alla säljen som görs, det är min arbetsuppift. - Detta är något som glocalnet krävt av oss.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter bara och väntar på att de skall debitera mej med straffavgifter för att jag ringer för mycket, nej jag blev aldrig upplyst om någonting vad gäller ovanstående, och ja, jag utgick ifrån att det var en självklarhet att betalar jag nästan 400 kr månad för detta skall jag fan använda det också, men nu e olyckan redan skedd, men de kan räkna med att de kommer att förlora kunder på detta, nästa augusti så förlorar de en i alla fall:)

http://se.pricerunner.com/broadband/214562/reviews

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjj
Jag sitter bara och väntar på att de skall debitera mej med straffavgifter för att jag ringer för mycket, nej jag blev aldrig upplyst om någonting vad gäller ovanstående, och ja, jag utgick ifrån att det var en självklarhet att betalar jag nästan 400 kr månad för detta skall jag fan använda det också, men nu e olyckan redan skedd, men de kan räkna med att de kommer att förlora kunder på detta, nästa augusti så förlorar de en i alla fall:)

Om du beställt över telefon så ring och be om ljudupptagningen gällande denna avgift, är den inte med kan du ha tur och få tillbaka kosingen.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

När jag hade Universal Telecom så fanns den där gränsen där också, så därför bytte jag till Telia. Det är ju nästan omöjligt att ligga under 30GB/månad om man har 8 Mbit.

Permalänk
Inaktiv

Ja kära barn, jag skickade ett brev nu till kundtjänsten och sade som det är, i all välmening:) att jag dessutom inte kan vara låst på att jaga mb hela tiden och att mitt arbete kräver att jag skickar/tar emot stora mängder data, ja alla rapporter och allt material som skall skickas över internet, så de måste ge mej ett alternativ, sen att det sitter ytterligare 3 personer på min router gör ju inte direkt saken bättre, i maj var förbrukningen uppe i 45GB redan efter mindre än halva månaden, och sen att man inte kan tillgodoräkna sen månaden INNAN, då förbrukningen endast var på 4GB anser väl de flesta ganska tokigt, men jag tror att de kommer att ändra nånting efter påtryckningar, de kommer att tvingas till det förr eller senare, en känsla jag har bara.

Nu är ju detta förbannade "mobilkriget" igång och snart kostar´det inget att ringa man betalar bara en summa för att ringa obegränsat, det är ju oräkneliga miljarder i detta så ingen har råd att släpa efter idag:)

Permalänk

alltså marginalerna för skanova bredband är så förbenat löljigt små... tror till och med att de möjligen har gått lite back på de ab. hittills och därför nu försöker gå plus på dem mao enkel matematik. Ett företag kan ju inte gå minus hur länge som helst vilket gnet gjort i inkörsporten ett bra tag.

välgörenhet/vilja att bli större kan man väl kalla det de gjort hittills...

möjligen att det finns en liten utsikt att de - man gjort på skanova bredband blir + på tex telenor etc men likväl så kanske man kommit på att man som företag måste gå plus för att det skall vara värt det.

Flytta utomlands är mitt råd alt. hacka på skanova. utomlands blir det billigt med dsl iaf

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk

30GB surfar man ju bort..
Det går inte att hålla sig under om man sitter och forumsurfar och kollar på trådar med bilder i, länkar till google-videos eller andra film-trailers på apple eller nått.
Men, som sagt, ni som inte har läst vilkoren får skylla er själva, ni som blivit felinformerade ska får köra USA-stilen och stämma skiten ur varenda jävel

"Jag visste inte att man inte fick snatta, det är ingen som har sagt det till mig".

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Telia och Skanova är mig veterligen bästa kompisar, men Telia har ingen gräns... Eller?

Permalänk
Medlem

snacka om att dra upp gammal tråd

Permalänk
Medlem

skaffa telias 24/2,5 istället! eller BBB 20/3 !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vi har nyligen skrivit upp oss på glocalnet, utan att läsa avtalet.

Permalänk
Avstängd

och nu har glocalnet köpt spray telekom också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Telia och Skanova är mig veterligen bästa kompisar, men Telia har ingen gräns... Eller?

Klaga inte på Glocalnet. Telia är skanova. Har du alltså ett bredbandsabonnemang från Telia så finns det ingen gräns, men som jag har förstått det så har de har valt att ta denna avgift från andra företag som använder sig av dem som underleverantör och därför blir Glocalnet tvungna att ta denna extra avgift vid 30GB så att det blir en ekonomisk möjlighet för dem att leverera denna tjänst. När det infördes skickades det ut en bilaga till fakturan till samtliga drabbade kunder där de som inte accepterade läget kunde hoppa över både bindningstid samt uppsägningstid och kapa abonnemanget på en gång.

För kunden är det dock inte ekonomiskt givande att välja Glocalnet som ISP om de enbart kan få tjänsten genom skanova. Isåfall är det både billigare och bättre (de slipper PPPoE och 30GB gränsen) om de går direkt via Telia istället. Men om möjligheten finns att få Song/Telenor genom Glocalnet är det bara att köra på, då man faktiskt får mycket mer än vad man betalar för...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

att folk fortsätter att skriva

"från Telia så finns det ingen gräns, men som jag har förstått det så har de har valt att ta denna avgift från andra företag som använder sig av dem som underleverantör och därför blir Glocalnet tvungna att ta denna extra avgift vid 30GB"

när VitoC skriver att det inte alls stämmer och jag ser inte varför VitoC skulle ljuga om nåt men jag kan tänka mig att Glocalnet etc behöver skylla på nåt om dom ska ta betald efter 30gb

Permalänk
Medlem

Nej, det stämmer till 100% att skanova tar ut trafikavgifter från internet leverantörer. Det ÄR därför den 30gb hos Glocalnet och 50gb gränsen hos spray finns.

Varför skulle ett företag som t.ex Glocalnet ta ut trafikavgifter från dom kunder som ligger på en leverantör men inte från kunder som ligger hos deras andra underleverantörer om det nu var för att tjäna pengar.

Vakna nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nektar
att folk fortsätter att skriva

"från Telia så finns det ingen gräns, men som jag har förstått det så har de har valt att ta denna avgift från andra företag som använder sig av dem som underleverantör och därför blir Glocalnet tvungna att ta denna extra avgift vid 30GB"

när VitoC skriver att det inte alls stämmer och jag ser inte varför VitoC skulle ljuga om nåt men jag kan tänka mig att Glocalnet etc behöver skylla på nåt om dom ska ta betald efter 30gb

Jodå, jag har rätt säkra källor

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pa$torn
Nej, det stämmer till 100% att skanova tar ut trafikavgifter från internet leverantörer. Det ÄR därför den 30gb hos Glocalnet och 50gb gränsen hos spray finns.

Varför skulle ett företag som t.ex Glocalnet ta ut trafikavgifter från dom kunder som ligger på en leverantör men inte från kunder som ligger hos deras andra underleverantörer om det nu var för att tjäna pengar.

Vakna nu!

Varför har inte Tele2 dessa trafikavgifter då?

Permalänk
Medlem

Detta handlar väl helt om vilka peeringavtal som de olika isp:erna har med varandra. Glocalnet har ju även här kört på sitt budgetspår och skaffat sig billigaste möjligt tjänst. Förstår inte vad saken gäller. Är man inte up to date med avtalen och snålar för att tjäna in 200 kr om året så bör man inte gnälla vidare mycket enligt min mening. Skaffa er en uppkoppling av en operatör med eget nät istället så kommer ni med all sannorlikhet undan allt det där.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q