[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows!

Permalänk
Medlem

Har inga förslag på program men en programkategori: Checksum program (som räknar ut en fils checksumma med till exempel MD5 algoritmen)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Har inga förslag på program men en programkategori: Checksum program (som räknar ut en fils checksumma med till exempel MD5 algoritmen)...

HkSFV är lätt de bästa programet för att skapa och använda sig av sfv filer.
Deras hemsida verkar nere eller nått, men finns att tanka här.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
COPSSH kanske?
Gratis och lättinstallerad SSH-server för Windows.
Verkar funka bra. Går tex utmärkt att tunnla in med VNC om man vill det.
Vet annars inte vad den kan och inte kan men duger bra för mig, och jag hade svårt att hitta en gratis som var lättinstallerad och utan tjafs så kanske fler kan ha nytta av länken

http://www.itefix.no/phpws/

Är det ingen som uppdaterar här, eller görs det lite då och då i mån av tid?
Jag hade letat som en galning och var övertygad om att något sånt här inte fanns för windows, så jag blev då väldigt överraskad när någon på ett annat forum kläckte ur sig den här länken.
Kanske fler som blir....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Är det ingen som uppdaterar här, eller görs det lite då och då i mån av tid?
Jag hade letat som en galning och var övertygad om att något sånt här inte fanns för windows, så jag blev då väldigt överraskad när någon på ett annat forum kläckte ur sig den här länken.
Kanske fler som blir....

Jag uppdaterar en gång i veckan ungefär. Nu har jag haft lite mycket på sistone, men en ny uppdatering bör komma till helgen.

Edit: Uppdaterat nu:

Tillagda
* copSSH - SSH-server för Windows.
* QuickSFV - Mycket litet och smidigt program för att skapa/kontrollera CRC32.
* AutoGK - Skapa xvid/divx med några få musklick.
* TotalCopy - En avancerad filkopierare som kan det mesta. Bör provas!
* Ny kategori: Secure Shell
* Ny kategori: Checksumräknare

Uppdatering 2
* Teamspeak och Open CASCADE tillagda.
* Kategorin VoIP splittad: ny kategori röstkommunikation.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

CAD

http://www.opencascade.org/

Citat:

Open CASCADE Technology is software development platform freely available in open source. It includes components for 3D surface and solid modeling, visualization, data exchange and rapid application development.

Open CASCADE Technology can be best applied in development of numerical simulation software including CAD/CAM/CAE, AEC and GIS, as well as PDM applications.

The Technology exists from the mid 1990-s and has already been used by numerous commercial clients belonging to different domains − from software edition to heavy industry.

The platform is provided by the Company bearing the same name − Open CASCADE S.A. For its clients the Company offers custom development and technical support services. For more information on the Company please visit www.opencascade.com

TeamSpeak 2

http://www.goteamspeak.com/

Citat:

TeamSpeak is a quality, scalable application which enables people to speak with one another over the Internet. TeamSpeak consists of both client and server software. The server acts as a host to multiple client connections, capable of handling literally thousands of simultaneous users. This results in an Internet based teleconferencing solution that works in a variety of applications such as team mates speaking with one another while playing their favorite online game, small businesses cutting costs on long distance charges, or for personal communication with friends and family.

Among TeamSpeak's incredible range of features are crystal clear voice communication, Windows/Linux cross-platform design for both the client and server, a built-in web based administration panel for the server, and a highly scalable user permissions system. An added feature to Authorized TeamSpeak Host Providers (ATHPs) that wish to rent servers to their customers includes the ability to spawn multiple instances of the server from a single server session, thus easily facilitating 'server-farming'.

(Borde väl passa bra i VoIP sektionen då Ventrilo är kategoriserad där.)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Easytag
http://easytag.sourceforge.net/
Program för att tagga mp3-filer

Mycket bättre än det som finns i listan, har testat båda. dessutom open source. kräver dock gtk-runtimes för att funka under windows, men det har man ju efter installerat gimp

Permalänk
Medlem

Finns det något liknande program som man kan ändra filnamn på masor av vanliga filer istället för ID3-taggar på mp3s. Rätt eländigt att hålla på med sånt i windows när man har massor av filer att namnge. ^^

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Finns det något liknande program som man kan ändra filnamn på masor av vanliga filer istället för ID3-taggar på mp3s. Rätt eländigt att hålla på med sånt i windows när man har massor av filer att namnge. ^^

Markera filerna i "den här datorn" -> tryck F2 -> namnge en fil. Resterande filer får det första namnet du angav plus ett nummer inom ().

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Markera filerna i "den här datorn" -> tryck F2 -> namnge en fil. Resterande filer får det första namnet du angav plus ett nummer inom ().

Hehe ja så kan man ju göra men det blir ju inte direkt rätt numrerat, andra filen får (1). Gillar inte paranteser i mina filnamn heller. Sedan måste man ändå gå från fil till fil för att ge något specifikt namn för varje fil.
Vet du något program man enkelt kan skriva in filnamn på alla filer i mappen och sen byter man namn på dem?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Hehe ja så kan man ju göra men det blir ju inte direkt rätt numrerat, andra filen får (1). Gillar inte paranteser i mina filnamn heller. Sedan måste man ändå gå från fil till fil för att ge något specifikt namn för varje fil.
Vet du något program man enkelt kan skriva in filnamn på alla filer i mappen och sen byter man namn på dem?

Skulle gissa att FreeCommander under Filhantering kan ha någon sån funktion.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Varför fick QuickSFV vara med och inte hkSFV som är så mkt bättre?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Kan någon annan än mig bekräfta att senaste versionen av daemon tools innehåller mal/adware

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Vilken är senaste verren?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Varför fick QuickSFV vara med och inte hkSFV som är så mkt bättre?

Länken fungerade inte när jag försökte, hittar ingen hemsida till programmet heller. Men ska kolla upp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Kan någon annan än mig bekräfta att senaste versionen av daemon tools innehåller mal/adware

Går att välja bort när du installerar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Angående Miranda IM:

Copyright © 2006 Miranda IM. Miranda IM is released under the GNU GPL license.

Den vill ha en fin liten [oss] tag.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

http://free.grisoft.com/doc/1
AVG Antivirus, bra virusskydd.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Angående Miranda IM:

Copyright © 2006 Miranda IM. Miranda IM is released under the GNU GPL license.

Den vill ha en fin liten [oss] tag.

Tack, hade missat det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
http://free.grisoft.com/doc/1
AVG Antivirus, bra virusskydd.

AVG åkte ut för att den scoreade så uselt i två av varandra oberoende test. Använd Active virus shield! (kaspersky)!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vilken av Visual IRC och X-Chat 2 är bäst måntro?
http://www.silverex.org/

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

http://m0n0.ch/wall/

Monowall, en router/brandvägg som jag skulle vilja ingå regristrerat partnerkap med. Efter att ha blivigt förbannad på D-link routrar för många gånger så är detta ett helt underbart substitut och mycket smidigt att konfigurera och installera.

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.

Permalänk

Varför får inte winamp vara med ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Varför får inte winamp vara med ?

För att det inte klarar konkuransen?
För att det är fult och jobbigt?
Eller mest troligt:
För att det är crippleware? (Eller hur det stavas.)

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
För att det inte klarar konkuransen?
För att det är fult och jobbigt?
Eller mest troligt:
För att det är crippleware? (Eller hur det stavas.)

Crippleware var väl att ta i?
Dom funktioner man får med Pro versionen är ju bara dessa:

"Burn CDs Faster - Up to 48x!
Faster, Unlimited Ripping - Up to 48x!
Rip/Encode Music into aacPlus, AAC, MP3, and WMA!"

Vilket inte känns som en nödvändighet.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Crippleware var väl att ta i?
Dom funktioner man får med Pro versionen är ju bara dessa:

"Burn CDs Faster - Up to 48x!
Faster, Unlimited Ripping - Up to 48x!
Rip/Encode Music into aacPlus, AAC, MP3, and WMA!"

Vilket inte känns som en nödvändighet.

Nej kanske inte men det finns ändå så mycket bättre alternativ då det ända som riktigt lockar med winamp är möjligheterna med skins. Annars är det en ganska medelmåtta spelare. Dock så andvänder jag winamp i windows då jag helt enkelt inte har orkar installera foobar2k. Och det är ändå lite onödigt då all min musik ligger på min linux hdd och fs-drivisarna vill inte med nu. Ska försöka fixa dom någon gång.

Men för att sammanfatta. Jag tycker inte att winamp platsar på en lista över de bästa gratisprogrammen då det i min ringa inte är bäst. Men det är inte upp till mig att bestämma.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Nej kanske inte men det finns ändå så mycket bättre alternativ då det ända som riktigt lockar med winamp är möjligheterna med skins. Annars är det en ganska medelmåtta spelare. Dock så andvänder jag winamp i windows då jag helt enkelt inte har orkar installera foobar2k. Och det är ändå lite onödigt då all min musik ligger på min linux hdd och fs-drivisarna vill inte med nu. Ska försöka fixa dom någon gång.

Men för att sammanfatta. Jag tycker inte att winamp platsar på en lista över de bästa gratisprogrammen då det i min ringa inte är bäst. Men det är inte upp till mig att bestämma.

Jag använder heller inte Winamp, då Foobar är mkt bättre för min del.
Men Winamp är ju ett populärt val för dom flesta andra.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Viritualisering?
VMware server:
http://www.vmware.com/products/server/
Skapar en virituell marskin i din dator där du kan köra ett annat operativsystem.

Qemu:
I likhet med VMWare och Win4Lin kan man i en skyddad miljö emulera och köra andra operativsystem utan att fysiskt installera dem på hårddisken. QEMU skiljer sig från de andra genom att emulera en processor istället för en hel dator, vilket resulterar i en hel del prestandaförlust, men som gör programmet stabilare, mer portabelt och säkert.
http://fabrice.bellard.free.fr/qemu/
http://www.h7.dion.ne.jp/~qemu-win/

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

WinSnap
För att ta skärmdumpar, hemsida http://www.ntwind.com/.
Kolla på "Feature Highlights", säger allting om varför programmet är så mkt bättre än Windows egna.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
WinSnap
För att ta skärmdumpar, hemsida http://www.ntwind.com/.
Kolla på "Feature Highlights", säger allting om varför programmet är så mkt bättre än Windows egna.

Testade precis, riktigt bra program. Har letat efter ett bra skärmdumps-program men inte hittat. Tack

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Jag tycker inte att winamp platsar på en lista över de bästa gratisprogrammen då det i min ringa inte är bäst.

Det är altså ett program per kategori som gäller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det är altså ett program per kategori som gäller?

Inte så vitt jag vet. Men det är inte min lista.

btw. Altså stavas med två l.

Och nej jag gillar inte winamp.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lite stressig uppdatering denna gång, vet inte om jag fick med allt.

Avfärdade program
> m0n0wall - Har inget med windows att göra -> unixforumet.
> X-chat - Ser ut som någon bitchx-variant. I användarvänlighet mätt kommer programmet således inte i närheten av visual-irc.
> Winamp - Vi får utreda detta program ordentligt. Det finns hur många versioner som helst, med varierande uppsättning funktionalitet och reklaminfektion. Dessutom har jag aldrig lyckats stänga av buggningsfunktionen som skickar statistik till upphovsmännen (försöker connecta trots att rutan är avmarkerad). Gör era åsikter hörda.

Tillagda
> Virtualisering - Klockren kategori, att jag hade glömt något som jag använder varje dag. Vmware åker givetvis med, ska undersöka Qemu. Vid en första titt verkar open-source alternativet vara något omoget, kanske får avvakta. Testa gärna och kom med rapport.
> WinSnap

Tack o hej!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015