Är Firefox så bra som vi tror?

Permalänk
Medlem

Sist jag skannade hade jag 39 objekt & jag kör enbart FF...

Nu skrev jag iofs. inte att FF drar in mycket eller mer än IE eller rättare sagt jag påstod inte att FF är mer utsatt än IE för sådana tilllämpningar såsom spywarez.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Alltid roligt med sådana här trådar.
Svar på frågan, nej, firefox är inte så bra som vissa tror.
Däremot är det aningen bättre än IE, men inte mycket. Det är först när man nyttjar tillägg till FF som det blir långt mycket bättre än IE.

Men om man inte nöjer sig där så kan man använda opera om man vill ha den bästa webbläsaren.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

huh, varför allt snack om att Opera tar mer minne än FF? för mig tar Opera mer resurser än FF o.O

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ni som kör med firefox.. scanna med Ewido antispyware...

www.ewido.com

de kallas för att blocka javascript tills man litar på den sidan man går in i

nojavascript is the shit

opera är bättre indeed men FF är mkt trevligare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Bah! Det är ju snarare så att IE skiter totalt i allt vad webbstandarder heter och när personer som inte har så bra koll gör hemsidor så skiter de i standarderna och sidorna ser keff ut i allt utom IE.

Personligen skulle jag ju tycka det var fan så mycket bättre om folk följde de standarder som finns uppsatta istället.

Jag sa aldrig att IE följer någon standard bra, enbart att det är den enda webbläsaren som visar flest sidor korrekt. Att dessa sidor inte är enligt de standarder som finns spelar egentligen ingen roll, behöver man använda sidan vill man ju att den ser ut som skaparen tänkte.

Ewido hittade enbart cookies och det kommer man ju inte undan vilken browser man än använder. Fx med Adblock (och ett bra filter) samt NoScript fungerar för mig i alla fall.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
de kallas för att blocka javascript tills man litar på den sidan man går in i

nojavascript is the shit

opera är bättre indeed men FF är mkt trevligare..

www.xs4all.nl/~sbpoley/webmatters/whatnojs.html

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Reality - Opera (now 100% Ad free) is the fastest Graphical Web Browser in Windows.

Citat:

Reality - Opera is currently the most Secure Graphical Web Browser in Windows with 0 unpatched vulnerabilities.

Räcker tycker jag kan ärligt inte förstå hur man kan sitta med FF? Àntar att det är en vanesak precis som jag suttit med Opera flera år tillbaks.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Räcker tycker jag kan ärligt inte förstå hur man kan sitta med FF? Àntar att det är en vanesak precis som jag suttit med Opera flera år tillbaks.

Tja, för mig är det mest alla extensions som det inte riktigt finns något liknande till Opera, samt vana då. Plus att Firefox är "Free" på mer sätt än bara gratis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sist jag skannade hade jag 39 objekt & jag kör enbart FF...

Nu skrev jag iofs. inte att FF drar in mycket eller mer än IE eller rättare sagt jag påstod inte att FF är mer utsatt än IE för sådana tilllämpningar såsom spywarez.

Min erfarenhet är att FF inte släpper in några spyware alls. Om det nu beror på att det inte finns lika många hål eller att sidorna i allmänhet är anpassade till att attackera IE vet jag ej. Antagligen lite av båda. Men är du säker på att det du fått in kommer från FF?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Men är du säker på att det du fått in kommer från FF?

Blir osäker nu när du nämner det, kan vara pågahelvetet som suttit vid datorn & han föredrar IE.. Varför lyssnar inte snorungar på sina päron som vet bättre - alltid!

Så nej, när jag tänker efter så är jag inte säker längre.

Btw. Netscape hur "säker" är den?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Blir osäker nu när du nämner det, kan vara pågahelvetet som suttit vid datorn & han föredrar IE.. Varför lyssnar inte snorungar på sina päron som vet bättre - alltid!

Så nej, när jag tänker efter så är jag inte säker längre.

Btw. Netscape hur "säker" är den?

Den bygger väl på Firefox, så den borde vara ungefär lika säker:
http://secunia.com/product/5134/

Men det finns en del andra saker med den som inte är så bra:
http://en.wikipedia.org/wiki/Netscape_Browser#Criticism

Citat:

Another criticism is that the browser collects user browsing behavior by default.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Tja, för mig är det mest alla extensions som det inte riktigt finns något liknande till Opera, samt vana då. Plus att Firefox är "Free" på mer sätt än bara gratis

Är det någon speciell extension du kan nämna som du saknar till operan?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd

På vanliga "kända" sajter kör jag IE 6.0, men på lite mer suspekta sidor blir det FF. Har väl fått för mej att FF är aningen säkrare, dock handlar det mest om att slippa vissa popups.
Gillar IE bäst, även om den är lite jobbig emellanåt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Sötast

Jag körde IE, jag installerade FF, jag blev nöjd. Jag är nöjd och det rör mig inte en millimeter vad andra tycker om det.

Precis som jag tycker synd om alla människor som litar mycket, eller litar blint på recensenter, Man ska ta å skita blint i vad andra människor tycker och göra/köra det som känns rätt för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så ser ni att även Firefox drar in spywarez i datorn.

Firefox drar inte in spyware på datorn, användaren gör det.

Om du har lyckats få in spyware på din dator har du antagligen installerat programvara som du har laddat ner _med_ firefox, sedan dubbelklickat i godan tro om att du gör något vettigt.

Jag har inte fått spyware med varjesig IE eller Firefox, så somna om.

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som vill prova, kör IE 7.0 och för att scanna efter spyware Windows Defener, funkar fint!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

"Ja"

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Sen, mouse gestures. Iofs kan man ladda ner det till firefox. Inte lika bra dock.

Varför är det inte lika bra till Firefox? Jag använder både Opera och Firefox och jag märker absolut ingen skillnad, förutom att Firefox har fler inställningsmöjligheter (beroende på vilket add-on som används).

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Varför är det inte lika bra till Firefox? Jag använder både Opera och Firefox och jag märker absolut ingen skillnad, förutom att Firefox har fler inställningsmöjligheter (beroende på vilket add-on som används).

Exakt, varför är Opera så mycket bättre bara för att det har vissa funktioner från start som man lätt kan ladda ner som add-on till Firefox? Firefox har mängder av add-ons som ger alla möjliga funktioner. Och man kan skräddarsy det precis som man vill ha det istället för att få ett färdigt paket med vissa saker man använder och vissa man inte använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Firefox drar inte in spyware på datorn, användaren gör det.

Om du har lyckats få in spyware på din dator har du antagligen installerat programvara som du har laddat ner _med_ firefox, sedan dubbelklickat i godan tro om att du gör något vettigt.

Jag har inte fått spyware med varjesig IE eller Firefox, så somna om.

Jag vet, men läs runt lite så kan du läsa att om du använder FF så slipper du spywarez.. gör man verkligen det enbart för att man använder FF? Nej... precis som du skrev.. Det är användaren som installerar det...

Däremot verkar det som om FF drar in mindre tracking cookies i datorn än vad IE gör?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag vet, men läs runt lite så kan du läsa att om du använder FF så slipper du spywarez.. gör man verkligen det enbart för att man använder FF? Nej... precis som du skrev.. Det är användaren som installerar det...

Däremot verkar det som om FF drar in mindre tracking cookies i datorn än vad IE gör?

Det känns i varje fall så att det inte finns lika många hål i FF som gör att olika sidor kan installera spyware på ens dator genom svagheter i webläsaren. I och med Firefox autmatiska uppdateringar blir man också skyddad snabbt om en svaghet skulle upptäckas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag vet, men läs runt lite så kan du läsa att om du använder FF så slipper du spywarez.. gör man verkligen det enbart för att man använder FF? Nej... precis som du skrev.. Det är användaren som installerar det...

Däremot verkar det som om FF drar in mindre tracking cookies i datorn än vad IE gör?

Bara det faktum att activex inte finns i FF gör att en hel del användare inte råkar klicka och installera saker som inte hör hemma på datorn.

Samma människor kommer antagligen fortsätta att ladda ner program osv som är proppade med Spyware från TPB osv.

Permalänk

...Ingen har påstått att MFF är perfekt, bara att det är 100x bättre än IE!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KönigsTiger
...Ingen har påstått att MFF är perfekt, bara att det är 100x bättre än IE!!!

Struntprat..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Struntprat..

vad gör IE 6.0 som är bättre än FF?

BTW så tycker jag IE 7.0 är helt okej, fast det tråkiga som vanligt med microsoft är de ska alltid apa efter andra mjukvaror. Tänk

Permalänk
Medlem

Har fått trojaner och virus med Firefox också, fick det här om dagen, men som tur är har man bra antivirus. Så visst går det att få virus med Firefox också. Men då var Java på, kan ha varit det. Och dessutom var det WMF buggen som gjorde det, stod iaf WMF fil.

Kan noteras att jag också fått en trojan med Opera, men det är mindre än med Firefox i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Jag använder Opera. Snabbast och säkrast. Sen, mouse gestures. Iofs kan man ladda ner det till firefox. Inte lika bra dock.

Men opera har problem med många hemsidor. Så jag kombinerar det med explorer.

hehe du e jag, jag gör precis lika dant:P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
vad gör IE 6.0 som är bättre än FF?

BTW så tycker jag IE 7.0 är helt okej, fast det tråkiga som vanligt med microsoft är de ska alltid apa efter andra mjukvaror. Tänk

Läs gärna vad jag citerade/skrev själv innan du postar nästa gång.
Jag skrev att det är struntprat att FF är 100x bättre än IE..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Räcker tycker jag kan ärligt inte förstå hur man kan sitta med FF? Àntar att det är en vanesak precis som jag suttit med Opera flera år tillbaks.

För att jag har ca 20 plugins jag älskar och för att det är öppen källkod vilket gör att jag kan använda mig av flera olika custom builds och även kompilera den för att passa systemet exakt.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
För att jag har ca 20 plugins jag älskar och för att det är öppen källkod vilket gör att jag kan använda mig av flera olika custom builds och även kompilera den för att passa systemet exakt.

Tur att allt man behöver redan finns i operan och man slipper kompilera för att passa systemet exakt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|