[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
btw. Altså stavas med två l.

Jag gillar att stoltsera med mina språkkunskaper genom att slänga in ett ord eller två på danska i vissa av mina inlägg.

Jag tycker absolut att Winamp platsar på listan. Det kanske inte är den bästa musikspelaren (villket är subjektivt), men hör absolut till toppen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag gillar att stoltsera med mina språkkunskaper genom att slänga in ett ord eller två på danska i vissa av mina inlägg.

Jag tycker absolut att Winamp platsar på listan. Det kanske inte är den bästa musikspelaren (villket är subjektivt), men hör absolut till toppen.

Alla har vi våra personliga preferenser. Men om jag ska vara helt ärlig (och objektiv) så är winamp en helt ok spelare. Men jag tycker den är skit.

EDIT: Shit jag kan inte dubbelpsta

Encoder frontends
WinLAME http://winlame.sourceforge.net/
klarar massor med ljud

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

RegSeeker

När jag körde RegSeeker på min dator så slutade mina ATI-drivare att fungera som de ska. Var tvungen att köra en system restore.

Permalänk
Medlem

Systemverktyg:

Bootvis
http://www.soft32.com/download_19687.html

Snabbar upp uppstarten av Windows XP.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Systemverktyg:

Bootvis
http://www.soft32.com/download_19687.html

Snabbar upp uppstarten av Windows XP.

Hur gör man efter att man har installerat programmet då? blir den snabbare automatiskt? kan inte hitta något om det:/
Har testat starta om datorn men märkte ingen direkt skillnad:(

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Hur gör man efter att man har installerat programmet då? blir den snabbare automatiskt? kan inte hitta något om det:/
Har testat starta om datorn men märkte ingen direkt skillnad:(

Du startar programmet och börjar med att klicka "Trace" och välja "Next Boot + Driver Delays" i menyn. Datorn startar då om och då söker bootvis igenom dina uppstartsprogram och drivrutiner. När det är klart kommer du se lite statistik. Efter det så klickar du på "Trace" igen och väljer "Optimize System". Datorn kommer då startas om och du bör låta datorn vara en stund tills Bootvis säger att optimeringen är klar. Efter det ska datorn gå lite snabbare att starta upp. Skiljer lite från dator till dator. Men har du tur kan du tjäna många sekunder

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Nätverksövervakning:
Netlimiter monitor
Enkel och tydlig nätverksövervakare. Ger en översikt över vilka processer som tar bandbredd och hur mycket det tar.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tillagda
> WinMTR - Gratis grafiskt traceroute/ping paket med exporteringsfunktioner för html/text.
> Netlimiter Monitor - Övervakar processer som genererar trafik
> CPU-Z - Ger mycket utförlig information om CPU, och en del övriga komponenter.
> WinLAME - Frontend för LAME-encodern.

Avfärdade
BootVis - Två skäl: Microsoft drog tillbaka programmet kort efter det kom ut. För det andra har det aldrig bevisats att programmet verkligen gör den nytta som det påstås. Dessutom cirkulerar det ett rykte att det enda programmet gör är att defragmentera filerna som laddas vid start.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

vet inte om man får önska program här men gör det i allafall för jag är nog inte den enda.

Behöver ett bra gratis program som kollar tempen på mitt ATi grafikkort samtidigt som den kollar tempen på CPU hdd och annat, nån som har nåt tips ?

Permalänk
Medlem

Speedfan? Finns på listan.
"> Speedfan - Enkelt program som främst visar temperaturer och fläkthastighet, men även en hel del annat. Kan ändra fläkthastighet på moderkort som stöds."

Under Systemverktyg -> Systeminformation

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

KRISTAL Audio Engine

http://www.kreatives.org/kristal/index.php?section=news

Ännu ett program ämnad för, precis som Audacity, inspelning, mixning och redigering.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Billy

Har tankat några program nu och är mycket nöjd.

Men är det någon som vet hur Billy Song Dumper fungerar om man ska få låttiteln visad i msn?

/schupa

Visa signatur

| FD Define R2 | MSI Z390-A PRO | Intel i3-9350KF | Gainward GTX 980 Phantom | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Crucial MX300 275GB | OCZ Vertex 460A 120GB | Corsair RM750X V2 | 3x AC F12 PWM | BenQ XR3501 | SteelSeries Siberia 800 | Mionix Zibal 60 | Func MS-3 R2 |

Permalänk
Medlem

Notepad2 är opensource

"
New in Version 1.0.12

- Notepad2 source code now released under the GNU GPL"

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Speedfan? Finns på listan.
"> Speedfan - Enkelt program som främst visar temperaturer och fläkthastighet, men även en hel del annat. Kan ändra fläkthastighet på moderkort som stöds."

Under Systemverktyg -> Systeminformation

Visar inte mitt grafikkort iallafall... Ska det visa det eller är det jag som gjort fel nånstans ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkläsk
Visar inte mitt grafikkort iallafall... Ska det visa det eller är det jag som gjort fel nånstans ?

Everest isåfall skulle kunna hjälpa dig men då utvecklaren för programmet har slutat stödja det (och därav inte gratis längre) så hade Ati Tool varit en lösning. Speedfan mäter däremot resten av datorns temperatur men dessvärre så är inte den precis av sig då det står "Temp1" "Temp2" och så vidare när man installerar det första gången så uppfattningen om vilken är vilken finns inte där.

Moderkortstillverkare lägger ofta (åtminstone Asus, kan inte riktigt svara för dom andra) program på CD:n som kollar just upp information om datorn, Asus program heter "Asus Probe". Du kan säkert hitta något mostavarande till ditt moderkort.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Re: Billy

Citat:

Ursprungligen inskrivet av schupa
Har tankat några program nu och är mycket nöjd.

Men är det någon som vet hur Billy Song Dumper fungerar om man ska få låttiteln visad i msn?

/schupa

Japp, såhär ska det vara:
File-location: tomt
refresh rate: 1 går bra
Enable Timer ska vara ikryssad (här dom flesta gör fel)
Enable Output to file: användes endast om du ska spara till filen man kan ange i första fältet
Display song in MSN: säger sig självt
Display hidden: om den ska starta direkt i tray

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Geeks
SweClockers

Uppdateringar:
Kristal tillagd.
OSS-tag på Notepad2.
Systeminformation splittades till Information om hårdvara.
Drivercleaner tillagd (skriv i tråden istället för att maila )

--

Börjar bli rätt många program nu. Ge gärna förslag om förbättringar av layouten, så att listan håller sig lättläst.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

vill slå ett slag för belarc advisor http://www.belarc.com/ som visar all information om datorns hård och mjukvara, samt att man får info om alla regnycklar till alla program man har installerade. väldigt bra om man har glömt eller slarvat bort den informationen på något sätt.

Permalänk

Hej!

Jag kan vara helt ute och cykla, men ett av mina favoritfreewares är JAlbum (http://jalbum.net/).

Ett alldeles lysande bildgalleri-program. Helt gratis, har även inbyggd webbserver för enkel hantering.

Tack för mig!

Med vänlig hälsning

CH

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk

Under CMS borde joomla vara med,

Joomla! är ett kompetent cms som nu när 1.5 snart är färdig blir ännu bättre och den första riktiga joomla efter separationen med mambo. Men vad som är bra med joomla framförallt är att det har ett mycket aktivt community och forum. Det finns svar på det mesta och det är sällan stiltje i forumet.

www.joomla.org är adressen dit,

/jon

Permalänk
Medlem

Under säkerhet borde denna in.

K9

http://keir.net/k9.html

Överlägset email antispam program när man väl har lärt upp det.
Naturligtvis helt gratis. Använder det själv och är supernöjd.

Permalänk
Medlem

Såg att Pain.net också är Open Source.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att skapa en mapp som heter .gimp-2.2 ???
För om jag inte har fattat helt fel så måste man ha en sådan mapp för att kunna använda GIMPshop???

Så under tiden så tar jag och installerar GIMP och ser om det är bra, är det någon direkt skillnad förutom utseendet på dem?

EDIT: GIMP fixade den mappen själv, tydligen. Men Det verkade som om inte GIMPshop klarade av det???

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Avid Free DV kräver ju registrering och sånt för att laddas ner, detta borde skrivas tycker jag.

Angående designen kanske man skulle göra så att du buntar ihop några överkategorier som t.ex. [Design, Desktop och Lagring], [Ljud & Bild, Kommunikation och Säkerhet] osv, och sen skapar separata inlägg med dom som du sedan länkar till i första inlägget, blir iaf lite lättare och snabbare att hitta det man ska ha då. Mina exempel kanske var lite dåliga med tanke på att med dom så skulle inläggen bli ganska mycket olika långa, men det kan man ju fixa genom att klumpa ihop lite olika kategorier. Bara ett tips alltså.

Sen måste jag få passa på att berömma och tacka för allt jobb som lagts ner, detta är en väldigt bra lista måste jag få säga! Har hittat många bra och gratis program genom den! Tackar så hjärtligt!

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Avid Free DV kräver ju registrering och sånt för att laddas ner, detta borde skrivas tycker jag.

Angående designen kanske man skulle göra så att du buntar ihop några överkategorier som t.ex. [Design, Desktop och Lagring], [Ljud & Bild, Kommunikation och Säkerhet] osv, och sen skapar separata inlägg med dom som du sedan länkar till i första inlägget, blir iaf lite lättare och snabbare att hitta det man ska ha då. Mina exempel kanske var lite dåliga med tanke på att med dom så skulle inläggen bli ganska mycket olika långa, men det kan man ju fixa genom att klumpa ihop lite olika kategorier. Bara ett tips alltså.

Sen måste jag få passa på att berömma och tacka för allt jobb som lagts ner, detta är en väldigt bra lista måste jag få säga! Har hittat många bra och gratis program genom den! Tackar så hjärtligt! http://www.sweclockers.com/forum/images_sc/icons/icon14.gif

Det var en bra idé! Optimalt vore om varje överkategori kunde var ett eget inlägg, så kunde man länka till varje från innehållsförteckningen. Tyvärr måste jag då rensa tråden igen eftersom platshållarna inte räcker till. Jag tror det är bättre att vi splittar tråden till två. En som innehåller själva listan och en annan där diskussionen pågår. Får försöka ordna det nästa uppdatering, kanske ikväll om jag hinner. Tack för feedbacken!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det var en bra idé! Optimalt vore om varje överkategori kunde var ett eget inlägg, så kunde man länka till varje från innehållsförteckningen. Tyvärr måste jag då rensa tråden igen eftersom platshållarna inte räcker till. Jag tror det är bättre att vi splittar tråden till två. En som innehåller själva listan och en annan där diskussionen pågår. Får försöka ordna det nästa uppdatering, kanske ikväll om jag hinner. Tack för feedbacken!

Nemas problemas

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk

Ett väldigt smidigt program för att göra om musik till mp3 är dBpowerAMP music converter:

http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

Permalänk
Medlem

mkt bra!

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FuzzyDuck
Ett väldigt smidigt program för att göra om musik till mp3 är dBpowerAMP music converter:

http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

Instämmer!

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning