[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Active Virus Shield och Amaya tillagda. Tack!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vad hände med Omni Format? Minns att den fanns i listan tidigare *Rätta mig om jag har fel*. Har inte provat den ännu så jag skulle vilja veta vad som var fel på den.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricque
Vad hände med Omni Format? Minns att den fanns i listan tidigare *Rätta mig om jag har fel*. Har inte provat den ännu så jag skulle vilja veta vad som var fel på den.

Hm, har för mig jag la till OmniFormat. Kanske råkade ta bort när jag ändrade organisationen, ska lägga till igen.

Edit: OmniFormat är adware, därför jag tog bort den.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om MediaCoder. Det är ett program som transcodar mellan en hel drös med filformat, både audio och video.

http://mediacoder.sourceforge.net/

Jag tycker att det är bra, lättanvänt också. Det man kan ha som invändning är att det fortfarande är under utveckling och alltjämt lite buggigt. Men testade nyss att transcoda lite ogg-filer till mp3 och det funkade utmärkt.

Open source också.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Miranda-IM
Stödjer många protokoll och har många plugins för att få de funktioner man vill ha. Minimalismen är underbar dessutom.

Notepad++
Underbar textredigerare. Highlighting till en mängd olika språk.

Bitlord
En till bittorrent-klient.

Aja.. Någon måste väl platsa i alla fall?
För övrigt: Bra initiativ!

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pho
Miranda-IM
Stödjer många protokoll och har många plugins för att få de funktioner man vill ha. Minimalismen är underbar dessutom.

Notepad++
Underbar textredigerare. Highlighting till en mängd olika språk.

Bitlord
En till bittorrent-klient.

Aja.. Någon måste väl platsa i alla fall?
För övrigt: Bra initiativ!

Bitlord = Bitcomet med reklam, enligt källor.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricque
Bitlord = Bitcomet med reklam, enligt källor.

Okej. Det visste jag inte. Ville bara tipsa på luckor i listan

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tillagda:
> CamStudio - Program som spelar in allt som händer på din skärm till AVI eller SWF.
> Miranda - Minimalistisk modulbaserad IM-klient. För dig som tycker allt annat är för resurskrävande. (i.o.m. ver 0.5 är de buggarna jag stötte på vid testning borta)
> MediaCoder - Program för att enkelt transkoda videofiler mellan en mängd olika format. (Ersätter även iPod Video Converter)

Avfärdade
BitLord - Kan inget som inte uTorrent eller Azureus kan.
Notepad++ - Inga fler texteditorer, passar bättre i programmeringsdelen.

Tack!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Email-klienter
POP Peeper

Den i mitt tycke bästa e-post-kollaren.

Har stöd för POP3, SMTP, GMail (Pop med SSL), Hotmail\MSN, Yahoo, Mail.com, MyWay, Excite, Lycos.com, RediffMail.

Filhantering
Xplorer² lite

Mycket kompetent ersättare för vanliga Windows explorer.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Inaktiv

errmmm...resource hacker? man kan använda det för att titta vad som finns i windows executable (.exe) filer (massa andra file extensions också) och .dll filer som vi alla känner till.
typ systemverktyg lr nåt.

reshackers hemsida

gmax (som inte finns att ladda ner längre) är en gratisversion av 3d studio max. en massa funktioner borttagna förstås.

ev. dragon unpacker. kan man kolla vad som finns i många spelarkiv. fast det är ju bara moddare som har nytta av det.

mp3directcut kan man ju redigera lite ljudfiler och dylikt..brukar nästan aldrig använda det så vet ej hur det står sej mot "konkurrenter".

kanske dåliga förslag skriver ej hemsidor som inte finns

Permalänk
Medlem

QCad Community Edition är open source.
Men går endast att ladda ned som källkod. Och av produktbeskrivningen att dömma så kompilerar den inte under Windows.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

Under Codecs kan jag rekomendera K-lite Codec Pack:

http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Codec_Pack.htm

Mediespelare följer med (MPlayer Classic) och tillsammans med codec-paketet spelar den upp allt jag har testat hittills.

Permalänk
Medlem

Då kommer jag med nästa deltagare i Codecs listan

CCCP (Combined Community Codec Pack)

http://www.cccp-project.net/

Framtaget i första hand för Anime men fungerar suveränt för allt annat inom media.

Läs lite om CCCP på undertexter.se: (Registrering krävs)
http://forum.undertexter.se/viewtopic.php?t=5028

Enligt mig finns det inget annat Codec-pack som slår CCCP. Har testat K-Lite och liknande men inget är så bra som denna. Måste även säga att K-Lite:n segat ner min dator något när jag använde den.

(Obs - Andra Codec pack måste avinstalleras före CCCP installeras, för att undvika krockar mellan codecsen. Använd "Insurgent" programmet som finns på deras sida, för att se vad som är installerat på datorn.)

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Vim borde ligga med under Texteditorer.
En av de kraftfullaste som finns.

Sedan tycker jag att Putty passar bättre under fjärrstyrning då det är det det gör.

Edit: Missade att du inte vill ha fler text editorer.

(Antar att en sådan här lista skulle vara hyffsat onödig i *nix-forumet. )

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Vim borde ligga med under Texteditorer.
En av de kraftfullaste som finns.

Sedan tycker jag att Putty passar bättre under fjärrstyrning då det är det det gör.

Edit: Missade att du inte vill ha fler text editorer.

(Antar att en sådan här lista skulle vara hyffsat onödig i *nix-forumet. )

Har valt att inte inkludera fler texteditorer eftersom det finns så extremt många bra alternativ som är gratis. Ofta är det en smaksak vilken man föredrar. Det ser man på trådarna i programmeringsforumet, blir flamewar såfort frågan kommer upp på dagordningen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

winscp kan vara en bra scp/sftp klient för de som inte använder samba på sina *nixdatorer.
Vet inte huruvida den passar in i denna listan dock.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Under Backup/Synkronisering

SynkBack - Helt OK synkroniseringprogram.

Under Bildredigering
IrfanView - tycker dock XnView är bättre men smaken är som röven, klöven...

Vidare har Ethereal bytt namn till Wireshark

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Webbdesign kanske skulle ta och flytta till rubriken Design.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Billy

http://www.sheepfriends.com/

En grafiskt sett simpel musikspelare men har många sköna funktioner. T ex kan man välja egna "hotkeys".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thidor
Billy

http://www.sheepfriends.com/

En grafiskt sett simpel musikspelare men har många sköna funktioner. T ex kan man välja egna "hotkeys".

Håller verkligen med. Enkel, bra funktioner, drar lite prestanda och är grymt snabb.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Håller verkligen med. Enkel, bra funktioner, drar lite prestanda och är grymt snabb.

Billy är bland det bästa som hänt mig
inte märkvärdig på nått sätt men snabb, smidig och helt enkelt bra...

Permalänk
Geeks
SweClockers

* Codecpacks tror jag vi skippar, finns för många nackdelar med att använda sig av dom. Dessutom är det väl lite si och så med licenserna, antagligen farligt nära §7.
* Xnview vs. Irfanview diskuterades före den stora trådrensningen, de flesta var överrens om att xn var bättre.
* Popkeeper är lite för litet för att inkluderas, blir så väldigt mycket småprogram som sagt.
* Xplorer^2 har vi diskuterat tidigare, tror det var nått fuffens med gratisversionen?
* Synkback använde jag själv förr i världen, det är rätt mycket sämre än de som redan finns i listan.

Uppdateringar
* Etherreal -> Wireshark
* Billy åker med när deras sida är uppe igen.
* QCad borta pga att bara källkod distribueras.
* WinSCP tillagd.

Härligt med så hjälpsamma medlemmar!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Billys hemsida funkar fint för mig nu iaf.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Varför fick inte Celestia någon [OSS]-tag?

Citat:

http://www.shatters.net/celestia/download.html

* Source Code
    Celestia is an open-source project. As such, its source code is
    provided and is freely modifiable and redistributable as per the
    GNU Public License.

Permalänk
Medlem

här är ett förslag: Total Copy

Ett ovärderligt program för den som ska kopiera/flytta större mängder filer på burken. Här är den engelska beskrivningen:

Total Copy is a handy shell extension, that allows you to pause and resume file copies under Windows. It integrates into the right click menu and becomes available whenever you drag files or folders to copy them. You can also limit the copy speed, if needed.

Total Copy also speeds up the overall copy process. The program does not modify the default copy function, but rather installs as an additional option.

Features:

- Pause / Resuming : At any time you may pause the copy-prosess, and continue later.
- Auto-pause on any error : If you run out of disk space, the network goes down, or some other error occurs, copying is automatically paused, and you may resume when the error is sorted out.
- Resuming on Power Failure : If the computer is turned off during the copy prosess (ex. power-loss or system-crash), Total Copy lets you resume when you restart.
- Speed limit : Slows down the copy prosess, and frees resources to other tasks.
- Faster than Windows : Copies slightly faster than Windows (approx. 10% locally, and 1% on network)
- Small improvements : Shows copy-speed, a percent-bar and KBytes remaining.
- Does not modify Windows' own copy-function : This program will not alter the existing windows-copy-function.

http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/Total-Cop...

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

COPSSH kanske?
Gratis och lättinstallerad SSH-server för Windows.
Verkar funka bra. Går tex utmärkt att tunnla in med VNC om man vill det.
Vet annars inte vad den kan och inte kan men duger bra för mig, och jag hade svårt att hitta en gratis som var lättinstallerad och utan tjafs så kanske fler kan ha nytta av länken

http://www.itefix.no/phpws/

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Testade Album Cover Downloader.
Programmet var ju okej, men så extremt irriterande att man inte bara kan söka efter ett album och sen BARA spara bilden. Istället måste integrera sitt arkiv för programmets egna preferenser. Förstår inte varför de måste krångla till det. Tvi och spott!
Istället så finns det ett annat program som är dock i utvecklingsstadiet, men fungerar redan mycket bra (Iallafall för mig). Det heter [url=http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=43429
]Coverdownloader[/url]. Open source. Kräver .Net framwork 2.0 för att fungera.

Permalänk

NTP
http://www.ntp.org
Ser till att klockan i datorn går rätt genom att synkronisera mot en server

[edit] efter att ha läst inläggen ovan skippar vi kanske programers notepad [shit-7edit]
Programmer’s Notepad
http://www.pnotepad.org/
Enkel editor med stöd för färgkodning av källkod mm.

Permalänk
Medlem

Styler Toolbar

Toolbar replacement program

Styler är numera "Freeware", inge reklam eller nått skit.
Man kan även byta VS tema via detta program, ta bort menyn i Explorer och Internet Explorer etc.

Officiell hemsida(?)

Kan tankas här.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Flyakite OSX borde passa in nånstans.

http://osx.portraitofakite.com/

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning