Är Firefox så bra som vi tror?

Permalänk
Medlem

Är Firefox så bra som vi tror?

Hittade denna länk igår och läste igenom lite:

http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FirefoxMyths.html

Läs själva och säg vad ni tror och tycker. Använder själv Firefox i nuläget men börjar bli lite skeptisk till att fortsätta använda det.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Jag använder Opera. Snabbast och säkrast. Sen, mouse gestures. Iofs kan man ladda ner det till firefox. Inte lika bra dock.

Men opera har problem med många hemsidor. Så jag kombinerar det med explorer.

Permalänk
Medlem

har du provat Avast Browser? Det är ett uppgraderad IE med funktioner från Fx och Opera

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Geeks
SweClockers

Många skitsaker de tar upp som är väldigt svåra att verifiera. Börjar ana att någon med en dold agenda ligger på bakom. I vilket fall som helst så är det bara att använda den browsern man tycker bäst om. Tacka gud för att vi har Opera och Firefox, annars skulle vi va tvugna att dansa efter MS pipa. Personligen förstår jag inte varför man skulle vilja använda IE framför Opera och FF, men smaken är som baken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag vill inte heller använda IE men jag tycker det är bra att visa myter dör ut om Fx. Att han länkar till källorna ger ju också ett intryck av sanningen. Det är inte den perfekta webbläsaren som många vill få det till, men det vet vi ju alla hursomhelst att det inte är.

Jag är redan rätt fast i Fx träsket så det är svårt för mig att byta. Håller på testa med Avanten lite nu. Ett mkt bra alternativ för dem som inte vill släppa IE. Sen är det nog med största sannolikhet den av alla tredje-parts browsers som har störst stöd för webbsidor.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem

firefox är inte lätt för dem som e nybörjare utan för dem som vet lite om dator 84% använder internet explorer varför anävdern folk 84% internet exp...?
Jo de eå här: dem kan inte mkt om datorer lr dem slipper ladda firefox för dem tycker att intern.... e lättare än firefox men de synd om dem firefox e mkr bättre än internt explorer SAFER FASTER BETTER de e inte mkt som använder FF

Visa signatur

Jag tar dig på att ta dig :P

Permalänk

Jag är då supernöjd med Firefox, tänker då inte byta! Ett tips om nån tycker firefox är segt - testa firetune!

http://www.totalidea.com/content/downloads.html

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Körde firefox förut men gick nu över till ie 7.0 och det verkar vara riktigt schysst!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag är då supernöjd med Firefox, tänker då inte byta! Ett tips om nån tycker firefox är segt - testa firetune!

http://www.totalidea.com/content/downloads.html

tack för länken men ska jag ladda ner FireTune? #2vad hjälper FireTune för bättra FF lr snabba FF?

Visa signatur

Jag tar dig på att ta dig :P

Permalänk
Medlem

Men fortfarande ingen åtgärd på minnesanvändningen?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller bort att IE är den webbläsare som visar flest sidor korrekt. Själv föredrar jag Opera men tyvärr buggade den totalt för mig (bilder på fel stället med fel dimensioner) och jag lyckades inte lösa det, dessutom är Opera hårdare med hur sidor ritas upp och det resulterar i färre som är korrekta. Så jag gick över till Fx trots den långa starttiden och extra minnesanvändningen och har fastnat där p.g.a. lathet (användarnamn/lösenord samt inställningar).

När jag väl sitter i Windows används IE faktiskt ganska ofta, dock IE 7.0 men ändå. Jag är övertygad om att jag skulle kunna använda enbart IE och inte råka ut för några otrevligheter, sådant beror ju mycket på andra program/inställningar och sunt förnuft.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Hur bra är IE 7.0? Finns det att ladda ner gratis?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Det ända som Opera är bättre på en fx ( enligt mig ) är minnesanvändningen, jag har försökt att få Opera att se ut och fungera som firefox, men det är fortfarnade lite småsaker som jag stör mig på ( som säkert går att fixa någon stans ), men varför bry sig när fx är mycket bättre på allt annat :).

Permalänk
Medlem

Men som shad0w sa, så får man inte glömma att IE är kungen när det gäller webbside-stöd.

Som sagt så använder jag IE sällan, enbart när jag kollar mailen genom MSN messenger då jag inte har något val. Och i Fx kör jag med IE Tab för att läsa sidor korrekt.

Skulle jag göra en topplista av browsersna så skulle dem ligga i följande ordning:

1. Avant Browser - Trimmad Internet Explorer browser med de viktigaste funktionerna från Fx och Opera.
2. Opera - Enkel, snabb och oerhört smidig. Har dock problem med vissa sidor.
3. Firefox - Min gamle trotjänare som slukar minne som en elefant, liksom Opera saknar den stöd för vissa sidor, men har roliga plug-ins som man kan installera.

PS Glöm inte heller att Opera också går att personifiera genom s.k Widgets.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Den här sidan är roligare
http://nanobox.chipx86.com/FirefoxFables/

De här sidorna är seriösare:
http://nanobox.chipx86.com/blog/2005/12/re-firefox-myths.php
http://www.webdevout.net/firefox_myths.php

Och första kommentaren här beskriver lite kortfattat om vem som författat sidan vi diskuterar.
http://www.tonychor.com/archive/000366.html

Byt inte program för att någon tok på internet hatar det du kör, byt för att program X fungerar bättre för dig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu kan man inte lita på någon nå mer. Kan man lita på hans Tweak guider då?

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Glöm inte heller bort att IE är den webbläsare som visar flest sidor korrekt. Själv föredrar jag Opera men tyvärr buggade den totalt för mig (bilder på fel stället med fel dimensioner) och jag lyckades inte lösa det, dessutom är Opera hårdare med hur sidor ritas upp och det resulterar i färre som är korrekta. Så jag gick över till Fx trots den långa starttiden och extra minnesanvändningen och har fastnat där p.g.a. lathet (användarnamn/lösenord samt inställningar).

När jag väl sitter i Windows används IE faktiskt ganska ofta, dock IE 7.0 men ändå. Jag är övertygad om att jag skulle kunna använda enbart IE och inte råka ut för några otrevligheter, sådant beror ju mycket på andra program/inställningar och sunt förnuft.

Bah! Det är ju snarare så att IE skiter totalt i allt vad webbstandarder heter och när personer som inte har så bra koll gör hemsidor så skiter de i standarderna och sidorna ser keff ut i allt utom IE.

Personligen skulle jag ju tycka det var fan så mycket bättre om folk följde de standarder som finns uppsatta istället.

Permalänk
Medlem

Re: Är Firefox så bra som vi tror?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricque
Hittade denna länk igår och läste igenom lite:

http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FirefoxMyths.html

Läs själva och säg vad ni tror och tycker. Använder själv Firefox i nuläget men börjar bli lite skeptisk till att fortsätta använda det.

Min Firefox fungerar konstigt nog lika bra även efter att jag läste det, så jag kommer fortsätta använda det.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Bah! Det är ju snarare så att IE skiter totalt i allt vad webbstandarder heter och när personer som inte har så bra koll gör hemsidor så skiter de i standarderna och sidorna ser keff ut i allt utom IE.

Personligen skulle jag ju tycka det var fan så mycket bättre om folk följde de standarder som finns uppsatta istället.

Precis. Just på grund av att så mycket folk använder IE så blir situationen inte bättre. Det verkar som att dagens datoranvändare har tappat respekten för World Wide Web Consurtium och deras roll i skapandet av Internet.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Opera > Firefox, Firefox ar faktiskt ganska langsamt och Opera ar mycket snabbare. Pa nagot sett dras man anda till Firefox ibland, men Opera ar ju sa mycket battre. Ska anvanda Opera nu i stallet.

Permalänk
Medlem

Mycket av deras exempel är skrattretande. Nu försöker jag inte att totalförsvara firefox men vissa av deras exempel kan bara inte tas på allvar.

Myth - "Firefox is Bug Free" - Example
Reality - Firefox is like any other software application and has plenty of bugs and problems.

Bara för att en 14åring säger att det inte finns buggar, har de tagit med det som ett exempel. Vem som helst vet att inget program är bugfritt. Bara ignoranta människor skriver något så idiotiskt och självklart räknas det som en firefox myt.

"Firefox supports Extensions and Opera does not"
Det där skrevs långt innan opera hade widgets. Ganska långsökt att ha med det som en myt då opera 9 inte fanns just då. Hade det däremot skrivits idag, hade det varit en helt annan sak.

Tyvärr ger den sidan ett för oseriöst intryck och borde inte tas för mycket på allvar.

edit: IE visar inte flest sidor korrekt. Tvärtom, IE visar flest sidor inkorrekt. Det du shadow menar är nog att IE har flest sidor på nätet anpassad efter sig. Det finns något som heter webbstandard och IE följer inte den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricque
Men som shad0w sa, så får man inte glömma att IE är kungen när det gäller webbside-stöd.

Som sagt så använder jag IE sällan, enbart när jag kollar mailen genom MSN messenger då jag inte har något val. Och i Fx kör jag med IE Tab för att läsa sidor korrekt.

Det är tvärtom. Den tolkar koden fel, men nötter till utvecklare har inte lärt sig att skriva korrekt och anpassat för IE därmed ser de bäst ut i IE.

Permalänk
Medlem

Ni som kör med firefox.. scanna med Ewido antispyware...

www.ewido.com

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kört FF i typ 2-3år, men efter krashen förra fredagen så har jag bara installerat Opera, och är jäkligt må jag säga, gillar det mycket mer än FF atm, inget jag riktigt tänker på längre.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Firefox är för det första opensource, dvs utvecklat av en mängd personer rent ideellt. Dessa har lyckats ta fram något som är betydligt bättre än IE som är framställt av MS professionella utvecklare. Plus att FF utvecklas hela tiden, snabbare än MS eget folk. Och sedan funderar jag lite över kritiken rörande minnesanvändningen kontra FF. Just nu sitter jag och har 8 flikar uppe i min senaste version av FF (1.5.06) och enligt aktivitetshanteraren käkar FF 55 Mb i minne...med 1 Gb RAM installerat är inte detta något jag kan kalla problem!

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem

Massor av halmgubbe-argument som ingen egentligen tror på. Och av de hade kanske 5 faktiskt att göra med om Firefox är bättre än andra webläsare. När de försöker slingra sig ur alla sägerhetshål som finns i ActiveX som kan installeras utan att användaren lyfter ett finger är det bara skrattretande. Och jag visste inte att minimumkraven för Firefox innehöll Windows.
Vilket slöseri med tid att sitta och skriva den sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av momo1
Firefox är inte lätt att använda för de som är nybörjare, utan för de som vet lite mer om datorer. Enligt undersökningar använder 84% Internet Explorer. Hur kommer sig detta?
Jo, det är så här, majoriteten av användarna kan inte mycket om datorer eller de slipper ladda ned Firefox. De tycker att Internet Explorer är lättare att använda än Firefox men det är synd om dem. Firefox är mycket bättre än Internet Explorer. SAFER FASTER BETTER. Det är inte många som använder Fx.

Jag tog mig friheten att korrläsa ditt inlägg innan jag svarade på det.

Jag personligen tror inte att det handlar om att Firefox skulle vara svårare att använda. Det handlar antagligen om tillgänglighet och till viss del huruvida man känner till Firefox eller inte.

Internet Explorer kommer ju förinstallerat, detta betyder ju att användarna aldrig behöver göra ett aktivt val om vilken webläsare de ska använda, Internet Explorer finns ju redan där. Datortillverkarna kan inte skicka med Firefox eftersom det vore heldumt av dem att skicka med två webläsare, det skulle bara förvirra, och eftersom man inte kan ta bort Internet Explorer, så måste det bli den som skickas med.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ni som kör med firefox.. scanna med Ewido antispyware...

www.ewido.com

ehm, varför?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
ehm, varför?

Så ser ni att även Firefox drar in spywarez i datorn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så ser ni att även Firefox drar in spywarez i datorn.

Kör skanningen nu, får se vad som kommer fram. Men nåja, låt det komma in lite spyware då, är det ens i närheten av vad IE släpper in? I doubt it. Och cookies räknar iaf. jag inte som riktig spyware, varken på IE eller någon annan webbläsare. Bara att stänga av att sidor får sätta dem utan att fråga så är det problemet löst. Samt att de inte stör något annat på datorn, förutom möjligtvis min webbläsare då.

EDIT: 18 Objects, 61 traces.

Hälften av dem härrör till IE, kanske lite mindre än hälften. Endast tracking cookies, inte en enda "toolbar", eller skumt program i task manager etc.