Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Nu står ju inte heller ISPn för investeringskostnaderna för att installera lan i lägenheterna. Beslutet ligger till 100% hos din fastighetsägare huruvida LAN skall installeras eller inte.

Allt går på offert till de som kan leverera internet över lan.

Tänk på t.ex Bostadsbolaget i Göteborg, över 24.000 lägenheter som skall pyttsas iordning, det tar tid och kostar enorma pengar.

Telia drog in LAN i vår förening (3 fastigheter 90 lägenheter), kosta inte föreningen ett dyft, enda som gäller är att Telia får ensamrätt att leverera internet över fibern i 7år, efter det får vi LAN-nätet o kan göra som vi vill.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Låter juh helt sjukt bra, vet du hur er förening fick till det avtalet?

Visa signatur

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX. We don't believe this to be a coincidence.

Permalänk
Medlem

för att telia tar sådana ockerpriser att 7år räcker gott och väl för att telia ska bli rika där ändå?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterBill
Låter juh helt sjukt bra, vet du hur er förening fick till det avtalet?

Jag ringde till Telia, förklara hur det var och om dom var intresserade att leverera. Fick ett kostnadsförslag nån vecka senare, gjorde en motion till årsstämman och styrelsen besluta att gå vidare. Telia skicka en Relacom snubbe som kolla hur det gick o dra kabel, inga probs där så då fick vi en offert som föreningen nappa på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
för att telia tar sådana ockerpriser att 7år räcker gott och väl för att telia ska bli rika där ändå?

Ja, 275:- i månaden (10/10) alt. 320:- (100/10) är ju verkligen ockerpris... Visst det går väl o få billigare, men ockerpriser? Definitivt inte med tanke på att vi får nätet sen. Sen är det förjäkla stabilt, bra ping o peering.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Yes ja skulle va överlycklig om ja kunde få telia fiber, det e nog utav det bästa som finns!

men ute i boskapsgården lär aldrig nän fiberleverantör våga sig,=)

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
Jag betvivlar att coax nät baserat skulle vara billigare i investeringskostnad än motsvarande lan installation, ethernet switchar är ju trots allt ganska rejält pressade i pris.

Jag tror nog comhem till stor del ser lan utbyggnaden som ett hot, finns nog en anledning dom gratis uppgraderade coax fastighetsnät, detta troligen för att få fastighetsägaren att se minimal nytta att investera ~2k per lgh i ett lan till alla lägenheter. Till detta kommer comhems 100 Mpbs "satsning" ett antal år sen som också kändes som vi säger något i media för att lugna ner marknaden.

Precis min teori oxå!

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Phunky
BasseBaba: Detta eftersom fibernätet comhem använder (det är bara i bostadsområdet som coax används) är såpass utbyggt att de "förhållandevis" lätt kan börja leverera där med då den dagen är kommen att släcka hela cable-nätet. [/QUO
TE]

EXAKT! varför då inte göra den övergången _nu_, och skippa alla problem som koax-nätet ger?
Varför lägga pengar på att nu installera docsis2.0? för att få 8mbit?
sedan antagligen docsis 3.0 i "framtiden" (läs ~2027 i comhems hastighet)

när dom kan dra lan och få gbit-hastigheter IDAG istället?

visst det kanske blir en del dyrare att dra LAN (men jag tvivlar ändå på det, ni menar alltså att dra LAN i en fastighet är dyrare än att först dunka in docsis 2.0 utrustning för att sen byta till docsis3?), och sen får man ju då jämföra grejorna:

docsis 2.0 : 24/8
3.0: 100/100 (på sin höjd?)
lan: 1000/1000

slutkunderna kan alltså få en över 100gånger snabbare upstreamkapacitet än docsis 2.0 redan nu i dagsläget.

det är bara därför det känns så segt och trist att företag pumpar in pengar i adsl och cable när det (för kunderna då såklart) finns så mycket bättre tekniker att tillgå.

och med tanke på hur sjukt mkt billigare alla lan-tjänster är så tvivlar jag på er teori där oxå.

hur fan kan det erbjudas 100/100 för under halva priset utav min 8/8 lina, om nu comhem har det så mycket billigare med sina coax/cable/docsis-lösningar?

Permalänk

idag är nästan alla LAN anlägningar förbereda på 10/10 gigabit.

det finns så mycket mera utrymme i en Fiber kabel en vad det finns i Koaxial

BasseBaba 100/100 för 149 kr är fett billigt.

Tänk om UPC 8/8 skulle kosta 200 kr , då hade det varit mera rimligt pris. Men då så mycket dyrare en fiber :S

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ursäkta?

Vilken lan utrustning är förbered för 10 Gbit?
Den standarden är inte ens klar ännu.
Teoretiskt kan en cat6 under bra förhållanden klara 10Gbit i 30 meter. Det räcker knappast i ett hyreshus. Cat6a och 7 är inga standarder ännu.
Sen kan du ju försöka hitta en router eller switch för 10Gbit under 100 000

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ni tänker fel verkar det som...

Eftersom comhem har sitt nät utbyggt redan så är det ju inte en merkostnad för dem att köra vidare på cable mer än när de byter standard och underhåller nätet. Som sagt tidigare så drar comhem inte in koax i en bostad för egna pengar. Inte heller uppgraderar dom alla fastigheter vid övergång till deras bredband, det beror helt på hur bra/dåligt nätet är ifrån början. comhem tackar bara och tar emot då fastighetsägaren väljer cable-tekniken vid nybyggen. comhem väljer alltså inte åt fastighetsägarna vad de skall ha för teknik, de gör de själva och pyntar för. Förstår inte varför comhem skulle börja dra in fiber/LAN för egna pengar i en fastighet där fastighetsägaren redan pyntat och dragit in koax som de kan tjänar pengar på?

Docsis 1.0/1.1/2.0/3.0 är ju främst teknik i slutpunkterna på nätet. Alltså på comhems huvudcentraler och hos kunden iom hans modem. I övrigt är det bara att hålla bra kvalitee på nätet så löser det andra sig själv. Alltså ingen jättestor merkostnad.

Om sedan långt i framtiden alla fastighetsägare skaffar en öppen fiber/LAN-lösning paralellt med comhem och de märker att de tappar kunder (vilket de iaf inte gör i dagsläget) kan de ju börja leverera via den tekniken via sitt redan utbyggda fibernät UTAN att ha behövt betala för utbyggnaden i fastigheten eftersom någon annan redan pyntat för det.

Visst är tekniken via koax inte den bästa lösningen på långa vägar men när de endå har nätet och kan tjäna pengar på det i oöverskådlig framtid kan jag inte se att de valt fel. De har endå en backup i framtiden iom öppna stadsnät. De sniffar ju redan i gränslandet i Linköping med köpet av kunder från Visit/Utsikt's LAN/fiber och nu med uppköpet av UPC-LAN.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

jupp precis, fastighetsnätet är fastighetens i både cabel och lan fallet. Eftersom comhem finns i dom flesta lägenhetshushåll i landet är comhems främsta konkurrent adsl operatörerna vilket också återspelar sig i deras prissättning. Alla företag försöker så klart optimera intäkterna från kunderna och comhem inriktar sig så klart på dessa stackare som bara har comhem eller adsl, medan lan isp:erna måste i många fall få fastighetsägarna att investera i helt nya fastighetsnät vilket så klart är svårare. I och med att lan tekniken är "billigare" har man en fördel och kan därmed sätta ett attraktivt slut kunds pris och kan i många fall bli en motivator för fastighetsägaren att kunna erbjuda sina hyresgäster en bra och billig internet tjänst.

10 Gbps draften specade 55 m för cat6 vad jag minns, men det kan ju ha ändrat sig.

Docsis så har man ju switchen i kabeln så att säga, eftersom man bygger accessen på tidluckor som varje abonnent allokerar för sin trafik, där man samsas med grannarna om resterande kapacitet. Därför kan man i princip jämnföra uplinken på lan switcharna med totala kapaciteten i docsis coaxen. I docsis 2.0 så ligger denna kapacitet runt 40-50 Mbps per kanal, detta ger ju en betydligt snävare kapacitets marginal att röra sig med jämnfört med en ethernet switch, detta "problem" kommer dock att lösa sig i docsis 3 där man bla kommer kunna "slå" hop flera kanaler och därmed kunna utöka kapaciteten.

Detta visar att dagens docsis standard är kraftigt underlägsen lan switchade nät, sen kan ju comhem skriva hur mång Gbps som helst dom nu kan hantera i teorin.

När det gäller fiber finns det redan i dag utrustning som kan pressa igenom > 1Tbps i en o samma fiber par, dock så är så klart sådan änd utrustning mycket dyrbar. Att diskutera vad en speciell kabel typ klarar i teorin eller ej ser jag tämligen irrelevant.

Permalänk
Medlem

Tele2 drar sig ur
upphandlingsbråk

Tele2 drar tillbaka sin överklagan om Göteborgs kommunala bostadsbolag Framtidens upphandling av triple play-tjänster. Detta trots att flera rättsinstanser gått på Tele2:s linje.

Man får tacka. Hade ju inte velat ha tele2.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Avstängd

Hör inte riktigt till bredband men det har kommit upp 1000 ggr innan så här kommer infon ang digital Tv3 mm.

http://www.comhem.se/portal/comhem?_nfpb=true&_pageLabel=comh...

Till glädje för många.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Avstängd

"Bredbandskunder känner sig svikna av Comhem"

"Bredband som i bästa fall fungerar ibland, avbrutna telefonsamtal och massiva driftstörningar - Comhem har blivit en mardröm för många svenskar. För några veckor sedan var 63 000 abonnenter utan telefon, före det kom 50 000 inte åt sin e-post och i går drabbades många abonnenter av stopp på sina Comhem-tjänster."

http://www.expressen.se/prylar/1.612567

http://www.expressen.se/prylar/1.612590

*Nu är det 4.5 dagar kvar av Q1 2007, då vi comhem kunder skulle kunna få 24/8mbit.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Avstängd

Är det inte dags att sluta gnälla över 24/8, 100/100 eller vad det nu är ni väntar på? Comhem har problem att leverera kapaciteten just nu...tat lugnt, gå ut i solen o ta en glass istället.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

en annan är tvungen att flytta bort från fd UPC ... nu kan jag bara få ADSL :((( comhemm fööörlåt att jag nånsin sagt nått elakt om er .. buuhuuu ...

usch 125kr i månaden bara för att kunna få adsl sedan ~350 på det och sedan telefon kostnader, IPtelefoni som ja har just n är det ju ingen ide att köra med på adsl , finns inte upload åt det .. och man msåte ändå betala till telia . fan fan fan...

Det är en jävla bredbandsöken i stockholm!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Hmm? Nu ringde de från Comhem för att informerar mig om förändringarna i digitaltv-paketet, samtidigt vill han informera om deras andra produkter och tjänster däribland bredband 24. Jag sa att jag är medveten om deras produkter men väntar med spänning på er 24/8 tjänst. Då säger killen ordagrant:

"Vissa comhemfastigheter kan redan idag få en snabbare upload, 5Mbit, men man måste kolla med kundtjänst om du tillhör en sådan fastighet".

Jaha, kan du kolla detta? frågade jag
Nej, jag sitter tyvärr bara med våra tv-tjänster.

Det börjar alltså rullas ut lite högre upload, 3vligt att se.

/Aure

Edit: Innan ni går igång, jag frågade om detta var fd UPC-fastigheter, men nej, det var det inte.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

UPC fastigheterna har redan 8Mbit i upload så.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
...
...
...
"Vissa comhemfastigheter kan redan idag få en snabbare upload, 5Mbit, men man måste kolla med kundtjänst om du tillhör en sådan fastighet".

Edit: Innan ni går igång, jag frågade om detta var fd UPC-fastigheter, men nej, det var det inte. [/B]

Jag tror inte att du ljuger, däremot tror jag faktiskt att snubben du snackade med har fel..

Permalänk
Medlem

Högre upload gäller fortfarande bara F.D. UPC-hushåll, trust me. 24/8 hinner bli klart tom slutet av nästa månad om arbetet håller samma tempo som det hittills gjort på deras andra orter. 1mån är inte mycket försenat då det gäller comhem förövrigt Jag skulle dock se att det förskjuts lite till så de hinner få bort belastningarna de fortfarande har kvar på vissa håll med 24/1-tjänsten.

Ang Expressen-artikeln. Brukar vara de som har minst problem som går ut i tidningarna och gormar. Det är aldrig för att ta upp sitt egna problem utan bara för att skada operatören man gör så. De som vill ha hjälp går till konsumentverket om man inte lyckas med supporten.

Äntligen Tv3 och Tv6 digitalt!

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Högre upload gäller fortfarande bara F.D. UPC-hushåll, trust me. 24/8 hinner bli klart tom slutet av nästa månad om arbetet håller samma tempo som det hittills gjort på deras andra orter. 1mån är inte mycket försenat då det gäller comhem förövrigt Jag skulle dock se att det förskjuts lite till så de hinner få bort belastningarna de fortfarande har kvar på vissa håll med 24/1-tjänsten.

Ang Expressen-artikeln. Brukar vara de som har minst problem som går ut i tidningarna och gormar. Det är aldrig för att ta upp sitt egna problem utan bara för att skada operatören man gör så. De som vill ha hjälp går till konsumentverket om man inte lyckas med supporten.

Äntligen Tv3 och Tv6 digitalt!

Pratade med Comhem idag. Dem sa att inte alla kommer få tillgång till högre upload ändå. Snackade han dynga eller?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Ja de pratar garanterat i natmössan. Alla kommer att kunna teckna 24/8 vare sig man tillhör F.D. UPC eller gamla comhem. Det riktiga frågetecknet är hur många som verkligen kommer få ut sina 24/8 vid lansering

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

OK Phunky, jag har ignen anledning att misstro. Jag vill dock återigen påminna att jag bad de dubbelkolla detta, varpå han dubbekollade detta (var väl bort 45sek) och återkom med svaret att det gällde även Comhem-fastigheter.
Han må vara helt funtad personen som jag talade med, men han snackade dessutom om 5mbit och inte 8mbit UL som jag oxå påtalade ang UPC.

Jaja, den som lever får se!

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Han sitter på ett callcenter. De har inte tillgång till information om kommande produkter innan de lanseras.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Undrar hur mycket pengar de lägger på att folk ringer om och om igen efter som de alltid får dubbla och trippla budskap samt hänvisas till att felsöka sin utrustning för femtioelfte gången. Hälften så många i supporten som löste problem skulle bespara många kronor, generera nöjdare kunder och på så vis comhems varumärke.

Bara vinster med andra ord

Helt enkelt har man först en gatekeeper som kan lättare support som är i stil med är knappen på och strömmen i. Dvs som kan lösa de vanligaste problemen som går fort. Är det löst så tack och hej annars vidare till nästa supportperson som har lite tid att gå djupare. Sen finns ett led till för rediga problem som kräver väldigt mycket.

Och när det gäller användarens utrustning som inte är släkt med comhem så skulle en pekning i rätt riktning vara värt mycket. För i slutändan vill man ha kunder som är nöjda för att allt fungerar, oavsett vems fel det är.

Jag tror att då slipper folk ringa supporten om och om igen och bara stå i kö och sen prata med ett vucko som bara skjuter från höften och gnäller över sin låga lön och vad den personen har för avsikt att dricka till helgen alt vad som dracks förra helgen.

Bara för att en lösning är bra betyder inte att den är dyr. Antagligen kräver den lite kompetens i tänket från början men på sikt så fungerar det. När kunder är nöjda så är anställda nöjda och alla är glada och det blir fred på jorden

/jon

Permalänk
Avstängd

Phunky: På en skala 1-10 hur stor chans tror du att det är att vi i Göteborg har fått 24/8mbit innan den första Juni ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss viasat sport av comhem. och då passade jag på och fråga efter 5 Mbit upload. Men det va inget som de kände till. Det är bara fd upc som kan få högre upload sa han på comhem.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

SweCarl: 24/8 kommer vad jag vet lanseras samtidigt till alla orter så att Göteborg skulle få 24/8 innan juni betvivlar jag inte. Sedan om det fungerar är ju en annan femma. Det kan ju också bli så att de lanserar i hela Sverige men sedan blir det för belastat som med 24/1 och nekar vidare uppgradering under ett tag i vissa områden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

ptja innan sommaren så borde dom la hunnit ja tror mer på 10/2 under primetime, även om dom kallar tjänsten 24/8, iaf fram till jul, sen kanske det e ordnat=)

//snabbis

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

bara det blir mer än 1 Mbit upp så är jag nöjd...

hoppas de får iordning det snart, så man vågar beställa...(sitter med svinigt dyrt telia ADSL nu...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
ptja innan sommaren så borde dom la hunnit ja tror mer på 10/2 under primetime, även om dom kallar tjänsten 24/8, iaf fram till jul, sen kanske det e ordnat=)

//snabbis

Haha ja, kan de ens leverera 15/4 vilket jag tror snittet kommer vara en lång tid efter lansering så är det ju långt bättre än *dsl iaf. Man kan ju alltid hopps.

Visa signatur

Dooh!