Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dulemis
Har inte orkat läsa alla 66 sidor....tröttnade nånstans vid 33

Men då snackades det fullt om 100/10 iaf, sista två tre sidorna nämns det inte mer.

Blir det inget eller?
.....
.....

Så, blir det nåt av en 100mbit tjänst snart eller ska man förlänga sitt Telia abbonemang nu i februari??

http://www.idg.se/2.1085/1.79563

det där är det senaste jag sett angående 100mbit & comhem...

Citat:

För att Com Hem ska kunna lansera en 100 Mbit-tjänst måste det finnas modem som stöder telefoni och bredband från olika leverantörer till rimliga priser.

– Vad rimliga priser innebär vill jag inte kommentera, men jag tror det finns i mitten av nästa år, säger Martin Kull.
Det skulle öppna för en lansering någon gång under andra halvåret.

så det lär ju dröja..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IRQ
Jobbar du på Comhems kundtjänst eller?

Nej som sagt tidigare men varför skulle de kompensera för mer än vad felet gäller? Vet ingen operatör som gör det, altså ger 100% kompensation för halv hastighet). Skulle tjänsten vara helt nere 50% av tiden skulle jag tänka annorlunda men inte i detta fall. Sedan skall du nog se att deras avtal ger dem all rätt att handla så utan att ARN och andra kan göra något.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Nej som sagt tidigare men varför skulle de kompensera för mer än vad felet gäller? Vet ingen operatör som gör det, altså ger 100% kompensation för halv hastighet). Skulle tjänsten vara helt nere 50% av tiden skulle jag tänka annorlunda men inte i detta fall. Sedan skall du nog se att deras avtal ger dem all rätt att handla så utan att ARN och andra kan göra något.

Så om du hade digital-tv med ett fel som gjorde att du fick se halva bilden i 2,5mån så skulle de också bara ersätta med hälften? Fattar inte varför du resonerar som du gör ärligt talat. Varför är det så orimligt med full kompensation? Betalar du för en produkt som har en viss specifikation så ska du kräva att få ut exakt vad specifikationen anger annars är produkten felaktig och du borde få full kompensation tills felet är fixat
En internetuppkoppling på halvfart kan för vissa användare betyda att den är helt oanvändbar beroende på vad man använder den till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoW
Så om du hade digital-tv med ett fel som gjorde att du fick se halva bilden i 2,5mån så skulle de också bara ersätta med hälften? Fattar inte varför du resonerar som du gör ärligt talat. Varför är det så orimligt med full kompensation? Betalar du för en produkt som har en viss specifikation så ska du kräva att få ut exakt vad specifikationen anger annars är produkten felaktig och du borde få full kompensation tills felet är fixat
En internetuppkoppling på halvfart kan för vissa användare betyda att den är helt oanvändbar beroende på vad man använder den till.

Måste man förklara vad "Upp till" innebär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Första kvartalet 2007 enligt hemsidan.

Har du en länk till detta? Hittar det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandolf
Har du en länk till detta? Hittar det inte.

Inte jag heller längre

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Måste man förklara vad "Upp till" innebär?

Uppenbarligen.
Eftersom folk förväntar sig att få det som står på fakturan och inte som en parentes i avtalet.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Inte jag heller längre

Citat:

När kommer Com Hem att erbjuda högre uppströms hastigheter? Vi räknar med att lansera högre uppströms hastigheter under våren 2007.

det där hittar man i deras faq.
men känns inte som någon tillförlitlig källa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Uppenbarligen.
Eftersom folk förväntar sig att få det som står på fakturan och inte som en parentes i avtalet.

problemet med det där är ju bara att "upp till" är ett sånt sjukt dåligt definerat begrepp...
har precis försökt leta igenom hela comhems hemsida och läst varenda pdf jag kommit över som heter något med "*avtal*" och har inte hittat någonting om "upp till".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

problemet med det där är ju bara att "upp till" är ett sånt sjukt dåligt definerat begrepp...

Det är väl exakt det som är meningen.
Dvs att företaget skall kunna svära sig fritt ifrån nästan vad som helst.

I en mer normal branch hade det räknats som lurenskojeri, tänk dig själv att gå och handla 24 kilo oxfile, och komma hem och finna 12 kilo eller mindre.........

Edit: Intressant det där du skrev om att du inte kan hitta ngt i avtalet om "Upp till"........................................

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

BasseBaba om det inte varit upp till 8/8 mbit så hade vi kunat kräva exact 8/8 i tp test.

och som sagt det står tyvärr (upp till)

mitt internet var nere i 3 veckor förut och då fick jag kompensation i 3 månader.

jag valde 24/8 i 2 veckor för att se hur det fungerade och undrade om jag beställer 24/1 får jag 24/4 som vissa på forumet nämde ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Det kan ta ett par mån för fastigheten att bli färdig då testmätningar av signalstyrka skall ske sen skickas en offert till oss att fastigheten är färdig för bredband. Som det ser ut nu är adressen inte färdig.

Kan inte lämna nått konkret svar ang 100mbit tjänster tyväär.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
David Boström

- Intressant att det faktiskt i brevet som kom hem stod att de skulle komma hem personal och installera jacken redan i januari då...

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Det är väl exakt det som är meningen.
Dvs att företaget skall kunna svära sig fritt ifrån nästan vad som helst.

I en mer normal branch hade det räknats som lurenskojeri, tänk dig själv att gå och handla 24 kilo oxfile, och komma hem och finna 12 kilo eller mindre.........

Edit: Intressant det där du skrev om att du inte kan hitta ngt i avtalet om "Upp till"........................................

Precis eller att köpa en ny bil och det står upp till 12 års rostskyddsgaranti sen när det har gått säg ca 6 år och bilen har börjat rosta så säger de nä tyvärr det är upp till 12 år.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Precis eller att köpa en ny bil och det står upp till 12 års rostskyddsgaranti sen när det har gått säg ca 6 år och bilen har börjat rosta så säger de nä tyvärr det är upp till 12 år.

men du får 24 Mbit av den isp du har , du har däremot kablage som begränsar den bithastigheten...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jo men oftast ligger kablage begränsningarna ju inte hos den enskilde kunden, utan hur infrastrukturen är. Alltså att jag ex.vis har nästan 800m kabel från station till min lägenhet kan knappast vara mitt fel? Det är snarare de som lagt kablarna, eller de som snålat med stationerna osv.

Då utgår jag från att allt är rätt kopplat kortast väg hemma och att modemet sitter i första jack där kortaste vägen till inkommande signal ligger. ADSL alltså.

I Comhems fall borde antagligen majoriteten få ganska så nära 24Mbit iaf, eftersom förlusten på kabel väl är mycket mindre än koppartråd.

I mitt fall med Telia ADSL och nästan 800m så får ja ut 16-18Mbit, det varierar. ADSL modemet verkar vara synkat i 18-19Mbit mot stationens DSLAM vad ja har sett i konfigen.
Antar att man precis måste vara granne, 100-200 m ifrån stationen för att närma sig 24Mbit med ADSL isf.
Enligt en snubbe på Telias kundtjänst så är det snarare som så att man oftast inte alls kan komma upp i 24Mbit, enbart om man kopplar in en bärbar med modem direkt inne i telestationen, ärlig kille iaf haha...

Visst har jag inte den optimalaste kopplingen hemma, modemet ligger i förstjacket på första våningen, dock har ja förlängt/förlyttat jacket med förflyttningssats ca 25m kabel tror jag det är, upp till andra våningen där jag för övrigt har modem/dator. Men om jag redan har 800m så tvekar jag starkt på att 25m till gör någon skillnad överhuvudtaget.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem

Comhem är fiber...och är helt avståndsoberoende.

"Tre hål i väggen"...Dvs inga telejack.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dulemis
Jo men oftast ligger kablage begränsningarna ju inte hos den enskilde kunden, utan hur infrastrukturen är. Alltså att jag ex.vis har nästan 800m kabel från station till min lägenhet kan knappast vara mitt fel? Det är snarare de som lagt kablarna, eller de som snålat med stationerna osv.

Då utgår jag från att allt är rätt kopplat kortast väg hemma och att modemet sitter i första jack där kortaste vägen till inkommande signal ligger. ADSL alltså.

I Comhems fall borde antagligen majoriteten få ganska så nära 24Mbit iaf, eftersom förlusten på kabel väl är mycket mindre än koppartråd.

I mitt fall med Telia ADSL och nästan 800m så får ja ut 16-18Mbit, det varierar. ADSL modemet verkar vara synkat i 18-19Mbit mot stationens DSLAM vad ja har sett i konfigen.
Antar att man precis måste vara granne, 100-200 m ifrån stationen för att närma sig 24Mbit med ADSL isf.
Enligt en snubbe på Telias kundtjänst så är det snarare som så att man oftast inte alls kan komma upp i 24Mbit, enbart om man kopplar in en bärbar med modem direkt inne i telestationen, ärlig kille iaf haha...

Visst har jag inte den optimalaste kopplingen hemma, modemet ligger i förstjacket på första våningen, dock har ja förlängt/förlyttat jacket med förflyttningssats ca 25m kabel tror jag det är, upp till andra våningen där jag för övrigt har modem/dator. Men om jag redan har 800m så tvekar jag starkt på att 25m till gör någon skillnad överhuvudtaget.

Jo det är "ditt fel" företaget lämnar av 24Mbit till varje anslutning i telestationen, därefter är det yttre omständigheter som avgör hastigheten...
inget företaget kan påverka ...

dessutom påverkar din router, dina ledningar samt jack i huset/lägenheten

ADSL fungerar så att den använder teleledningarna .. sedan att kunder är för dumma för att förstå hur tekniken fungerar är synd ...

slut gnäll eller kör på modem! teleledningarna är inte specade för ADSL! de är specade för helt andra frekvenser ...

gnälliga personer som skyller okunskap på företag suck ...
men folk gillar ju att gnälla å klaga och vara negativa ... kanske en flykt från en trist å grå verkligen som en del lever i? inte vet jag...

det enda man kan göra är att påverka div. hastigethsägare etc så att det byggs ut nät för datakommunikation, tex ETTH/FTTH ..

Sedan får man vara glad att man det finns tekniker som ADSL, annar sskulle du suttit där med modem!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
men du får 24 Mbit av den isp du har , du har däremot kablage som begränsar den bithastigheten...

Nu är det koaxialkablage vi snackar om inte en rutten telefonlina...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Nu är det koaxialkablage vi snackar om inte en rutten telefonlina...

Ja, herregud...snacka om att vara helt fel ute:P

Citat:

Urprungligen skrivet av moire gnälliga personer som skyller okunskap på företag suck ...
men folk gillar ju att gnälla å klaga och vara negativa ... kanske en flykt från en trist å grå verkligen som en del lever i? inte vet jag...

Det vet du säkert, eftersom du gnäller på oss utan orsak eller ha den minsta aning om vad du pratar om.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Måste man förklara vad "Upp till" innebär?

Ja verkar som så. I digitaltv-avtalet står det nog inget om att man kan tollerera halv bild men i bredbands-avtalet står det helt klart UPP till den tjänst man valt. Dvs inte 100% kompensation för 50% av bandbredden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

ngn som fått lägre pris retroaktivt hos comhem? ja har medium som kostar 319. men de har dragit 389 i 3mån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CBW
ngn som fått lägre pris retroaktivt hos comhem? ja har medium som kostar 319. men de har dragit 389 i 3mån.

Mailade dom den 15 nov ang detta och sa att jag inte ansåg att jag skulle betala priset för Large när jag uppenbarligen hade medium och att de inte hade en tjänst med 8 Large.

Begärde en korrigerad faktura, trots det blev jag påförd påminnelse avgift för deras felaktiga faktura, eftersom jag inväntade en korrigerad faktura med korrekt belopp.

Den 15 Dec sa dom ung "Oj det stämmer ju, det skall vi fixa"....Men jag blir fortfarande debiterad för Large...man undrar ibland vad dom sysslar med ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

600mbit hs kom hem, galet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Jo det är "ditt fel" företaget lämnar av 24Mbit till varje anslutning i telestationen, därefter är det yttre omständigheter som avgör hastigheten...
inget företaget kan påverka ...

dessutom påverkar din router, dina ledningar samt jack i huset/lägenheten

ADSL fungerar så att den använder teleledningarna .. sedan att kunder är för dumma för att förstå hur tekniken fungerar är synd ...

slut gnäll eller kör på modem! teleledningarna är inte specade för ADSL! de är specade för helt andra frekvenser ...

gnälliga personer som skyller okunskap på företag suck ...
men folk gillar ju att gnälla å klaga och vara negativa ... kanske en flykt från en trist å grå verkligen som en del lever i? inte vet jag...

det enda man kan göra är att påverka div. hastigethsägare etc så att det byggs ut nät för datakommunikation, tex ETTH/FTTH ..

Sedan får man vara glad att man det finns tekniker som ADSL, annar sskulle du suttit där med modem!

ursäkta mig snubben, men har du allvarliga problem!?

Vad snackar du om egentligen? Det låter som att du vänder dig mot mig, o ja har då aldrig klagat på varken det jag får ut av min uppkoppling lr ADSL som sådant.

styr din mun lite bättre, ja klagar inte, o ja kan de här me ADSL o nätverk o allt utan till o inn så chill off e du snäll va.

Och visst kan man säga att det mkt mer är operatörernnas och omgivninngenns fel, för det är INTE kundenns fel, me dem förutsättningarna som ja nämnde uppfyllda! Jag kan väl inte hjälpa var stationer är placerade? Ja kan väl inte hjälpa hur fastighetne har sina kablar dragna? etc. etc.
Snälla...

Min router påverkar då definitivt inte, väl genomgågna 80Mbps in på WAN porten så det är inga problem med den biten
Tror heller inte att mina ledniingar påverkar, då fastigheten bara har maz 15 år på nacken.

Så det återstår, problemet och ansvaret borde helt klart ligga hos ISPn och inte hos kunde i sådana här fall, jag har bara valt att bo där jag bor, inte mitt fel att det inte finns en ännu närmre telestation.

Vad gäller specsen för teleledningarna...vad ja känner till möjligör UDSL många ggr snabbare hastigheter än dagens 24 lr 28Mbps. Läsa på tkr ja att du ska göra

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Jo det är "ditt fel" företaget lämnar av 24Mbit till varje anslutning i telestationen, därefter är det yttre omständigheter som avgör hastigheten...
inget företaget kan påverka ...

dessutom påverkar din router, dina ledningar samt jack i huset/lägenheten

ADSL fungerar så att den använder teleledningarna .. sedan att kunder är för dumma för att förstå hur tekniken fungerar är synd ...

slut gnäll eller kör på modem! teleledningarna är inte specade för ADSL! de är specade för helt andra frekvenser ...

gnälliga personer som skyller okunskap på företag suck ...
men folk gillar ju att gnälla å klaga och vara negativa ... kanske en flykt från en trist å grå verkligen som en del lever i? inte vet jag...

det enda man kan göra är att påverka div. hastigethsägare etc så att det byggs ut nät för datakommunikation, tex ETTH/FTTH ..

Sedan får man vara glad att man det finns tekniker som ADSL, annar sskulle du suttit där med modem!

Comhem är inte ens ADSL?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

hallå om man beställer 24/1 och bor i upc hus får man 24/4 , såg flera på forumet som skrev det ? för jag får inte ens ut mina 8 uppload tycker det bara är onödigt.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

hm får man ut 4 av deras 1 ??? va??

vart står det på siten?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ringde Com Hem igår och bad om att få uppgradera från 8 till 24 mbit. Då sa dem att det var många kunder som ville det nu och vi blev uppsatta på någon "lista". Vi fick inte ens reda på när vi får det. Lite dåligt av dem...

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
BasseBaba om det inte varit upp till 8/8 mbit så hade vi kunat kräva exact 8/8 i tp test.

ja det förstår ju jag med.
och som Bogey sade så vill dom ju bara skydda sig själva.

men det är ändå så otroligt fult att dra in ett sånt begrepp som "upp till" utan att specificera vad det betyder, eftersom man som kund inte har något att komma med.

förstår delvis comhem, för om dom:
A. "garanterar" den utsatta hastigheten kommer dom få sjukt mycket skit eftersom det är svårt/dyrt att garantera något... (som vi märkt i denna tråden...)

B. skriver "upp till 8/8 men 0.5/0.5 garanterad" (det är detta jag vill ha)
men, eftersom dom gå kommer bli tvugna att sätta en rätt låg garanterad hastighet kommer ju svenssons i vanlig ordning tycka "oj vad dåligt, dom garanterar bara 0.5, då tar vi 24mbit adsl istället"

så det är ju ett svårlösligt problem...

Permalänk
Medlem

comhem försöker allt som oftast hålla sig över 70% av maxspeed på primetime. Där har ni väll deras mått av OK uppkoppling. Dvs 16,8mbit är ok på 24mbitstjänsten kvällar/helger.

Sedan om det står officielt någonstans vet ja inget om. Det är iaf deras riktlinje.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Upplever min lina aningen ostabil till och från.
Vet inte om det är FON routern som spökar eller comhem.

Paket: Skickade = 32405, mottagna = 31888, Förlorade = 517 (1 %),

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.